خریدی هوشمندانه در حراجی آنلاین
چطور می‌توانیم در جمعه سیاه بهترین خریدها را انجام دهیم؟
جمعه سیاه بزرگ‌ترین رویدادی است که هر ساله در ماه نوامبر برابر با آذرماه پس از روز شکرگزاری در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در جمعه سیاه فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین متعددی در سراسر جهان سعی می‌کنند با تخفیف‌‌های قابل توجهی فروش بیشتری به دست آورند. جمعه سیاه رویدادی است که خاستگاه آن ایالات متحده است اما همانند بسیاری از فناوری‌ها و ابداعات، این رویداد در مدت زمان کوتاهی شکل جهانی به خود گرفت و بسیاری از شرکت‌ها در نقاط مختلف جهان از رویداد الگوبرداری کردند. فروشگاه‌‌های آنلاین ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تلاش می‌کنند شبیه به شرکت‌های بزرگ جهانی برخی از محصولات خود را با تخفیف به فروش برسانند. اما چطور می‌توانیم تجربه خرید دلچسبی در جمعه سیاه داشته باشیم؟

1606683296_1_0.gif

اکثر کاربران فضای مجازی در ایران با سه واژه دوشنبه سایبری، بلک فرایدی (جمعه سیاه) و البته روز مجردها آشنایی دارند. در این سه روز آمار فروش شرکت‌ها به شکل وحشتناکی افزایش پیدا می‌کند. به‌طوری که امسال علی‌بابا موفق شد در روز مجرها رکوردشکنی کرده و نزدیک به 30 میلیارد دلار فروش داشته باشد. آمارها نشان می‌دهند که شرکت‌ها هر ساله از رویکردهای متنوعی برای ارائه تخفیف‌ها و افزایش میزان فروش استفاده می‌کنند. به‌طور مثال برخی از شرکت‌ها با اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی قراردادی منعقد می‌کنند که بر مبنای آن مشترکان این اپراتورها بتوانند با کد تخفیفی از فروشگاه‌های آنلاین خرید کنند. برخی از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی چند وقتی است از این رویکرد استفاده می‌کنند. برخی دیگر از فروشگاه‌ها از کوپن‌ها و تخفیفاتی که درون سایت‌ها یا برنامه‌های همراه ارائه می‌شود استفاده می‌کنند. برخی از فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین در زمان خرید محصولات کارت‌های قرعه‌کشی یا کارت‌های تخفیف ارائه می‌کنند که این کارت‌‌ها را می‌توان در زمان معینی یا تا زمان معینی استفاده کرد. نمایندگی‌های محصولات سامسونگ در ایران از رویکرد ارائه کارت تخفیف در زمان خرید محصولات استفاده می‌کنند. در مجموع باید بگوییم که همه فروشگاه‌ها به دنبال آن هستند تا ضمن جلب رضایت مشتری به بالاترین سود فروش دست پیدا کنند.

مطلب پیشنهادی

جمعه سیاه چیست و برای خرده‌فروشی‌ها چه معنایی می‌دهد؟
بازاری مناسب برای مصرف‌کننده یا فروشنده؟

تخفیف کم‌تر فروشگاه‌های ایرانی در جمعه سیاه

آمارها نشان می‌دهند فروشگاه‌های آنلاین و سنتی واقع در امریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) به لطف ارائه محصولات مناسب با قیمتی متعادل و بهره‌گیری از تحلیل‌های دقیق در زمینه فروش و بازاریابی و همچنین بهره‌مندی از  کانال‌های تبلیغاتی در جمعه سیاه جزء خوش‌شانس‌ترین شرکت‌ها در سراسر جهان به شمار می‌روند. سال گذشته میلادی فروشگاه‌هایی همچون آمازون در زمینه فروش پوشاک، لوازم الکترونیکی، کفش، لوازم بهداشتی و لوازم خانگی فروش بالایی داشتند. متاسفانه در ارتباط با آمار فروش فروشگاه‌های آنلاین ایرانی در جمعه سیاه نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد و تنها آمارهای حدودی در این زمینه وجود دارد. اما موضوعی که نسبتا مشخص است، به میانگین تخفیفی باز می‌گردد که فروشگاه‌های ایرانی ارائه می‌کنند. میانگین تخفیف فروشگاه‌های ایرانی در مقایسه با میانگین جهانی کمتر است. در حالی که جمعه سیاه با شعار تخفیف بیشتر فروش بهتر عجین شده است، اما متاسفانه برای برخی از مشتریان ایرانی جمعه سیاه به جای آن‌که سودده باشد بیشتر ضرر آفرین است. اما چه کنیم از جمعه سیاه به بهترین شکل استفاده کنیم؟

سایت‌هایی که در جمعه سیاه باز نمی‌شوند یا بیش از اندازه کند هستند

اگر اتفاقات سال گذشته جمعه سیاه را دنبال کرده باشید به خوبی می‌دانید که کاربران در شبکه‌های اجتماعی از عدم پاسخ‌گویی سرورهای برخی از فروشگاه‌های آنلاین داخلی گلایه‌مند بودند. به‌طور مثال، در یک مورد به محض آن‌که عقربه ساعت از 12 شب عبور می‌کرد و به روز موعد وارد می‌شدیم، سرورهای یک فروشگاه معروف از دسترس خارج می‌شدند یا در مورد دیگری سرعت سایت به اندازه‌ای افت پیدا می‌کرد که در عمل نمی‌توانستید سایت را باز کنید، چه برسد به آن‌که جست‌وجویی انجام داده و فرآیند خرید را کامل کنید. البته در این بین شرکت‌ها حجم بالای مراجعین به سایت‌ها را علت این موضوع اعلام می‌کردند. اگر تحملش را دارید باید شب زنده‌داری کرده و مرتب سرور سایت موردنظر خود را بررسی کنید. (البته شما در این زمینه مقصر نیستید و این مدیران سایت‌ها هستند که باید پیش‌بینی درستی از پهنای باند انجام داده باشند.)

پیش از خرید جمعه سیاه و دست کم یک یا دو روز قبل از خرید قیمت‌ها را مقایسه کنید

مشکل دیگری که برخی از کاربران با آن روبرو می‌شوند به نحوه قیمت‌گذاری و در ادامه ارائه تخفیفات اشاره دارد. برخی از فروشگاه‌ها از فرمول‌های عجیب و غریبی استفاده می‌کنند. به‌طور مثال، قیمت یک محصول را 25 درصد گران‌تر از بازار برچسب زده و در زمان ارائه تخفیف همان 25 درصد یا مقدار کمتری را به عنوان تخفیف خرید به شما نشان می‌دهد. در این حالت شما تصور می‌کنید که برای یک محصول بیش از 300 یا 400 هزار تومان تخفیف در نظر گرفته شده است. طبیعی است اگر قبل از خرید استعلام قیمتی را انجام داده باشید به راحتی می‌توانید این مسئله را متوجه شوید. افرادی که خریدهای خود را به شکل آنلاین انجام می‌دهند با یک جست‌وجوی ساده یا حتا استعلام قیمت از نمایندگی‌های فروش یک محصول می‌توانند قیمت نهایی را به دست آورند. اگر می‌خواهید واقعا متضرر نشوید حتما قیمت‌ محصولات خود را پیش از خرید بررسی کنید.

در جمعه سیاه به تاریخ تولید یا انقضا محصول دقت کنید

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید تاریخ درج شده روی محصولات است. این موضوع به ویژه در ارتباط با لوازم آرایشی حائز اهمیت است. با توجه به هزینه‌های بالای درمان و لوازم بهداشتی، دور از عقل است که بخواهیم محصولی که تاریخ مصرف آن تمام شده و در عین حال با سلامت ما در ارتباط است را مصرف کنیم. در ارتباط با محصولات الکترونیکی شما باید به دو مسئله توجه داشته باشید. اول آن‌که محصولی که در فروشگاه به عنوان حراج قرار گرفته است در چه تاریخی تولید شده است. به‌طور مثال نباید به دنبال خرید گوشی هوشمندی باشید که نزدیک به چهار سال پیش تولید شده، سازنده اعلام کرده است که این گوشی دیگر به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل را دریافت نخواهد کرد و مهم‌تر از آن گارانتی معتبری نیز برای آن ارائه نخواهد شد. متاسفانه در جمعه سیاه برخی از فروشگاه‌ها به دلیل این‌که یکسری محصولات در انبارهای آن‌ها باقی مانده سعی می‌کنند در چنین رویدادهایی یا در روزهای آخر سال محصولات قدیمی را به اشکال مختلف به فروش برسانند. در نتیجه پیش از خرید یک محصول الکترونیکی حتما به زمان تولید آن دقت کنید. برای این منظور قرار نیست کار خاصی را انجام دهید. تنها نام محصولی که قصد خرید آن‌را دارید را در گوگل جست‌وجو کنید تا از زمان تولید آن آگاه شوید.

در جمعه سیاه از فروشگاه‌های آنلاین معتبر خریداری کنید

در جمعه سیاه سعی کنید به دنبال خرید از فروشگاه‌هایی باشید که نماد الکترونیکی دارند. وجود این نماد بیان‌گر این موضوع است که فعالیت یک فروشگاه مطابق با قوانین رسمی است. به عنوان یک قاعده کلی فروشگا‌ه‌هایی که تنوع محصولات در آن زیاد بوده و معمولا محصولات گران‌قیمتی را عرضه می‌کنند ارزش مراجعه دارند.

در نهایت در جمعه سیاه به گارانتی و نیز زمان عودت یک محصول دقت کنید که فروشگاه تا چه تاریخی به شما اجازه می‌دهد محصول خراب را برگشت بزنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟