ساخت و پیدا کردن فیدهای RSS
این تکنیک به شما در ساخت فیدهای RSS سایت‌ها کمک می‌کند
بسیاری از کاربران فضای مجازی از مخاطبان فیدهای RSS هستند. با این وجود ممکن است لوگو مربوط به RSS را در سایتی مشاهده نکنند. در نتیجه کاربران این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه می‌شود این فیدها را پیدا کرد؟ یا از طرفی چگونه می‌شود این فیدها را ایجاد کرد. ما در این مقاله به هر دو سوال پاسخ می‌دهیم.

پیدا کردن RSS پنهان در سایت‌ها

امروزه طیف گسترده‌ای از سایت‌ها از سامانه‌های مدیریت محتوا (CMS) بهره‌ می‌گیرند. سامانه‌های مدیریت محتوا به گونه‌ای هستند که همه آن‌ها به‌طور پیش‌فرض فید RSS را برای سایت‌ها عرضه می‌کنند. به عبارت دیگر حتا اگر مالک سایت از این موضوع اطلاع نداشته باشد بازهم این فید برای سایت آن‌ها وجود دارد. برای پیدا کردن RSS یک سایت از یک آدرس اینترنتی ساده می‌توانید استفاده کنید. آمارها نشان می‌دهند نزدیک به 25 درصد سایت‌های سراسر دنیا با وردپرس طراحی شده‌اند. در شرایطی که سایت‌های دیگر از زیرساخت‌هایی همچون بلاگر گوگل، تامبر یا مدیوم استفاده کرده‌اند.

سایت‌های ساخته شده با وردپرس

اگر سایتی با وردپرس ساخته شده است با اضافه کردن عبارت /feed به انتهای آدرس یک سایت مثل  https://example.wordpress.com/feed  قادر هستید فید آن‌را پیدا و مشاهده کنید. از این تکنیک به منظور پیدا کردن گروه‌ها و برچسب‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

سایت‌های ساخته شده با بلاگر

اگر سایتی با بلاگر ساخته شده است عبارت feeds/posts/default را به انتها آدرس یک سایت اضافه کنید. خروجی عبارت شما به شکل http://blogname.blogspot.com/feeds/posts/default خواهد بود.

سایتهای ساخته شده با مدیوم

اگر سایتی با مدیوم ساخته شده است عبارت /feed/ را قبل از نام سایت وارد کنید. خروجی این حالت به شکل medium.com/feed/example-site. خواهد بود.

سایت‌های ساخته شده با تامبلر

برای سایت‌هایی که با تامبلر ساخته شده‌اند کافی است عبارت /rss را به انتهای نام یک آدرس یک سایت اضافه کنید. http://example.tumblr.com/rss

چگونه فیدهای RSS سفارشی تولید کنیم؟

بهترین ابزاری که در این زمینه در اختیار شما قرار دارد ابزار Five Filters  است. این ابزار آنلاین در سایت FiveFilters.org قرار دارد. این ابزار قادر است تمام صفحات وب را به شکل منظم و قاعده‌مند پویش کردن و RSS تولید کند. این ابزار تنها به آدرس یک سایت و چند پارامتر اضافی نیاز دارد.

در فیلد اول این ابزار باید آدرس اینترنتی سایتی که در نظر دارید آراس‌اس داشته باشد را وارد کنید. در فیلد دوم باید یکسری اطلاعات فنی را وارد کنید. برای این منظور ابتدا به سایت اصلی مراجعه کرده و روی یکی از پیوندهایی که در نظر دارید فید آراس‌اس برای آن ساخته شود کلیک راست کنید. در ادامه گزینه Inspet را انتخاب کنید.

اکنون قادر هستید کدهای متعلق به سایت را در کنار خود سایت مشاهده کنید.

همان‌گونه که در شکل مشاهده می‌کنید، پیوندی که روی آن کلیک راست کرده‌اید انتخاب شده است. همچنین کلاس متعلق به پیوند یا آدرس اینترنتی نیز در قالب یک پاپ‌آپ برای پیوند انتخاب شده در پانل سمت چپ قابل مشاهده است. اکنون باید به دنبال واژه کلیدی باشید. در این‌جا واژه مورد نظر field-item even  است. آن‌را کپی کرده و در فیلد دوم ابزار Five Filters وارد کنید. در سومین فیلد این ابزار یعنی Only keep links if link URL contains می‌توانید تنها پیوندهای مشخص به صفحات مشخص را قرار دهید. اگر به دنبال ایجاد این محدودیت هستید، کلمات آدرس اینترنتی مربوطه را وارد کنید. از این تکنیک به منظور عدم نمایش تبلیغات می‌توانید استفاده کنید.

پس از پر کردن فیلدهای موردنظر روی دکمه Preview کلیک کنید.

اگر همه کارها را به درستی انجام داده باشید، عناوین مطالب به شما نشان داده می‌شود. اگر روی دکمه RSS Feed کلیک کنید فید ساخته شده را مشاهده خواهید کرد.

اکنون می‌توانید مشترک RSS سایتی شوید که قبلا فید آراس‌اس نداشت. اگر در هر محله با مشکلی روبرو شدید به Fedd Creator بازگشته و پارامترهای جدید دیگر را آزمایش کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟