آمادگی برای ورود به عصر گیگابیت خانگی
۵ نکته‌ای که باید پیش از ارتقا به اینترنت گیگابیت خانگی بدانید!
در عصر حاضر باید اینترنت مگابیتی را به فراموشی سپرد و آماده استفاده از اینترنت گیگابیتی شد. شبکه‌های موبایل 4G کنونی سرعتی نزدیک به یک گیگابیت دارند. به همین دلیل، در اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار بازار شاهد مودم‌های Cat 16، Cat18 و Cat21 هستیم. شبکه‌های 5G در شروع سرعتی نزدیک به ۵ گیگابیت دارند. روترهای وای‌فای به مرز ۱۱ گیگابیت رسیده‌اند. درگاه‌های اترنت LAN یک گیگابیتی هم اکنون به سراغ استانداردهای 2.5G ،5G و 10G رفته‌اند و امروزه درگاه‌های RJ45 را با این سرعت‌ها روی روترهای خانگی مشاهده می‌کنید. شبکه‌های فیبرنوری خانگی مرزهای گیگابیتی را رد کرده‌اند. بنابراین، قبل از ورود به عصر اینترنت و شبکه گیگابیتی باید از ظرفیت دستگاه‌ها و کامپیوترها برای پشتیبانی از سرعت‌های گیگابیتی مطمئن شویم. پس در ادامه، ۵ مرحله مهم را برای آماده‌سازی و ورود به این عصر مرور خواهیم کرد:

1606683296_1_0.gif

۱. نصب کابل‌های ارتباطی باکیفیت و گیگابیتی

ارتباطات کابلی به دلیل اطمینان‌پذیری و پایداری بالا، هنوز هم بهترین ارتباط برای استفاده از سرعت‌های گیگابیتی هستند. اگر به دنبال مزایای یک ارتباط گیگابیتی هستید باید از کابل‌های شبکه باکیفیت و مناسب استفاده کنید. کابل‌های اتصالی بین مودم و کامپیوتر، مودم و روتر، مودم و تلویزیون یا هر دستگاه دیگری باید از سرعت‌های گیگابیتی پشتیبانی کنند و کیفیت بالایی داشته باشند. 

آمادگی برای ورود به عصر گیگابیت خانگی
خوشبختانه، اغلب کابل‌های اترنتی موجود در بازار از سرعت‌های گیگابیتی پشتیبانی می‌کنند. یک روتر قدیمی ممکن است به درگاه‌های LAN گیگابیتی مجهز باشد، اما احتمال این‌که کابل شبکه همراه آن گیگابیتی نباشد، وجود دارد. بهتر است با تحقیق در اینترنت اطمینان حاصل کنید که کابل مورد استفاده‌تان در شبکه و رابط میان مودم یا روتر با دیگر دستگاه‌ها از سرعت‌های یک گیگابیت پشتیبانی می‌کند. کابل‌های قدیمی Cat 5 حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت را پشتیبانی می‌کنند و باید آن‌ها را دور بیندازید و به سراغ استفاده از کابل‌های جدیدتر Cat 5e یا Cat 6 بروید. این دو رده کابل‌های اترنت در محدوده ۱۰۰۰ مگابیت هستند، اما پهنای باند متفاوتی دارند. کابل‌های بهتر از آن‌ها، رده‌های Cat 6a و Cat 7 هستند که از سرعت ۱۰ گیگابیت پشتیبانی کرده و حداکثر پهنای‌باند آن‌ها به ترتیب ۵۰۰ و ۶۰۰ هرتز است؛ و طبیعی است که قیمت کابل‌های Cat 6a و به‌ویژه کابل‌های Cat 7 بالاتر است. بهترین کابل برای مصارف خانگی در سرعت‌های یک گیگابیتی، کابل Cat 6 است که همه‌جا به قیمت مناسبی یافت می‌شود.

۲. پشتیبانی همه دستگاه‌ها از آخرین استانداردهای وای‌فای

امروزه، نمی‌توان دستگاه‌های بی‌سیم را به اینترنت و شبکه متصل نکرد. اسمارت‌فون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، دوربین‌های نظارتی، بلندگوهای هوشمند و ده‌ها دستگاه دیگر از طریق وای‌فای به اینترنت و شبکه متصل می‌شوند. پس از این‌که مطمئن شدید، تمام کابل‌های شبکه از سرعت گیگابیت پشتیبانی می‌کنند و کیفیت و پهنای‌باند لازم را دارند، سراغ استاندارد وای‌فای دستگاه‌های بی‌سیم بروید. در مرحله نخست بررسی کنید هر دستگاه با کدام استاندارد وای‌فای سازگاری دارد و چگونه می‌توان آن را به آخرین استاندارد این شبکه‌ها مجهز کرد.

آمادگی برای ورود به عصر گیگابیت خانگی
در حال حاضر، وای‌فای ۶ یا همان استاندارد 802.11ax، آخرین استاندارد وای‌فای است، اما نمی‌توان در ابتدای سال ۲۰۱۹ انتظار داشت، همه دستگاه‌های بی‌سیم و به‌خصوص همراه از این استاندارد پشتیبانی ‌کنند. پس، بهتر است بیشترین تمرکزتان روی استاندارد 802.11ac باشد که از سرعت‌های گیگابیت روی باند رادیویی ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. با یک دستگاه از سری 802.11n نمی‌توانید سرعت ۱۰۰۰ مگابیتی داشته باشید. پس تمام ظرفیت‌ها و مزایای شبکه‌های پرسرعت را از دست داده‌اید. نهایت سرعت یک دستگاه سری N به مرز ۳۰۰ مگابیت می‌رسد و باید این دستگاه‌ها ارتقا پیدا کنند. اگر مودم روتر یا روتر بی‌سیم است باید با مدل جدیدتری از نسل وای‌فای ۶ یا 802.11ac جایگزین شود. اگر یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ است، با خرید یک کارت شبکه یا دانگل وای‌فای AC آن را به نسل جدیدتر وای‌فای به‌روزرسانی کنید. به یاد داشته باشید، دانگل‌ها و کارت شبکه‌های دارای آنتن خارجی بهتر و در اولویت هستند، زیرا آنتن‌دهی باکیفیت‌تری فراهم می‌سازند. اما اگر اسمارت‌فون از وای‌فای AC پشتیبانی نکند، تصمیم‌گیری دشوار‌تر می‌شود. سخت افزار گوشی‌های تلفن را نمی‌توان به‌راحتی ارتقا داد و شاید خرید یک اسمارت‌فون AC برای همه کاربران امکان‌پذیر نباشد. 

مطلب پیشنهادی

در سال 2019 چه چیزهایی را باید از وای‌فای 6 انتظار داشت؟
جدیدترین استاندارد شبکه بی‌سیم در راه است

۳. راه‌اندازی باند رادیویی ۵ گیگاهرتز روتر

اگر می‌خواهید لذت یک ارتباط گیگابیتی را بچشید باید باندهای رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز را فراموش کنید. روترهای امروزی از دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز با بهره‌مندی از پهنای‌باندهای بزرگ‌تر ۸۰ و ۱۶۰ مگاهرتزی، سیگنال‌های باکیفیت و پایدارتری می‌فرستند و سرعت انتقال اطلاعات بالاتری دارند. بسیاری از روترها در باند ۵ گیگاهرتز به سرعتی از ۸۶۷ مگاهرتز تا چند گیگابیت می‌رسند. رایج‌ترین روترهای AC که به نسبت هم قیمتی متعادل و به‌صرفه دارد، در فرکانس ۵ گیگاهرتز، ۱.۳ گیگابیت سرعت دارد و به روترهای رده AC1700 مشهور هستند. بنابراین خرید یک روتر بی‌سیم دو بانده کافی نیست و باید وای‌فای ۵ گیگاهرتز را راه‌اندازی و پیکربندی کنید. برای این فرکانس رادیویی رمزعبور وای‌فای تعریف کرده و یک نام انتخاب کنید. به یاد داشته باشید دستگاه‌های پرمصرف و نیازمند سرعت بالا و تاخیر پایین به وای‌فای ۵ گیگاهرتز متصل شوند و دستگاه‌های معمولی برای امور وب‌گردی روی همان وای‌فای قدیمی ۲.۴ گیگاهرتز باشند. نکته مهم دیگر، سازگاری و هم‌خوانی میان سرعت و رده دستگاه شما با روتر بی‌سیم است. یعنی اگر روتری در وای‌فای ۵ گیگاهرتز ۱.۳ گیگابیت سرعت داشته باشد؛ باید کامپیوتر، لپ‌تاپ، اسمارت‌فون، کنسول بازی و هر دستگاه دیگری را که می‌خواهد روی این فرکانس رادیویی کار کند از سرعت ۱.۳ گیگابیت پشتیبانی کند. در غیر این صورت، باز هم سرعت گیگابیتی به دست نمی‌آید.

آمادگی برای ورود به عصر گیگابیت خانگی

۴. به‌روزرسانی فریم‌ویرها و سیستم‌عامل‌ها

از به‌روز بودن تمام فریم‌ویر دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها از جمله روتر بی‌سیم مطمئن شوید. گاهی اوقات یک روتر دو بانده AC خریداری و وای‌فای ۵ گیگاهرتز هم راه‌اندازی می‌کنید، اما چون فریم‌ویر به‌روز نیست، از حداکثر ظرفیت و سرعت پشتیبانی نمی‌کند. همچنین سیستم‌عامل کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، اسمارت‌فون و ... باید به آخرین نسخه ارتقا پیدا کرده باشد. در این صورت است که تمام دستگاه‌های شبکه می‌توانند با هم هماهنگ شوند ظرفیت بالایی را نشان دهند. برای ارتقای فریم‌ویر روترهای بی‌سیم، وارد پنل مدیریتی و تحت وب این دستگاه‌ها شوید. در دفترچه راهنمای روتر مراحل ورود به پنل مدیریتی آموزش داده شده است. در ادامه، باید وارد بخش تنظیمات مدیریتی یا Administrator شده و گزینه Fireware یا Update Fireware را دنبال کنید. اگر از زمان خرید روتر بی‌سیم یا مودم روتر شما دو سال گذشته شاید خوش‌شانس باشید و بتوانید از ویژگی به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر سود ببرد. در غیر این صورت، باید مرتب به‌صورت دستی بررسی کنید فریم‌ویر جدیدی منتشرشده یا خیر و اگر پاسخ مثبت است، به فریم‌ویر جدید ارتقا دهید. 

آمادگی برای ورود به عصر گیگابیت خانگی

مطلب پیشنهادی

در مسیر نسل پنجم شبکه‌های موبایل
تحلیلی بر هزینه‌های اپراتورها

۵. سرعت شبکه را تست کنید

پس از انجام کارهای ذکر‌شده سرعت شبکه را در هر دو حالت کابلی و وای‌فای آزمایش کنید تا بدانید دقیقا از چه سرعتی سود برده و اگر به‌سرعت مدنظر نرسیدید، به دنبال برطرف کردن مشکل آن باشید. چندین ابزار تست سرعت اینترنت و شبکه قابل‌اطمینان وجود دارد که سایت speedtest.net یکی از بهترین آن‌ها است. سعی کنید در طول چند روز و در ساعت‌های مختلف سرعت اینترنت و شبکه را بررسی کنید. یک‌بار صبح، بار دیگر ظهر و بعدازظهر و در طول شب وضعیت سرعت شبکه را تست کرده و یادداشت کنید. برآیند بررسی‌های چند روزه شما مشخص می‌کند که آیا به‌سرعت مورد انتظار نزدیک هستید یا مشکل اساسی در شبکه وجود دارد. البته، فراموش نکنید که همه‌چیز به‌سرعت اینترنت شما بستگی دارد. اگر سرعت اینترنت زیر ۱۰۰۰ مگابیت است؛ طبیعی است که  نباید یک گیگابیت سرعت داشته باشید. سرعت شبکه کابلی و بی‌سیم را هم گرفته و با هم مقایسه کنید. بر اساس سرعت درگاه‌های روتر، سرعت وای‌فای روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و سرعت دستگاهی که تست سرعت را اجرا کرده بررسی کنید. آیا سرعت‌های به‌دست‌آمده طبیعی هستند یا با چیزی که انتظار دارید، بسیار فاصله دارند.

آمادگی برای ورود به عصر گیگابیت خانگی

در گام بعدی، باید سراغ عیب‌یابی شبکه بروید. گاهی اوقات تغییر مکان یا باند رادیویی روتر بی‌سیم می‌تواند مشکل سرعت وای‌فای را حل کند. شایع‌ترین مسئله دیگر تنظیمات اشتباه مودم روتر یا روتر بی‌سیم است که اجازه عبور از یک سرعت انتقال اطلاعات را به یک دستگاه نمی‌دهد. با سعی و خطا مشکل کاهش سرعت در اینترنت و شبکه را یافته و آن را برطرف کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟