قیمت و تاریخ عرضه گوشی‌های سری آیفون 14
17/06/1401 - 16:35
اپل در کنفرانس WWDC 2022 از چه محصولاتی رونمایی کرد؟
همان‌گونه که اطلاع دارید، کنفرانس اپل در تاریخ 16 شهریورماه 1401(7 سپتامبر 2022) برگزار شد. کنفرانسی که اپل با دست پر وارد آن شد و به معرفی طیف گسترده‌ای از سخت‌افزار و قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل خود پرداخت. در این مقاله با برخی از مهم‌ترین دستاوردهای رونمایی‌شده اپل در این کنفرانس و قیمت و تاریخ عرضه گوشی‌های سری آیفون 14 آشنا خواهیم شد.

1606683296_1_0.gif

رونمایی و تاریخ عرضه سیستم‌عامل iOS 16

اپل در کنفرانس خود اعلام کرد در تاریخ 21 شهریورماه 1401 نسخه 16 سیستم‌عامل iOS را برای گوشی‌های آی‌فون 8 به بالا منتشر می‌کند. البته اپل اولین بار در کنفرانس توسعه‌دهندگان از iOS 16 رونمایی کرد و مطابق روال عادی خود نسخه بتا را در اوایل تیرماه منتشر کرد. اما امسال قرار است iPadOS 16 با کمی تاخیر در اختیار توسعه‌دهندگان قرار بگیرد که دلیل آن به‌روزرسانی نرم‌افزار اعلام شده است.

iOS 16 با قابلیت‌های پیشرفته و بهبودیافته‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به‌طور مثال برخی ویژگی‌های مرتبط با صفحه قفل آی‌فون مثل توانایی اضافه کردن ویجت و شخصی‌سازی ظاهر صفحه قفل و نوع اعلان‌ها تغییر پیدا کرده‌اند. اکنون کاربران می‌توانند پیام‌های ارسال شده را به شکل مختصر ویرایش کنند و علاوه بر این، از سرویس iCloud Shared Photo Librarry تصاویر گوشی را با اعضا خانواده به اشتراک قرار دهند. همچنین ویژگی Live Text با هدف استخراف متن‌هایی که روی تصاویر و ویدیوها قرار دارد در اختیار کاربران قرار گرفته است.

نسخه جدید سیستم‌عامل macOS Ventura

کاربرانی که از مک‌بوک‌های اپل استفاده می‌کنند، هر ساله مشتاق هستند تا ببینند اپل چه نسخه جدیدی از این سیستم‌عامل را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در کنفرانس دیشب، اپل از نسخه جدیدی از سیستم‌عامل دسکتاپ خود که macOS Ventura نام دارد، رونمایی کرد. در به‌روزرسانی جدید ابزار Stage Manager به هرماه بهینه‌سازی‌هایی برای Spotlight رونمایی شد و مشابه سال‌های گذشته، تغییراتی نیز در سیستم‌عامل دسکتاپ اعمال شده بود. یکی از ابزارهای جالبی که اپل در به‌روزرسانی جدید از آن رونمایی کرد، Stage Manager نام دارد که کاربران از طریق Control Center به آن دسترسی دارند و باید آن‌را فعال کنند. کاری که ابزار فوق انجام می‌دهد این است که برنامه‌های باز را در یک طرف صفحه قرار می‌دهد و مرکز صفحه را به برنامه‌ای که کاربر روی آن کار می‌کند، اختصاص می‌دهد. در این حالت، کاربران قادر هستند آیکن‌ها را از روی دسکتاپ به پنل کنار برنامه‌های کاربری انتقال دهند.

سیستم‌عامل جدید مخصوص ساعت‌های هوشمند اپل

اپل از نگارش جدید سیستم‌عامل تجهیزات پوشیدنی خود watchOS 9 نیز رونمایی کرد. این سیستم‌عامل نیز تغییرات مهمی را تجربه کرده که از آن جمله باید به به‌روزرسانی‌های برنامه مخصوص ورزش (Workout) اشاره کرد. به طوری که watchOS 9 از سه معیار جدید برای ارزیابی حرکات ورزشی و دویدن افراد استفاده می‌کند. به بیان دقیق‌تر از ژیروسکوب و شتاب‌سنج به منظور برآورد نحوه دویدن، طول گا‌ها و زمان تماس پا با زمین استفاده می‌کند تا میزان کالری سوزانده شده به شکل دقیقی بررسی شوند. علاوه بر این، نرم‌افزار Fitness در دسترس مالکان آی‌فون‌ها قرار گرفت تا افرادی که اپل واج ندارند، این شانس را داشته باشند تا از برنامه فوق استفاده کنند.

رونمایی از خانواده آی‌فون های 14 

اگر به یاد داشته باشید، استیو جابز معتقد بود که آی‌فون‌ها باید ابعاد کوچکی داشته باشند، در حالی که پس از فوت او مشاهده کردیم که اپل به رقابت با سامسونگ پرداخت و تصمیم گرفت آی‌فون‌هایی با ابعاد بزرگ را طراحی کند. به‌نظر می‌رسد، اپل یکبار دیگر تصمیم گرفته راه استیو جابز را ادامه دهد. اپل با رونمایی از آی‌فون 6.7 اینچ دو دوربینه با مینی‌آی‌فون‌ها خداحافظی کرد. به طوری که به‌نظر می‌رسد، آی‌فون 14 پلاس گامی در این زمینه است. در کنفرانس امسال اپل از آی‌فون‌های 14، آی‌فون 14 پلاس، آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس رونمایی کرد. آی‌فون 14 قرار است از 16 سپتامبر برابر با 25 شهریورماه روانه بازار شود، اما نسخه آی‌فون 14 پلاس تقریبا یک ماه دیگر به بازار عرضه خواهد شد. نسخه‌های آی‌فون 14 پرو و 14 پرو مکس نیز در 16 سپتامبر روانه بازار می‌شوند. آی‌فون‌های 14 و 14 پلاس مجهز به تراشه A15 Bionic هستند، در شرایطی که آی‌فون‌های 14 پرو و 14 پرو مکس به تراشه نسل جدیدتر A16 Bionic تجهیز شده‌اند. یکی از قابلیت‌های جالب توجه این چهار آی‌فون جدید، امکان ارسال پیام‌های اضطراری از طریق ارتباطات ماهواره‌ای است.

  • آی‌فون 14 مجهز به یک صفحه‌نمایش 6.1 اینچی است، تراشه A15 Bionic، دوربین 12 مگاپیکسلی عریض و فوق عریض، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 128/256/512 گیگابایت، 4 گیگابایت و سیستم عامل iOS 16. است.
  • آی‌فون 14 پلاس مجهز به یک صفحه‌نمایش 6.7 اینچی است، تراشه A15 Bionic، دوربین 12 مگاپیکسلی عریض و فوق عریض، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 128/256/512 گیگابایت، 4 گیگابایت، باتری 3240 میلی‌آمپر و سیستم عامل iOS 16. است.
  • آی‌فون 14 پرو مجهز به یک صفحه‌نمایش 6.1 اینچی است، تراشه A16 Bionic، دوربین 48 مگاپیکسلی/ 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو و فوق عریض، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 128/256/512 گیگابایت و 1 ترابایت، 6 گیگابایت حافظه اصلی و سیستم عامل iOS 16. است.
  • آی‌فون 14 پرو مکس مجهز به یک صفحه‌نمایش 6.7 اینچی است، تراشه A16 Bionic، دوربین 48 مگاپیکسلی/ 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو و فوق عریض، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 128/256/512 گیگابایت و 1 ترابایت، 6 گیگابایت حافظه اصلی و سیستم عامل iOS 16. است.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه در مورد مدل‌های سری آی‌فون 14 این است که تمامی مدل‌ها در ایالات متحده تنها با سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) به بازار عرضه می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، اپل تصمیم گرفته است، شیار مربوط به سیم‌کارت را حذف کند. فناوری سیم‌کارت الکترونیکی، ابعادی در حد سیم‌کارت‌های نانو دارد و قابلیت اتصال به شبکه‌های مخابراتی را دارد. سیم‌کارت‌های فوق به کاربران اجازه می‌دهند تا شماره سیم‌کارت را از طریق اپراتور مربوطه و به شیوه برخط تغییر دهند و دیگر نیازی نیست تا ارسال سیم‌کارت فیزیکی به انتظار بنشینند. تفاوت اصلی سیم‌کارت‌های فوق با نسخه فیزیکی در این است که نیازی به سینی سیم‌کارت وجود ندارد و کاربر کارت فعال‌سازی سیم‌کارت را همراه با کد QR دریافت می‌کند. بدون شک، این اقدام اپل باعث خواهد شد تا دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در این مسیر گام برداند، به طوری که ممکن است در سال‌های آتی با سیم‌کارت‌های فیزیکی خداحافظی کنیم.

Apple Watch 8

اپل در جریان برگزاری کنفرانس از اپل واچ سری 8 نیز رونمایی کرد که به نظر می‌رسد در مقایسه با نمونه‌های قدیمی عملکرد بهتری دارد. اپل واچ سری 8 حاشیه‌های نازک‌تری نسبت به نمونه‌های پیشین دارد که باعث شده صفحه نمایش ساعت به لبه‌ها نزدیک‌تر باشد. علاوه بر این، صفحه نمایش همیشه روشن رتینای اپل واچ قادر است حروف را به شکل خواناتری به کاربر نشان دهد. در نسل جدید از تراشه S8 استفاده می‌کند، اما ویژگی‌های نسخه‌های قبلی را دارد. به این معنا که عملکرد ساعت‌های هوشمند نسل‌های قدیمی و جدید یکسان هستند. در نقطه مقابل، در بخش سیستم‌عامل تغییرات قابل توجهی انجام شده است. به طور مثال، قابلیت‌های جذابی مثل یادآوری تمرینات ورزشی در اختیار دوچرخه سواران قرار گرفته است. علاوه بر این، ساعت جدید، به‌روزرسانی‌های جدیدی watchOS 9 را دریافت کرده و نرم‌افزار دارو نیز به آن افزوده شده است. محصول جدید اپل مجهز به دو حس‌گر تشخیص دما است که یکی در زیر دستگاه و دومی در زیر صفحه‌نمایش قرار دارند. این دو حس‌گر قادر هستند تغییرات دما را هر پنج ثانیه یکبار ارزیابی کنند. با این‌حال، یکی از ویژگی‌های جالب افزوده شده به ساعت اپل، ویژگی Crash Detection یا همان تشخیص تصادف است. عملکرد قابلیت جدید به این صورت است که اگر کاربر تصادف کند، ساعت به سرعت این مسئله را تشخیص داده و موقعیت کاربر را برای مخاطبان اضطراری ارسال می‌کند. سری 8 مصرف انرژی کمتری نسبت به نسخه 7 دارد و مدت زمان بیشتری به کاربر خدمت‌رسانی می‌کند، به طوری که قادر است تا 18 ساعت به کاربر سرویس‌دهی کند و اگر ویژگی حالت کم‌مصرف جدیدی که به آن افزوده شده، فعال شوند تا 36 ساعت به کاربر سرویس می‌دهد. همچنین، روند شارژ باتری 33 درصد سریع‌تر از قبل شده و 80 درصد باتری تنها در 45 دقیقه شارژ می‌شوند.

ایرپاد پرو 2 همراه با تراشه H2 نویزها را حذف می‌کنند

یکی از نکات قابل توجه کنفرانس فوق رونمایی از هدفون‌های بی‌سیم جدید موسوم به ایرپاد پرو 2 است که عمر باتری آن‌ها بهبود پیدا کرده و از فناوری حذف نویز بهتری استفاده می‌کنند. ایرپادهای جدید مجهز به تراشه H2 هستند، اما ویژگی حذف نویز به میزان دو برابر در آن‌ها بهبود پیدا کرده است. ایردپاد پرو جدید مجهز به ویژگی Find My و بلندگوی داخلی است که امکان ردیابی آن‌را ساده‌تر کرده است. همچنین، کاربر می‌تواند برای شارژ این محصول از کابل لایتنینگ یا شارزهای Magsafe یا Qi استفاده کند. بازهم در این محصول اپل، شاهد بهبود عملکرد باتری هستیم. به طوری که کاربر می‌تواند با شارژ کامل به مدت 6 ساعت از ایرپاد استفاده کند. از ویژگی‌های جالب توجه دیگر، ایرپاد پرو باید به کنترل پخش رسانه‌ها بدون نیاز به دستگاه‌های دیگر اشاره کرد. به طوری که کاربران می‌توانند با یک‌بار لمس سریع انگشت از بالا به پایین، ولوم صدا را کنترل کنند. همچنین، برای کارهایی مثل تغییر موسیقی، پاسخ به تماس‌های تلفنی و موارد این‌چنینی، کافی است پایه دستگا را لمس کنید از سیری استفاده کنید. بد نیست بدانید که این محصول اپل از ویژگی صدای فراگیر پشتیبانی می‌کند و قادر است با ارزیابی مشخصات فیزیکی کاربر (ابعاد، شکل سر و گوش کاربر) صدا را تنظیم کند.

رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های اپل A16 Bionic

یکی از رونمایی‌های بزرگ اپل در این زمینه، تراشه 4 نانومتری A16 Bionic است. این تراشه بر مبنای لیتوگرافی 4 نانومتری طراحی شده و به میزان قابل توجهی عملکرد آی‌فون‌های 14 پرو را بهبود خواهد بخشید. تراشه فوق در دو گوشی پرچم‌دار این شرکت یعنی آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس قرار دارد. تراشه‌ای که مجهز به 16 میلیارد ترانزیستور است. این حجم از ترانزیستورها در اختیار الگوریتم‌های هوشمندی قرار دارند که سیستم‌عامل iOS و برنامه‌های اپل از آن استفاده می‌کنند. پردازنده جدید، شش هسته‌ای است که دو هسته بهینه‌ شده‌اند تا بالاترین عملکرد را ارائه کنند و چهار هسته بهینه شده‌اند تا کمترین مصرف را داشته باشند. علاوه بر این، پردازنده گرافیکی نیز 5 هسته‌ای است که در تعامل با موتور 16 هسته‌ای مبتنی بر الگوریتم‌های شبکه عصبی، قادر است بیش از 17 میلیارد عملیات را به شکل همزمان در هر ثانیه پردازش کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه تراشه جدید، وجود پردازنده اختصاصی و سفارشی ISP است که وظیفه خدمت‌رسانی به دوربین گوشی آی‌فون 14 پرو را دارد. به طوری که پردازنده، واحد پردازشی گرافیکی و موتور شبکه عصبی را به همراه ISP به خدمت می‌گیرد تا دوربین آی‌فون بتواند بهترین تصاویر را ضبط کند. به بیان دقیق‌تر، هر زمان کاربر با آی‌فون جدیدی عکسی می‌گیرد، بالغ بر 4 میلیارد عملیات توسط گوشی انجام می‌شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های بهبودیافته در تراشه جدید، موتوری است که وظیفه مدیریت نور صفحه نمایش را بر عهده دارد. موتوری که قادر است حد روشنایی را برابر با 2000 نیت تنظیم کند و بهترین نرخ نوسازی را با هدف صاف کردن لبه‌های تصاویر خم‌ شده، ارائه کند. کاربرانی که آی‌فون‌های پرو جدید اپل را خریداری می‌کنند، متوجه خواهند شد که انیمیشن‌ها به شکل روان‌تری اجرا می‌شوند. در حوزه امنیت نیز تراشه جدید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به‌طوری که قادر است داده‌های شخصی کاربران مثل تشخیص چهره و مخاطبان، اطلاعات مربوط به بهداشت و غیره را به‌شکل رمزگذاری‌شده ذخیره کند. در نتیجه دسترسی به این اطلاعات تنها از طریق گوشی آی‌فون وجود دارد.

قیمت و تاریخ عرضه گوشی‌های سری آیفون 14

  • آیفون 14 از تاریخ 25 شهریور با قیمت پایه 799 دلار روانه بازار می‌شود.
  • با وجود اینکه آیفون 14 چند روز دیگر روانه بازار می‌شود، خریداران مدل پلاس باید مدت زمان بسیار بیشتری منتظر باشند چرا که آیفون 14 پلاس از تاریخ 15 مهر با قیمت 899 دلار در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.
  • آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس از تاریخ 25 شهریور وارد بازار می‌شوند و قیمت پایه آن‌ها به ترتیب برابر 999 و 1099 دلار است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟