آموزش اصول کدنویسی
کتاب نقاشی که زبان HTML به کودکان یاد می‌دهد
در یک صفحه شما تصویری از کودکان دانشمندی را مشاهده خواهید کرد که مشغول مونتاژ موجودات زرد رنگ چند چشمی‎ هستند و در صفحه دیگر یک موجود پشمالوی آبی رنگ بانمک را می‎بینید که در حال هدایت گروهی از کودکان است. در نگاه اول، صفحات این کتاب شبیه به یک کتاب فانتزی معمولی بچه‎ها است، اما وقتی دقیق‎تر به آن نگاه کنید متوجه خواهید شد که تمام شخصیت‎های این کتاب به شیوه‎ای هنرمندانه و جذاب شما را به سرزمین تگ‎های HTML می‎برند.

1606683296_1_0.gif

دنیای شگفت‌انگیز موجودات و کدها یا به اختصار WWoCC یک کتاب گام به گام برای آشنا کردن کودکان با کدهای برنامه‌نویسی تحت وب است که هنوز برای فروش عرضه نشده و تا 31 اکتبر به منظور جمع آوری سرمایه اولیه 25000 دلاری در سایت کیک‌استارتر باقی خواهد ماند.

مطلب پیشنهادی: برای ایده‌های خلاقانه بزرگان را فراموش و به سراغ کودکان بروید!

ایده شکل گیری این کتاب از یک جستجوی ناموفق خرید هدیه توسط ایمی‎ پاسکال و همسرش آغاز شد. آنها به مراسم پیش از تولد نوزاد یکی از دوستانشان دعوت شده بودند که از قضا این دوست یک توسعه دهنده وب بود و بر این باور بود که وجود یک کتاب مصور درباره آموزش کدنویسی به کودکان در قفسه کتابفروشی‎ها میتواند بسیار مفید و سازنده باشد. آنها نیز از این ایده الهام گرفته و با جستجوی آن‎لاین در کتابفروشی‎ها متوجه شدند چنین کتابی وجود ندارد.

بنابراین آنها شروع به نوشتن کتاب خود در قالب یک فایل PDF به شکل کلمات رنگی روی یک پس زمینه سیاه کردند. هر کسی که این کتاب را می‎دید با استقبال از آن، آنها را تشویق می‎کرد تا این ایده را بیشتر پرورش دهند و نتیجه کار خلق کتابی شد که دنیای شگفت انگیز موجودات و کدها نام گرفت.

پاسکال که خود یکی از تهیه کنندگان اجرایی سازمان خلق آثار دیجیتال به نام instrument است می‎گوید: «ما فکر کردیم چقدر عالی می‎شود اگر بتوان چیزی به ظاهر سخت مثل کدنویسی را به کاری تفریحی و سرگرم كننده (مخصوصا برای کودکان) تبدیل کرد. ما می‎دانستیم که کودکان به موجودات خیالی و جادویی علاقه زیادی دارند و از طرفی خیلی از اوقات مردم تصور می‎کنند کدنویسی هم شبیه جادو کردن است. به همین دلیل ما به این فکر افتادیم که این دنیای خیالی را خلق کنیم و با قرار دادن کودکان و این موجودات در کنار یک دیگر به آنها اصول کدنویسی را آموزش دهیم.»

در بین صفحات این کتاب چه می‎گذرد

پاسکال و پتروسلی که هر دو در پورتلند زندگی می‎کنند، قبل از آشنایی با جیسون هگلاند یک سال را به دنبال پیدا کردن یک طراح گرافیک که بتواند ایده  آنها را روی کاغذ پیاده کند سپری کردند. کتاب WWoCC به تصویرسازی 26 تگ ضروری HTML (از تگ a تا تگ break) و کدهای اساسی برای ساخت یک وب‎سایت می‎پردازد و از یک ضرب آهنگ مشخص برای شخصیت پردازی و حفظ سادگی که باید در مورد کتاب‎های کودکان رعایت شود پیروی می‎کند.

عکس‎های به کار رفته در این کتاب تنها برای زیبا کردن آن به کار نرفته‎اند، آنها وظیفه شخصیت پردازی مفاهیم کدها را نیز برعهده دارند. در صفحه‎ای که به تشریح تگ a می‎پردازد، دانشمندان کوچک به تصویر کشیده شده مشغول کنار هم قرار دادن بخش‎های تشکیلدهنده یکی از این موجودات درست مثل زمانی که شما برای کامل کردن یک صفحه وب به تگ a  خصوصیات (attribute) را اضافه می‎کنید هستند. وایت برد پشت سر آنها نیز طرح این موجودات را به همراه نکات کوتاهی مثل نیاز به href به همراه یک تخم مرغ شانسی برای والدینی که دانش بیشتری در مورد کدنویسی دارند نمایش می‎دهد.

مطلب پیشنهادی: بابا مامان؛ دوست دارم به جای زبان فرانسه برنامه‌نویسی پایتون یاد بگیرم!

غافلگیری‎های دیگری نظیر این نیز در این کتاب وجود دارد، یکی از آنها شخصیتی است که در حال کشیدن لوگوی شرکت OshKosh B’gosh است که می‎گوید تاریخ معرفی HTML به سال 1993 برمی‎گردد. در این کتاب اشاراتی هم به بنیانگذاران فناوری مدرن مثل تیم برنرز و آدا لاولیس شده است. پاسکال می‎گوید: «این کتاب حالا بیشتر شبیه به فیلم‎های پیکسار و دیزنی شده است که همیشه سرگرمی‎هایی هم برای والدین در آن پیدا می‎شود. شما باید آنها را هم سرگرم کنید، بنابراین ما هم به دنبال روشی بودیم تا وقتی توسعه دهندگان و مهندسان به این کتاب نگاه می‎کنند آن را تحسین کرده و از آن به عنوان یک مرجع عالی یاد کنند.»

فصل بعدی

این کتاب اولین مرجع برنامه نویسی برای کودکان نیست، Code Babies نام ناشری است که کتاب‎های کدنویسی برای کودکان با عناوینی مثل الفبای وب و HTML برای کوچولوها را منتشر کرده است. کتاب دیگری با عنوان سلام رابی، در سال 2014 در سایت کیک استارتر معرفی شد که هدفش معرفی اصول کدنویسی به وسیله ماجراجویی‎های یک دختر بچه بود. اما صرف نظر از تمام عناوین معرفی شده، کتاب‎های نوشته شده برای آموزش کدنویسی به کودکان از انسجام کافی برخوردار نبوده و هیچکدام به خوبی WWoCC به شخصیت پردازی نپرداخته‎اند.

پاسکال می‎گوید این پروژه اولین قدم آنها در راه آشنایی کودکان با علوم کامپیوتر است. در ماه سپتامبر، درست در سواحل مقابل محل زندگی شخصیت‎های معروف داستان ما، شهردار نیویورک سیتی، بیل دو بلاسو طی یک بیانیه اعلام کرد «علوم کامپیوتر متعلق به همه است». این سخنان در راستای یک ابتکار عمل برای گسترش علوم کامپیوتر به تمام مدارس دولتی این شهر ظرف مدت 10 سال بیان شده است.

در سال 2013، اوباما رئیس جمهور آمریکا طی یک سخنرانی اهمیت پرداختن به علوم کامپیوتر را متذکر شد و خواستار به کارگیری برنامه  Hour of Code به عنوان بخشی از آموزش هفتگی علوم کامپیوتر شد. Hour of Code جنبشی است که در آن جلسات مقدماتی یک ساعته برای آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان بیش از 180 کشور جهان برگزار می‎شود.

پاسکال و پتروسلی توسعه دهنده وب یا مهندس نیستند، اما آنها ضرورت فراگيری برنامه نویسی را به عنوان یک مهارت بنیادی درک کرده‎اند. پاسکال می‎گوید: «ما می‎دانیم چطور باید یک وب‎سایت را راه اندازی کرد و از اصول اولیه پشت پرده این کار آگاه هستیم، بنابراین می‎توانیم خود را با دنیای رو به رشد فناوری وفق دهیم و چنین کاری باید به مرور زمان در بین آحاد جامعه نیز رواج پیدا کند.» پاسکال در ادامه اضافه می‎کند: «ما انتظار نداریم کودکان با خواندن این کتاب شروع به برنامه نویسی کنند، همانگونه که قرار نیست آنها با یادگیری حروف الفبا شروع به نوشتن رمان کنند، هدف این کتاب تنها آشنا کردن آنها با اصول برنامه نویسی تحت وب و نحوه استفاده از این کدها است.»

پاسکال و پتروسلی کار نوشتن و طراحی اولیه این کتاب را به اتمام رسانده‎اند، اما برای اتمام تصویرگری این اثر توسط هگلاند و چاپ و عرضه آن به کمکهای مالی مردمی‎ نیاز دارند. تا زمان انتشار این مقاله مبلغ جمع آوری شده در سایت کیک استارتر به رقم 14738 دلار رسیده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟