عکس و کاربردهایش
سواد رسانه‌ای و عکس‌های جعلی
عکس در زندگی همه ما نقش مهمی دارد. با عکس دیگران را تشویق می‌کنیم که ما را بهتر ببینند، به نوشته‌هایمان توجه کنند و ما را دنبال کنند. از عکس برای شناخت دنیاهای دوردست استفاده می‌کنیم. برای راهنمایی ماشین‌هایی که به آن دنیاها می‌فرستیم و قرار است در غیاب ما آنجا را کاوش کنند و حتی برای گمراه کردن یکدیگر از عکس استفاده می‌کنیم. در این مقاله به نتایج تحقیقی می‌رسیم که بر لزوم افزایش سواد رسانه‌ای مردم در عصر حاضر تأکید می‌کند.

1606683296_1_0.gif

امروزه، در عصر اخبار جعلی و عکس‌های دستکاری شده، کاربران محتاط به‌سادگی فریب عکس‌های جعلی را نمی‌خورند. به‌ویژه، اگر از شبکه‌های اجتماعی سر در بیاورند، تجربه کار با اینترنت را داشته باشند و با ابزارهای ویرایش عکس آشنا باشند. مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا (دیویس) با تأیید این ادعا نشان داد کاربران بدون توجه به منبع عکس، درباره جعلی یا اصیل بودن آن نظر می‌دهند. در این تحقیق که به‌طور اینترنتی و روی ۳۴۷۶ نفر در سنین بین ۲۰ تا ۸۷ سال انجام شد، اغلب شرکت‌کنندگان موفق شدند تصاویر جعلی را شناسایی کنند، حتی زمانی که به آن‌ها گفته شد این عکس‌ها از منابع خبری معتبر و شناخته‌شده تهیه شده‌اند. این محققان دریافتند مهارت این داوطلبان در استفاده از اینترنت، تجربه کار با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تأثیر زیادی بر قدرت تشخیص آن‌ها در این زمینه گذاشته است. 

سواد رسانه‌ای و عکس‌های جعلیشکل۳. یکی از تصاویر جعلی که در این تحقیق به داوطلبان نشان داده‌شده است. در توضیح تصویر آمده: جانوری با سر گربه و بدن موش که حاصل دستکاری ژنتیک است و در آینده نزدیک، به‌عنوان حیوان خانگی به فروش خواهد رسید.

نتایج این تحقیق باعث شگفتی محققان شده است. در تحقیقات گذشته تأثیر اعتبار منبع عکس و میزان دست‌به‌دست شدن آن بین کاربران دیگر، بر قدرت تشخیص مخاطبان عکس اثر داشت ولی در تحقیق جدید، مشخص شد که این موارد اثر چندانی بر قدرت تشخیص فرد ندارند. به گفته این محققان در دوران حاضر، افراد و گروه‌هایی وجود دارند که اطلاعات بصری جعلی را به‌سادگی با استفاده از کامپیوتر و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و با این کار سبب بروز آشفتگی روانی در کاربران شده یا روی نظریه‌ها و عقاید آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارند. این تحقیق نشان می‌دهد، افزایش سطح سواد رسانه‌ای به‌ویژه در حوزه رسانه‌های دیجیتال به مردم و کاربران کمک خواهد کرد تا بین عکس‌ها و اطلاعات جعلی و اصیل تمایز قائل شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟