با استفاده از قابلیت داخلی Boot Camp اپل
چگونه ویندوز را روی کامپیوتر مک خود نصب کنیم
به لطف تبدیل شدن PowerPC به Intel در سال‎های گذشته، کامپیوتر مک نیز به یک پی‎سی دیگر تبدیل شده است. همه ما می‎دانیم که سیستم عامل اختصاصی کامپیوترهای مک macOS است، اما شما می‎توانید به راحتی با استفاده از قابلیت داخلی Boot Camp اپل ویندوز را نیز در کنار macOS نصب کنید.

1606683296_1_0.gif

Boot Camp ویندوز را در حالت پیکربندی دوال بوت نصب می‎کند، به این معنا که هر دو سیستم عامل به صورت مستقل و جداگانه نصب خواهند شد. شما هر بار تنها می‎توانید از یک سیستم عامل استفاده کنید، با این مزیت که تمام قدرت کامپیوتر در دو سیستم عامل به طور یکسان در اختیار شما خواهد بود.

آیا واقعا به Boot Camp نیاز دارید؟

قبل از نصب ویندوز به این فکر کنید که آیا واقعا Boot Camp بهترین انتخاب پیش روی شما است. چند نکته در این مورد وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. وقتی شما برای نصب ویندوز روی یک کامپیوتر مک از Boot Camp استفاده می‎کنید، لازم است که درایو خود را مجددا پارتيشن بندی کنید که مقداری از فضای موجود درایو شما را اشغال می‎کند. از آنجا که فضای ذخيره سازی روی یک کامپیوتر مک نسبتا گران‎قيمت است، بنابراین این موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. علاوه بر این، هر بار که می‎خواهید از ویندوز استفاده کنید باید کامپیوتر را ریبوت کنید و برای برگشتن به محیط macOS نیز باید یک بار دیگر ریبوت را تکرار کنید. مسلما مزیت استفاده از Boot Camp این است که شما مستقیما ویندوز را روی کل سخت افزار کامپیوتر مک اجرا می‎کنید که بسیار سریع‎تر از روش استفاده از ماشین مجازی است.

اگر تمام کاری که شما قصد انجام آن را دارید این است که چند اپلیکیشن ویندوز را روی کامپیوتر مک خود اجرا كنيد و این اپلیکیشن‎ها به منابع زیادی احتیاج ندارند (مثل بازی‎های سه بعدی)، بهتر است از یک مجازی ساز مثل Parallels،  VMware Fusion یا VirtualBox استفاده کنید. اما اگر برای اجرای ویندوز به منابع کامل سخت افزار نیاز دارید، بهترین انتخاب شما استفاده از Boot Camp است.

چه نسخه‎ای از ویندوز را می‎توانم اجرا کنم؟

نسخه ویندوزی که شما قادر به اجرای آن هستید به کامپیوتر مک شما بستگی دارد: آخرین مدلهای کامپیوتر مک تنها از ویندوز 10 پشتیبانی می‎کنند و بعضی مدلهای قدیمی‎تر مک نیز تنها با نسخه‎های قدیمی‎تر ویندوز کار می‎کنند. در زیر فهرستی رسمی‎ از مدلهای پشتیبانی شده توسط اپل را مشاهده می‎کنید:

به یاد داشته باشید كه یک کامپیوتر مک تنها می‎تواند نسخه 64 بیتی و غیر Enterprise ویندوز را اجرا کند.

برای نصب ویندوز شما به یک فایل ISO قابل نصب احتیاج دارید. اگر از قبل یک product key را در اختیار دارید می‎توانید یک نسخه از فایل نصب ویندوز را به طور قانونی از سایت مایکروسافت دانلود كنيد، هر چند برای اجرای ویندوز 10 به product key نیازی ندارید. اگر قصد دارید ویندوز 7 را نصب کنید، به یک درایو USB حداقل 16 گیگابایت برای اینستالر و درایورها نیز نیاز خواهید داشت. ویندوز 8.1 و ویندوز 10 برای نصب نیاز به درايو اکسترنال ندارند.

چگونه ویندوز را روی کامپیوتر مک خود نصب کنیم؟

بهتر است قبل از شروع به کار و نصب ویندوز از کامپیوتر مک خود پشتیبان تهیه کنید. معمولا در انجام فرآیند نصب ویندوز هیچ مشکلی به وجود نمی‎آید، اما از آنجا که شما قرار است درايو خود را پارتیشن بندی مجدد کنید بهتر از محتوای آن یک نسخه پشتیبان در اختیار داشته باشید.

شما از اپلیکیشن Boot Camp Assistant که همراه خود مک است استفاده خواهید کرد. برای باز کردن آن کلیدهای Command+Space را فشار دهید، عبارت Boot Camp را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

Boot Camp Assistant شما را برای پارتيشن کردن، دانلود درايورها و شروع نصب هدایت می‎کند. روی دکمه Continue کلیک کنید. در این مرحله از شما خواسته می‎شود فایل ISO که قصد استفاده از آن را دارید و اندازه پارتيشن ویندوز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اختصاص دادن میزان این ظرفیت به فضای مورد نیاز برای سیستم ویندوز و فضايی که شما برای سیستم macOS نیاز دارید بستگی دارد. اگر شما می‎خواهید بعد از این مرحله پارتيشن‎های خود را تغییر اندازه دهید، به یک ابزار ثالث برای این کار نیاز خواهید داشت، بنابراین از همان ابتدا این اندازه را با دقت انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که اگر ویندوز 7 را نصب می‎کنید، ترتیب در اینجا کمی‎ متفاوت است: Boot Camp در ابتدا شما را برای آماده سازی درايو USB اینستالر راهنمایی می‎کند، بعد از شما می‎خواهد پارتيشن بندی را انجام دهید.

بعد از آماده سازی، روی دکمه Install کلیک کنید تا Boot Camp دانلود درایورها که Windows support software نام دارد را شروع کند.

خود اینستالر نیز کار پارتيشن بندی دیسک شما را انجام می‎دهد. اینستالر را در این پارتيشن کپی کنید و درایورها را در آنجا قرار دهید تا بعد از نصب اجرا شوند. شما می‎توانید در هنگام انجام تمام این کارها همچنان به استفاده از سیستم مک خود ادامه دهید، هر چند پردازش مرحله پارتيشن بندی سرعت کامپیوتر را تا حد زیادی کند می‎کند.

در نهایت، کامپیوتر مک شما ریبوت شده و شما فرآیند نصب استاندارد ویندوز را مشاهده خواهید کرد.

اگر از شما پرسیده شد، پارتيشنی را که با برچسب BOOTCAMP مشخص شده انتخاب کنید. دقت کنید كه پارتيشن‎های دیگر را انتخاب نکنید، زیرا در این صورت ممکن است ناخواسته macOS را پاک کنید و تمام داده‎های خود را از دست بدهید (هر چند قرار بود از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید). حالا ویندوز مراحل عادی نصب را به پایان می‎رساند.

در فرآیند نصب ویندوز ممکن است از شما خواسته شود تا به اینترنت متصل شويد، اما شما بدون درایورها قادر به انجام این کار نخواهید بود، این مرحله را تا زمان ورود به دسکتاپ ویندوز رد کنید. در این مرحله اینستالر Boot Camp ظاهر خواهد شد.

با این اینستالر همراه باشید تا درایورهای شما نصب شود و کار نصب به پایان برسد.

چگونه روی کامپیوتر مک وارد ویندوز شویم؟

به طور پیش فرض، کامپیوتر مک شما همچنان به سیستم عامل macOS بوت خواهد شد. برای دسترسی به ویندوز، شما باید کامپیوتر مک خود را خاموش كنيد، سپس در حالی که کلید Option را پایین نگه داشته‎اید دوباره دستگاه را روشن کنید. حالا از شما پرسیده می‎شود می‎خواهید به کدام درایو بوت شوید.

اگر می‎خواهید به طور پیش فرض وارد ویندوز شوید، می‎توانید این کار را در recovery mode یا با استفاده از Boot Camp Control Panel در ویندوز انجام دهید. بعد از نصب ویندوز این گزینه را در سینی سیستم پیدا خواهید کرد.

این کنترل پنل به شما اجازه می‎دهد سیستم عامل پیش فرض را در هنگام بوت سیستم انتخاب کنید و تنظیمات کیبورد و ترک پد را تغییر دهید.

در زمانی که در ویندوز هستید، کلیدهای Command  مک نقش کلیدهای ویندوز را ایفا می‎کنند و کلید Option کار کلید Alt را انجام می‎دهد. اگر روی کامپیوتر شما تاچ بار وجود دارد مجموعه کاملی از دکمه‎ها را مشاهده خواهید کرد که شبیه به Extended Control Strip سیستم عامل macOS عمل می‎کند.

برای مشاهده کلیدهای function (F1, F2 و ...) تنها کافی است کلید Fn را پایین نگه دارید. راهی برای پیش فرض کردن این گزینه در ویندوز وجود ندارد.

چگونه ویندوز را از روی کامپیوتر مک خود پاک کنیم؟

اگر می‎خواهید ویندوز را از روی سیستم مک خود حذف کنید و فضای اشغال شده توسط آن را آزاد کنید، به macOS ریبوت کنید و یک بار دیگر Boot Camp Assistant را اجرا كنيد. شما گزینه Restore Disk to a Single Volume را مشاهده خواهید کرد.

Boot Camp Assistant به طور خودکار ویندوز را پاک کرده و تمام پارتيشن را در اختیار macOS قرار می‎دهد. توجه داشته باشید كه این کار تمام فایل‎های موجود در پارتيشن ویندوز را پاک خواهد کرد، بنابراین قبل از این کار حتما از فایل‎های مورد نیاز خود پشتیبان تهیه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟