نگارش جدید Scratch
گوگل و ام‌آی‌تی زبان برنامه‌نویسی مخصوص کودکان را توسعه می‌دهند
نزدیک به یک هفته پیش کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل برگزار شد. محصولاتی که گوگل در این کنفرانس از آن‌ها رونمایی کرد، به خوبی چشم‌انداز این شرکت را در سال‌های آتی به تصویر کشاندند. از پلتفرم ویژه واقعیت مجازی گرفته تا دستیار دیجیتالی صوتی محور و برنامه پیام‌رسان هوشمند همگی بر پایه فناوری‌های پیشرفته‌ای پایه‌ریزی شده‌اند که در آن‌ها محاسبات و الگوریتم‌های پیچیده حرف اول را می‌زنند. نکته‌ای که در کنفراس توسعه‌دهندگان امسال مدیرعامل گوگل به آن اشاره کرد، ضرورت آموزش کدنویسی به کودکان بود. بر همین اساس گوگل و MIT همکا‌ری دو جانبه‌ای را آغاز کرده‌اند که هدف از این همکاری تسهیل آموزش کدنویسی به کودکان بیان شده است.

1606683296_1_0.gif

سایت ماشابل گزارش داده است، گوگل همراه با آزمایش‌گاه MIT در حال کار روی نسخه به‌روز شده‌ای از Scratch Blocks هستند. یک زبان برنامه‌نویسی که ویژه کودکان طراحی شده است. Scratch یک زبان بصری است که اولین بار در سال 2007 توسط آزمایش‌گاه چند رسانه‌ای MIT طراحی شد. این زبان به منظور ساده‌سازی آموزش دانش پایه برنامه‌نویسی و مهارت‌های لازم به کودکان طراحی شده بود.

مطلب پیشنهادی

با هشت ابزار آموزش کدنویسی رایگان کودکان آشنا شوید
کدنویسی به زبان ساده برای‌کودکان

اکنون بعد از گذشت نه سال این آزمایش‌گاه در نظر دارد قابلیت‌های این زبان برنامه‌نویسی را توسعه دهد. آزمایش‌گاه MIT در نظر دارد با همکاری گوگل، Scratch را به درون پلتفرم‌ها و دستگاه‌های بیشتری وارد سازد. نسخه جدید زبان برنامه‌نویسی Scratch که به نام Scratch Blocks نامیده می‌شود از زبان بصری طراحی شده توسط گوگل Blockly نیز استفاده می‌کند. میشل رزنیک، مدیر تیم توسعه دهنده scratch در MIT در این ارتباط گفته است: «به‌روزرسانی جدید، امکان اجرای scratch روی صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر همچون اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. اگر به فعالیت‌های تجاری شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نگاهی داشته باشید، مشاهده می‌کنید که بسیاری از آن‌ها اقدام به طراحی و تولید ابزارهای مختص کودکان کرده‌اند. از نرم‌افزار گرفته تا سخت‌افزار، طراحی‌های سخت‌افزاری و مؤلفه‌های نرم‌افزاری به گونه‌ای بوده‌اند که متناسب با گروه سنی کودکان باشد. با این وجود شاهد آن هستیم که هیچ‌گونه زبان‌ برنامه‌نویسی یکپارچه و استانداری که هماهنگ با این محصولات باشد وجود ندارد. امیدوار هستم همکاری با گوگل باعث تسریع این فرآیند شده، به‌طوری که این زبان برنامه‌نویسی سازگاری بیشتری با پلتفرم‌های مختلف پیدا کند.»

در شرایطی که زبان‌های برنامه‌نویسی سنتی به یکسری اصول سخت‌گیرانه همچون رشته‌های متنی و علامت‌گذاری‌های دقیق مقید هستند، اما در مقابل scratch و در مجموع زبان‌های بصری به مکانیزم مبتنی بر اشکال متکی هستند. رزنیک این چنین مکانیزمی را رویکرد لگو (Lego approach) نامیده است. این شیوه‌ آموزش نه تنها برای کودکان بلکه برای افرادی که تازه به دنیای برنامه‌نویسی وارد شده‌اند نیز مفید است. رزنیک در این ارتباط گفته است: «با این قطعات، شما از اشکالی استفاده می‌کنید که به کودکان کمک می‌کند، کشف کنند چگونه این اشکال باید درون یکدیگر قرار بگیرند. به این شکل آن‌ها با اصول اولیه برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند.» نگارش جدید Scratch Blocks در غالب پیش‌نمایشی اکنون در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد. از نگارش جدید این برنامه در جریان رویداد I/O Youth رونمایی شد. این برنامه اکنون سومین سال خود را پشت سر گذاشته است. رویدادی که با هدف فراهم آوردن بستری مناسب برای دانش‌آموزان جوان آغاز به کار کرده است. دانش‌آموزانی که امسال در این رویداد شرکت کردند، موفق شدند دموهایی از سامانه‌های چاپ سه بعدی را مشاهده کرده، با نحوه ساخت انیمشین‌ها آشنا شده و با نسخه پیش‌نمایشی از Scratch Blocks آشنا شوند. در این پیش‌نمایش آن‌ها با نحوه ساخت برنامه‌ها برای کنترل لگوی بلوتوث‌دار آشنا شدند. 

============================

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟