طراحی مدرن‎ترین رابط‎ها با کمترین کدنویسی
26 چهارچوب جادویی برای طراحی رابط‌های کاربری مبتنی بر جاوا اسکریپت و اچ‌تی‌ام‌ال
امکان کار کردن راحت روی عناصر کدنویسی تحت وب (HTML ،CSS و جاوا اسکریپت) برای همه نوع پروژه‎های توسعه نرم‌افزاری به یک مهارت ضروری و اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. به طور مشخص، اپلیکیشن‎های وب از مجموعه‎ای بزرگ از ابزارها، فریم‌ورک‎ها و افزونه‎ها بهره می‎برند...

1606683296_1_0.gif

 بسیاری از فریم‌ورک‎های اپلیکیشن موبایل قابل استفاده در تمام‎ سکو‎ها از HTML برای طراحی رابط‎های گرافیکی استفاده می‎کنند و حتی اپلیکیشن‎های دسکتاپ هم می‎توانند از این فناوری بهره‎مند شوند. نه‌تنها اپلیکیشن‎های وب، بلکه رابط‎های کاربری اپلیکیشن‎های اصلی قابل اجرا در محیط سیستم عامل محلی نیز با HTML و CSS ساخته می‎شوند. تفاوتی نمی‎کند تصمیم دارید یک اپلیکیشن وب یا یک اپلیکیشن دسکتاپ را ایجاد کنید. در این مقاله ابزارهایی را به شما معرفی می‎کنیم که با استفاده از ساختار ساده و قدیمی ‎ HTMLامکان ساخت رابط‎های کاربری قدرتمند را امکان‎پذیر می‎سازند. نکته جالب درباره HTML5 و CSS3 این است که آن‌ها نسبتاً پایدار و سازگار باقی مانده‎اند. این درست است که پیاده‌سازی‎هایی که اخیراً در مرورگرها صورت گرفته است بعضی از جزئیات نحوه عملکرد تگ‎ها یا ویژگی‎های خاص را تغییر داده است، اما این به‌معنای ایجاد یک بازار رقابتی سالم از ابزار و قالب‎هایی است که به شما کمک می‎کند راحت و سریع پروژه‎های مورد نظر خود را به انجام برسانید.

 اپلیکیشن‎های دسکتاپ Electron 

Electron یک فریم‌ورک منبع باز برای ساخت اپلیکیشن‎های دسکتاپ چندسکویی‎ به‌وسیله HTML ،CSS و جاوا اسکریپت است. در بطن این فریم‌ورک از فناوری منبع باز مرورگر Chromium و Node.js برای ساخت اپلیکیشن‎های مبتنی بر ويندوز، مک و لینوکس از یک کد پایه مبتنی بر فناوری وب استفاده شده است. برخی از اپلیکیشن‎های قابل توجه مبتنی بر Electron شامل ویرایشگر کد Atom از GitHub و اپلیکیشن‎های دسکتاپ Slack هستند. این یکی از پروژه‎های برجسته در این زمینه به همراه اسناد و راهنمای کامل و اجتماعی بزرگ از منابع، پکیج‎ها و ابزارها است. برای دسترسی به پروژه Electron به https://electronjs.org مراجعه کنید. (شکل 1) 

 Positron 

اگر از چنین ایده‎ای خوشتان آمده است اما فناوری دیگری را ترجيح می‎دهيد، Positron یک ابزار مشتق شده از Electron است که برای نوشتن اپلیکیشن‎های مبتنی بر HTML5 با استفاده از .NET Framework، Chromium و ASP.NET MVC 6 در نظر گرفته شده است. ایده پشت این پروژه این است که بتوانيد یک رابط گرافیک HTML را روی کدهای مبتنی بر .NET Framework پیاده‌سازی کنید. Positron بین لایه اپلیکیشن ASP.NET MVC شما و لایه Chromium UI که توسط این مرورگر در یک پنجره WPF میزبانی می‎شود یک میان‌افزار در جریان را فراهم می‎کند. شما می‎توانید از قدرت Positron برای فراهم کردن یک لایه HTML UI برای اپلیکیشن‎های WPF موجود استفاده کنید و حتی از WinForms به‌عنوان پنجره والد بهره بگیرید. Positron تحت مجوز Apache 2.0 منتشر شده است. برای دسترسی به پروژه Positron به https://github.com/CenterEdge/Positron مراجعه کنید.

 Neutronium 

یکی دیگر از گزينه‎های پیش رو کتابخانه Neutronium است که با تلفیق کتابخانه‎های Knockout.js و Vue.js در بالای کد پایه اپلیکیشن WPF MVVM شما از طریق ChromiumFX و یک مرورگر الحاقی Chromium امکان ایجاد رابط گرافیکی HTML را فراهم می‎کند. Neutronium یک قالب اولیه و قالب‎های Vue.js را برای شروع کار در اختیار شما می‎گذارد و به شما اجازه می‎دهد از طریق HTML ، CSS و جاوا اسکریپت در موتور نمایش Chromium از WPF ViewModel موجود خود دوباره استفاده کنید. همچنین، این کتابخانه با کتابخانه‎های MVVM مثل MVVM Light Toolkit و ReactiveUI برای اندروید، iOS، ویندوزفون، Universal Windows Platform (UWP) وغیره نیز سازگار است. برای دسترسی به پروژه Neutronium به https://github.com/NeutroniumCore/Neutronium مراجعه کنید.

 Awesomium 

Awesomium نیز یکی دیگر از پیشنهادات فهرست موتورهای HTML UI است که با اپلیکیشن‎های دسکتاپ C++ و .NET Framework به همراه اپلیکیشن‎های Unity3D و Mono کار می‎کند. مجوزهای آن برای گروه‎های کم‌درآمد، برنامه‎های آموزشی یا غیرتجاری رایگان است، اما برای استفاده از قابلیت‎های جانبی باید هزینه پرداخت کنید. مستندسازی آن هنوز در حال انجام است، اما برای شروع کار مطالب آموزشی مفیدی وجود دارد. برای دسترسی به پروژه Awesomium به http://www.awesomium.com مراجعه کنید.

 Sciter 

Sciter یک موتور UI شتاب‎دهنده GPU قابل جاسازی از طریق HTML ، CSS و جاوا اسکریپت را برای توسعه رابط اپلیکیشن‎های نوشته شده توسط Delphi، D، Go، C#، .NET Framework، Python و Rust ارائه می‎کند. یک مجوز رایگان تنها برای استفاده قابلیت‎های پایه (فقط باینری Sciter و بدون پشتیبانی) در نظر گرفته شده است، اما برای دسترسی به سکوی اضافی و کد باید هزینه پرداخت کنید. برای دسترسی به پروژه Sciter به http://sciter.com مراجعه کنید.

 Xilium.CefGlue 

در پایین‎ترین سطح از پشتیبانی بین کد شما و رابط مرورگر Chromium بد نیست نگاهی هم به Xilium.CefGlue داشته باشید که یک
 .NET Framework و Mono الحاقی برای Chromium Embedded Framework (CEF) و CefSharp (یک تأمین‌کننده WPF و Windows Form الحاقی برای CEF) است. امکان پشتیبانی از C# ،Visual Basic و هر زبان CLR دیگر نیز وجود دارد. برای کدهای شما مجوز MIT/BSD در نظر گرفته شده است. برای دسترسی به پروژه Xilium.CefGlue به http://xilium.bitbucket.org/cefglue مراجعه کنید.


شکل 1

 اپلیکیشن‎های وب 

این روزها توسعه اپلیکیشن‎های وب (که ما در دوران گذشته از آن با عنوان وب‌سایت نام می‎بردیم)، با کمک ابزارها و فریم‌ورک‎هایی که بسیاری از کارهای اولیه و اصلی را پیاده‌سازی و رابط‎های کاربری پیچیده و قابلیت‎های تعاملی را فراهم می‎کنند، بسیار ساده‎تر از گذشته انجام می‎شود.

 Kendo UI 

Kendo UI ساخته شده از سوی Telerik یک بسته مبتنی بر jQuery است که به شما امکان می‎دهد اپلیکیشن‎های مدرن وب خود را به‌راحتی و به‌سرعت آماده کنید. طراحی تعاملی نیز در این فریم‌ورک گنجانده شده است؛ بنابراین، دیگر نیاز نیست نگران شکل ظاهر و مقیاس‌پذیری سایت خود در محیط‎هایی از نمایشگرهای بزرگ دسكتاپ تا دستگاه‌های کوچک موبایل باشید. Kendo UI شامل بیش از 70 مجموعه رابط گرافیکی است که می‎توانید به‌راحتی تنها آن را به اپلیکیشن مورد نظر خود اضافه کنید. تعداد زیادی از تم‎های از پیش تنظیم شده و قابل سفارشی‌سازی در این مجموعه وجود دارد که به‌صورت یکپارچه با فریم‌ورک‎های لایه‌بندی مثل Bootstrap و Zurb کار می‎کنند. همچنین، پشتیبانی از Angular 1.x، اعتبارسنجی فرم‎ها و تعداد زیاد دیگری از قابلیت‎های مورد نیاز در طراحی وب نیز در این مجموعه در نظر گرفته شده است. اگر مایلید ببینید Kendo UI چه کارهایی می‎تواند برای شما انجام دهد، به صفحه Kendo UI Dojo by Progress (به نشانی http://dojo.telerik.com) سر بزنید که یک محیط کاری تعاملی به همراه آموزش‎های تعاملی را در اختیار شما می‎گذارد و می‎توانید بلافاصله نتایج کدنویسی خود را در یک مرورگر یا شبیه‌ساز موبایل مشاهده کنید. (شکل 2) 


شکل 2

برای دسترسی به پروژه Kendo UI به http://www.telerik.com/kendo-ui مراجعه کنید. اگر قصد دارید به توسعه Angular 2 بپردازید، بخش مربوط به Kendo UI for Angular 2 (به نشانی http://www.telerik.com/kendo-angular-ui) و تمام نسخه‎های جديد Kendo UI  ساخته شده با TypeScript ،JavaScript و NativeScript را بررسی کنید. در زمان تهیه این مقاله Kendo UI for Angular 2 هنوز مرحله بتا را پشت سر می‎گذارد. نسخه حرفه‎ای Kendo UI یک نسخه آزمایشی رایگان را در اختیار شما قرار می‎دهد و امکان دسترسی به منابع اضافه توسعه Telerik نیز فراهم شده است.

 jQuery UI 

jQuery UI یکی دیگر از گزينه‎های پیش رو برای ساخت رابط‎های اپلیکیشن مبتنی بر جاوا اسکریپت و HTML است. این پروژه کاملاً منبع باز است و این مزیت را دارد که مستقیم با jQuery ، jQuery Mobile، فریم‌ورک آزمایشی QUnit JavaScript و موتور انتخابگر CSS Sizzle سازگار است. از آنجا که jQuery UI زیرساخت‎های آشنای jQuery را به همراه دارد، هرچه شما از قبل درباره افزونه‎ها و ویجت‎ها می‎دانستید در اینجا نیز قابل استفاده است. یک ThemeRoller تعاملی نیز وجود دارد که می‎توانید برای پیکربندی کنترل طرح‎های خود از آن استفاده کنید، سپس کل کد این تم آماده شده را به همراه تمام اجزای آن دانلود كنيد. اسناد و آموزش‎های بسیار مفیدی به همراه کدها و دموهای تعاملی در سایت jQuery موجود است. برای دسترسی به پروژه jQuery UI به http://jqueryui.com مراجعه کنید.

 jQWidgets 

jQWidgets یک مجموعه از ویجت‎های رابط گرافیکی جاوا اسکریپت و فریم‌ورک توسعه است که با TypeScript، Angular، KnockoutJS، ASP.NET MVC، PHP، JSP و Node.js کار می‎کند. نسخه جاری شامل بیش از 60 ویجت رابط کاربری داخلی، پشتیبانی کامل از طراحی تعاملی و پشتیبانی از تاچ برای دستگاه‎های موبایل است. مثل jQuery UI، این فریم‌ورک نیز یک Theme Builder آن‎لاین را فراهم می‎کند. jQWidgets برای پروژه‎های غیرتجاری رایگان است و چندین سطح از مجوزهای تجاری از توسعه یک سایت تا پشتیبانی کامل سازمانی را ارائه می‎کند. برای دسترسی به پروژه jQWidgets به http://www.jqwidgets.com مراجعه کنید.

 Webix 

یکی دیگر از گزينه‎های جالب توجه Webix است. مثل سایر موارد دیگری که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد، Webix نیز یک کتابخانه جاوا اسکریپت و فریم‌ورک اپلیکیشن را ارائه می‎کند که به شما کمک می‎کند تا به‌راحتی و به‌سرعت رابط‎های گرافیکی اپلیکیشن وب پیشرفته مورد نظر خود را آماده کنید. Webix یک گزینه فوق‌العاده سبک و کم‌حجم را در اختیار شما قرار می‎دهد. تمام 60 مورد عناصر به کار رفته در این فریم‌ورک تنها در یک فایل جاوا اسکریپت 187 کیلوبایتی جای گرفته است که با تمام مرورگرها نیز سازگار است و از موبایل، یکپارچه‌سازی با Backbone.js و Angular پشتیبانی می‎کند. یک نسخه منبع باز رایگان از Webix به همراه سطوح مختلفی از مجوزها شامل گزینه‎های کنترلی بیشتر، ویجت‎ها و پشتیبانی از گروه‎های بزرگ‌تر نیز موجود است. (شکل 3) برای دسترسی به پروژه Webix به http://webix.com مراجعه کنید.

شکل 3

 ابزارها و افزونه‎های ویژوال استودیو 

صدها ابزار توسعه، مجموعه کدهای از پیش آماده و الگوی پروژه برای Visual Studio وجود دارد که به شما کمک می‎کند از فریم‌ورک‎هایی که تا اینجا معرفی کردیم و بسیاری دیگر از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه نیز با چند نمونه از ابزارهای معروف ویژه Visual Studio آشنا خواهیم شد.

 Kendo Toolbox 

Kendo Toolbox یک مجموعه کد از پیش آماده شده را برای Kendo UI به همراه یک جعبه ابزار برای پیدا کردن سریع و راحت این نوع کدهای آماده در اختیار شما قرار می‎دهد.
برای دسترسی به پروژه Kendo Toolbox به https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=UnnikrishnanSN.KendoUI مراجعه کنید.

 Kendo UI SPA Template 

Kendo UI SPA Template که توسط Simba Mupfunya توسعه پیدا کرده است، یک قالب پروژه ASP.NET MVC به همراه هرچه برای شروع ساخت وب‌سایت Single Page Application (SPA) به‌وسیله Kendo UI به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‎دهد. برای دسترسی به پروژه Kendo UI SPA Template به آدرس زیر مراجعه کنید.

  https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=SimbaMupfunya.KendoUISpaTemplatevs2013MVC5C 

 AngularJS SPA Template 

AngularJS SPA Template نیز که توسط Konstantin Tarkus ارائه شده است، یک قالب پروژه جدید برای ساخت وب‌سایت‎های SPA به‌وسیله AngularJS ،Bootstrap و ASP.NET را فراهم می‎کند. از جمله افزونه‎های دیگر توسعه وب معروف برای
Visual Studio که توسط Tarkus ارائه شده است می‎توان به React.js Starter Kit که یک قالب ساخته شده با Facebook React است، و Web Application Server که یک سرور برای سایت‎های SPA است و برای کار با اپلیکیشن‎های سمت کلاینت (ساخته شده توسط قالب‎های ReactJS یا AngularJS) طراحی شده است اشاره کرد. برای دسترسی به پروژه AngularJS SPA Template به https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=KonstantinTarkus.AngularJSSPATemplate مراجعه کنید. از بسته‎های قالب پروژه مربوط به Bootstrap می‎توان به BootstrapMVC Project Template ،ShoelaceMVC و Bootstrap Bundle اشاره کرد که می‎تواند برای استفاده فریم‌ورک Bootstrap در طراحی اپلیکیشن‎های MVC به کار برده شود. Bootstrap Bundle همچنین شامل مجموعه‎ای از طرح‌بندی‎های صفحات و الگوهای رنگ‌بندی برای استفاده سریع در پروژه‎های شما است.

 Dynamic MVCe 

Dynamic MVCe که توسط Chris Adam Perry توسعه داده شده است از Bootstrap استفاده می‎کند، اما این قابلیت را نیز دارد تا صفحات CRUD انعطاف‌پذیر و هوشمند را به‌وسیله خواندن خصوصیات فراداده از مدل عناصر شما از طریق پشتیبانی از Entity Framework 6  داخلی تولید کند. برای دسترسی به پروژه Dynamic MVCe به آدرس زیر مراجعه کنید.
 https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=ChrisAdamPerry.DynamicMVC 

 DotVVM 

DotVVM یک فریم‌ورک جدید برای نوشتن اپلیکیشن‎های MVVM ASP.NET بدون نیاز به نوشتن حجم عظیمی‎ از کدهای جاوا اسکریپت است. تنها کافی است ViewModel خود را در C# و View را در HTML بنويسید. DotVVM باقی کار را برای شما انجام می‎دهد. برای اینکه کار شما از این هم ساده‎تر شود، افزونه DotVVM for Visual Studio 2015 امکان استفاده از IntelliSense را برای پروژه‎های DotVVM فراهم کرده است. برای دسترسی به پروژه DotVVM به https://www.dotvvm.com مراجعه کنید.

 Web Forms Scaffolding 

Web Forms Scaffolding یک قالب پروژه دیگر ارائه شده توسط S Walther است که از Bootstrap استفاده می‎کند، اما این بار با Entity Framework و Dynamic Data تا صفحات فرم‌های وب را برای ورود، ویرایش، حذف و فهرست‌بندی محتوای داده ایجاد کند. برای دسترسی به پروژه Web Forms Scaffolding به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=SWalther.WebFormsScaffolding 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟