تردید در هوشمند بودن گوینده مجازی چینی
چین به تازگی با معرفی یک گوینده خبر مجازی (AI Anchor) مدعی شده است که این نخستین گوینده خبر مبتنی بر هوش مصنوعی جهان است و قادر است با مشاهده ویدیوهای زنده، بیاموزد و بطور ۲۴ ساعته به اجرای برنامه زنده خبری بپردازد. حالا برخی از کارشناسان از جمله علی شفتی، محقق روباتیک و هوش مصنوعی کالج سلطنتی لندن معتقدند، این ادعای چینی‌ها ادعای بزرگی است و گوینده خبر مجازی آن‌ها در تعریف هوش مصنوعی نمی‌گنجد.

1606683296_1_0.gif

این گوینده خبر مجازی حاصل همکاری مشترک خبرگزاری شین‌هوآ و موتور جستجوگر Sogou است و به تازگی در کنفرانس جهانی اینترنت معرفی شده است. برخی از کارشناسان معتقد هستند که نمی‌توان این گوینده مجازی را یک گوینده خبر هوشمند دانست و در موردش اغراق شده است. ویل‌ نایت از  تکنولوژی ریویو معتقد است باید در استفاده از اصطلاح هوش‌ مصنوعی در این کاربرد بیشتر دقت کنیم. به گفته او این گوینده مجازی ذاتاً هوشمند نیست بلکه با استفاده از برخی روش‌های یادگیری ماشینی، سعی شده است که حرکات چهره و گفتاری مشابه مجری انسانی داشته باشد و باید توجه داشت این روش‌ها، زیرشاخه‌ای از هوش مصنوعی بحساب می‌آیند. به عقیده نایت: « اگر این گوینده خبر مجازی، قادر به تجزیه و تحلیل گزارش‌های خبری و تماس‌های تلفنی بود و می‌توانست بر اساس آن‌ها متن خبری که می‌خواند را آماده کند، در آن صورت با دستاورد شگفت‌انگیزی مواجه بودیم ولی دستیابی به چنین ویژگی‌هایی، ( هنوز) فراتر از توانایی ماشین‌هاست».

علی شفتی محقق روباتیک و هوش مصنوعی کالج سلطنتی لندن می‌گوید اگر چه ممکن است برای حالات چهره و صدای این گوینده دیجیتال از هوش مصنوعی استفاده شده باشد اما نمی‌توان خود این گوینده را هوشمند بحساب آورد. او می گوید:

«‌در ساخت تصاویر و حرکات لب‌ها و صدای این گوینده از الگوریتم‌های هوش‌ مصنوعی استفاده شده است اما اینکه چنین گوینده دیجیتالی را یک گوینده مبتنی بر هوش مصنوعی بدانیم ادعای بزرگی کرده‌ایم». به گفته شفتی، هوش مصنوعی تعریف روشنی ندارد و معمولاً به دستگاه‌ها و الگوریتم‌هایی اطلاق می‌شود که قادرند رفتار و اعمالی را انجام دهند که فقط از هوش انسانی برمی‌آید و یا در مواردی حتی فراتر از توان هوش بشری است. شفتی در مورد گوینده مجازی چینی می‌گوید: «عروسکی است که یک متن را اجرا می‌کند و آنرا نمی‌خواند». او ادامه می‌دهد: « من بعنوان کسی که در حوزه هوش مصنوعی و روباتیک مطالعه می‌کند معتقدم باید در معرفی هوش مصنوعی به عموم مردم بسیار دقت کنیم».

به عقیده نایت: «نوشتن یک گزارش با بیان صحیح گفتاری، برای یک کامپیوتر کار بسیار دشواری است. قواعد گفتاری بسیار پیچیده و انعطاف‌پذیر هستند و ماشین‌ها به راحتی در این زمینه به اشتباه می‌افتند؛ چیزی که درمورد چت‌بات‌ها و نظایر آن‌ها شاهدیم». او AlphaGo گوگل را که موفق شد در بازی چینی Go بر انسان غلبه کند یکی از بهترین مثال‌های هوش مصنوعی می‌داند. با این‌حال اعتراف می‌کند : « AlphaGo نمی‌تواند بجز Go، بازی دیگری را انجام دهد. در صورتی که انسان قادر است آنچه در یک حوزه آموخته است را بطور کارآمدی در حوزه‌های دیگر نیز بکار ببرد».

سخنگوی Sogou در مورد این گوینده مجازی به سی‌ان‌بی‌سی چنین توضیح داده است: «‌فناوری بکار رفته درAI Anchor ترکیبی از جدیدترین دستاوردها در زمینه شناسایی و تخمین تصاویر و همینطور ترکیب گفتار برای بازنمایی یک مجری مجازی است تا از نظر ظاهر و گفتار شبیه یک انسان واقعی باشد».

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟