ادعای بلومبرگ: جاسوسی ریزتراشه‌های چینی از شرکت‌های آمریکایی
این احتمال وجود دارد که در تجهیزات سخت‌افزاری مورد استفاده توسط شرکت‌هایی نظیر آمازون ( AWS) و اپل، تراشه‌های بسیار کوچکی جاسازی شده باشند که امکان جاسوسی از این شرکت‌ها را فراهم می‌کنند. بنا بر ادعای بلومبرگ، این نفوذ حدود سه سال است که بطور محرمانه توسط دولت آمریکا تحت بررسی است و البته شرکت‌های اپل و آمازون و نیز سازنده مادربوردهای آلوده به تراشه جاسوس، وجود این مشکل را انکار می‌کنند. شناسایی و مقابله با نفوذهای سخت‌افزاری نظیر آنچه بلومبرگ مدعی آن شده است، بسیار دشوارتر از نفوذهای نرم‌افزاری است.

بلومبرگ مدعی است که در تجهیزات سخت‌افزاری مورد استفاده توسط شرکت‌های اپل و آمازون ریزتراشه‌هایی جاسازی شده است که به دولت چین اجازه جاسوسی از این شرکت‌ها را می‌دهد. ادعایی که توسط اپل، آمازون و نیز شرکت چینی Super Micro تأمین‌کننده تجهیزات سرور این دو شرکت رد شده است. بنابر گزارش بلومبرگ، این تراشه‌های جاسوس نخستین بار در سال ۲۰۱۵ شناسایی شدند و این موضوع از سوی کارشناسان مسؤول، مورد تأیید قرار گرفت و اپل در آن سال، سرورهای Super Micro را کنار گذاشت . اما اپل وجود چنین ریزتراشه‌ای را در تجهیزات خود تکذیب کرده و شرکت Super Micro هم استفاده از این ریزتراشه‌ها در فرایند تولید تجهیزات را رد کرده است.

این گزارش کافی بود تا ارزش سهام شرکت Super Micro بیش از ۴۰ درصد سقوط کند. سهام اپل هم در روز پنج‌شنبه کاهشی یک درصدی داشت و آمازون حدود ۱.۵ درصد کاهش را تجربه کرد. اپل در پاسخ به شبکه CNBC با رد کردن دوباره ادعاهای مطرح شده از سوی بلومبرگ اعلام کرد:‌ « متأسفانه گزارشگران بلومبرگ این احتمال را نداده‌اند که شاید آن‌ها یا منابع‌شان اشتباه کرده‌ باشند یا اطلاعات نادرست به دست‌شان رسیده باشد. حدس ما این است اتفاق سال ۲۰۱۶ (پی‌نوشت ۱ )، آن‌ها را به اشتباه انداخته است. آن مورد خاص یک اتفاق بود و تهاجمی علیه اپل محسوب نمی‌شد». AWS نیز در این رابطه اینطور به CNBC پاسخ داده است: «همانطور که طی ماه‌های اخیر بارها به بلومبرگ اعلام کردیم، در هیچ زمانی نه اکنون و نه در گذشته در مادربوردهای شرکت Super Micro در هیچ یک از سیستم‌های Elemental یا آمازون، مشکلی مربوط به سخت‌افزار دستکاری شده یا تراشه‌های مخرب نیافته‌ایم».

بخش مهمی از قطعات الکترونیکی مورد استفاده در تجهیزات آمریکایی، در کشور چین تولید می‌شوند. طی سال گذشته، شرکت‌هایی نظیر هواوی، ZTE و نیز Hikvision (سازنده دوربین‌های نظارتی) از سوی دولت آمریکا بطور جدی مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته‌اند. سرقت اطلاعات از شرکت‌ها، مهمترین اتهامی است که دولت فعلی آمریکا در حوزه تجاری به چین وارد می‌کند.

پی‌نوشت: اپل در سال ۲۰۱۶ در یک سرور از محصولات Super Micro درایوری آلوده کشف کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟