مزایا و معایب رقابتی شدن بازار خدمات تلفن ثابت
از ادعای شرکت شاتل تا جوابیه شرکت مخابرات ایران
اگرچه هدف از اعطای پروانه FCP، ایجاد بازار رقابتی داخلی و خارجی برای استفاده از زیرساخت‌های موجود ارتباطی کشور است تا بخش خصوصی با امنیت فکری کامل، دارایی خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و حتی سرمایه‌گذار خارجی نیز جذب کند؛ اما محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیات مدیره شاتل یکی از دارندگان پروانه FCP ارائه سرویس‌های تلفن ثابت را به دلیل عدم همکاری شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه غیرممکن می‌داند. البته "شرکت مخابرات" هم با انتشار جوابیه‌ای، به این ادعا پاسخ داده است.

1606683296_1_0.gif

ادعای شرکت شاتل: رقابتی‌شدن بازار دلیل عدم رغبت مخابرات است

رییس هیات مدیره شرکت شاتل می‌گوید نزدیک به 8 ماه از ارائه پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) می‌گذرد؛ اما هنوز 13 دارنده این پروانه نتوانسته‌اند براساس این پروانه خدمات خود را ارائه کنند. همچنین دارندگان این پروانه امکان ارایه خدمات براساس پروانه شرکت مخابرات ایران را نیز خواهند داشت. اما آن طور که از شواهد پیداست، مخابرات به هر دلیل، تمایل یا عزمی برای همکاری با دارندگان این پروانه را ندارد.

محمدحسن شانه‌ساززاده در این خصوص می‌گوید: "از زمان دریافت پروانه FCP از سال گذشته تمام زیرساخت‌های لازم و کارهای فنی برای ارائه سرویس‌های جدید از جمله تلفن‌ ثابت به کاربران را فراهم کردیم اما متاسفانه شرکت مخابرات برخلاف بند‌های اشاره شده در  پروانه FCP، حاضر به امضای قرارداد اینترکانکشن و قبول تعرفه برقراری ارتباط ما با شبکه خود (سهم 80 به 20 در صورت برقراری ارتباط از شاتل به شبکه مخابرات و برعکس) نیست." وی دلیل عدم رغبت شرکت مخابرات برای همکاری با دارندگان پروانه FCP در بازار تلفن ثابت را تنها رقابتی شدن بازار می‌داند و تاکید می‌کند: "یکی دیگر از تاثیرهای پروانه FCP روی بازار تلفن‌ثابت و رقابتی شدن آن است و هم‌اکنون فضا برای فعالیت شرکت‌های بخش‌خصوصی باز است. در حال حاضر تعرفه ما در این زمینه حداقل 10 درصد پایین‌تر از تعرفه فعلی شرکت مخابرات خواهد بود."

وی با اعلام این که برخورد مخابرات در این خصوص از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پی­گیری است می‌افزاید: تجهیزات راه‌اندازی شبکه "تلفن ثابت شاتل در شهرهای اصلی کشور مانند شیراز، تهران، مشهد و .. نصب شده و اگر مخابرات و اپراتور تلفن همراه حاضر به انجام تعهداتشان براساس این پروانه باشند، می‌توانیم ظرف یک یا دو ماه آینده کل کشور را تحت پوشش سرویس تلفن ثابت خود قرار دهیم."

شانه‌ساززاده قیمت تمام شده سرویس‌های مخابرات ایران را بالا می‌داند و معتقد است که این شرکت به جای کم کردن هزینه‌های خود، به دنبال گران کردن خدماتش است. شانه‌ساززاده می‌گوید که دارندگان پروانه FCP، علاوه بر مخابرات ایران، اپراتور فیبر نوری را نیز در مقابل دارند چراکه این پروانه به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا برای مقابله با انحصار، خودشان نسبت به ایجاد شبکه براساس تکنولوژی فیبر نوری اقدام کنند. شانه‌ساززاده با اشاره به احتمال تمدید دوران حفاظت پروانه اپراتور فیبرنوری می‌گوید: "با شناختی که از دولت داریم به نظر نمی‌رسد که آن‌ها با تمدید دوران انحصار پروانه اپراتوری که نزدیک به چهار سال کشور را از گسترش تکنولوژی فیبر نوری عقب انداخته است موافق باشند. اگر هم این دوران حفاظت تمدید شود قطعا باید شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود."

جوابیه مخابرات درخصوص ادعای شرکت شاتل

در پی ادعای شرکت شاتل مبنی بر "توقف ارائه سرویس تلفن ثابت"، شرکت مخابرات ایران با انتشار جوابیه‌ای نسبت به این خبر واکنش نشان داد. شرکت مخابرات ایران ادعای مطرح شده از سوی شرکت شاتل را تلاش در تخریب اعتبار شرکت مخابرات به منظور مخدوش نمودن اذهان و افکار عمومی و ایجاد فضای رقابتی ناسالم برشمرده و با محفوظ دانستن حقوق خود برای اقدام مناسب از طریق مراجع ذیصلاح در رابطه با مطالب خلاف واقع در متن مصاحبه مسئول شرکت شاتل، پاسخ‌ ذیل را منتشر کرده است:

1- شرکت مخابرات ایران به منظور حفظ تعامل و همکاری خود با سایر دارندگان پروانه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در چارچوب فضای رقابتی سالم که همواره مورد توجه بوده است وبا عنایت به صدور پروانه FCP ها از سوی آن سازمان، مراتب اعلام آمادگی خودرا طی نامه شماره 11610/95/100 مورخ 95.2.8 به قائم مقام محترم وقت آن سازمان برای واگذاری خدمات اتصال متقابل به این شرکت‌های تازه تأسیس اعلام نموده است.

2- نظر به اینکه برقراری اتصال متقابل، مستلزم اتخاذ راه و روش مناسب و ‌هماهنگی بین اپراتورها براساس فرآیند معمول تعیین شده، بخصوص تطبیق الزامات فنی دو شبکه پس از ارائه درخواست رسمی از سوی اپراتور متقاضی می باشد، در همین راستا شرکت یاد شده در مورخ 95.4.1(طی نامه شماره 3201-95-01) درخواست خود را به شرکت مخابرات ایران ارائه نموده که این شرکت پس از انجام هماهنگی‌های لازم، طی رونوشت نامه شماره 44320/95/100 مورخ 95.4.23 مراتب را به آن شرکت اعلام و طی جلسه مورخ 95.4.23 در محل سازمان تنظیم مقررات مقرر شد بر اساس ابلاغ شرکت مخابرات ایران، دارندگان پروانه FCP بطور مستقیم به شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت ارتباطات سیار مراجعه و اقدامات بعدی را معمول نمایند که متاسفانه تا کنون اقدامی از سوی شرکت مذکور صورت نپذیرفته است. علی ایحال از طرف شرکت مخابرات ایران و مجموعه شرکت‌های تابعه آن با توجه به هماهنگی‌های لازم بعمل آمده هیچگونه ممانعتی برای واگذاری خدمت مذکور وجود ندارد.

3- در خصوص موضوع قرارداد و تعرفه اتصال متقابل نیز که مورد اشاره قرار گرفته است،‌ با توجه به اینکه این امر فرآیند مشخص و تعریف شده خاص خود را دارد، لذا برقراری اتصال متقابل فیزیکی منفک از بحث قرارداد و تعرفه آن بوده و طرح این موضوع بعنوان مانعی برای انجام فرآیند اتصال متقابل فیزیکی از سوی این شرکت مردود است.

4- شرکت مخابرات ایران از رقابت عادلانه و منصفانه حمایت می‌کند و امیدوار است سازمان تنظیم مقررات با نظارت بر فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس مانع از رفتارهای ضدرقابتی و حضور در شهرها و مناطق خاص شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟