میـراث کالیـن DiRT4ُ، از بهترین شبیه‌ساز تابستان لذت ببرید
اگرچه دیگر استودیوی کدمسترز از نام کالین مک‌را برای مجموعه Dirt استفاده نمی‌کند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر بزرگ اسطوره فراموش‌نشدنی ورزش اتومبیل‌رانی را انکار کند. کالین در سال ۱۹۶۸ در اسکاتلند به دنیا آمد و پدرش از قهرمانان رالی انگلستان بود. او با حمایت پدر توانست اولین بار در سال ۱۹۹۳ قهرمان رالی جهان شود و تا سال ۲۰۰۶ بیش از 25 مقام قهرمانی مختلف را در این ورزش از آن خود کرد. بازی اتومبیل‌رانی کالین یکی از اولین همکاری‌های مشترک بازی‌سازان برای بهبود بخش‌های فنی و استفاده از اعتبار نام‌های بزرگ و آشنا برای بازاریابی و فروش بود.

1606683296_1_0.gif

سبک: مسابقه‌ای
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One
تهیه‌کننده: Codemasters
سازنده: Codemasters    
امتیاز: 4.5

بازی‌هایی مانند V-Rally و «سگا-رالی» پیش از آنکه کدمسترز دست به کار شود، نمونه‌های آشنا و موفق رالی در میان مخاطبان بودند و اگرچه همه جزئیات و دقت فراوان میکروماشینز را ستایش می‌کردند، اما سازندگان در قدم بعد پایشان را فراتر از این بازی محبوب و قدیمی گذاشتند. کالین مک‌را رالی با همکاری و نظارت این راننده مشهور در ۱۹۹۸ وارد بازار شد و مخاطبانی که به فشردن بی‌وقفه پدال گاز عادت کرده بودند، از جزئیات بسیار دقیق رانندگی، سختی و شبیه‌سازی بی‌نظیر هدایت خودروها شگفت‌زده شدند. کدمسترز موفق شد قسمت‌های بعد را با حمایت مستقیم مسابقات جهانی رالی (WRC) و پشتیبانی کمپانی‌های بزرگی مانند فورد و سوبارو منتشر کند تا همچنان به‌عنوان بهترین شبیه‌ساز رالی در میان مخاطبان شناخته شود.
کدمسترز با تغییر موتور گرافیکی بازی و تغییر چشمگیر مکانیک‌ها و خودروها، نخستین قسمت از Dirt را در مجموعه کالین مک‌را در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ و درست یک روز قبل از مرگ ناگهانی این قهرمان و فرزندش در حادثه سقوط بالگرد، برای کنسول‌های نسل هفتم و کامپیوتر‌های شخصی منتشر کرد. نام اسطوره رانندگی که سال‌ها در سبقت و سرعت زنده مانده بود، از قسمت سوم بازی کنار گذاشته شد تا مخاطبان این روزهای سرگرمی با منتشر شدن آرام و بی‌سر و صدای  ، چیزی از میراث ماندگار کالین ندانند.

مطلب پیشنهادی

رایگان دانلود کنید: کتاب الکترونیکی «برترین بازی‌های 95»

شبیه‌ساز بازی
باید اعتراف کنم هیچ‌وقت طرف‌دار شبیه‌سازی نبوده‌ام و به این خاطر بسیاری از بازی‌های خوب این سبک را از دست داده‌ام. حتی اهل مجموعه‌های نام‌آشنا و ماندگاری مانند «گرن‌ توریزمو» در خانواده سونی و مجموعه «فورتزا» در خانواده مایکروسافت هم نیستم. با اینکه حاضرم ساعت‌های طولانی و طاقت‌فرسای یک بازی نقش‌آفرینی و تلاش سازندگان برای معرفی شخصیت‌ها و مکانیک‌ها را تحمل کنم، اما زمانی که نوبت به یک بازی مسابقه‌ای برسد دوست دارم همه‌چیز در آنی آغاز شود. به همین دلیل، بیشتر طرف‌دار مجموعه‌ «موتوراستورم» و «برن‌آوت» هستم و همواره در میان سبقت و سرعت از تماشای صحنه تصادف و جزئیات فراوان‌ آن‌ها لذت می‌برم. اما به‌لطف یکی از دوستانم که تاریخ سخنگوی انواع خودروها و تولیدکننده‌های آن‌ها است، تصمیم گرفتم توصیه او را جدی بگیرم و آرامش سبک شبیه‌ساز را تجربه کنم.
خوش‌بختانه توصیه او با منتشر شدن Dirt Rally در سال ۲۰۱۵ همراه شد و بعد از مدتی کارآموزی، بالاخره خودم پشت فرمان نشستم. اما واقعیت آن بود که بازی برای مخاطبان حرفه‌ای ساخته شده بود و سازندگان کمترین بی‌توجهی به فرمان و پدال را با بزرگ‌ترین جریمه‌ها پاسخ می‌دادند. نتیجه آنکه باز هم سراغ «ماریو کارت» و مسابقات آرکید و محبوب خود رفتم و رؤیای تبدیل شدن به یک راننده حرفه‌ای را به فراموشی سپردم. اما با از راه رسیدن Dirt 4 و بازخوردهای بسیار مثبت آن، یک بار دیگر تصمیم گرفتم شانس خود را امتحان کنم و همان ابتدا با روبه‌رو شدن با انتخاب از میان گیمر و شبیه‌ساز با خوشحالی کارم را آغاز کردم. این بار با وجود دو مکانیک متفاوت برای کنترل خودروها، دو دسته مختلف از مخاطبان می‌توانند با خیال راحت از مسابقات لذت ببرند تا شاهد یکی از بهترین بازی‌ها در این مجموعه و پیش از به بازار آمدن دیگر رقیبان در سال جاری باشیم.

مطلب پیشنهادی

معرفی جدیدترین بازی‌های پی‌سی و کنسول
یک نگاه، چند بازی شماره ۱۹۰

کدمسترز برای جلب مخاطبان جدید، از امکان نقشه‌خوان در بازی صرف نظر نکرده است و هر حالت کنترلی را که انتخاب کنید می‌توانید از این ویژگی کمک بگیرید یا آن را غیرفعال کنید. اگرچه تفاوت هدایت خودروها در حالت گیمر و شبیه‌ساز زیاد نیست، اما جزئیات آن‌ها کاملاً مشخص است. همان‌ طور که از نام شبیه‌ساز معلوم است، باید ویژگی‌های متفاوتی را مانند تقسیم وزن خودرو در زمان گردش‌، واکنش‌های به‌موقع برای هدایت مجدد خودرو در چرخش‌های ناخواسته و هماهنگی بالای گاز و ترمز را در نظر بگیرید. اما زمانی که حالت گیمر را انتخاب کنید، بازی بسیار بخشنده‌تر خواهد بود و بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای پیروزی در حالت شبیه‌ساز را نادیده می‌گیرد. به این ترتیب، با خیال آسوده می‌توانید بیشتر از مسیرها لذت ببرید و تمرکز کمتری برای پشت سر گذاشتن رقیبان و رسیدن به خط پایان به خرج دهید. بعد از این انتخاب مهم نوبت به نقشه‌خوان‌ها و کمک‌راننده‌ها می‌رسد که از ابتدا و معرفی مکانیک‌های ساده تا توضیح نقشه و وضعیت خودرو شما را همراهی می‌کنند.
سازندگان سراغ نقشه‌خوان‌های حرفه‌ای رفته‌اند و از صدای جن هورسی و نیکی گریست همراه قدیمی این مجموعه کمک گرفته‌اند. راهنمای بازی بسیار کامل و طولانی است و پیشنهاد می‌کنم کمی صبر داشته باشید و با دقت به صحبت‌های همکارتان گوش کنید. حتی راننده‌های حرفه‌ای که سال‌ها با بازی‌های شبیه‌ساز همراه بوده‌اند و اطلاعات جانبی فراوانی از صنعت خودروسازی دارند نیز می‌توانند چیزهای جدیدی یاد بگیرند. برای مخاطبان سبک آرکید هم اطلاعاتی مانند تفاوت هدایت خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب و تأثیر این ویژگی در مسیر مسابقه بسیار کارآمد و مفید است. به این ترتیب، هیچ عذری برای یادگیری نخواهید داشت و با تمام توان و دقت به جزئیات ساده‌ای که می‌توانند کلید پیروزی باشند پشت فرمان می‌نشینید.

شکل1 - رقیبان از هر فرصتی برای پیشی گرفتن از شما استفاده می‌کنند. 

تیم مسترز
زمانی که کارتان را به‌عنوان یک راننده تازه‌کار آغاز می‌کنید، باید حتماً برای تیم‌های دیگر مسابقه دهید و تا زمان تبدیل شدن به یک راننده مستقل راه‌ درازی در پیش خواهید داشت. این نکته را هم در نظر بگیرید که بخش قابل توجهی از درآمدتان نصیب تیم خواهد شد و در پایان مقدار کمی پاداش می‌گیرید. اما زمانی که برای یک تیم مسابقه می‌دهید، لازم نیست نگران تعمیرهای کوچک یا اساسی بین مسابقات باشید و مسئولان تمام هزینه‌ها را  برعهده می‌گیرند. زمانی که به‌اندازه کافی پس‌انداز کنید، با یک انتخاب مهم روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید اولین خودروی‌ خود در بازی را بخرید. اما نکته مهم اینجا است که با این پس‌انداز تنها می‌توانید یک محصول قدیمی یا دست دوم را تهیه کنید و تمام ایرادهای فنی و پیش‌بینی نشده آن را به جان بخرید. با وجود این سازندگان اطلاعات بسیار کاملی از سابقه این خودروها در اختیارتان می‌گذارند تا بخشی از پیشامدهای ناخواسته را از همان ابتدا بدانید. تعداد مسابقاتی که هر خودرو در آن شرکت کرده است، پیروزی‌ها، تعداد مسابقاتی که خودرو به سلامت به خط پایان رسیده است و از همه مهم‌تر تعداد و نوع تصادف‌هایی که مانع از ادامه مسابقه شده‌اند اطلاعاتی هستند که برای هر نمونه در اختیارتان قرار می‌گیرند. اگر علاقه‌ای به خودروهای کلاسیک و دست دوم ندارید، درعوض می‌توانید از خرج کردن و تعمیرهای ناخواسته بگذرید و با حمایت یکی از شرکت‌ها و امضای قرارداد، صاحب یک خودروی جدید و نو شوید. 
خرید خودرو اولین قدم در بازی است و بعد از آن باید به فکر جذب حامی و کارکنان برای تیم خود باشید. طبق معمول سرمایه محدود و مشخصی که در اختیار دارید به شما اجازه نمی‌دهد تا انتخاب‌های متنوعی داشته باشید و افزون بر این باید حواستان به مدیریت تیم هم باشد. قراردادها مدت مشخصی دارند و بعد از آن باید برای تمدیدشان یا یافتن حامی یا اعضای جدید دست به کار شوید. افزون بر این، باید بخش‌های مختلفی را هم برای کارکنان در نظر بگیرید و به فکر نیازهایشان باشید. در این بخش گمان می‌کنید که با بازی‌های سبک مدیریت مانند مدیریت فوتبال که از قضا محبوبیت فراوانی دارد روبه‌رو هستید. اما واقعیت آن است که خیلی زود به این بخش از روند بازی عادت می‌کنید و درنهایت، خواندن ایمیل‌ها یا رسیدگی به وضع تیم در میان مسابقات تنها چند دقیقه از وقتتان را خواهند گرفت. زمانی که از تنگناهای ابتدایی تیم خود عبور کنید و به برنامه منظمی از بودجه برسید، می‌توانید با خیال راحت از قهرمانی‌ها و مسابقات لذت ببرید و دیگر پولی به شرکت‌های واسط نپردازید. به این ترتیب، تعداد زیادی خودروی جدید و امکانات فراوانی برای ارتقای هرکدام در انتظارتان خواهند بود. 
مسابقات در بخش‌های مختلفی قرار می‌گیرند و همان‌ طور که تاکنون حدس زده‌اید، رالی بخش اصلی بازی است. در رالی باید مسیرهای متفاوتی را در بهترین زمان ممکن پشت سر بگذارید تا در رده‌بندی نهایی در مقام‌های بالا قرار بگیرید. در حالتی دیگر هم باید همراه با رقیبان برای حفظ جایگاه خود مسابقه دهید. طبق معمول هوش مصنوعی هدایت دیگر خودروها را برعهده دارد و رانندگان تلاش می‌کنند تا با بستن راه یا ضربه زدن به کنار خودرو، تعادل و تمرکزتان را برهم بزنند که با هوشیاری می‌توانید از دستشان خلاص شوید. اما Dirt 4 درباره رالی و توجه به نقشه و هدایت صحیح خودروها است و برای لذت بردن از آن باید از بیشتر ویژگی‌ها و امکاناتی که برای آن تدارک دیده شده‌اند کمک بگیرید. اگر مثل من پیش از این تنها با مسابقات فانتزی، تخته‌گاز رفتن در مسیر مسابقه و فشردن ترمز در نزدیکی پیچ‌ها بزرگ شده‌اید، باید آماده تغییر باشید و از سازندگان گلایه نکنید.

شکل2 - هدایت خودروها در آب‌ و هواهای مختلف مانند دنیای واقعی بسیار متفاوت است.

اگرچه نیمه اول بازی و مسابقات ابتدایی را با حالت هدایت گیمر پشت سر گذاشتم، اما بعد از مدتی شما هم احساس می‌کنید وقت آن رسیده است که مانند یک راننده حرفه‌ای برانید. حالا بیشتر از آنکه به فکر گاز دادن باشید، باید حواستان به حفظ تعادل خودرو باشد. تا زمانی هم که حالت هدایت شبیه‌ساز را انتخاب نکنید، به نتیجه تلاش و تجربه فراوان سازندگان پی نمی‌برید. فرمان بسیار حساس است و جا‌به‌جایی منظم میان دنده‌، ترمز و گاز چالش اصلی در مسیر مسابقه را شکل می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم حتماً از یک هدفون استفاده کنید تا صدای کمک‌راننده را به‌خوبی بشنوید. باید جزئیات دقیقی که کمک‌راننده در زمان خواندن نقشه در اختیارتان می‌گذارد را فوری در نظر بگیرید و وضعیت خودرو را برای پشت سر گذاشتن یک پیچ یا یک ایست موقت و ناگهانی آماده کنید. این هماهنگی مانند دنیای واقعی مسابقات رالی رمز پیروزی است و وقتی مقامی را کسب می‌کنید، ناخودآگاه ابتدا به همکار خود و هوش مصنوعی تبریک می‌گویید.

مطلب پیشنهادی

۴ بازی کوچک و جذاب موبایل
دنیای بزرگ بازی‌های کوچک شماره ۱۸۹

تصادفی
بازی‌های ورزشی محبوب مانند مجموعه فیفا از نام‌ها و ورزشگاه‌های حقیقی استفاده و با هزینه‌های سنگین امتیازهای حقوقی را خریداری می‌کنند. طرف‌داران حرفه‌ای این سبک هم به‌خوبی با مسیرهای مسابقه معروف و نام‌های تجاری آشنا هستند و انتظار دارند تا با یک بازی رسمی طرف باشند. اما کدمسترز امتیازهای لازم مسابقات جهانی رالی را در اختیار ندارد و این محدودیت باعث شده است تا سازندگان سراغ ایده دیگری برای جبران این کمبود بروند تا مسیر هیچ‌کدام از مسابقات شبیه به‌هم نباشد. مسیرهای مسابقه و ویژگی‌های مختلف آن‌ها مانند تغییرات آب ‌و هوایی به‌صورت تصادفی ساخته می‌شوند و هر بار مسیرها و موانع متفاوتی در مقابلتان قرار می‌گیرند. این امکان جذاب باعث شده است تا تنوع بازی در مسیرها بی‌نهایت باشد و هربار با مسیر پیش‌بینی نشده‌ای غافلگیر شوید. افزون بر این، سازندگان بخشی را هم برای ابتکار و خلاقیت شما در نظر گرفته‌اند تا خودتان مسیر دلخواه مسابقه را بسازید. در این حالت می‌توانید از پیش ویژگی‌های مشخصی را در نظر بگیرید تا درنهایت با ترکیب آن‌ها توسط بازی، شاهد نتیجه‌های متفاوتی باشید. البته مجبور نیستید برای امتحان خودروهای جدید حتماً وارد مسابقه شوید و این امکان هم وجود دارد تا از رانندگی آزاد لذت ببرید. سازندگان حتی در این حالت هم شما را تنها نمی‌گذارند و با طراحی زیربازی‌های کوچک که هرکدام هدف مشخصی دارند، شما را سرگرم می‌کنند. 
اگرچه بازی نمی‌تواند در بخش گرافیک با مجموعه‌های انحصاری و پرهزینه‌ای مانند «گرن توریزمو» یا «فورتزا» رقابت کند، اما توجه به جزئیات فراوان در طراحی خودروها هیچ کم و کسری از دیگر بازی‌های مسابقه‌ای معروف ندارد. تغییراتی که بعد از تصادف یا با توجه به آب‌ و هوا در خودروها و مسیرها دیده می‌شوند، بخشی از بازی هستند و تنها برای استفاده از قدرت کنسول‌ها یا کامپیوتر‌های شخصی طراحی نشده‌اند. هر آسیبی بر هدایت خودرو تأثیر می‌گذارد و معمولاً خودتان می‌توانید حدس بزنید دیگر به خط پایان نخواهید رسید یا مقام مناسبی را کسب نخواهید کرد. بعد از مدل‌های بی‌نظیر خودروها نوبت به بخش صدا می‌رسد که سازندگان با سال‌ها تجربه موفق شده‌اند صداگذاری بی‌نظیری را برایتان تدارک ببینند. همه‌چیز از صدای موتور در وضعیت‌های متفاوت تا صدای محیط و تعامل‌ با آن به‌خوبی شنیده می‌شوند و هیچ چیزی از قلم نمی‌افتد. اگرچه این روزها برای تجربه کامل صداگذاری بازی‌ها به یک هدفون یا مجموعه صوتی حرفه‌ای احتیاج دارید، اما با حداقل امکانات هم می‌توانید هنر صداگذاری کدمسترز را بشنوید.

شکل3 - گاهی حفظ تعادل خودرو در حالت شبیه‌ساز به کار بسیار مشکلی تبدیل می‌شود.

الکترونیک آرتز در نمایشگاه E3 با سر و صدای فراوان از قسمت جدید NFS رونمایی کرد و مایکروسافت هم گرافیک خیره‌کننده «فورتزا ۷» و خروجی 4K موتور گرافیکی آن را به رخ ‌کشید. اما کدمسترز طبق معمول و به دور از حاشیه‌های تبلیغاتی قسمت درخشان دیگری را در مجموعه Dirt منتشر کرد که هرکس و با هر سلیقه‌ای می‌تواند از رانندگی لذت ببرد. اگر مثل من تاکنون منتظر بهانه‌ای برای امتحان سبک شبیه‌ساز رانندگی بوده‌اید یا از مسابقات کوتاه و شلوغ خسته شده‌اید، Dirt 4 بهترین انتخاب برای این فصل از سال است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟