بازاری مناسب برای مصرف‌کننده یا فروشنده؟
جمعه سیاه چیست و برای خرده‌فروشی‌ها چه معنایی می‌دهد؟
جمعه سیاه یکی از سنت‌های متعلق به کشور امریکا است که به مرور زمان به فرهنگ خرده‌فروشی کشورهای مختلف آسیایی، استرالیا و سایر نقاط جهان راه پیدا کرده است. اولین جمعه پس از عید شکرگزاری در دو قاره اروپا و امریکا مردم را به سمت خرید محصولاتی که با تخفیف همراه هستند سوق می‌دهد. در این روز خرده‌فروشی‌ها سعی می‌کنند یکسری اجناس خود را با قیمتی ارزان‌تر ارائه کرده و برای هر پیشنهاد خود یک بازه زمانی را تعیین می‌کنند. اما وضعیت اجناس و رویکرد خرده‌فروشی‌ها در این زمان چگونه است؟ چند سالی است که فروشگاه‌های اینترنتی داخلی نیز از این فرصت استفاده می کنند و پیشنهادهای جذابی را به مصرف‌کنندگان ارایه می کنند. با سایت شبکه همراه شوید تا نگاهی بیندازیم به این رویداد که امروز در اغلب نقاط جهان برگزار می‌شود.

1606683296_1_0.gif

چه الگویی بر فرهنگ جمعه سیاه حاکم است؟

فروش حجم بسیار بالایی از اجناس اساس شکل‌گیری جمعه سیاه و همچنن دوشنبه سایبری است. در واقع فروشگاه‌های بزرگ تلاش دارند که با عرضه و فروش حجم بالایی از اجناس در یک زمان کوتاه، با کاستن از درصد سود خود، به نقدینگی بسیار بالایی دست یابند.  به عنوان مثال فروشگاه  چینی علی‌بابا سال گذشته در روز مجردها توانست قریب به 18 میلیارد دلار کالا را در یک روز به فروش برساند که در نوع خود یک رکورد بسیار قابل توجه است؛ این رکورد در حالی به دست آمده است که تجارت بسیاری از کشورها در طول یک سال به چنین رقمی نمی‌رسد! نکته مهم اما، بخش آنلاین و به ویژه خرید از طریق موبایل این تجارت بزرگ است که می‌تواند مورد توجه ما قرار گیرد. علی‌بابا در این ارتباط در مورد فروش سال گذشته خود گفته است: « هشتاد و هفت درصد خریدهای جمعه سیاه از طریق موبایل انجام شده بود. بهترین فروش‌ها در ارتباط با برندهایی همچون اپل، Nike، New Balance و Skechers بودند. در دو ساعت اول مشتریان 410 هزار گوشی همراه و 1.84 میلیون کامپیوتر و تجهیزات اداری خریداری کردند.»

نکته دیگر، اما مصرفکنندگان هستند. آن ها تلاش می‌کنند تا نیازهای سالانه خود را در چنین روزهایی با استفاده از تخفیف‌های بسیار بالا تامین‌ کنند تا مجبور نباشند در طول سال با قیمت‌های بالا خرید کنند. اگر چه این رویدادها فرصت مناسبی برای تهیه اجناس با قیمت‌های مناسب است، اما نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

به عنوان خریدار، خوب فکر کنید که به دنبال خرید چه هستید و آیا کالایی که در حال خرید آن هستید ارزش واقعی خود را دارد یا خیر؟ اکثر فروشگاه‌های معتبر محصولات کوچکی که قیمت پایینی دارند و قیمت تمام شده آن‌ها در زمان حراج خیلی کم می‌شود را عرضه نمی‌کنند. در زمان خرید تجهیزات الکترونیکی نیز باید دقیقا بدانید محصولی که در حال خرید آن هستید چه ویژگی‌هایی دارد. به‌طور مثال لپ‌تاپی که با قیمتی نازل ارائه می‌‌شود هنوز هم کارایی مطلوب خود را دارد؟

وضعیت خرده‌فروشی‌های آنلاین ایران در جمعه سیاه

همان‌گونه که گفته شد فروشگاه‌های اینترنتی داخلی نیز از اول صبح جمعه سیاه حراج خود را آغاز می‌کنند که از یک هفته قبل با ایمیل‌ها و پیام‌های کوتاهی به مردم اعلام می‌دارند که فروش هیجان‌برانگیز در جمعه سیاه آغاز خواهد شد. اما با شروع زمان فروش همه چیز متحول می‌شود. تقریبا اکثر سایت‌ها با مشکل عدم دسترسی روبرو می‌شوند و کاربر را کلافه می‌کنند. اولین مشکلی که خریداران ایرانی در این زمان با آن روبرو می‌شوند به از دسترس خارج شدن متناوب سایت باز می‌گردد. شما باید صفحه سایت را باز کنید و به انتظار بنشینید تا در دسترس قرار گیرد.

در حالی که سامانه امنیتی CloudFlare اعلام می‌دارد از جانب ما مشکلی وجود نداشته و حمله DDoS رخ نداده است اما سرور شرکت از دسترس خارج می‌شود و پیغام‌هایی همچون Error 520  را مشاهده می‌کنید. البته در اکثر موارد این مشکل مقطعی بوده و همه چیز به حالت اولیه خود باز می‌گردد. دومین مشکلی که وجود دارد این است که اجناس قرار گرفته در غالب حراج در یک چشم بر هم زدن فروخته می‌شوند و تقریبا تناسبی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد.

مشگل سومی که به چشم می‌خورد به عدم تنوع و ارائه اجناس چشم‌گیر باز می‌گردد. تقریبا تنوع محصولات به شکل گسترده نیست و در محدوده مشخصی وجود دارد. به‌طور مثال چه لزومی دارد یک کاربر در نظر داشته باشد یک پایه نگهدارنده موبایل 30 هزار تومانی یا یک جفت باتری را به قیمت 80 هزار تومان در جمعه سیاه خریداری کند؟ یا 2 میلیون تومان خرید کند و در مقابل یک کارت تخفیف 15 هزار تومانی دریافت کند؟

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که پیش از خرید شتاب زده ابتدا قیمت برچسب زده شده را با قیمت محصول بررسی کنید تا متحمل ضرر نشوید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟