تغییر شناسه سخت افزاری رابط‎های شبکه
چگونه (و چرا) آدرس مک خود را در ویندوز، لینوکس و مک تغییر دهیم
آدرس مک یک دستگاه توسط سازنده آن تعیین می‎شود، اما تغییر دادن (یا سوء استفاده از) این آدرس‎ها وقتی به آن نیاز دارید کار سختی نیست. در ادامه خواهیم دید که چگونه می‎توان این کار را انجام داد، و اصلا چرا شما باید بخواهید این کار را انجام دهید.

1606683296_1_0.gif

هر رابط شبکه‎ای که به شبکه شما متصل می‎شود (فرقی نمی‎کند چه روتر شما، دستگاه بی‎سیم یا کارت شبکه داخل کامپیوتر شما باشد) از یک آدرس کنترل دسترسی رسانه‎ای یا MAC address منحصر به فرد برخوردار است. این آدرس‎های مک که بعضی اوقات به آدرس‎های فیزیکی یا سخت افزاری اشاره دارند در خود کارخانه تعیین می‎شوند، اما شما می‎توانید از طریق نرم افزار این آدرس‎ها را تغییر دهید.

مطلب پیشنهادی

چگونه ویندوز را روی کامپیوتر مک خود نصب کنیم
با استفاده از قابلیت داخلی Boot Camp اپل

از آدرس‎های مک به چه منظوری استفاده می‎شود

در پایین ترین سطح شبکه، رابط‎های شبکه متصل شده به یک شبکه از آدرس‎های مک برای برقراری ارتباط با یک دیگر استفاده می‎کنند. برای مثال، وقتی یک مرورگر روی کامپیوتر شما می‎خواهد یک صفحه وب را از یک سرور موجود در اینترنت فراخوانی کند، این درخواست از بین چندین لایه از پروتکل TCP/IP گذر می‎کند. آدرس وبی که شما تایپ کرده‎اید نیز به آدرس ای‎پی سرور مورد نظر ترجمه می‎شود. کامپیوتر شما این درخواست را به روتر شما ارسال می‎کند و بعد از آنجا به اینترنت فرستاده می‎شود. اگر چه در سطح سخت افزار کارت شبکه شما، این کارت تنها به دنبال دیگر مک آدرس‎های دستگاه‎های موجود در یک شبکه یکسان است، اما می‎داند که باید این درخواست را به مک آدرس روتر شبکه ارسال کند.

آدرس‎های مک علاوه بر کاربرد در شبکه اغلب برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار می‎گیرند:

  • تعیین ای‎پی ثابت: روترها به شما اجازه می‎دهند برای کامپیوتر خود ای‎پی ثابت تعیین کنید. وقتی یک دستگاه متصل شد، اگر یک آدرس مک مطابق با مقدار تعیین شده داشته باشد همیشه یک ای‎پی مشخص دریافت خواهد کرد.
  • فیلتر کردن آدرس مک: شبکه‎ها می‎توانند از قابلیت فیلتر کردن آدرس مک استفاده کنند و تنها به دستگاه‎هایی اجازه اتصال به یک شبکه را بدهند که از یک آدرس مک مشخص برخوردار باشد. البته نمی‎توان از این قابلیت به عنوان یک ابزار امنیتی قدرتمند استفاده کرد زیرا همه می‎توانند آدرس مک خود را برای سوء استفاده تغییر دهند.
  • احراز هویت از طریق مک: بعضی از خدمات دهندگان اینترنت ممکن است برای احراز هویت به یک آدرس مک نیاز داشته باشند و تنها به دستگاهی با یک آدرس مک مشخص اجازه اتصال به اینترنت را بدهند. شما ممکن است برای این که بتوانید به اینترنت متصل شوید لازم باشد مک آدرس روتر یا کامپیوتر خود را تغییر دهید.
  • شناسایی دستگاه: خیلی از شبکه‎های وای‎فای عمومی‎ مثل وای‎فای فرودگاه‎ها برای شناسایی یک دستگاه از آدرس مک آن استفاده می‎کنند. برای مثال، یک شبکه وای‎فای فرودگاهی ممکن است 30 دقیقه اینترنت رایگان را در اختیار مسافران قرار دهد و بعد از این مدت زمان آدرس مک شما را مسدود کند. در این شرایط شما با تغییر دادن آدرس مک خود می‎توانید از وای‎فای بیشتری استفاده کنید. (شبکه‎های رایگان و دارای محدودیت ممکن است برای ردگیری کاربران از کوکی‎های مرورگر یا یک سیستم محاسباتی استفاده کنند.)
  • رهگیری دستگاه: به دلیل منحصر به فرد بودنشان، می‎توان از آدرس‎های مک برای ردگیری شما استفاده کرد. وقتی شما در حال حرکت هستید تلفن هوشمند شما در حال جستجوی نزدیکترین شبکه‎های وای‎فای پیرامون شما است و آدرس مک خود را نیز منتشر می‎کند. یک شرکت به نام رینیو لاندن از سطل‎های زباله موجود در سطح شهر لندن برای ردگیری حرکت مردم در اطراف شهر استفاده می‎کرد که بر مبنای آدرس مک آنها کار می‎کرد. iOS 8 اپل برای جلوگیری از این نوع ردگیری‎ها در زمان اسکن شبکه‎های وای‎فای پیرامون به طور تصادفی آدرس مک دستگاه را تغییر می‎دهد.

به یاد داشته باشید كه هر رابط شبکه آدرس مک مخصوص به خود را دارد. بنابراین در یک لپ‎تاپ معمولی که هم از امواج وای‎فای و هم پورت سیمی‎ اترنت استفاده می‎کند، هر دو رابط شبکه بی‎سیم و سیمی‎ آدرس مک منحصر به فرد خود را دارند.

تغییر آدرس مک در ویندوز

اغلب کارت‎های شبکه به شما اجازه مي‎دهند از طریق بخش پیکربندی آنها در دیوایس منیجر ویندوز یک آدرس مک سفارشی تنظیم کنید. بعضی از درایورهای شبکه نیز هستند که از این قابلیت پشتیبانی نمی‎کنند.

ابتدا دیوایس منیجر را باز کنید. در ویندوز 8 و 10 کلیدهای Windows+X را فشار دهید و از منوی Power User باز شده Device Manage را انتخاب کنید. در ویندوز 7 کلید Windows را فشار دهید و عبارت Device Manager را تایپ کنید تا جستجوی آن انجام شود، سپس در فهرست نتایج جستجو روی Device Manager کلیک کنید. ظاهر و کاربرد اپلیکیشن Device Manager در تمام نسخه‎های ویندوز یکسان است.

در دیوایس منیجر زیر بخش Network adapters روی نام رابط شبکه‎ای که قصد تغییر آن را دارید راست کلیک کنید و از منوی باز شده Properties را انتخاب کنید.

در پنجره Properties در تب Advanced قسمت Network Address را از داخل فهرست Property انتخاب کنید. اگر این گزینه را مشاهده نمی‎کنید مشخص است که درایور شبکه شما از این قابلیت پشتیبانی نمی‎کند.

گزینه Value را فعال کرده و بدون وارد کردن هیچ کاراکتر جداسازی (نقطه، فاصله یا کالن) آدرس مک مورد نظر خود را تایپ کنید. بعد از انجام این کار روی دکمه OK کلیک کنید.

تغییر آدرس مک در لینوکس

توزیع‎های پیشرفته لینوکس مثل اوبونتو معمولا از Network Manager استفاده می‎کنند که یک رابط گرافیکی را برای دستکاری آدرس مک در اختیار شما قرار می‎دهد. برای مثال، در اوبونتو روی آیکون شبکه موجود در پنل بالا کلیک کنید، سپس Edit Connections را انتخاب کنید و بعد اتصال شبکه‎ای را که قصد تغییر آن را دارید انتخاب کنید. حالا روی Edit کلیک کنید. در تب Ethernet در فیلد Cloned MAC address آدرس مک جدید را وارد کنید و بعد تغییرات خود را ذخيره کنید.

شما می‎توانید این کار را به روش قدیمی‎ نیز انجام دهید که شامل غیرفعال کردن رابط شبکه، اجرای یک دستور برای تغییر آدرس مک و سپس فعال كردن مجدد آن است. برای انجام این مراحل فرامین زیر را به ترتیب وارد کنید. فراموش نکنید که eth0 را با نام رابط شبکه‎ای که قصد تغییر آن را دارید جایگزین کنید. آدرس مک مورد نظر خود را نیز جایگزین کنید:

sudo ifconfig eth0 down

sudo ifconfig eth0 hw ether xx:xx:xx:xx:xx:xx

sudo ifconfig eth0 up

توجه داشته باشید كه اگر می‎خواهید این تغییرات در زمان بوت مجدد سیستم هم باپرجا باشد باید فایل مربوط به پیکربندی را در آدرس /etc/network/interfaces.d/ یا خود فایل /etc/network/interfaces را اصلاح کنید. در غیر این صورت در زمان ری‎استارت سیستم آدرس‎های مک نیز به مقدار قبلی بازمی‎گردند.

تغییر آدرس مک در Mac OS X

بخش System Preferences سیستم عامل مک آدرس مک تمام رابط‎های شبکه را نمایش می‎دهد، اما به شما اجازه نمی‎دهد آنها را تغییر دهید. برای انجام این کار شما به Terminal نیاز خواهید داشت.

با فشار دادن کلیدهای Command + Space و تایپ عبارت Terminal و فشردن کلید اینتر پنجره ترمینال را باز کنید. سپس فرمان زير را اجرا کنید. en0 را با نام رابط شبکه مورد نظر خود جایگزین کنید و آدرس مک خود را وارد کنید:

sudo ifconfig en0 xx:xx:xx:xx:xx:xx

بر این اساس که شما قصد داشته باشید رابط وای‎فای یا اترنت کامپیوتر مک خود را پیکربندی کنید، معمولا نام رابط شبکه en0 یا en1 است. اگر از نام رابط شبکه مورد نظر خود مطمئن نیستید، فرمان ifconfig را اجرا كنيد تا فهرستی از رابط‎ها را مشاهده کنید.

مثل لینوکس این تغییرات نیز موقتی است و بعد از ریبوت سیستم به حالت اول باز خواهد گشت. اگر می‎خواهید تغییر آدرس مک به طور دائم انجام شود، شما به یک اسکریپت نیاز دارید که این فرمان را در زمان بوت سیستم به طور خودکار اجرا کند.

برای این که ببینید آیا تغییرات اعمال شده به درستی انجام شده است باید فرمان نمایش جزئیات اتصال شبکه را اجرا کرده و آدرس مک رابط شبکه‎ای را که تغییر داده‎اید بررسی کنید. در ویندوز، فرمان ipconfig /all را در پنجره خط فرمان اجرا كنيد. در لینوکس یا Mac OS X، فرمان ifconfig را اجرا كنيد. اگر می‎خواهید آدرس مک روتر خود را تغییر دهید می‎توانید این گزینه را در رابط کاربری تحت وب روتر خود پیدا کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟