بایدها و نبایدهای برنامه‌نویسی دونفره
چرا باید به برنامه‌نویسی دونفره شانس دوباره‌‌ بدهیم؟
برنامه‌نویسی دونفره، اولین روشی است که برای پیشرفت کدنویسی در محل ‌کار به ذهن می‌رسد. به‌رغم این‌که این روش طرفداران زیادی دارد، برنامه‌نویسانی را سراغ داریم که به آن روی خوش نشان نمی‌دهند. انصافاً باید به افرادی که طرفدار برنامه‌نویسی دونفره نیستند، حق داد. برنامه‌نویسی عموما به روش‌ یک‌نفره آموزش داده می‌شود. در نتیجه کدنویس‌ها احساس می‌کنند در برنامه‌نویسی دونفره، کنترل لازم را ندارند. با این حال برنامه‌نویسی دونفره فوایدی دارد که در ادامه خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی

چگونه به دنیای برنامه‌نویسی وارد شویم؟

تجربه ثابت کرده کدنویس‌ها مشکلات زیر را دلیل عدم تمایل خود به برنامه‌نویسی دونفره می‌دانند:

  • به آن‌ها گفته می‌شود امضای (Signature) متُد یا کلاس را کپی نکنند، در عوض، بعدا فقط نام آن را تغییر دهند. زیرا کمک می‌کند که سینتَکس‌ (Syntax) را به‌خاطر بسپارند.
  •  نگارش نامفهومی که بعضی‌ از برنامه‌نویس‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال، یکی از اعضای گروه دونفره برنامه‌نویسی از همکارش می‌خواهد کلاسی با عنوان See-el-ae-ess-ess تعریف کند.
  •  حواس یکی از اعضای گروه دونفره برنامه‌نویسی به اندازه‌ای پرت می‌شود که اصلا نمی‌داند کجای کار بوده است.
  •  تعامل بیش‌از‌حد اعضای گروه دونفره برنامه‌‌نویسی، بین کار و زندگی آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بعضی از برنامه‌نویس‌ها درون‌گرا هستند و همکاری بیش‌ازحد دونفره را تحمل نمی‌کنند.
  •  ترس از قضاوت. برنامه‌نویسانی را سراغ داریم که خطاهای خودشان را به‌تنهایی راحت‌تر پیدا می‌کنند و نمی‌خواهند این خطاها به‌‌وسیله دیگران گوشزد شود.
  •  از‌ آن‌جایی که در برنامه‌نویسی دونفره، کار به‌تنهایی انجام نمی‌شود، پس از پایان کار احساس رضایت از این‌که برنامه‌نویس کار را به‌تنهایی به‌سرانجام رسانده، به‌دست نمی‌آید.
  •  برنامه‌نویس‌ها در گروه دونفره کمتر احساس موفقیت می‌کنند.

با این حال باید گفت، مشکلاتی که درباره برنامه‌نویسی دونفره مطرح کردیم به اندازه‌ای نیست که فایده‌های این کار را بی‌ارزش کند. برنامه‌نویسی دونفره فایده‌های بی‌شماری دارد. به همین دلیل است که اگر تاکنون این کار را تجربه کرده‌اید و نتیجه لازم را نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم به برنامه‌نویسی دونفره شانس دوباره‌ای دهید. برنامه‌نویسی دونفره راه‌ و ‌روش خاص خودش را دارد. در ادامه در این باره بیشتر صحبت 

می‌کنیم.

بهترین روش برای برنامه‌نویسی دونفره

  •  کدنویس‌هایی که دونفره برنامه‌نویسی می‌کنند باید به دو دسته تقسیم شوند. یکی از آن‌ها نقش راننده را بازی کند و دیگری وظیفه رهیاب را برعهده بگیرد. راننده، کدها را می‌نویسد. رهیاب، کدهایی که نوشته‌شده را بررسی می‌کند.
  •  نقش این دو برنامه‌نویس در زمان مشخصی که قبلا بر سر موعد آن با هم صحبت کرده‌اند باید جابه‌جا شود.
  •  رهیاب باید مسیر استراتژیک کار را در نظر بگیرد، و نقش راهنما را برای اتخاذ رویکرد بهتری در حین کار داشته باشد. به این ترتیب، مسئولیت کدنویسی و چگونگی انجام آن در دست‌های راننده قرار می‌گیرد و رهیاب زوایای فنی کامل‌کردن وظیفه‌ای را که برعهده تیم دونفره برنامه‌نویسی است، بررسی می‌کند. با چنین رویکردی رهیاب نقش راهنما و محافظت از پروژه را انجام می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی داغ‌تر می‌شود؟
آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی

رفتارهایی که از اعضای گروه دونفره برنامه‌نویسی انتظار می‌رود

  •  همدلی، توجه و احترام، قوانینی است که برای تمامی کارهای گروهی باید رعایت شود. این قوانین در خصوص برنامه‌نویسی دونفره نیز صدق می‌کند.
  •  کسی را سراغ نداریم که از امر و نهی خوشش بیاید. در نتیجه رهیاب باید با لحنی دوستانه اشکالات را تذکر دهد و اختلاف‌ نظرها را با در نظر داشتن موفقیت پروژه حل کنند.
  •  هر زمان که احساس ناراحتی کردید، نگرانی خود را با گفت‌وگو به همکار خود در گروه دونفره برنامه‌نویسی‌ به‌اشتراک بگذارید.
  •  در حین بازگو کردن افکار خود، دقیقا بخشی از کد را که درباره آن فکر می‌کنید بیان کنید.
  •  همیشه از همکارتان تعریف کنید.

برنامه‌نویسی دونفره چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

  •  به‌لطف برنامه‌نویسی دونفره نیازی به اختصاص زمان و انرژی برای بررسی کدها، در مرحله بررسی محصول قبل از انتشار آن، نیست. در واقع، از آن‌جایی که رهیاب کدهای نوشته‌شده را بررسی کرده است، نیازی به دریافت تایید بررسی محصول نیست. در نتیجه برنامه‌ای که نوشته ‌شده سریع‌تر منتشر می‌شود.
  •  فشار تعامل با کارهای جدید و مشکلات، بین دو نفر تقسیم می‌شود. در نتیجه امنیت روانی اعضای گروه برنامه‌نویسی دونفره حفظ می‌شود.
  •  در زمان‌هایی که تاخیر در انتشار محصول پیش می‌آید، فشار پاسخ‌گویی به پرسش‌ها نیز بین هر دو عضو گروه تقسیم می‌شود. به همین دلیل یک‌بار دیگر امنیت روانی اعضای گروه حفظ خواهد شد.
  •  در برنامه‌نویسی دونفره انجام عمل اشتباه در پیش عضو دیگر گروه اشکالی ندارد. این شرایط به شما کمک می‌کند تا ترسی را که از اشتباه‌کردن در برنامه‌نویسی دارید، کنار بگذارید.
  •  از آن‌جایی که در برنامه‌نویسی دونفره زمان بیشتری را با فرد دیگر گروه سپری می‌کنید، روحیه همکاری شما با دیگران تقویت می‌شود.
  •  با توجه به این‌که دو مغز هوشمند، همزمان در برنامه‌نویسی دونفره فعال هستند، احتمال تاخیر در تحویل پروژه کاهش پیدا می‌کند.
  •  برنامه‌نویسی دونفره فرصت مناسبی برای فراگیری و تبادل دانش به‌حساب می‌آید.

چرا کدنویس‌ها میانه خوبی با برنامه‌نویسی دونفره ندارند؟

ریشه‌های رابطه نه‌چندان مناسبِ کدنویس‌ها با برنامه‌نویسی دونفره را می‌توان در تجربه‌های ناخوشایند قبلی، عادت‌ها و شخصیت افراد جست‌وجو کرد. به همین دلیل برنامه‌نویس‌های تازه‌کار و دانشجویانِ تازه فارغ‌التحصیل‌شده میانه بهتری با برنامه‌‌نویسی دونفره دارند. این افراد بدون پیش‌زمینه قبلی شروع به برنامه‌نویسی دونفره می‌کنند و راحت‌تر با این فرایند کنار می‌آیند. از طرف دیگر مهندس‌های نرم‌افزار و کدنویس‌های کهنه‌کار که بیشتر اوقات کاری خود را به‌تنهایی برنامه‌نویسی کرده‌اند، تمایل کمتری برای برنامه‌نویسی دونفره نشان می‌دهند.

مطلب پیشنهادی

کدام‌یک از زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۱۴۰۱ شانس استخدام را بیشتر می‌کنند؟

روش‌هایی که تمایل کدنویس‌ها را به برنامه‌نویسی دونفره بیشتر می‌کند

برنامه‌نویسی دونفره، تجربه‌ای است که هر چه بیشتر مشغول آن باشید، راحت‌تر با آن کنار می‌آیید. به همین دلیل تا می‌توانید بیشتر در گروه‌های برنامه‌نویسی دونفره شرکت کنید. با این حال اگر شخصیتی درون‌گرا دارید، به شما حق می‌دهیم که تمایلی به ارتباط بیش‌از‌حد با دیگران نداشته باشید. در چنین شرایطی هر زمان که احساس کردید برنامه‌نویسی دونفره شما را آزار می‌دهد، احساس خود را با همکارتان درمیان بگذارید و کمی از پروژه فاصله بگیرید.

از طرف دیگر از اظهار نظرهای غیرحرفه‌ای و ناشایست برحذر باشید. جر‌و‌بحث‌های بی‌دلیل را کنار بگذارید و در حین گفت‌وگو و انجام کار، احترام همکار خود را نگه دارید. با احترام به یک‌دیگر، شرایط سالمی برای کار ایجاد کنید تا در کنار کار، دانش و تجربه خود را افزایش دهید. بعضی‌ها در اظهار نظر کردن مشکل دارند. این اخلاق را کنار بگذارید و ایرادهای همکارتان را با احترام و دوستی به ایشان گوشزد کنید. در بازه‌های زمانی مشخص، جلسه‌های دونفره‌ای بگذارید و درباره مشکلات در محیطی دوستانه با هم بحث کنید.

با رعایت تمامی نکته‌هایی که اشاره کردیم، باز هم ممکن است با فردی که برای همکاری در گروه برنامه‌نویسی دونفره انتخاب کرده‌اید تعامل مناسبی برقرار نکنید. اگر پس از چندین بار همکاری متوجه شدید که با این فرد کنار نمی‌آیید، همکاری با ایشان را متوقف کنید. در عوض به‌دنبال همکاری باشید که احساس می‌کنید روحیه کاری شما با ایشان سازگاری بیشتری دارد.

قبل از این‌که پروژه توسعه نرم‌افزار را آغاز کنید، حتما زمانی را برای بررسی جوانب مختلف انجام این کار اختصاص دهید. اگر در این بررسی نتیجه گرفتید که پروژه مد نظر شما با موفقیت به‌پایان نمی‌رسد، آن را کنار بگذارید. اگر با همکاری که برای گروه برنامه‌نویسی دونفره انتخاب کرده‌اید، به این نتیجه رسیدید که این پروژه ارزش وقت و تلاش شما را دارد، تعاملی حرفه‌ای برای توسعه پروژه با همکارتان برقرار کنید و نکته‌هایی که به آن اشاره کردیم را برای برنامه‌نویسی دونفره در نظر بگیرید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟