۱۸ هسته پردازشی با واقعیت مجازی
نگاهی به مشخصات آی‌مک پرو؛ قوی‌ترین کامپیوتر دسکتاپ دنیا
اپل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان که شب گذشته برگزار شد، محصولات سخت‌افزاری و ویژگی‌های نرم‌افزاری تمام عیاری را به جهانیان معرفی کرد. همان‌گونه که تیم کوک در اوایل کنفرانس اعلام کرد، کنفرانس دیشب یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که اپل تا به امروز برگزار کرده بود. یکی از محصولات قدرتمندی که اپل در جریان کنفرانس دیشب از آن رونمایی کرد، آی‌مک پرو بود. محصولی که هر عاشق اپلی آرزو دارد یکی از آن‌ها را در اختیار داشته باشد.

1606683296_1_0.gif

شب گذشته توضیحات مختصری در ارتباط با این محصول ارائه کردیم. اما در این مقاله به‌طور تخصصی‌تر ویژگی‌های سخت‌افزاری این محصول را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. اپل شب گذشته از محصول آی‌مک پرو به عنوان یکی از حرفه‌ترین کامپیوترهای حال حاضر جهان رونمایی کرد. این کامپیوتر مخصوص کاربرانی طراحی شده است که به قدرت محاسباتی بسیار بالایی نیاز دارند. مدل‌های آی‌مک پرو جدیدی که اپل تا چند وقت دیگر به‌طور گسترده آن‌ها را به بازار عرضه خواهد کرد به یک صفحه‌نمایش 27 اینچی K5 رتینا که از فناوری تصویری HDR پشتیبانی می‌کنند، تجهیز شده‌اند.

همچنین میزان روشنایی صفحه‌نمایش آی‌مک پروهای جدید در مقایسه با نمونه‌های قبلی به میزان 43 درصد بیشتر شده و به 500 نیت رسیده است. لازم به توضیح است که صفحه‌نمایش آی‌مک پرو‌ها از تفکیک‌پذیری 5120x 2880 پیکسل پشتیبانی می‌کنند. این تفکیک‌پذیری به معنای آن است که شما در عمل به 14.7 میلیون پیکسل دسترسی خواهید داشت. این حجم عظیم از پیکسل‌ها شاید برای کاربران عادی چندان کاربردی نباشد اما برای توسعه‌دهندگان و به ویژه طراحان بازی‌ها یک گنج ارزشمند است. از طرفی این گرافیک عظیم که قادر است یک میلیارد رنگ را پوشش دهد به راحتی قادر خواهد بود تصاویری به شدت شارپ و واقعی را به شما نشان دهد. اما این تمام ماجرا نیست.

آی‌مک پروها از دوربین فیس‌تایم فول‌اچ‌دی (FaceTime HD) استفاده می‌کنند. با چنین دوربینی تصور نمی‌شود کاربران با مشکل خاصی روبرو شوند. اما تجهیز شدن به یک پردازنده 18 هسته‌ای زئون ساخت شرکت اینتل و بهره‌مندی از پردازنده گرافیکی Radeon Vega شرکت ای‌ام‌دی هر کاربری را وسوسه می‌کند یکی از قدرتمندترین کامیپوترهایی که اپل تا به امروز طراحی کرده است را خریداری کند. 18 هسته پردازشی به معنای آن است که شما یک غول بزرگ سخت‌افزاری را در اختیار دارید. زمانی که یک آی‌مک پرو‌ی جدید خاکستری در اختیار داشته باشید درست همانند یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای به نظر می‌رسید.

این محصول خیره کننده به لطف بهره‌مندی از یک پردازنده گرافیکی قدرتمند به راحتی قادر است وظایف مرتبط با گرافیک‌های پیشرفته همچون ایجاد محتوای واقعی واقعیت مجازی و رندرهای سه بعدی را به صورت بلادرنگ پردازش کند. همان‌گونه که اطلاع دارید در زمان پردازش محتوای واقعیت مجازی دستگاه‌ها نباید هیچ‌گونه تاخیری در محاسبات داشته باشند. در غیر این صورت همه چیز خراب می‌شود. جان ترس، معاون ارشد بخش مهندسی سخت‌افزار اپل در خصوص آی‌مک پرو گفت: «از این‌که چنین محصولی را در اختیار طراحان و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهیم بسیار خوشحال هستیم. ما در زمان ساخت این محصول یک فرآیند بازمهندسی جدید را ترتیب دادیم تا موفق شویم از یک سازوکار بسیار دقیق برای دفع حرارت استفاده کنیم. این تلاش‌های طاقت‌فرسا در نهایت به ما اجازه داد از رویکردی کاملا زیبا و بدون صدا برای دفع حرارت و افزایش راندمان سخت‌افزارها و نرم‌افزارها استفاده کنیم. مکانیزمی که به میزان 80 درصد بهبود پیدا کرده است.»

اپل بر این باور است که آی‌مک پرو جدید قدرتی در اندازه یک ایستگاه کاری دارد

اپل می‌گوید، یک آی‌مک هماره با هشت هسته پردازشی نیازی کاری شما را برطرف می‌کند. اما آی‌مک پرو با 18 هسته پردازشی زندگی کاری شما را متحول می‌کند. همان‌گونه که در پاراگراف قبل به آن اشاره داشتیم این کامپیوتر به یک پردازنده 18 هسته زئون تجهیز شده است. پردازنده‌ای که در حالت حداکثری و Turbo Boost خود قادر است در فرکانس کاری 4.5 گیگاترتزی کار کند. در این حالت و برای انجام کارهای تک ریسمانی این هسته‌های پردازشی با قدرت و انعطاف‌پذیری خاصی بار کاری را میان هسته‌ها تقسیم می‌کنند. همچنین کش سوم این پردازنده 42 مگابایت است. مدل‌های دیگر آی‌مک‌پر به پردازنده‌های 8 و 10 هسته‌ای تجهیز شده‌اند. این دو مدل برای کاربرانی طراحی شده است که ممکن است توان خرید مدل فوق پیشرفته را نداشته باشند.

واقعیت مجازی ارمغان آی‌مک پرو برای کاربران مک است

زمانی که صحبت از واقعیت مجازی به میان می‌آید، امکان ندارد که درباره پردازنده‌های گرافیکی صحبت نشود. غول کوچک جدید اپل همراه با یکی از دو پردازنده گرافیکی Radeon Pro Vega 64 یا Radeon Pro Vega 56 در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. پردازنده گرافیکی اول مجهز به 16 گیگابایت حافظه گرافیکی بوده و همچنین از پهنای باند HBM2 (چهارصد گیگابایت بر ثانیه ) استفاده می‌کند. پردازنده گرافیکی دوم نیز به 8 گیگابایت حافظه اصلی و پهنای باند HBM2 تجهیز شده است. مهم نیست در حال رندر کردن فایل‌های گرافییکی، ویرایش ویدیوهای 4K یا ساخت افکت‌های صوتی بلادرنگ یا کامپایل کردن نسخه بعدی برنامه خود باشید. همه این فعالیت‌ها به سرعت نور انجام می‌شوند. برای اثبات این جمله کافی است به بنچمارک‌ها و ارقامی که اپل در این زمینه منتشر کرده توجه کنید.

حافظه‌های ذخیره‌ساز پیشرفته به یاری توسعه‌دهندگان آماده‌اند

اما توان‌مندی‌های آی‌مک پرو محدود به مواردی نمی‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم. این غول کوچک به حافظه‌های SSD با ظرفیت‌های  2 یا 4 ترابایتی که قدرت محاسباتی آن‌ها 3 گیگابایت بر ثانیه است تجهیز شده‌اند. همچنین به حافظه اصلی 128 گیگابیتی از نوع EEC  DDR4 با فرکانس کاری 2666 مگاهرتزی تجهیز شده‌‌اند. آی‌مک پروها همچنین به چهار پور تاندربولت 3 تجهیز شده‌اند که قادر هستند به 2 آرایه RAID و 2 صفحه‌نمایش K5 به‌طور همزمان وصل شوند. همچنین پورت اترنت 10 گیگابیتی با کانکتور RJ-45 دسترسی به یک سرعت باورنکردنی را امکان‌پذیر کرده است. چهار پورت USB3 و همچنین شکاف کارت SDXC و شبکه بی‌سیم وای‌فای 802.11ac جای هیچ‌گونه حرفی را باقی نمی‌گذارد. این محصول شگفت‌انگیز را چهار اسپیکر استویو و 4 میکروفون به همراه یک جک صوتی هدفون 3.5 میلی‌متری همراهی می‌کنند.

این محصول قرار است از فصل پاییز به قیمت 4999 دلار به بازارهای ایالات متحده وارد شود. محصولی که به نسخه کامل سیستم‌عامل جدید High Sierra تجهیز خواهد بود. بسته کامل این محصول به همراه یک موس، صفحه‌کلید، کابل تبدیل لایتنینگ به USB و کابل برق در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. محصولاتی که تمامی آن‌ها به رنگ خاکستری عرضه خواهند شد. 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی‌های سخت‌افزاری آی‌مک پرو به آدرس iMac Pro مراجعه کنید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟