میکروسکوپ مجهز به هوش مصنوعی
بیماری مالاریا سالانه حدود نیم‌میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند و در چنین شرایطی، میکروسکوپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با افزایش سرعت تشخیص و استانداردسازی شناسایی مالاریا، کمکی در رفع این مشکل کنند.

1606683296_1_0.gif

شرکت چینی Motic و یک مؤسسه سرمایه‌گذاری که از سوی بیل گیتس حمایت می‌شود، از تصمیم خود برای تجاری‌سازی نوعی میکروسکوپ خبر داده‌اند که قادر است با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، بطور خودکار و ظرف مدت ۲۰ دقیقه انگل‌های مالاریا را در یک نمونه خون شناسایی و شمارش کند. نمونه آزمایشی این ابزار، موفق شده است که نیازهای بالاترین استاندارد سازمان بهداشت جهانی موسوم به « سطح یک صلاحیت» (   competence level 1 ) را برآورده سازد. این بدین معنی است که چنین میکروسکوپی می‌تواند حتی با متخصصان این حوزه رقابت نماید.

یافتن انگل‌های مالاریا در خون بسیار دشوار است و در مواردی ممکن است در صدها تصویر میکروسکوپی تهیه شده از نمونه‌های خون، تعداد اندکی از این انگل‌ها یافت شود و حتی در مواردی ممکن است در میان صدهزار گلبول قرمز تنها یک انگل مالاریا دیده شود. سباستین نانندورف ( Sebastian Nunnendorf) مدیر کل Motic در چین این وضعیت را «شبیه یافتن تیله‌های بازی در زمین فوتبال» می‌داند. این ابزار که EasyScan Go نام دارد با ترکیب فناوری میکروسکوپ میدان روشن (bright-field microscope) و لپ‌تاپی که نرم‌افزار یادگیری عمیق را اجرا می‌کند این کار را به‌طور خودکار انجام می‌دهد.

برای آموزش الگوریتم‌، به حجم زیادی از داده‌های آموزشی نیاز است تا بتوان نتایج دقیقی بدست آورد. برای این کار ترکیبی از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و الگوریتم‌های معمول کامپیوتری که برای دسته‌بندی سوژه‌ها در تصاویر بکار می‌روند استفاده شده است. این محققان از برخی آزمایشگاه‌ها درخواست کردند به عمد نمونه‌‌هایی با دقت کمتر ارائه کنند تا از آن‌ها برای آموزش الگوریتم استفاده شود. اگر چه میکروسکوپ فعلی با سرعتی مشابه یک متخصص آزمایشگاهی یعنی یک اسلاید در ۲۰ دقیقه نمونه‌ها را بررسی می‌کند اما محققان امیدوارند بتوان در آینده این زمان را به نصف رساند. چنین میکروسکوپ‌هایی یافتن راه درمان برای گونه‌‌های مقاومی از مالاریا که در حال گسترش در آسیای جنوب غربی هستند را سرعت می‌بخشد. از سوی دیگر  چنین ابزاری به محققانی کمک خواهد کرد که شیوع بیماری‌های عفونی و میزان کارآیی درمان‌های دارویی را زیرنظر دارند. هنوز قیمت و زمان عرضه این ابزار به بازار مشخص نشده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟