مدارک بین‌المللی فناوری اطلاعات شغل‌آفرین
10 گواهینامه پردرآمد فناوری اطلاعات در سال 1402
در بازار کار فناوری اطلاعات، یکی از بهترین راه‌ها برای متمایز شدن از دیگران، کسب گواهینامه‌های تخصصی است. گواهینامه‌های فناوری اطلاعات به افراد کمک می‌کنند تا شغل دلخواه خود را سریع‌تر پیدا کنند و از طرفی شانس متقاضیان برای احراز موقعیت‌های شغلی برتر را افزایش می‌دهند.

1606683296_1_0.gif

به‌طور معمول، در بیشتر آگهی‌های استخدامی، شرکت‌ها به داشتن حداقل مدرک کارشناسی اشاره می‌کنند، اما داشتن مدرک فناوری اطلاعات برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد و حتا در مصاحبه‌های استخدامی، پرسش‌ها بر مبنای گواهینامه‌های فناوری اطلاعات مطرح می‌شود. با این‌حال، اصل مهمی که باید به آن دقت داشته باشید، کسب گواهینامه‌های برتر و مهم مرتبط با یک‌دیگر است. به‌طور مثال، اگر تمایل دارید در حوزه شبکه یا امنیت، شغلی را پیدا کنید نباید به‌فکر دریافت گواهینامه‌هایی در زمینه مدیریت پروژه باشید، زیرا تناسبی با عنوان شغلی که قصد احراز آن‌را دارید، ندارد؛ از این‌رو، اصل مهمی که باید به آن دقت کنید، همسو یا مکمل بودن گواهینامه‌ها است تا شانس استخدام‌تان را افزایش دهد. همچنین، آموزشگاه‌های معتبری را پیدا کنید که در ازای پولی که از شما دریافت می‌کنند، اطلاعات فنی خوبی در اختیارتان قرار می‌دهند، زیرا صرف حضور در این دوره‌ها و حفظ کردن سرفصل‌ها برای موفقیت در آزمون، کمک چندانی در یافتن شغل ایده‌آل نمی‌کند. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که گواهینامه‌ها یک راه عالی برای افزایش حقوق هستند. در این مقاله، تصمیم گرفتیم کمتر به مدارک شناخته‌شده دنیای فناوری اطلاعات بپردازیم، زیرا به تفضیل در مورد آن‌ها سخن گفته‌ایم. به همین دلیل، به سراغ معرفی مدارکی رفته‌ایم که شاید آشنایی کمی با آن‌ها دارید، اما در آینده بیشتر مورد توجه شرکت‌ها قرار خواهند گرفت و دستمزد خوبی را عاید دارندگان می‌کنند.

گواهی‌نامه فناوری اطلاعات چیست؟

دریافت گواهینامه‌ فناوری اطلاعات، روشی استاندارد و شناخته‌شده در مقیاس بین‌المللی است که اثبات می‌کند فرد، سطح معینی از دانش و توانایی در حوزه خاصی از فناوری اطلاعات را دارد. این گواهینامه نشان می‌دهد که فرد با شرکت در دوره‌های تخصصی توانسته است مطالب تئوری و عملی را به‌خوبی یاد بگیرد و آماده ورود به بازار کار است. امروزه، دریافت این گواهی‌نامه‌ها همچون گذشته سخت نیست و امکان حضور در کلاس‌ها و دریافت مدارک به دو شیوه حضوری یا مجازی وجود دارد. در هر دو حالت، متقاضی باید به برخی از پرسش‌های فنی پاسخ دهد و در صورت کسب حد نصاب نمره، گواهینامه فناوری اطلاعات به او اعطا می‌شود. البته، در مورد برخی از گواهینامه‌ها، به‌ویژه در حوزه شبکه و امنیت باید در آزمون عملی نیز شرکت کنید.

امروزه، طیف بسیار گسترده‌ای از گواهینامه‌های فناوری اطلاعات وجود دارند که برخی از آن‌ها تمرکزشان بر افزایش دانش عمومی است، در حالی که برخی دیگر متمرکز بر حوزه خاصی از فناوری اطلاعات هستند. البته، برخی از آن‌ها خاص‌منظوره هستند و تنها در صورتی که نیاز به آن‌ها دارید باید به‌فکر دریافت آن گواهینامه‌ها باشید. به‌طور مثال، گواهینامه EMC Storage  در شرایطی نیاز است که به دنبال استخدام در شرکتی باشید که حوزه فعالیت آن با محصولات شرکت دل و نحوه استقرار و پیکربندی استوریج‌های این شرکت مرتبط است. 

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که اخذ گواهینامه فناوری اطلاعات به معنای آن نیست که دیگر نیازی به مدرک کارشناسی ارشد ندارید. متاسفانه، این اشتباهی است که برخی از افراد مرتکب می‌شوند و تصور می‌کنند این گواهینامه‌ها هم‌طراز با مدرک کارشناسی ارشد هستند. گواهینامه‌های فناوری اطلاعات تمرکزشان بر مهارت‌های خاص دنیای فناوری است، در حالی که مدارک تحصیلی مقاطع ارشد، سطح دانش و مهارت‌های افراد در رشته‌های تحصیلی‌شان را افزایش می‌دهند. به‌طور مثال، کارشناسی ارشد هوش مصنوعی متشکل از سرفصل‌های مرتبطی است که سطح دانش دانشجویان درباره فناوری‌های زیرمجموعه هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد. 

پردرآمدترین گواهینامه‌های فناوری اطلاعات

اکنون که اطلاعات اولیه‌ای در مورد گواهینامه‌های فناوری اطلاعات و ضرورت کسب این گواهینامه‌ها به‌دست آوردیم، وقت آن رسیده تا پردرآمدترین گواهینامه‌های فناوری اطلاعات را که بیشتر مورد توجه شرکت‌ها قرار دارند بررسی کنیم. گواهینامه‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد، بر مبنای ارزیابی آگهی‌های استخدامی، نظرسنجی از مدیران منابع انسانی و استناد به گزارش‌های منتشرشده درباره پرتقاضاترین گواهینامه‌های فناوری اطلاعات مثل «گزارش مهارت‌ها، حقوق و دستمزد فناوری اطلاعات» وب‌سایت Skillsoft تهیه شده‌اند.

1. AWS Certified Solutions Architect 

به‌طور کلی، گواهینامه‌های مرتبط با رایانش ابری و کار با زیرساخت‌های ابری، پرتقاضاترین و پول‌سازترین مدرک دنیای فناوری اطلاعات است، زیرا آینده از آن رایانش ابری است و شرکت‌ها به‌شدت به این گروه از متخصصان نیاز دارند. گواهینامه AWS Certified Solutions Architect مهارت‌های مهم در زمینه ارزیابی، ارائه راهکار و استقرار برنامه‌های کاربردی ایمن در پلت‌فرم ابری AWS را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تقریبا بخش عمده‌ای از اطلاعات ارائه‌شده در این دوره آموزشی را می‌توان هنگام کار با دیگر پلتفرم‌های ابری مورد استفاده قرار داد، زیرا مباحث پایه و اولیه دنیای رایانش ابری را پوشش می‌دهد. 

2. مدیر امنیت اطلاعات تایید شده(Certified Information Security Manager)

اگر به دنبال مشاغل مدیریتی سطح بالا در حوزه امنیت هستید و تجربه کار چند ساله در دنیای امنیت و شبکه را دارید، برای احراز مشاغل عالی به گواهینامه CISM نیاز دارید. این گواهینامه نشان می‌دهد که فرد، مهارت‌های لازم در مورد حاکمیت امنیت اطلاعات، مدیریت حوادث و مخاطرات را دارد. 

3. کارشناس حرفه‌ای امنیت سیستم‌های اطلاعات تاییدشده

(Certified Information Systems Security Professional)

گواهی‌نامه CISSP از گواهینامه‌های طلایی در حوزه امنیت اطلاعات به‌شمار می‌رود. گواهینامه CISSP به کارشناسان فناوری اطلاعات و به‌ویژه متخصصان امنیت کمک می‌کند تا سطح دانش خود را ارتقا داده و پیشرفت شغلی خوبی را تجربه کنند. گواهینامه فوق به شما کمک می‌کند تا طراحی، معماری، کنترل‌ها و مدیریت محیط‌های تجاری ایمن را انجام دهید. در حال حاضر، ایالات متحده بیشترین تعداد متخصصان دارای گواهینامه CISSP را به خود اختصاص داده است، اما احراز این گواهینامه کار ساده‌ای نیست. برای دریافت این گواهینامه باید حداقل پنج سال، سابقه کار در دو یا چند مورد از هشت حوزه CISSP را داشته باشید و قبل از آن‌ گواهینامه‌های CEH+، CISM، Security+، CCNA و CISA را کسب کرده باشید. به‌طور کلی، گواهینامه فوق بیان‌گر شایستگی و تخصص در زمینه ایمن‌سازی سیستم‌های فناوری اطلاعات و کاهش مخاطرات است. 

4.  گواهینامه‌های علم داده (Data Science Certifications)

در میان گواهینامه‌های مختلفی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، گواهینامه‌های علم داده‌ها تقریبا جدید هستند. اگر تمایل دارید در حوزه علم داده‌ها مشغول به کار شوید و دستمزد خوبی را دریافت کنید باید به‌فکر دریافت گواهیامنه‌های برتر این رشته باشید. کارشناس علم‌داده فردی است که مهارت‌های خود را در زمینه آمار و ساخت مدل‌های یادگیری ماشین به‌کار می‌گیرد تا پیش‌بینی‌ها را انجام دهد و به پرسش‌های کلیدی کسب‌وکارها پاسخ دهد. همچنین، یک متخصص علم‌داده باید درست مانند یک تحلیل‌گر داده قادر به پاک‌سازی، تجزیه‌‌وتحلیل و مصورسازی داده‌ها باشد. با این‌حال، یک متخصص داده، تخصص بیشتری در این مهارت‌ها دارد و قادر به آموزش و بهینه‌سازی مدل‌های یادگیری ماشین است. به‌طور کلی، گواهینامه‌های این دوره تمرکزشان بر مبانی آمار و جبر خطی، تحلیل داده‌ها با اکسل، مدیریت پایگاه داده با Microsoft SQL Server، هوش تجاری در Power BI، مبانی و مفاهیم علم‌داده، تحلیل آماری در زبان R، آشنایی با سری‌های زمانی، سیستم‌های توصیه‌گر، متن‌کاوی، وب‌‎کاوی، یادگیری عمیق، تحلیل کلان‌داده‌ها، سناریونویسی با نرم‌افزار Tableau، مدیریت و حاکمیت داده و مدیریت فرآیند و فرآیندکاوی است. به‌طور کلی، متخصصان علم‌داده بر مبنای آخرین آمارهای رسمی در فهرست مشاغل برتر سال 2022 میلادی قرار داشتند. شغلی که علاوه بر جذابیت، حقوق و مزایای بالاتری به نسبت مشاغل دیگر دارد. 

5. گواهینامه‌های کلان‌داده‌ها (Big Data Certifications)

داده‌ها قلب تپنده دنیای امروز هستند و جای تعجب نیست که افراد دارنده این گواهینامه‌‌ها، بیشتر مورد توجه شرکت‌ها قرار دارند. به‌طور کلی، گواهینامه‌های کلان‌داده‌ها تمام جنبه‌های میزبانی کلان‌داده‌ها در پلتفرم‌های مختلف وب‌محور مثل آمازون و نمونه‌های مشابه را پوشش می‌دهند و افراد را برای انجام پردازش‌های توزیع‌شده آماده می‌کنند. این دوره‌ها به موضوعات مختلف مرتبط با کلان‌داده‌ها و نحوه ذخیره‌سازی آن‌ها در زیرساخت‌های ابری، پایگاه‌های داده و انبار داده‌ها و نحوه دسترسی به آن‌ها از طریق سرویس‌های وب‌محور اشاره دارند. در این دوره‌های آموزشی، با نحوه جمع‌آوری داده‌ها از تجهیزات مصرفی، اینترنت اشیاء و کلان‌داده‌ها و وب آشنا می‌شوید. در نهایت، یاد خواهید گرفت که چگونه به مصورسازی داده‌ها پرداخته و امنیت آن‌ها را تامین کنید. به‌طور کلی، برای این‌که به یک متخصص حرفه‌ای در زمینه تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و کلان‌داده‌ها تبدیل شوید، بهتر است زمان خود را صرف یادگیری مهارت‌های زیر کنید:

  •  زبان جست‌وجوی ساختاریافته (SQL)
  •  پایتون، جاوا یا زبان‌های برنامه‌نویسی قابل استفاده در حوزه کلان‌داده‌ها
  •  مصورسازی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل Tableau
  •  توانایی کار با مایکروسافت اکسل
  •  توانایی مدل‌‌سازی و نوشتن الگوریتم‌های یادگیری ماشین
  •  توانایی ساخت مجموعه داده‌ها
  •  مدل‌سازی پیش‌گویانه
  •  مهندسی داده و بهینه‌سازی
  •  تجزیه‌و‌تحلیل رگرسیون
  •  تحلیل آماری

از گواهینامه‌های مطرح در این زمینه باید به CompTIA Data+، تحلیل‌گر داده‌های خبره Cloudera (CCA)، گواهی همکار تحلیل‌گر داده مایکروسافت، گواهینامه دانشمند داده SAS، گواهینامه متخصص تجزیه‌و‌تحلیل خبره (CAP)، گواهینامه EMCDSA سرنام Dell EMC Proven Professional Data Scientist Associate و گواهینامه تخصصی کلان‌داده‌های خدمات وب آمازون (AWS) اشاره کرد. 

6. دوره Cisco Hardening 

از دوره‌های جامع سیسکو در حوزه امنیت تجهیزات این شرکت است. با توجه به این‌که امنیت از ارکان اصلی و مهم دنیای تجارت به‌شمار می‌رود، متخصصانی که مهارت‌های کافی در این حوزه را داشته باشند بیشتر مورد توجه شرکت‌ها قرار دارند. این دوره به‌گونه‌ای آماده شده تا دانشجویان با مباحث امنیتی و تجهیزات امنیتی سیسکو آشنا ‌شوند. به‌طوری‌که، توانایی تامین امنیت شبکه‌های متوسط لایه 2 و 3 را داشته باشند. این دوره به شما کمک می‌کند تا دانش و مهارت لازم برای تامین امنیت شبکه‌های سیسکو را کسب کنید و توانایی شناسایی انواع حملات و تهدیدات پیرامون شبکه‌ها را داشته باشید. به‌طور کلی، این دوره آموزشی تمرکزش بر فناوری‌های امنیتی، نصب و عیب‌یابی و مانیتورینگ تجهیزات شبکه با هدف دستیابی به سه‌گانه «دسترس‌پذیری، یکپارچه‌سازی و محرمانگی» است. این دوره برای متخصصان حوزه زیرساخت شبکه، امنیت، کارشناسان تست نفوذ، مدیران، مهندسان و متخصصان شبکه، مشاوران فناوری اطلاعات و شبکه و کارشناسان و متخصصان امنیت توصیه می‌شود. 

7. گواهینامه مهندسی معکوس (Certified Reverse Engineer)

یکی از جذاب‌ترین دوره‌های آموزشی و عناوین شغلی در آینده نزدیک، به مهندسی معکوس اختصاص دارد. دوره مهندسی معکوس (Reverse Engineering)، مناسب افرادی است که تمایل به بهبود مهارت‌های خود در زمینه مهندسی معکوس دارند. این دوره به‌دلیل آن‌که مهارت‌های سطح بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، هزینه بالایی دارد. به‌طور مثال، تمامی چهار دوره eCIR، eCMAP، eCTHPv2 و eWDP در خارج از ایران به قیمت 400 دلار به افراد آموزش داده می‌شوند. 

به‌طور کلی، دوره‌های آموزشی مهندسی معکوس بر ارائه مباحث تئوری و عملی در زمینه مهندسی معکوس متمرکز هستند. این دوره‌ها به شما راه‌های مختلف شناسایی، جدا‌سازی و تجزیه‌و‌تحلیل بدافزارها را یاد می‌دهند و نشان می‌دهند که هکرها از چه تکنیک‌هایی برای دور زدن مکانیزم‌های امنیتی استفاده می‌کنند. در این دوره، به مباحث مختلفی مثل تحلیل بدافزار، کشف آسیب‌‌پذیری، توسعه کدهای اکسپلویت، تامین امنیت نرم‌‌افزارها، تامین امنیت شبکه و فریم‌ویرهای تجهیزات شبکه اشاره خواهد شد. از مباحث اصلی این دوره آموزشی باید به آموزش برنامه‌نویسی اسمبلی مقدماتی، معرفی ریزپردازنده‌ها و مبناها، بررسی ثبات‌های پردازنده، نحوه اجرای برنامه‌ها در محیط‌ها به‌منظور بررسی ثبات‌های پردازنده‌ها، نحوه اشکال‌زدایی برنامه‌ها با زبان برنامه‌نویسی اسمبلی، اشکال‌زدایی برنامه‌ها و تحلیل رفتار آن‌ها در سیستم‌ها، بررسی دقیق‌تر برنامه‌ها از طریق کرک برنامه‌ها به روش‌های مختلف، نحوه کار با ابزارهای دیباگینگ برای کرک، ساخت پچر و لودر برای برنامه‌ها، نحوه کرک کردن نرم‌افزارهای دات‌نت، جاوا و اندروید، نحوه محافظت از برنامه‌ها در برابر مهندسی معکوس و چگونگی دور زدن برنامه‌های محافظت‌کننده و غیره اشاره کرد.

8. گواهینامه‌ مجازی‌سازی VMware

شرکتVMware  با ارائه طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های مجازی‌سازی به شرکت‌ها کمک می‌کند از سخت‌افزارهای موجود به‌شکل بهینه‌ای استفاده کنند و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌ها به‌وجود آورند. فرآیند نصب نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به تجربه و مهارت سطح بالایی نیاز دارد، زیرا این راه‌حل‌ها به‌شکل مستقیم روی سخت‌افزار فیزیکی که سرور است، قرار می‌گیرند و به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهند تا ماشین‌های مجازی یا کانتینرها را روی آن‌ها نصب کنند. از این‌رو، شرکت‌ها به دنبال جذب متخصصانی هستند که مدارک تخصصی VMware را داشته باشند. از مدارک مهم در این زمینه باید به VCTA VMware ،VCP VMware، مجازی‌سازی مرکز داده (VCP-DCV)، مدیریت ابر و خودکارسازی (VCP-CMA)، مجازی‌سازی شبکه (NSX) ،VMware Mindmajix، VMware vSphere و VMware vcloud اشاره کرد. 

9. گواهینامه CCNP Enterprise

دوره آموزشی CCNP Enterprise بر مهارت‌های پیاده‌سازی، مدیریت و عیب‌یابی شبکه‌های محلی و بزرگ سازمانی متمرکز است و مباحث متنوعی مثل مسیریابی لایه 2 و 3، کیفیت سرویس، امنیت شبکه‌های محلی، شبکه‌های بی‌سیم، دسترس‌پذیری بالا در تجهیزات شبکه و شبکه نرم‌افزار-محور را پوشش می‌دهد. این دوره مناسب کارشناسایی است که حداقل دو سال تجربه حرفه‌ای در حوزه شبکه دارند و اکنون به دنبال ارتقاء سطح مهارت‌های خود هستند. فارغ‌التحصیلان این دوره آموزشی، توانایی نصب، تنظیم و راهبری شبکه‌های محلی و گسترده، طراحی شبکه‌های بزرگ با تمرکز بر کیفیت سرویس، تحلیل و طراحی معماری‌های متناسب با نیازهای کاری شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، پیکربندی و اجرای پروتکل‌های مسیریابی، سوئیچینگ و بهینه‌سازی، پیاده‌سازی راهکارهای ارتباطی امن برای شبکه‌های پراکنده، نحوه کار با ابزارها و روش‌هایی را که برای عیب‌یابی شبکه‌های بزرگ سازمانی استفاده می‌شود کسب می‌کنند. 

10. گواهینامه CCNA Data Center

همان‌گونه که اشاره کردیم، رایانش ابری در چند سال آینده به‌شکل گسترده‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت و تاثیر شگرفی بر عملکرد شرکت‌ها خواهد داشت. به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از شرکت‌ها فعالیت‌های تجاری خود را به زیرساخت‌های ابری انتقال خواهند داد. رمز موفقیت زیرساخت‌های ابری، مراکز داده‌ای هستند که سرویس‌های موردنیاز کاربران را در اختیارشان قرار می‌دهند. چابکی، سرعت، سهولت، توسعه‌پذیری و قابلیت اطمینان، از مشخصه‌های اصلی مراکز داده‌ای است که در زیرساخت‌های ابری پیاده‌سازی می‌شوند. 

به‌طور کلی، مراکز داده نقش کلیدی‌ای در بهبود بهره‌وری کاربران و توسعه سریع برنامه‌های کاربردی دارند و انعطاف‌پذیری لازم را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. دوره آموزشی CCNA Data Center مهارت‌های لازم برای نصب، پیکربندی و استفاده موثر از فناوری‌های زیربنایی را که مراکز داده بر مبنای آن‌ها طراحی می‌شوند، در اختیار کارشناسان فناوری اطلاعات قرار می‌دهند. به بیان دقیق‌تر، این دوره آموزشی دانش پایه درباره زیرساخت‌های مرکز داده‌ و مفاهیم کاربردی مرتبط با شبکه و امنیت مرکز داده‌، ذخیره‌سازی، پردازش اطلاعات، مجازی‌سازی، خودکارسازی و  پیکربندی را در اختیار علاقه‌مندن قرار می‌دهد. از سرفصل‌های مهم این دوره آموزشی باید به ساخت شبکه‌های مخصوص مراکز داده، نحوه اتصال شبکه‌ها به اینترنت، پیاده‌سازی شبکه‌های مقیاس‌پذیر، نحوه عیب‌یابی اتصالات پایه، ایمن‌سازی تجهیزات شبکه، پیاده‌سازی راه‌حل‌های مبتنی بر EIGRP، تعریف راه‌حل مقیاس‌پذیر مبتنی بر OSPF، پیاده‌سازی شبکه‌های گسترده، نحوه مجازی‌سازی مولفه‌هایی مثل سوئیچ‌ها، روترها و ساخت ماشین‌های مجازی، نحوه به‌کارگیری FabricPath، نحوه کار و مدیریت پروتکل TCP/IP، پیکربندی پروتکل درخت پوشا، نحوه پیاده‌سازی VSANها و غیره اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟