پرونده ویژه «سئو؛ پرواز با موتور جست و جو» منتشر شد
مبحث سئو و نظارت موشکافانه بر رتبه یک سایت چند وقتی است بازار بسیار داغی پیدا کرده و تقریبا هر شرکت یا حتا کاربر عادی یا حرفه‌ای مدعی می‌شود که قادر است رتبه سایت شما را به شکل تضمین شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود بخشد! اما پرسشی که مالکان سایت‌ها مطرح می‌کنند این است که اساسا چه عواملی بر رتبه‌بندی سایت‌ها از سوی موتورهای جست‌وگر تاثیرگذار هستند؟

1606683296_1_0.gif

سئو، علمی درهم آمیخته با هنر است که اگر بر آن چیره شوید یکه تاز وب خواهید شد

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که بخش عمده‌ای از مالکان سایت‌ها در این زمینه هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند اما در عمل نتیجه‌ای که مدنظر دارند را هیچ‌گاه به دست نمی‌آورند. به همین دلیل است کارشناسان حرفه‌ای و متخصصان سئو در شرکت‌های بزرگ پژوهش‌های مفصلی در این زمینه انجام داده و می‌دهند. این افراد سعی می‌کنند از طریق برگزاری همایش‌ها، ارائه مقالات مفصل و تحلیل‌های ریزبینانه نکاتی را به ما یاد آور شوند تا با توجه به این نکات منابع مالی خود را بهیوده هدر ندهیم. درست با همان سرعتی که فناوری به مسیر رشد و پیشرفت خود ادامه می‌دهد، الگوریتم‌های رتبه‌بندی مورد استفاده از سوی موتورهای جست‌وجوگر نیز دست‌خوش تغییر و تحول می‌شوند. این تحولات با هدف ارائه دقیق‌ترین نتایج در پاسخ به محاوره‌های کاربران به وجود می‌آید.
واقعیت این است که الگوریتم‌های رتبه‌بندی ضمن آن‌که به دنبال ارائه نتایج دقیق به کاربران هستند در همان حال سعی دارند مانع به‌کارگیری شیوه‌های کلاه‌بردارانه از سوی یکسری سایت‌هایی شوند که در نظر دارند با شیوه‌های فریبکارانه و متقلبانه رتبه سایت خود را بهبود بخشیده و با ارائه محتوایی بی ربط به کاربران و ارائه تبلیغات سرسام‌آور به سود کلانی دست پیدا کنند. با توجه به این‌که الگوریتم‌ها به‌طور پیوسته در حال پالایش و بهبود هستند، عواملی که بر رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیرگذار هستند نیز در حال تکامل هستند. نکته قابل تعملی که در این زمینه وجود دارد و در این پرونده ویژه مطالعه خواهید کرد این است که گوگل در زمینه مباحث مربوط به رتبه‌بندی و سئو بیش از 200 مولفه مختلف را به کار می‌گیرد.
شاید اگر سایتی بتواند (فرضیه‌ای نزدیک به محال) همه این مولفه‌ها را توامان با یکدیگر و آن هم به صورت روزانه مورد توجه قرار دهد در زمینه وارد شدن به صفحه اول موتورهای جست‌وجو بدون رقیب خواهد بود. اما در حالت کلی مدیران سایت‌ها باید با عوامل‌ رتبه‌بندی جدیدی همچون به‌کارگیری پروتکل‌های HTTPS، پیاده‌سازی طراحی کاربرپسند موبایلی، تجربه کاربری و در کل موضوعاتی که در تعامل مستقیم با فناوری‌های روز هستند آشنایی کامل داشته‌ باشند. کاملا بدیهی است که پیشرفت فناوری و تکامل آن تنها در ارتباط با ساخت تجهیزات الکترونیکی جدید یا پیاده‌سازی فناوری‌های جدید نرم‌افزاری نیست، پیشرفت‌های عرصه فناوری یک رابطه مستقیم و تنگاتنگ با الگوی رفتاری کاربران دارند. در نتیجه سایت‌ها نیز مجبور هستند  بر مبنای علایق و منش جدید کاربران استراتژی‌های خود را تدوین کنند. اما پرسشی که در این بین مطرح می‌شود  این است که موثرترین و کارآمدترین عوامل رتبه‌بندی در حال حاضر چه فاکتورهایی است؟ چه عواملی پر اهمیت هستند و از چه عواملی باید چشم‌پوشی کرد؟
برای پاسخ‌گویی به این پرسش دو گزینه پیش رو دارید، اول آن که خود دست به کار شوید و تمامی نکات را تک به تک بررسی کنید که شاید در عمل زیاد جواب ندهد، به واسطه آن‌که الگوریتم‌ها و معیارها در طول یک سال تغییرات ریز و درشتی را تجربه می‌کنند و شما از غافله عقب خواهید ماند.
رویکرد دومی که پیش روی شما قرار دارد این است که از کارشناسان حرفه‌ای این حوزه یا مقالاتی که از سوی این کارشناسان نوشته است استفاده کنید. پژوهش‌هایی که از سوی  این کارشناسان انجام شده شبیه به کاری که شرکت SMX East در این زمینه انجام داده به شما کمک می‌کنند تا استراتژی‌های سئو خود را با واقعیت‌های روز دنیای فناوری تطبیق دهید.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت بالایی که سئو این روزها پیدا کرده در این پرونده ویژه تصمیم گرفتیم تا برجسته‌ترین نکات سئو، فاکتورهایی که از سوی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد، باورهای اشتباهی که در ارتباط با سئو وجود دارد، الگوریتم‌های بزرگی همچون Google Fred که باعث شدند ترافیک سایت‌ها درست در یک شب زیر و رو شود، ابزارهایی که در زمینه بهینه‌سازی سئو در اختیار وب‌مسترها و بلاگرها قرار دارد، نقش سازنده یا مخرب جاوااسکریپت در زمینه سئو و موارد بسیار دیگری که در این راه به شما کمک می‌کنند را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در این پرونده ویژه به شما ابزارهایی را معرفی می‌کنیم که به عنوان جایگزین گوگل آنالیتیکس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این پرونده ویژه مشاهده خواهید کرد که چگونه یک محتوای خوب، به‌کارگیری درست تصاویر، انتخاب صحیح کلیدواژه‌ها و همچنین به‌کارگیری روش‌های سالم و صحیح باعث می‌شوند تا شما مزد زحمات خود را از کاربران و البته از گوگل دریافت کنید.

فهرست مطالب:

  • سئو علمی درهم آمیخته با هنر، که اگر بر آن چیره شوید، یکه‌تاز وب خواهید شد
  • چرا Google Fred تا به این اندازه مهم است؟
  • 13 دیدگاه رایج درباره سئو که افسانههایی بیش نیستند
  • 20 ابزار رایگان سئو که هر بلاگری باید از وجود آن‌ها مطلع باشد
  • 10 جایگزین گوگل آنالیتیکس
  • جاوا اسکریپت و سئو؛ تفاوت‌های بین خزیدن و ایندکس کردن
  • سایت خود را برای استقبال از موتورهای جستوجو آماده کنید
  • عوامل کلیدی در سئو
  • بایدها و نبایدهای سئو که باید به آن‌ها توجه کنید

برای دانلود پرونده ویژه «سئو؛ پرواز با موتور جست و جو» اینجا کلیک کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟