تور سفر پاک خزر تا خلیج فارس
خودروی خورشیدی ایرانی غزال 3 به جاده زد
گروهی از دانشجویان رشته‌های برق، مکانیک و مهندسی صنایع دانشگاه تهران موفق شدند تا خودروی خورشیدی ایرانی "غزال 3" را طراحی و تولید کنند. غزال 3 از دیروز سفر خود را در قالب "تور خزر تا خلیج فارس" آغاز کرده و با گذر از شهرهای رشت، قزوین، تهران، قم، کاشان، اصفهان و بندرعباس، وارد جزیره زیبای کیش خواهد شد. بدنه غزال 3 از فیبر کربن تشکیل شده و دو موتور دارد که با یک‌بار شارژ باتری‌هایش می‌تواند در شب مسافت 400 کیلومتری را با سرعت 80 کیلومتر در ساعت طی کند.

1606683296_1_0.gif

چالش آلودگی هوا موضوعی است که بسیاری از کشورها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. پایان یافتن سوخت‌های فسیلی و کمک به پاکیزگی هوا دو مولفه‌ای است که کشورها را به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و قابل تجدید سوق داده است. خوشبختانه در ایران هم طرح‌های خوبی برای این جایگزینی مطرح شده که همکاری ایران خودرو با ال‌جی برای ساخت خودروهای الکتریکی از نمونه‌های آن است. اما گروهی از دانشجویان رشته‌های برق ، مکانیک و مهندسی صنایع دانشگاه تهران موفق شدند تا خودروی خورشیدی ایرانی "غزال 3" را طراحی و تولید کنند.

مطلب پیشنهادی

کف‌پوش‌های خورشیدی خیابان‌ها را فرش می‌کنند
افزایش امنیت سطح خیابان‎ها با کفپوش‎های نورانی و خشک کننده رطوبت

کارن ابری‌نیا با بیان اینکه سفر خودروی خورشیدی غزال 3، هشت روزه است و بعد از پیمودن 2 هزار و 700 کیلومتر به جزیره کیش منتهی می‌شود افزود: "مسیر حرکت این خودرو انزلی، رشت، قزوین، تهران، قم، کاشان، اصفهان، بندرعباس و کیش است. ساخت این خودرو سال 83 آغاز شد و تیم 40 نفره از دانشجویان رشته های برق، مکانیک و مهندسی صنایع دانشگاه تهران برای طراحی و ساخت آن تلاش کردند."

خودروی خورشیدی ایرانی غزال 3 سفر پاک خود را آغاز کرد

مدیر طرح خودروی خورشیدی غزال 3 ایرانی ادامه داد: "با توجه به اینکه سوخت این خودرو از انرژی خورشید تامین می‌شود، هیچ آلودگی زیست محیطی ندارد. همچنین خودروی خورشیدی غزال 3 ایرانی در مسابقات جهانی خودروهای انرژی پاک که در سال 2015 میلادی در استرالیا برگزار شد در بخش سرعت مقام سوم را بدست آورد." وی با بیان اینکه مواد بکار رفته برای ساخت این خودرو فیبر کربن است افزود: "خودروی خورشیدی غزال 3 ایرانی دو موتور دارد و در روز می‌توان حداکثر 130 کیلومتر را با آن پیمود. در ضمن با شارژ باطری، در شب هم می‌توان با این خودرو سرعت 80 کیلومتر در ساعت، مسافت 400 کیلومتر را طی کرد."

خودروی خورشیدی غزال 3 اولین خودروی برقی دو سرنشین در خاورمیانه است و هم‌اکنون نسل چهارم خودروی غزال ایرانی در دست ساخت است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟