به دلیل برق ارزان، ایران بهترین مکان برای فعالیت سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در دنیا
راهکار وزارت نیرو برای کنترل معادن بیت‌کوین کشور
معاون وزیر نیرو هشدار داد که اگر راهکاری مناسب برای کنترل مصرف برق استخراج‌کنندگان بیت‌کوین ارائه نشود، مصرف برق ناشی از این فعالیت‌ها به ۲۵۰۰ مگاوات هم خواهد رسید.

1606683296_1_0.gif

همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو در نشستی خبری با بیان اینکه قیمت برق در ایران «کمترین و ارزان‌ترین قیمت در دنیاست»، ایران را بعنوان بهترین مکان برای فعالیت سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و رمزارزها معرفی کرد. موضوعی که به گفته او اگر از آن غافل شویم ممکن است به ضرر صنعت برق تمام شود. به نوشته خبرگزاری فارس و به نقل از معاون وزیر: «اگر کنترل و نظارت برای این مصرف‌کنندگان نباشد مصرف برق این سرمایه‌گذاران که اتفاقاً در برخی گاوداری‌ها، مساجد و یا حتی مدارس فعالیت می‌کنند به 2500 مگاوات می‌رسد.» به گفته او شنیده‌ها حاکی از آن است که عده‌‌ای از سرمایه‌گذاران قصد دارند با وارد کردن دستگاه‌های دست‌دوم استخراج ارز دیجیتال به داخل کشور، از شرایط موجود کشور بهترین بهره را ببرند. به نوشته ایرنا وی با اشاره به اینکه باید تعرفه برق برای استخراج‌کنندگان ارز مجازی واقعی شود، گفت: اجازه نخواهیم داد عده‌ای از برق ارزان سوءاستفاده کنند. به گفته حائری « برای استخراج هر واحد بیت‌کوین که قیمت جهانی آن بین ۶هزار تا ۷هزار دلار است ۷۲هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود و اگر رشد مصرف با همین روند ادامه پیدا کند چاره‌ای جز ایجاد تعرفه صادراتی برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نخواهیم داشت. » او می‌گوید اگرچه از سال پیش موضوع شناسایی و اعمال تعرفه برق صادراتی به این مشترکان مطرح بوده اما در سال جاری، شمار استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش یافته است و همین سبب شده که وزارت نیرو پیشنهاد خود را به دولت ارائه کرده و چندین بار در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد. حائری با بیان اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از میزان مصرف این مشترکان ارائه کرد معتقد است این امکان وجود دارد که مصرف برق استخراج‌کنندگان بیت‌کویت به ۲ هزار مگاوات برسد.

در سال 2014 نتایج یک تحقیق نشان داد که میزان مصرف برق شبکه بیت‌کوین تقریباً معادل مصرف برق کشوری نظیر ایرلند است. کشور چین مدت‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع استخراج بیت‌کوین مطرح بوده است، اما به‌دلیل سیاست‌های دولت چین در قبال مصرف انرژی و نیز ارزهای دیجیتال، جویندگان بیت‌کوین به‌دنبال مناطق مناسب دیگری در دنیا برای برپایی معادن خود هستند، به طوری که نیازهایی نظیر تأمین برق ارزان و خنک‌سازی به‌صرفه تأسیسات را پوشش دهند و از نظر فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال هم مشکلی نداشته باشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟