مک‌بوک 12 اینچی بهتر است یا سرفیس لپ‌تاپ؟
28/02/1396 - 11:07
مقایسه تصویری لپ‌تاپ سرفیس مایکروسافت با مک‌بوک 2016 اپل
به نظر شما لپ‌تاپ جدید شرکت مایکروسافت با نام سرفیس لپ‌تاپ (Microsoft Surface Laptop) محصولی بهتر است یا مک‌بوک 12 اینچی سال 2016 شرکت اپل؟ با سایت شبکه همراه باشید تا مقایسه تصویری و مختصری میان این دو محصول داشته باشیم.

1606683296_1_0.gif

مقدمه‌

اپل سال گذشته مک‌بوک جدید و 12 اینچی خود را  معرفی کرد که ما آن را با نام مک‌بوک 12 اینچی 2016 می‌شناسیم. این مک‌بوک کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و نسبت به نسل پیشین سری مک‌بوک‌های اپل از پردازنده قدرتمندتر و توان شارژدهی بیشتری بهره می‌برد.

اما مایکروسافت به تازگی از جدیدترین لپ‌تاپ خود با نام اختصاصی سرفیس لپ‌تاپ رونمایی کرد که اطلاعات بیشتر مربوط به این مسئله را می‌توانید از مقاله "مایکروسافت لپ‌تاپی باریک‌تر، سبک‌تر و قدرتمندتر از مک‌بوک ایر معرفی کرد + گالری عکس" مطالعه کنید. ردموندی‌های در مراسم رونمایی این لپ‌تاپ با صراحت تمام اشاره کردند که این محصول از مک‌بوک ایر اپل قدرتمند است!

اما به نظر شما سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت کیفیت بیشتری دارد یا مک‌بوک 12 اینچی سال 2016 اپل؟ برتری‌های هر یک از این دو محصول نسبت به محصول دیگر در چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال، ما قصد داریم تا به مقایسه تصویری آن‌ها در زمینه‌های مختلف بپردازیم. آیا سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت می‌تواند مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل را شکست دهد؟ سایت شبکه توجه شما را به ادامه این مقاله اختصاصی جلب می‌کند.

ابعاد و اندازه (برنده: مک‌بوک اپل)

مک‌بوک 12 اینچی سال 2016 اپل از نظر ابعاد و اندازه نسبت به سرفیس لپ‌تاپ محصولی ظرفیت‌تر است. طول، عرض و ضخامت این مک‌بوک به ترتیب برابر با 281، 197 و 13.1 میلیمتر اندازه‌گیری شده، اما طول، عرض و ضخامت سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت به ترتیب برابر با 308، 223 و 14.5 میلیمتر است. بنابراین از نظر ابعاد و اندازه، برنده رقابت مک‌بوک 12 اینچی سال 2016 اپل خواهد بود.

وزن (برنده: مک‌بوک اپل)

نوبت به وزن آن‌ها می‌رسد! مک‌بوک 12 اینچی اپل وزنی برابر با 0.92 کیلوگرم دارد که وزن بسیار ناچیزی است. در سمت مقابل وزن سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت برابر با 1.25 کیلوگرم عنوان شده است. بنابراین از نظر وزن هم مک‌بوک اپل طراحی بهتری نسبت به سرفیس لپ‌تاپ ردموندی‌ها دارد.

جنس بدنه (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

جنس بدنه اصلی هر دو محصول مورد نظر از آلومینیوم ساخته شده است، اما مایکروسافت در طراحی کیبورد سرفیس لپ‌تاپ از پوشش آلکانتارا (Alcantara) استفاده کرده که پیش از این در کیبورد سرفیس پرو 4 (Microsoft Surface Pro) هم شاهد استفاده از آن بودیم. به دلیل همین پوشش، ما برتری این بخش را به سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت می‌دهیم، اگرچه مک‌بوک 12 اینچی اپل هم از نظر جنس و کیفیت بدنه هیچ نقطه ضعفی ندارد.

اندازه نمایشگر و نسبت آن به بدنه (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

سرفیس لپ‌تاپ از یک صفحه‌نمایش 13.5 اینچی بهره می‌برد که تقریبا 100 درصد از پنل جلویی دستگاه را احاطه کرده است. این موضع دقت طراحی بسیار بالای ردموندی‌ها را به تصویر می‌کشد. اما در سمت مقابل مک‌بوک اپل از نمایشگر 12 اینچی بهره می‌برد که تقریبا 77 درصد از پنل جلویی دستگاه را احاطه می‌کند. بنابراین، از این نظر هم سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت برنده رقابت است.

صفحه‌نمایش لمسی (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

برخلاف مک‌بوک 12 اینچی اپل، صفحه‌نمایش سرفیس لپ‌تاپ یک نمایشگر لمسی است. پس از این نظر لپ‌تاپ ردموندی‌ها برتری کاملی نسبت به مک‌بوک اپل دارد.

وضوح تصویر و تراکم پیکسلی (مساوی)

وضوح تصویر صفحه‌نمایش سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت برابر با 2256 در 1504 پیکسل در نظر گرفته شده است که نسبت به وضوح تصویر 2304 در 1440 پیکسلی مک‌بوک اپل بهتر است، اما بزرگ‌تر بودن نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ سبب شده که تراکم پیکسلی آن که برابر با 201 پیکسل در هر اینچ است، از تراکم پیکسلی مک‌بوک 12 اینچی که معادل با 226 پیکسل در هر اینچ است، کمتر شود. بنابراین، ما در این بخش حالت مساوی را اعلام می‌کنیم، اما در مجموع وضوح تصویر سرفیس لپ‌تاپ از مک‌بوک 12 اینچی اپل بیشتر است و تراکم پیکسلی مک‌بوک اپل از سرفیس لپ‌تاپ بیشتر خواهد بود.

ترک‌پد (برنده: مک‌بوک اپل)

از آنجایی که ترک‌پد مک‌بوک 12 اینچی اپل از قابلیت فورس تاچ (Force Touch) پشتیبانی می‌کند، اما سرفیس لپ‌تاپ از این ویژگی بی‌بهره است، برنده این بخش را مک‌بوک اپل اعلام می‌کنیم.

قابلیت تشخیص چهره (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت با قابلیت ویندوز هلو (Windows Hello) و تشخیص چهره کاربر سازگاری دارد، اما مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل از این ویژگی بهره نمی‌برد. پس پشتیبانی سرفیس لپ‌تاپ از قابلیت تشخیص چهره هم از دیگر برتری‌های آن نسبت به مک‌بوک 12 اینچی سال 2016 محسوب می‌شود.

پشتیبانی از قلم استایلوس (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

مایکروسافت ضمن معرفی لپ‌تاپ سرفیس، اشاره کرد که این محصول از قلم استایلوس پشتیبانی به عمل می‌آورد. متاسفانه مک‌بوک 12 اینچی اپل به دلیل عدم تجهیز به نمایشگر لمسی، از قلم استایلوس هم پشتیبانی نمی‌کند.

پردازنده (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل از نظر پردازنده شامل نسخه‌های Core M3، Core M5 و Core M7 می‌شود که همگی از نسل ششم سری پردازنده‌های اینتل به شمار می‌روند، اما مایکروسافت در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به اپل داشته و سرفیس لپ‌تاپ را از نظر پردازنده در دو نسخه Core i5 و Core i7 از نسل هفتم سری پردازنده‌های کبی‌لیک (KabyLake) اینتل روانه بازار می‌کند.

پردازنده گرافیکی (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

از نظر پردازنده گرافیکی هم سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت محصول قدرتمندتری نسبت به مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل محسوب می‌شود. پردازنده گرافیکی مک‌بوک مذکور Intel HD 515 است اما شرکت مایکروسافت لپ‌تاپ سرفیس را به پردازنده‌های Intel HD 620 برای نسخه Core i5 و Intel HD 640 برای نسخه Core i7 مجهز کرده است. پس از نظر پردازنده گرافیکی هم سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت قدرتمندتر از مک‌بوک 12 اینچی اپل خواهد بود.

رم (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل از رم 8 گیگابایتی بهره می‌برد، اما ردموندی‌های برای لپ‌تاپ سرفیس سه آپشن مختلف رم را ارائه کرده‌اند که به ترتیب ظرفیت‌های 4، 8 و 16 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. بنابراین، از این نظر هم سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت از مک‌بوک 12 اینچی اپل بهتر است.

حافظه ذخیره‌سازی (برنده: مک‌بوک اپل)

حافظه داخلی مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل شامل نسخه‌های 256 و 512 گیگابایتی می‌شود. این موضوع در حالی است که سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت آپشن‌های 128، 256 و 512 گیگابایتی را ارائه می‌کند. از آنجایی که نسخه پایه‌ای مک‌بوک 12 اینچی اپل دو برابر فضای ذخیره‌سازی نسخه پایه‌ای سرفیس لپ‌تاپ را به همراه خواهد داشت، پس ما برتری این بخش را به مک‌بوک 12 اینچی می‌دهیم.

اسپیکر (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

شرکت مایکروسافت در لپ‌تاپ سرفیس از اسپیکرهای دالبی اودیو پریمیوم (Dolby Audio Premium) استفاده کرد و آن‌ها را دقیقا در زیر کیبورد فیزیکی دستگاه قرار داده است. اما در سمت مقابل مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل به اسپیکرهای استریوی معمولی مجهز است. بنابراین در این زمینه هم سرفیس لپ‌تاپ از مک‌بوک اپل بهتر عمل می‌کند.

توان شارژدهی باتری (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

باتری مک‌بوک 12 اینچی اپل 41.4 وات ساعتی است و با یک بار شارژ تا 10 ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را در حین وبگردی تأمین می‌کند، اما مایکروسافت قول داده که باتری سرفیس لپ‌تاپ با یک بار شارژ بتواند 14.5 ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین کند. بنابراین حداقل با توجه به ادعای مایکروسافت، توان شارژدهی باتری سرفیس لپ‌تاپ از مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل بیشتر است.

وبکم (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

وبکم سرفیس لپ‌تاپ وضوح تصویر اچ‌دی یا 720p را ارائه می‌کند، اما وبکم مک‌بوک 12 اینچی اپل وضوح 480p دارد.

سیستم‌عامل (برنده: سلیقه‌ای)

یکی از تفاوت‌های اصلی مک‌بوک 12 اینچی اپل با سرفیس لپ‌تاپ مربوط به سیستم‌عامل آن‌ها می‌شود. مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل از سیستم‌عامل مک‌ او اس (MacOS) بهره می‌برد، اما سرفیس لپ‌تاپ از ویندوز 10 اس (Windows 10 S) بهره‌مند است. انتخاب برنده این بخش را با توجه به سلیقه و تجربی هر کاربر بر عهده خودش قرار می‌دهیم.

قیمت پایه‌ای (برنده: سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت)

مایکروسافت قیمت پایه‌ای لپ‌تاپ سرفیس را برابر با 99 دلار در نظر گرفته است، اما در سمت مقابل اپل نسخه پایه‌ای مک‌بوک 12 اینچی سال 2016 خود را با قیمت 1299 دلار به فروش می‌رساند. پس از نظر قیمت هم سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت محصول مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به مک‌بوک 12 اینچی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

با مقایسه‌ای تصویری که از سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت و مک‌بوک 12 اینچی 2016 اپل داشتیم، احتمالا شما هم نتیجه‌گیری مناسب با ذهنیت خود را انجام داده‌اید. به طور کلی از نظر آماری نتیجه این مقایسه به شرح زیر بود:

امتیاز مک‌بوک اپل: 4

امتیاز سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت: 12

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟