۷ زبان برنامه‌نویسی قدرتمند مناسب برای شروع کدنویسی
جهان پیرامون ما به شکل غیر قابل تصوری به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است، به طوری که هر جنبه از زندگی ما متاثر از فناوری‌های دیجیتالی است. به همین دلیل تقاضا برای کارشناسان کامپیوتر روز به روز بیشتر می‌شود. بنابراین دانش کافی در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی برای هر حرفه‌ای حائز اهمیت است. به بیان دقیق‌تر زبان‌های برنامه‌نویسی را باید قلب تپنده بسیاری از فناوری‌های آینده توصیف کرد.

1606683296_1_0.gif

اگر شما یک مبتدی در برنامه‌نویسی هستید‌، یادگیری یک زبان جدید یا یک چاچوب جدید برای شما یک ضرورت است. به عنوان یک فرد تازه‌کار باید اطمینان حاصل کنید که مبانی برنامه‌نویسی را نه تنها به درستی یاد گرفتید، بلکه این توانایی را به دست آورده‌اید که به شکل حرفه‌ای از آن استفاده کنید. 

واقعیت این است که یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی تا حد زیادی دلهره‌آور است و از میان صدها گزینه‌ای که در این زمینه وجود دارد به سختی می‌توان گزینه درست را انتخاب کرد، اما صبر کنید، در این مقاله حمیدرضا تائبی قصد دارد ۷ مورد از زبان‌های برنامه‌نویسی سال ۲۰۲۱ که جزء برترین زبان‌ها هستند را به شما معرفی کند تا سطح مهارت‌های کدنویسی خود را افزایش دهید.

۱. جاوااسکریپت

جاوااسکریپت یکی از پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی حال حاضر است که تقریبا تمامی شرکت‌ها به نوعی از آن استفاده می‌کنند. حتا پلتفرم‌های اجتماعی محبوبی مثل فیس‌بوک، گوگل یا یوتیوب نیز از جاوااسکریپت در زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنند. بخش عمده‌ای از شهرت و محبوبیت جاوااسکریپت به دلیل چارچوب‌های غنی و قدرتندی است که برای این زبان طراحی شده‌اند. از چارچوب‌های مهمی که پیرامون جاوااسکریپت پدید آمده‌اند باید به Node.JS اشاره کردکه یک مکانیزم اسکریپت‌نویسی سممت سرور در اختیارتان قرار می‌دهد. نه تنها در زمینه برنامه‌نویسی سمت کلاینت و سرور، بلکه در زمینه ساخت بازی‌های قدرتمند نیز جاوااسکریپت حرف‌های زیادی برای 

گفتن دارد. بد نیست بدانید که برخی توسعه‌دهندگان نه تنها در زمینه وب، بلکه در زمینه یادگیری ماشین نیز از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند.

۲. پایتون

اهمیت روزافزون داده‌ها در انجام فعالیت‌های تجاری موجب افزایش سریع محبوبیت و تقاضا برای پایتون شده است. پایتون در توسعه سمت سرور، برنامه‌های موبایلی و وب و ساخت برنامه‌های یادگیری ماشین به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود. هیچ کاری نیست که پایتون قادر به انجام آن نباشد. علاوه بر این، این زبان برنامه‌نویسی دارای مجموعه گسترده‌ای از کتابخانه‌ها، ابزارها و چارچوب‌هایی است که در زمینه علم داده‌ها و یادگیری ماشین استفاده می‌شوند. صرفنظر از توانایی پایتون در زمینه مدیریت و دستکاری داده‌ها، پایتون را باید یک زبان همه کاره توصیف کنیم. تقریبا تمامی آمارها نشان می‌دهند که تقاضا برای پایتون در سال‌های آتی روند صعودی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده تا پایتون مورد توجه شرکت‌ها و کاربران قرار بگیرد ترکیب نحوی ساده و کدنویسی مختصری است که ارائه می‌کند. پایتون عمدتا در ارتباط با علوم داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، برنامه‌نویسی بک‌اند و توسعه برنامه‌های وب و موبایل استفاده می‌شود. البته نباید از قدرت این زبان در ارتباط با اینترنت اشیا غافل شد.

۳. زبان برنامه‌نویسی Go

زبان برنامه‌نویسی Go کوتاه شده Golang است که توسط شرکت گوگل در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان جایگزینی برای زبان‌های جاوا، سی و سی پلاس پلاس پیشنهاد شده است. پروژه‌های بزرگی مثل کوبرنتیس، زنجیره بلوکی و داکر از زبان گو با هدف دسترسی به قابلیت چند-ریسمانی و برنامه‌نویسی غیرهمزمنان استفاده می‌کنند تا فرآیند طراحی و پیاده‌سازی پردازه‌ها با سهولت انجام شود. برای مبتدیان زبان برنامه‌نویسی گو بهترین انتخاب است، زیرا به قابلیت‌های ارزشمند نظیر سادگی، سرعت، پویایی و محبوبیت نزد توسعه‌دهندگان حرفه‌ای تجهیز شده است. علاوه بر این، برای نوشتن برنامه‌های کاربردی برای شبکه بهترین انتخاب است. گو به‌طور عمده در ارتباط با برنامه‌نویسی گرافیکی، یادگیری ماشین، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، برنامه‌نویسی شبکه و برنامه‌نویسی سیستمی استفاده می‌شود.

۴. جاوا

اگر در نظر داشته باشیم در مورد یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی که به بهترین شکل از پارادایم شی‌گرایی پشتیبانی می‌کند صحبت کنیم نباید از جاوا غافل شویم. جاوا یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که محبوبیت بسیار زیادی نزد توسعه‌دهندگان دارد. جاوا هنوز هم یکی از محبوبت‌ترین و پرکاربردترین زبان‌هایی است که توسط توسعه‌دهندگان برای ساخت انواع مختلفی از برنامه‌ها استفاده می‌شود. جاوا در فهرستی که سایت  PYPL در ژوئن ۲۰۲۱ منتشر کرده در مکان دوم قرار دارد. جاوا به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی همه‌کاره در ارتباط با ساخت برنامه‌های وب، اندروید، بانکداری، سازمانی، مالی، دسکتاپ و غیره استفاده می‌شود. علاوه بر این، جاوا در ارتباط با یکسری قابلیت‌های کاربردی نظیر گسترش‌پذیری، تخصیص و مدیریت حافظه، اارائه طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌های کاربردی، واسط‌های برنامه‌نویسی غنی دست برنامه‌نویسان در ساخت برنامه‌های تنوع و قدرتمند را حسابی باز گذاشته است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ارتباط با جاوا باید به آن اشاره کرد امنیت بالای برنامه‌هایی است که توسط این زبان ساخته می‌شوند. علاوه بر این جاوا در زمینه کار با داده‌ها عملکرد خوبی دارد و قادر است روی سیستم‌عامل‌های مختلف نیز اجرا شود. جاوا به دلیل ویژگی‌های کاربردی سطح بالایی که ارائه می‌کند، همواره مورد توجه قرار دارد. جاوا بیشتر برای توسعه برنامه‌های اندرویدی، توسعه وب، نرم‌افزارهای مالی و کسب و کار الکترونیک استفاده می‌شود.

۵. کاتلین

ما نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم که اندروید بزرگ‌ترین سیستم‌عامل حال حاضر جهان است که روی طیف بسیار گسترده‌ای از دستگاه‌های مصرف نصب شده است. علاوه بر این گوگل به طور رسمی اعلام کرد که کاتلین زبان اول توسعه برنامه‌های اندرویدی است. از این رو، برای افرادی که می‌خواهند به توسعه برنامه‌هایی برای اکوسیست اندروید وارد شوند، کاتلین بهترین انتخاب است. کاتلین یک زبان برنامه‌نویسی چند سکویی است که قابلیت همکاری خوبی در ارتباط با جاوا ارائه می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید از کاتلین برای توسعه سمت سرور، توسعه وب، توسعه ابر، علم داده‌ها و موارد مشابه استفاده کنید. بنابراین یادگیری کاتلین می‌تواند به شما در پیشبرد یا بهبود کار خود به عنوان یک توسعه‌دهنده کمک فراوانی کند. کاتلین بیشتر برای توسعه برنامه‌های اندرویدی، توسعه وب، علم داده‌ها و توسعه سمت سرور استفاده می‌شود.

۶. PHP

غول‌های بزرگ دنیای ناوری نظیر یاهو، ویکی‌پدیا و فیس‌بوک از زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی به شکل گسترده‌ای استفاده می‌کنند، زیرا ترکیب نحوی بسیار روشنی دارد و یادگیری آن ساده است. آمارها نشان می‌دهند تقریبا ۸۰ درصد تمام وب‌سایت‌های جهان به نوعی از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند. از سویی دیگر، پی‌اچ‌پی را کتابخانه‌ها و چارجوب‌های قدرتمندی نظیر لاراول پشتیبانی می‌کنند تا کار شما به عنوان یک توسعه‌دهنده ساده شود. علاوه بر این، پی‌اچ‌پی با تمامی بانک‌های اطلاعاتی مطرح سازگار است و توسط انواع مختلفی از ابزارهایی پشتیبانی می‌شود که فرآیند راه‌اندازی، آزمایش و بسته‌بندی برنامه‌ها را ساده می‌کنند. پی‌اچ‌پی به طور عمده برای توسعه بک‌اند، توسعه وب و اسکریپت‌نویسی سمت سرور استفاده می‌شود.

۷ سی شارپ

سی شارپ توسط مایکروسافت ساخته شده و پشتیبانی می‌شود. سی شارپ با الگوبرداری از زبان سی طراحی شده اسات. با این حال، سی شارچ عملکردی به مراتب پیشرفته‌تر از سی دارد. علاوه بر این، پویا بوده و به طور کامل با چارچوب دات‌نت یکپارچه شده است. سی شارپ بیشتر توسط توسعه‌دهندگانی استفاده می‌شود که قصد ساخت بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی را دارند. بازی‌هایی که با استفاده از موتور بازی‌سازی یونیتی ساخته می‌شوند. البته قابلیت‌های سی شارپ محدود به بازی‌سازی نیست و این زبان برای ساخت برنامه‌های دسکتاپی و تلفن همراه نیز استفاده می‌شود. در زمان نگارش این مقاله سی شارپ چهارمین زبان محبوب در فهرست PYPL است که نشان می‌دهد تقاضا برای این زبان همچنان روبه افزایش است و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز مورد توجه توسعه‌دهندگان قرار بگیرد. 

بنابراین اگر یک مبتدی هستید و به دنبال یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید و قدرتمند هستید، نباید از سی شارپ غافل شوید. سی شارپ به طور عمده برای توسعه بازی‌های دوبعدی، سه بعدی، دسکتاپ، موبایل و حتا واقعیت افزوده قابلیت‌های خوبی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. 

کلام آخر

نکته مهم دیگری که باید در پایان این مقاله به آن اشاره داشته باشیم این است که چند سالی است دانش یادگیری چند زبان برنامه‌نویسی نزد توسعه‌دهندگان رواج پیدا کرده است. علاوه بر این، ایده بدی نیست که هر چند وقت یکبار سطح دانش خود را از طریق شرکت در چالش‌ها و هکاتون ارزیابی کنید و سعی کنید شکاف‌های مهارتی خود با نیازهای روز بازار را کمتر کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که روند یادگیری باید منظم و بر مبنای یک برنامه منظم باشد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟