َآشنایی با گوگل پنگوئن و گوگل پاندا
16/08/1399 - 05:35
الگوریتم های سئو سایت چگونه رتبه و ترافیک سایت را بهبود می‌بخشند؟
شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از کاربران خواسته یا ناخواسته به دنیای دورکاری وارد شوند. همین موضوع باعث شده تا برخی کاربران به فکر راه‌اندازی وب‌سایت‌های شخصی باشند. وب‌سایت‌هایی که بسته به نوع طراحی امکانات، خدمات یا محتوایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این سایت‌ها برای آن‌که بتوانند درآمدزایی داشته باشند باید با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شوند. به همین دلیل شناخته شدن سایت توسط موتورهای جست‌وجوگر اهمیت زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با چند مورد مهم در این زمینه آشنا کنیم.

1606683296_1_0.gif

رتبه صفحه چیست؟

قبل از آن‌که به سراغ دو الگوریتم معروف گوگل در این زمینه برویم، ابتدا بهتر است کمی اطلاعات در مورد پیچ‌رنک به‌دست آوریم. رتبه صفحه (PageRank) به قابلیتی اشاره دارد که بر مبنای آن، موتورهای جست‌وجوکننده سیت‌هایی که به هدف جست‌وجوگر نزدیک‌ترند را در نتایج بالاتری نسبت به سایر سایت‌ها قرار می‌دهند. در این حالت کاربرانی که کلمه ویژه‌ای را جست‌وجو می‌کنند، می‌توانند ابتدا سایت‌هایی را مشاهده کنند که هم به خواسته آن‌ها نزدیک‌تر است و هم بازدید بیشتری داشته است. پیج رنک که متخصصان سئو به آن PR می‌گویند اولین‌بار در دهه 90 میلادی توسط سرگئی برین ابداع گردید. پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینک‌های ورودی به یک سایت است. پیج رنک رتبه‌ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر می‌گیرد. هرچه این عدد نزدیک به ۱۰ باشد، نشان‌دهنده این است که این سایت لینک‌های ورودی زیادی دارد و سایت‌های زیادی به این سایت لینک داده‌اند؛ اما تنها در کل دنیا چند وب‌سایت با رنک ۱۰ وجود دارند که گوگل، ویکی‌پدیا، فیسبوک برخی از آن‌ها هستند. به دلیل سوء‌استفاده‌هایی که مدیران سایت‌ها از اطلاعات ارائه‌شده توسط پیج رنک می‌کردند، در سال ۲۰۱۶ این اطلاعات از دسترس عموم خارج شد. اما بسیاری معتقدند که موتور جست‌وجوی گوگل هنوز هم از پیج رنک به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. البته برخی از متخصصان سئو بر این باور هستند که پیج رنک گوگل دیگر کاربرد ندارد و به نوعی منسوخ شده است.

بهبود رتبه سایت

برای افزایش رتبه سایت، مالکان سایت‌ها باید بتوانند از وب‌سایت‌های معتبر لینک دریافت کنند. همچنین باید ساختار آدرس اینترنتی سایت به نحوی پیاده‌سازی شده باشد که در نزدیک‌ترین حالت ممکن به صفحه اصلی باشد. تولید محتوای با ‌کیفیت کمک زیادی می‌کند. روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه با استفاده از تعداد یافته‌های خود در سایت‌های اینترنتی است. این روش، یک فناوری زیرساخت برای پدیدار گشتن مفهومی به‌نام بمب گوگلی بود. هدف از ساخت بمب‌های گوگلی بالاتر رفتن رتبه یک سایت یا وبلاگ در جست‌وجوگر گوگل است که به‌طور معمول از طریق تعامل با گروه‌های کاربری انجام می‌شود.

سایر روش‌های رتبه‌بندی سایت‌ها

الکسا

الکسا (Alexa) یک سایت معتبر و شناخته شده برای ارائه رتبه سایت‌ها از نظر بازدید است. این سایت الگوریتم بالا بردن رتبه سایت‌ها را بر اساس تعداد درست بازدید‌کنندگان انجام می‌دهد. این رتبه‌بندی شماره‌ای بین ۱ تا چند میلیون است که هر چه این شماره به یک نزدیک‌تر باشد، رتبه وب‌سایت شما بالاتر می‌باشد. ماز (Moz) یکی دیگر از سایت‌های معرو در این زمینه است. سایت ماز، وب‌سایت‌ها را به دو مقدار DA و PA، از ۰ تا ۱۰۰ تقسیم‌بندی می‌کند. تعداد بسیار محدودی در دنیا، رنک ۱۰۰ ماز دارند؛ گوگل، توئیتر از جمله سایت‌هایی هستند که رنک ۱۰۰ دارند.

گوگل ترندز (Google Trends) یکی از ابزارهای کارآمد در زمینه ارزیابی کلیدواژه‌ها در جهان گوگل ترندز است. گوگل ترندز یکی از سرویس‌های وب‌محور گوگل است که  بر پایه جست‌وجو در گوگل کار می‌کند و میزان محبوبیت جست‌وجوی کلیدواژه در موتور جست‌وجوی گوگل را نشان می‌دهد. گوگل ترندز این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا نتایج را بر اساس یک موقعیت جغرافیایی یا یک زبان خاص فیلترگذاری کنند. زمانی که کلیدواژه را در گوگل ترندز وارد کنند، اطلاعات مرتبط با آن عبارت در یک نمودار به نمایش گذاشته می‌شوند. محور افقی نمودار، محور زمان است (از سال ۲۰۰۴ تا امروز) و محور عمودی نمایشگر محبوبیت جستجوی آن کلیدواژه است. در زمان جست‌وجوی یک کلیدواژه در گوگل ترندز می‌توان چهار متغیر را برای جست‌وجو تنظیم کرد. این فیلترگذاری‌ها کمک می‌کنند تا نتایج دقیق‌تری از میزان جست‌وجوی کلیدواژه مورد نظر به دست آورد. اولین متغیر نوع جست‌وجو است. نوع جستجو، جستجوی صفحات وب (Web Search) - جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب و.. است. منطقه جستجو، با استفاده از این گزینه می‌توان میزان جست‌وجوی کلیدواژه را به یک کشور خاص محدود کرد. بازه زمانی جستجو: ۲۰۰۴ تا امروز – ۷ روز گذشته – ۳۰ روز اخیر – ۹۰ روز اخیر – ۱۲ ماه اخیر – انتخاب یک سال مشخص یا انتخاب یک بازه زمانی مشخص و... را مشخی می‌کند. دسته‌بندی موضوعی جست‌وجو، هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک – مالی – غذا و نوشیدنی – بازی‌ها و مواردی از این دست را شامل می‌شود. همچنین، گوگل ترند به کاربران اجازه می‌دهد تا میزان محبوبیت جست‌وجوی ۵ عبارت کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنند. این قابلیت در یافتن مناسب‌ترین کلیدواژه جهت بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو ضروری است. در سال ۲۰۰۸، گوگل ابزار تحت وب دیگری به نام گوگل اینسایت برای جست‌وجو را راه‌اندازی کرد که اطلاعات پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری از میزان محبوبیت جست‌وجوی یک عبارت در موتور خود را ارائه می‌کرد. در سپتامبر سال ۲۰۱۲، شرکت گوگل ابزار فوق را با گوگل ترندز ادغام کرد.

گوگل پنگوئن چیست؟

گوگل پنگوئن (Google Penguin) یکی از الگوریتم‌های معروف گوگل در ارتباط با رتبه‌بندی صفحات وب است. این الگوریتم اولین بار در ۲۰۱۲ معرفی شد تا بتواند به مبارزه با سایت‌هایی بپردازد که با استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه تعداد لینک‌های خود را افزایش می‌دادند. کاربرد اصلی الگوریتم یاد شده پیدا کردن لینک‌های هرزنامه است. سایت‌هایی که برای بهبود وضعیت خود اقدام به خرید لینک می‌کنند، توسط این الگوریتم شناسایی می‌شوند. لینک گرفتن از سایت‌ها در نتیجه جست‌وجوی گوگل تاثیر محسوسی دارد، اما برخی بدون تحقیق قبلی این‌کار را انجام می‌دهند و از سایت‌های مختلف و به شکل انبوه اقدام به خرید لینک می‌کنند. در چنین شرایطی است که الگوریتم پنگوئن این سایت‌ها را شناسایی و جریمه می‌کند. این جریمه شامل سایتی که اقدام به فروش لینک کرده نیز می‌شود. به بیان دیگر، الگوریتم پنگوئن پاسخی برای افزایش استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه برای کسب نتایج بهتر بود. مت کاتس در کنفرانس SMX سال ۲۰۱۲ در این ارتباط گفت: «ما به این جمع‌بندی رسیدیم که چگونه با محتوای بدون ارزش مقابله کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. با این‌حال، بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وب‌سایت‌های هرزنامه زیادی بدون مشکل کار می‌کنند. برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم. هدف اصلی الگوریتم کاهش تأثیرگذاری روش‌های کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع بود. با درک بهتر فرآیند دریافت لینک، پنگوئن توانست وب‌سایت‌هایی که اقدام به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وب‌سایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را از رتبه‌های بالای نتایج به پایین‌ترین صفحات هدایت کند.» در شروع، گوگل برای جریمه وب‌سایت‌های خاطی، ملاک را تنها بر لینک‌های دریافتی متمرکز کرد و به هیچ‌وجه توجهی به لینک‌های خروجی وب‌سایت‌ها نداشت؛ اما در ادامه لینک‌های خروجی از سایت و لینک‌سازی داخلی نیز از سوی الگوریتم پنگوئن بررسی شد. الگوریتم پنگوئن باید باید فیلتر دقیقی توصیف کرد که برای مقابله با سایت‌هایی ایجاد شده که تمایل دارند از طریق روش‌های هرزنامه‌ای همچون لینک‌سازی هرزنامه و پر کردن صفحه با کلیدواژه‌ها در نتایج جست‌وجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبه‌های بالاتری هدایت کنند. به بیان ساده‌تر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که ارزشی ندارند را شناسایی و تنبیه کند.

گوگل پاندا چیست و چه نقشی در دنیای وب دارد؟

گوگل پاندا(Google Panda) یکی دیگر از الگوریتم‌های معروف گوگل در ارتباط با رتبه‌بندی صفحات است که نزدیک به ده سال پیش کار خود را آغاز کرد. این الگوریتم در طول سالیان متمادی پیشرفت‌های زیادی داشت و اکنون عملکرد بسیار خوبی دارد. نتایج جست‌وجو را تا حدی تغییر داده و به شدت با متن‌های کپی‌شده و کم‌ارزش مقابله می‌کند. گوگل برای کمک به مولفان مطالب، توصیه‌هایی را در بلاگ این شرکت قرار داده و مسیر درست بهبود کیفیت مطالب وب‌سایت‌ها را برای آن‌ها شرح داده است. بهینه‌سازی سایت بر اساس گوگل پاندا بر مبنای پنج مرحله مهم افزایش زمان ماندگاری در سایت، افزایش گردش در سایت، کاهش فرار از سایت، شبکه‌های اجتماعی و برندسازی اینترنتی انجام می‌شود.

عملکرد الگوریتم پاندا به این صورت است که صفحات ضعیف با متن بسیار کم و منابع متناسب و متناهی را بررسی می‌کند. همچنین محتوای تکراری یا همان محتوای کپی‌شده‌ای که در اینترنت در بیش از یک مکان نمایش داده شده را بررسی می‌کند. مسائل مربوط به محتوای تکراری ممکن است در خود وب‌سایت انجام شده باشد یا کاربر متنی را با یکسری تغییرات بازنویسی کرده باشد. به‌طور مثال، یک شرکت ممکن است 10 صفحه ایجاد کند و برای هر شهر از محتوای یکسانی استفاده کند و تنها نام‌ شهرها را تغییر دهد. در چنین شرایطی الگوریتم فوق موارد یاد شده را به راحتی شناسایی می‌کند. محتوای کم‌کیفیت یکی از دیگر از موضوعاتی است که الگوریتم فوق آن‌را بررسی می‌کد.  صفحاتی که ارزش کمی برای خوانندگان دارند و اطلاعات عمیق و درستی ارائه نمی‌کنند. در ارتباط با محتوای سایت‌های انگلیسی زبان نیز این الگوریتم قادر است محتوای تولید‌شده توسط وب‌سایت‌هایی که از منابع غیر دقیق استفاده کرده‌اند را شناسایی کند.

الگوریتم پاندا در ارتباط با محتوای farming نیز عملکرد قابل قبولی دارد. برخی سایت‌ها محتوای  بدون ‌کیفیت پایین را از وب‌سایت‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند و به عنوان یک مطلب واحد ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، یک مزرعه محتوا ممکن است یک وب‌سایت باشد که تعداد زیادی از نویسندگان را با دستمزد پایین استخدام می‌کند تا مقالات کوتاهی ایجاد کند که انواع وسیعی از جست‌وجوهای و کلیدواژه‌های شناخته شده توسط موتور‌های جست‌وجو را پوشش دهند و بدنه محتوا را تولید کنند. در حالی که محتوا فاقد ارزش برای خوانندگان است، زیرا هدف اصلی این بوده که رتبه‌ سایت در موتور جست‌وجو بهبود پیدا کند.

محتوای تولید‌شده توسط کاربر با کیفیت پایین نمونه‌ای دیگر در این زمینه است که بیشتر کاربران در وبلاگ‌های شخصی آن‌را قرار می‌دهند. محتوایی که مملو از اشتباهات گرامری و دستوری و فاقد اطلاعات موثق است.

نسبت آگهی به محتوا یکی دیگر از موضوعات ارزیابی شده توسط این الگوریتم است. برخی از سایت‌ها سعی می‌کنند از تبلیغات به جای محتوای اصلی ساخته شده استفاده کنند و به این شکل الگوریتم‌های رتبه‌بندی را فریب دهند.

صفحات ناسازگار با نوع محتوای جست‌وجوی شده: برخی از سایت‌ها به کاربران نشان می‌دهند که محتوایی متناسب با جست‌جوی آن‌ها در اختیار دارند ‌تا کاربر متقاعد شود روی لینک کلیک کند، اما زمانی که کاربر روی محتوا کلیک می‌کند متوجه می‌شود که هیچ ارتباطی با جست‌و‌جو او ندارد. به‌طور مثال، یک صفحه وب ممکن است با عنوان «کوپن‌هایی برای تمام غذاها » نام‌گذاری شده باشد، اما وقتی روی آن کلیک می‌کنید، ممکن است کوپنی وجود نداشته باشد و فقط یک صفحه از تبلیغات وجود داشته باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟