میمون و انسان مصالحه کردند
سال 2011 یک میمون در اندونزی، دوربین آقای اسلیتر را بدون اجازه برداشت، در آن نگاه کرد، لبخند زد و دکمه شاتر را فشار داد و با این کار مقدمات مشهورشدن خودش و به دردسر افتادن آقای اسلیتر را فراهم کرد. البته حالا آقای عکاس، ترجیح داده است قبل از اینکه بیش از این زندگی‌اش مختل شود و آینده دخترش را به خطر اندازد، با میمون مورد بحث مصالحه کند.

1606683296_1_0.gif

 ناروتو، یعنی همین میمون کنجکاوی که صحبتش شد، به سرعت معروف شد و حتی بر سر تصاحب حق نشر عکس‌هایی که از خود گرفت، آقای اسلیتر را به دادگاه کشاند. این طرح شکایت عجیب و طولانی بعد از بحث و جدل‌های فراوان بر سر اینکه آیا یک حیوان می‌تواند مالک عکسی باشد که گرفته است یا نه، اکنون به پایان رسیده است و این دو یعنی آقای اسلیتر و میمون (یا به بیان دقیق‌تر آقای اسلیتر و گروه حامی حیوانات پِتا ) با هم سازش کرده‌اند. حالا آقای اسلیتر مالک عکس‌ها است اما باید 25 درصد از درآمدی که در آینده از استفاده یا فروش این سِلفی ها نصبیش می‌شود را به سازمان‌های خیریه‌ای که از ناروتو و همنوعانش مراقبت می‌کنند بپردازد. لازم به گفتن نیست پِتا ازاینکه ناروتو از این عکس‌ها منتفع شده خرسند است. مشخص نیست که سازمان‌های خیریه چه مبلغی دریافت خواهند کرد و نیز مشخص نیست آقای اسلیتر تا کنون از محل این عکس‌ها چقدر درآمد کسب کرده است اما او مدتی پیش به رسانه‌ها گفته بود، ماجرای این عکس‌ها چنان تأثیر بدی روی او گذاشته که تصمیم گرفته است عکاسی را کنار گذارد و برای گذران زندگی حتی به کارهایی نظیر سگ‌گردانی (dog walking ) روی بیاورد.

پِتا در سایت خود آورده است: « طرح پرونده ناروتو، آغازگر بحث‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی در زمینه لزوم گسترش حقوق بنیادین بشری به حوزه حیوانات بوده است.» این گروه در ادامه می‌نویسد:« ناروتو و عکس‌های معروفی که گرفته بدون شک نشانگر این موضوع است که او و همنوعانش همچون سایر حیوانات، موجوداتی بسیار باهوش، پیچیده و دارای قدرت تفکر هستند و در نتیجه شایسته است که بعنوان اعضای یک جامعه حقوقی، بطور قانونی صاحب مالکیت معنوی و سایر حقوق  باشند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟