از مجموعه مدارک IT
۱۳ گواهی‌نامه فناوری اطلاعات که به شما کمک می‌کنند شغل بهتری پیدا کنید
بر اساس گزارش‌های بازار کار، کارکنانی که دارای مهارت‌های مورد درخواست بازار بوده یا گواهی‌نامه‌های معتبری دریافت کرده‌اند می‌توانند حقوق و مزایای بالاتری تقاضا دهند و موقعیت‌های بهتری داشته باشند. در این گزارش‌ها تاکید شده کسب‌وکارها و سازمان‌ها برای افرادی که گواهی‌نامه‌های معتبر مهارت‌های فناوری دارند، اهمیت بسزایی قائل هستند و حقوق‌های قابل‌توجهی پرداخت می‌کنند. در یک گزارش بازار کار، ۴۳ درصد از مدیران و رهبران شرکت‌های فناوری اعلام کردند: «به کارمندان دارای گواهی‌نامه‌های مهارتی فناوری، حقوق و بسته‌های حمایتی بیشتری پرداخت کرده و عمدتا با تقاضاها و درخواست‌های ارتقای شغلی آن‌ها موافقت می‌شود». این مدیران اعتراف کردند هیچ‌چیزی نمی‌تواند جایگزین تجربه عملی شود، اما گواهی‌نامه‌ها و مدارک کسب‌شده می‌توانند معیاری برای ارزیابی توانمندی کارکنان باشند.

1606683296_1_0.gif

برخی از مهارت‌های فنی و دانش‌های موردنیاز شرکت‌های فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۹ عبارتند از: دات‌نت، Angular، Apache Spark، هوش مصنوعی، بلاک‌چین، سی‌‌شارپ، محاسبات ابری، نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)، Golang، Hadoop، جاوا، جاوااسکریپت، یادگیری ماشین، بانک اطلاعاتی SQL، PHP، پایتون، R، ReactJS و React Native، Ruby و Swift.
اما افرادی که علاقه‌مندند به دنبال آموزش این مهارت‌ها روند و مدارک یا گواهی‌نامه‌های آن‌ها را اخذ کنند باید سراغ کدام موسسه و گواهی‌نامه معتبر بروند؟ کدام گواهی‌نامه‌ها در سطح جهان و شرکت‌های فناوری از بالاترین اعتبار برخوردار بوده و به معنای واقعی می‌تواند موقعیت شغلی بهتری برای افراد رقم بزند. در این مقاله ۱۳ گواهی‌نامه و موسسه معتبر ارائه‌دهنده این مدارک را معرفی می‌کنیم:

Agile and Scrum

گواهی‌نامه‌های Agile و Scrum در حوزه مدیریت پروژه، خدمات و فناوری اطلاعات در سازمان‌ها هستند. افرادی که بخواهند تجربه و گواهی‌نامه‌ها را با هم دریافت کنند و قصد تغییر شغل یا یافتن شغل بهتری را دارند، سراغ این مدارک می‌روند. در دوره‌ها و گواهی‌نامه‌های Agile and Scrum، به افراد دید بهتری داده می‌شود و یاد می‌گیرند چگونه روند فعلی بازار و پروژه را حفظ کرده و کم‌کم به‌سوی بهتر شدن آن حرکت کنند. افراد آموزش می‌بینند پروژه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کنند و توسعه‌ دهند که ظرفیت‌های جدیدی در کسب‌وکارها ایجاد شود. آن‌ها برای خصوصیت‌های شخصی مانند دریافت اعتبار بیشتر یا حقوق و مزایای بهتر آموزش می‌بینند تا بتوانند شرایط کاری خود را تغییر دهند. این مدارک از مبتدی تا حرفه‌ای را شامل می‌شود و هر چند با هر تعداد سال سابقه و تجربه کاری می‌تواند برای رسیدن به یک سطح بالاتر شغلی سراغ این گواهی‌نامه‌ها برود. 

AWS Certified Solutions Architect

طراحان و معماران راهکارهای AWS (سرویس ابری شرکت آمازون) می‌توانند داوطلب این گواهی‌نامه باشند. دوره‌های AWS به این افراد آموزش می‌دهد، چگونه بهترین و مناسب‌ترین راهکار، معماری، اپلیکیشن و زیرساخت نرم‌افزاری را برای راه‌اندازی یا بهره‌برداری از سرویس AWS در سازمان‌ها و کسب‌وکارها انتخاب و پیاده‌سازی کنند. این گواهی‌نامه سعی می‌کند براساس الزامات و نیازمندی‌های مشتری، یک راهکار امن را انتخاب کرده و تمام دستورالعمل‌های پیاده‌سازی را آموزش دهد. گواهی‌نامه‌های AWS رتبه‌بندی دارند (Foundational، Associate، Professional و Specialty) و افراد بر اساس سطح فنی و دانشی که دارند یا می‌خواهند به آن برسند یکی از گواهی‌نامه‌ها را انتخاب کرده و دوره‌های آن‌ها را طی کرده و آزمون می‌دهند. محبوب‌ترین دوره Associate است که طی آن طراحی و مدیریت کامل یک محیط ابری مبتنی بر AWS طی مدت‌زمانی بیش از یک سال آموزش عملی داده شده و افراد به‌طور کامل برای راه‌اندازی یک سرویس AWS آماده می‌شوند. 

CEH

گواهی‌نامه CEH (سرنام Certified Ethical Hacker) معیاری برای نشان دادن سطح دانش امنیت سیستم‌های کامپیوتری و آشنایی با نقاط ضعف و آسیب‌پذیری سیستم‌های هدف است. افرادی که گواهی‌نامه CEH را اخذ می‌کنند، هدفشان استفاده از دانش‌های فنی، ابزارها و روش‌های موجود برای ارزیابی وضعیت امنیتی یک شبکه یا سیستم و ارائه پیشنهادهایی برای ایمن‌سازی آن است تا هکرهای مخرب نتوانند به اهداف خود برسند. به عبارتی، یک هکر کلاه‌سفید خواهید شد که برای خدمت به سازمان‌ها و کسب‌وکارها برای مقابله با تهدیدات و حملات سایبری استخدام می‌‌شوید. آزمون‌های CEH به‌صورت پرسش‌های چهار گزینه‌ای و هم به‌صورت امتحان عملی است. دوره‌های CEH توسط موسسه‌های مختلفی برگزار می‌شود، اما مرجع صادرکننده گواهی‌نامه CEH مشترک است. مدرک CEH در بازار کار از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و دارندگان آن می‌توانند در بالاترین سطح شرکت‌های فناوری دولتی و خصوصی مشغول به کار باشند.

CISSP

گواهی‌نامه  CISSP (Certified Information Systems Security Professional) یا کارشناس تاییدشده امنیت سیستم‌های اطلاعاتی به شرکت ISC تعلق دارد و از سال ۱۹۹۲ به متقاضیان اهدا می‌شود. این مدرک در زیرشاخه امنیت اطلاعات است و استراتژی‌های تامین امنیت شبکه یک سازمان را ارائه می‌کند. افرادی که حداقل ۴ سال تجربه و کار در حوزه شبکه داشته باشند می‌توانند متقاضی گذراندن دوره‌های CISSP و دریافت گواهی‌نامه آن باشند. این مدرک به هیچ محصول یا راهکار خاصی وابستگی ندارد و یکی از عناصر کلیدی در ارزیابی و استخدام افراد توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است. افرادی که مدرک CISSP دارند، در طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های کلان امنیتی، درک کامل و مستقلی از دارایی‌های معنوی و اطلاعاتی، نیازمندی‌های مهندسی اجتماعی و روش‌های ایجاد یک سطح امنیت اطلاعات توانایی لازم را دارند. این گواهی‌نامه یکی از مدارک معتبر در سطح جهان برای متخصصان امنیت و شبکه است که اغلب درآمدهای بالایی را نصیب افراد می‌کند.

CCNA

گواهی‌نامه CCNA (سرنام Cisco Certified Network Associate) اولین مدرک ارائه‌شده توسط شرکت سیسکو برای مدیریت و پیکربندی محصولات این شرکت در شبکه‌های کامپیوتری است. دوره CCNA شامل اطلاعات پایه‌ای درباره شبکه‌های LAN و WAN، نحوه نصب و راه‌اندازی تجهیزات سخت‌افزاری تحت شبکه مانند سوییچ و روتر، آشنایی با انواع کابل‌ها و اتصالات، عیب‌یابی تجهیزات شبکه و مهارت‌هایی است که یک فرد برای کار در شبکه نیاز دارد. افرادی که متقاضی دوره CCNA هستند باید دوره Network+ را گذرانده و با اصول اولیه شبکه و اینترنت یا تجربه کار عملی در شبکه آشنایی مقدماتی داشته باشند. CCNA یکی از مهم‌ترین گواهی‌نامه‌های حوزه شبکه در سراسر دنیا است. افرادی که مدرک CCNA اخذ کردند، ضمن این‌که می‌توانند به‌عنوان کارشناس شبکه، ادمین شبکه، کارشناس ارشد شبکه، ادمین سیستم، مدیر فناوری اطلاعات و کارشناس سیستم به استخدام شرکت‌ها درآیند این فرصت را دارند که برای دریافت مدارک پیشرفته سیسکو مانند CCNP و CCIE اقدام کنند. 

CCNP

گواهی‌نامه CCNP (سرنام Cisco Certified Network Professional) یکی‌دیگر از گواهی‌نامه‌های معتبر شرکت سیسکو است. افرادی که مدرک CCNA را کسب کرده باشند، برای ارتقای مهارت‌ها و دانش فنی خود یا یافتن شغل بهتر سراغ مدرک CCNP می‌آیند. در این دوره مباحث نصب، پیکربندی، عیب‌یابی و مدیریت شبکه با تجهیزات سیسکو به‌صورت حرفه‌ای‌تر و جزئی‌تر بحث شده و مهارت‌های کسب‌شده در دوره CCNA تکمیل می‌شوند. دارنده مدرک CCNP باید بتواند شبکه‌هایی با ۵۰ تا ۱۰۰ نود را نصب و راه‌اندازی کند. سازمان‌ها و کسب‌وکارها به دارندگان CCNP به چشم یک متخصص باتجربه شبکه نگاه کرده و طبیعی است که ضمن دادن حقوق و مزایای بالا و بهترین پست های سازمانی به آن‌ها، اعتبار و ارزش دوچندانی برای آن ها قائل می‌شوند.

CompTIA A+

افرادی که می‌خواهند در شرکت‌ها یا پست‌های سازمانی فناوری اطلاعات کار کنند، باید شناخت خوبی از اجزای سخت‌افزاری سیستم و کامپیوترها داشته باشند و چگونگی کار، نصب، عیب‌یابی و مدیریت آن‌ها را یاد گرفته باشند. دوره بسیار معروف A+ از شرکت CompTIA به دو بخش Core (سخت‌افزار) و OS (سیستم‌عامل) تقسیم‌شده و در هر دو بخش دانشجو به‌طور کامل، دقیق، علمی و کاربردی با اصول مربوط آشنایی پیدا می‌کند. آشنایی با اصول اولیه کار با کامپیوتر پیش‌نیاز حضور در این دوره است. علاقه‌مندان به کامپیوتر، کارشناسان سیستم و شبکه، دانشجویان رشته کامپیوتر و مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند در A+ شرکت کنند. هر فردی برای موفقیت در حوزه IT به این مدرک نیاز دارد. این گواهی‌نامه پیش‌نیاز رفتن به‌سوی مدارک تخصصی و پیشرفته است.

GIAC

دوره GIAC (سرنام Global Information Assurance Certification) یا گواهی‌نامه تضمین اطلاعات جهانی شامل طیف گسترده‌ای از اطلاعات، مهارت‌ها و نیازمندی‌های امنیت رایانه است. این گواهی‌نامه به بخش‌های مختلفی مانند بی‌سیم، دستگاه‌های گوشی همراه، نرم‌افزارهای اینترنتی و تست نفوذ تقسیم می‌شود و افراد بر اساس علاقه یا نیاز بازار کار و شرکتی که در آن مشغول هستند، یکی از شاخه‌ها را انتخاب کرده و تحصیل می‌کنند. این گواهی‌نامه یکی از بالاترین مدارک حوزه IT و امنیت اطلاعات است که سازمان‌ها و نهادهای دولتی، بین‌المللی، نیروهای نظامی و ارتش، صنایع پیشرو و حساس به آن نیاز دارند. دارندگان گواهی‌نامه GIAC می‌توانند به درک درستی از اصطلاحات و مفاهیم اولیه امنیت اطلاعات برسند و سیستم‌های IT را در مواجه با مسائل امنیتی راهبری کنند. این دوره بیشتر روی ابزارهای منبع باز، تلاش و تمرین متکی است و از برند و محصول خاصی استفاده نمی‌کند.

ITIL

گواهی‌نامه ITIL (سرنام IT Infrastructure Library) به معنای کتابخانه‌ای از بهترین روش‌ها و شیوه‌های مدیریت و نظارت بر زیرساخت فناوری اطلاعات است. کارفرمایان، مدیران IT و سازمان‌هایی که به دنبال استانداردسازی فناوری اطلاعات یا ایجاد ساختار و چهارچوب برای خدمات دیجیتالی هستند، افراد دارای گواهی‌نامه ITIL را استخدام می‌کنند. در این دوره با اصول کلیدی، مفاهیم و نحوه کار یک چرخه حیات خدمات ITIL آشنا می‌شوید و می‌توانید در کسب‌وکارها یا سازمان‌های بزرگ، استراتژی و ساختار استفاده از خدمات فناوری اطلاعات را پی‌ریزی یا مدیریت کنید. این مدرک برای افراد شاغل در اداره‌ها و سازمان‌هایی که از چهارچوب ITIL استفاده می‌کنند، بسیار مناسب بوده و به سازمان‌ها این اطمینان خاطر را می‌دهد که سرویس‌های IT ارائه‌شده توسط آنان با نيازها و فرآيندهاي اصلي کسب‌و‌کار هم‌راستا بوده و تمامي آن‌ها را به شكل قابل قبولی تحت پوشش قرار مي‌دهد.

ITSM

گواهی‌نامه ITSM مدیریت خدمات IT به شما فرآیندها، رویه‌ها، اصول حاکمیتی و بهبود مداوم خدمات فناوری اطلاعات را آموزش می‌دهد تا بتوانید خدمات سازمان خود را به مشتریان به بهترین شکل برنامه‌ریزی، طراحی، ارائه، مدیریت و کنترل کنید. گواهی‌نامه ITSM مقدمه‌ای برای کسب دوره‌های پیشرفته فناوری اطلاعات، امنیت اطلاعات، مدیریت شبکه و مدیریت پروژه است. غالبا افرادی که با خدمات IT در گستره بسیار بزرگ و وسیعی روبه‌رو هستند؛ باید با دوره مدیریت خدمات IT آشنا شده و آن را طی کنند. یکی از مهم‌ترین رویکردهای دوره ITSM، آموزش انتخاب یک چهارچوب، فرآیند و تکنیک‌های مناسب با نیازمندی‌های سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف کسب‌وکاری آن‌ها است.

MCSE

معروف‌ترین و معتبرترین دوره آموزشی شرکت مایکروسافت MCSE است. این دوره مبتنی بر ویندوز سرور ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۶ است و افراد پس از طی آن می‌توانند شبکه‌های کامپیوتری مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز را طراحی و مدیریت کنند. دوره MCSE را نسخه نرم‌افزاری دوره CCNA می‌دانند. اگر فردی بخواهد از نظر نرم‌افزاری مدیریت شبکه‌های کامپیوتری را آموزش ببیند، سراغ دوره MCSE خواهد رفت. این دوره به چهار زیرشاخه یا کورس تقسیم‌شده و افراد برحسب نیاز و علایق می‌توانند تمام دوره‌ها یا تعدادی از آن‌ها را آموزش‌دیده و مدرک دریافت کنند. دریافت‌کنندگان مدرک MCSE می‌توانند فرصت‌های شغلی بهتری داشته باشند و از حقوق و دستمزد بیشتری نسبت به دیگر افراد هم‌سطح خود بهره‌مند شوند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده سال ۲۰۱۷ متقاضیانی که مدرک MCSE دارند، 34 درصد بیشتر از کسانی که این مدرک را نداند شانس استخدام دارند. 

مطلب پیشنهادی

آیا دنیای ۲۰۲۰ جایی برای شما ذخیره خواهد کرد؟
کدام مهارت‌ها در دهه آینده خواستار بیشتری دارند؟

MCSE: پلتفرم و زیرساخت ابری

یکی از گواهی‌نامه‌های زیرشاخه MCSE است که در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفته و کارفرمایان در بازار متقاضی آن هستند. پیش‌نیاز این دوره، دوره‌های MCSA2012 یا MCSA 2016 است. افراد در این دوره به‌صورت اختصاصی برای راه‌اندازی و مدیریت سرویس‌ها و پلتفرم‌های ابری مبتنی بر مایکروسافت و ویندوز آموزش می‌بینند. آشنایی با مایکروسافت Azure، ویندوز سرور ۲۰۱۶، کلان‌داده، ابر خصوصی و عمومی برخی از سرفصل‌های این دوره هستند. تمام سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری به محاسبات ابری نیاز دارند و قابل پیش‌بینی است دارندگان این مدرک چه بازار کار ویژه‌ای خواهند داشت.

PMP

گواهی‌نامه PMP (سرنام Project Management Professional) یکی از محبوب‌ترین و پر متقاضی‌ترین مدارک تخصصی در بازار کار است. شناخته‌شده‌ترین و باارزش‌ترین مدرک در حوزه مدیریت پروژه است و در سراسر دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برخی سازمان‌ها و کارفرماها، افرادی که مدرک PMP دارند را با بهترین حقوق و مزایا استخدام می‌کنند؛ چون این افراد به‌صورت کاملا حرفه‌ای و کاربردی برای بازار کار آموزش می‌بینند. بسیاری از افرادی که در سطوح پایین مدیریتی مشغول کار هستند، برای ارتقای شغلی یا رفتن به‌سوی سطوح بالای مدیریتی در شرکت‌ها و سازمان‌ها به PMP نیاز دارند. البته، گرفتن این مدرک چندان هم ساده نیست. برای دریافت آن علاوه بر هزینه‌های به نست بالا، باید ساعت‌های طولانی آموزش ببینید و تجربه مدیریت پروژه داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟