زبان برنامه‌نویسی پایتون
09/01/1402 - 13:45
با زبان برنامه‌نویسی پایتون چه کارهایی می‌توان انجام داد
پایتون محبوب‌ترین زبان‌ برنامه‌نویسی دنیای فناوری اطلاعات است که رقابت نزدیکی با زبان‌های جاوا، جاوااسکریپت و سی‌شارپ دارد. پایتون بر مبنای معیارهایی مثل محبوبیت، قدرتمندی، تنوع و تعداد فرصت‌های شغلی در دسترس، از پنج زبان اصلی حال حاضر به‌شمار می‌رود. به بیان دقیق‌تر، پایتون جایگاه خاصی نزد توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، شرکت‌ها، پژوهشگران و افرادی دارد که علاقه‌مند به یادگیری این زبان هستند. در این مقاله قصد داریم به چند پرسش مهمی را که پیرامون این زبان ذهن برخی از کاربران را به خود اختصاص داده است، مورد بررسی قرار دهیم.

درباره زبان برنامه‌نویسی پایتون

پایتون زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، همه‌منظوره، متن‌باز، چند سکویی و چند پارادایمی (Multi Paradigm) است که از نوع‌های پویا پشتیبانی می‌کند. این زبان توسط خیدو فان روسوم (Guido van Rossum) به این دلیل طراحی شد که بتواند راهکاری ساده برای کدنویسی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. به بیان دقیق‌تر، به دنبال توسعه زبانی با ترکیب نحوی ساده بود. او دلایل اصلی طراحی این زبان را به شرح زیر اعلام کرد:

  • طراحی زبانی ساده و قابل درک که همانند زبان‌های برنامه‌نویسی رقیب خود مثل سی، سی‌پلاس‌پلاس یا جاوا باشد.
  • زبانی متن‌باز که همه برنامه‌نویسان توانایی مشارکت فعال در آن داشته باشند.
  • زبانی که برای وظایف روزانه مناسب باشد و امکان توسعه برنامه در زمانی کوتاه فراهم شود.
  • زبانی که کدهای آن به اندازه متن انگلیسی ساده و قابل درک باشند.

مطلب پیشنهادی

مقایسه زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و مطرح دنیای فناوری

پایتون چه ویژگی‌های کلیدی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد؟

همان‌گونه که اشاره کردیم، پایتون زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که کدهای آن نسبت به زبان ماشین، بیشتر به زبان انسانی نزدیک هستند. همین مسئله باعث شده تا کدنویسی با پایتون سریع‌تر شود و برنامه‌نویسان در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به زبان‌های دیگر برنامه‌های کاربردی را به پایان برسانند.

این زبان برنامه‌نویسی را طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و چارچوب‌ها پشتیبانی می‌کنند که هر یک اجازه ساخت برنامه‌های مختلفی در حوزه وب، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی موبایل، تحلیل داده‌ها و غیره را فراهم می‌کنند.

پایتون نحو ساده و ساختار شفافی دارد که ویژگی مذکور در کنار سطح بالا بودن، پایتون را به گزینه ایده‌آلی برای یادگیری تبدیل کرده است. در مجموع، سادگی ترکیب نحوی، شفافیت ساختار و سطح بالا بودن پایتون، این زبان را برای ساخت پروژه‌های مختلف برنامه‌نویسی به گزینه قدرتمندی تبدیل کرده است.

افرادی که برنامه‌نویسی را با زبان‌های جاوا، سی یا سی‌پلاس‌پلاس آغاز کرده‌اند، مشکل خاصی از بابت یادگیری پایتون ندارند، زیرا ترکیب نحوی این زبان به‌مراتب ساده‌تر از سی‌پلاس‌پلاس یا جاوا است و در مدت زمان کوتاهی می‌توان دستورات پایه و اولیه این زبان را یاد گرفت.

پایتون راهکاری برای توسعه مهارت‌های فردی

افراد ناآشنا به دنیای برنامه‌نویسی در زمان کوتاهی قادر به یادگیری پایتون هستند. با این‌حال، پایتون برای برنامه‌نویسان با تجربه‌ای که سابقه کار با زبان‌های برنامه‌نویسی را دارند یک انتخاب عالی است. افرادی که با زبان‌هایی با نحو دشوارتر از پایتون، مانند جاوا و C++‎ کار کرده‌اند، به سرعت مجذوب سادگی و خوانایی کدهای پایتون می‌شوند. یکی از مزایای مهم پایتون کمک به متخصصان در بهبود مهارت‌های فردی است. به‌طور معمول، هرچه میزان تسلط شما بر زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتر باشد، پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر، ارتقا جایگاهی شغلی و افزایش سطح درآمد ساده‌تر می‌شود.

برنامه‌نویسان می‌توانند از پایتون در ارتباط با پروژه‌های بزرگ استفاده کنند؟

پایتون محبوبیت زیادی نزد توسعه‌دهندگان دارد، جالب آن‌که هر ساله افراد بیشتری به سراغ یادگیری این زبان برنامه‌نویسی می‌روند. همین موضوع پایتون را به گزینه‌ای مناسب برای انجام پروژه‌های بزرگ تبدیل کرده، زیرا در پروژه‌های بزرگ توسعه‌دهندگان زیادی مشغول به کار هستند، حال اگر اعضا یک تیم از یک زبان برنامه‌نویسی کارآمد با نحوی ساده استفاده کنند، فرایند اشکال‌زدایی و برطرف کردن خطاهای زمان اجرا (Runtime)  ساده‌تر می‌شود.

یکی از اهداف طراحی و توسعه زبان پایتون توسعه سریع نرم‌افزار است. این ویژگی در کنار مزیت‌های گوناگون مثل سطح بالا بودن، ترکیب نحو ساده و ساختار شفاف، همه‌منظوره بودن و پشتیبانی از پارادایم‌های گوناگون برنامه‌نویسی، این زبان را به گزینه بسیار مناسبی برای ساخت نمونه اولیه مبدل می‌کند.

مطلب پیشنهادی

اگر پایتون را بیاموزید این 11 فرصت شغلی در انتظار شما است
دست‌یابی به حوزه‌های کاری قدرتمند با پایتون

یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی متن باز است و همه توسعه‌دهندگان می‌توانند در توسعه آن مشارکت کنند. متن‌باز بودن مزایای زیادی برای این زبان به همراه داشته است. متن‌باز و رایگان بودن باعث شده این زبان کاربردهای قابل توجهی در انجام پروژه‌های مختلف مثل پروژه‌های برنامه‌نویسی کاملا تجاری داشته باشد. از مزایای دیگر متن‌باز بودن پایتون، باید به جامعه کاربری بزرگ و قدرتمند و بهره‌مندی از چارچوب‌های نرم‌افزاری (Software Framework) و کتابخانه‌های متعدد، متنوع و قدرتمند در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.

چارچوب‌های وب محبوب پایتون

یکی از مزایای کلیدی پایتون، وجود کتابخانه‌هایی است که هر یک برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند، با این‌حال، برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری دارند و مورد توجه توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها قرار دارد. جنگو (Django)، توربوجیرز  (TurboGears) و وب2پای (web2py) از کتابخانه‌‌ها و چارچوب‌های مهم و مطرح پایتون در زمینه توسعه وب هستند.

اگر قصد یادگیری چارچوب‌های برنامه‌نویسی وب پایتون را دارید پیشنهاد می‌کنیم به فکر یادگیری چارچوب‌های زوپ 2 (Zope2)، زوپ 3 (Zope3)، کیوبیک وب (CubicWeb)، ریلز (Reahls)، وب‌ساونا (Websauna)، جنگو-هات‌ساس (Django-Hotsauce)، پایلونز (Pylons)، ویزی وب (Wheezy Web)، گیوتو (Giotto) و گروک (Grok) باشید.

اگر علاقه‌مند به یادگیری چارجوب‌های وب غیر فول‌استک پایتون هستید، فلسک (Flask)، هاگ (Hug)، چری‌پای (CherryPy)، فالکون (Falcon)، فست‌ای‌پی‌آی (FastAPI)، پیرامید (Pyramid)، کوارت (Quart)، ای‌آی‌اواچ‌تی‌تی‌پی (aiohttp) و باتل (Bottle) انتخاب‌های خوبی هستند.

اگر علاقه‌مند به دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستید، پایتون کتابخانه‌های خوبی به نام پای‌برین (PyBrain)، الی5 (Eli5)، ایکس‌جی‌بوست (XGBoost)، لایت‌جی‌بی‌ام (LightGBM)، کت‌بوست (CatBoost)، استس‌مدلز (StatsModels)، سایکیت‌لرن (Scikit-Learn) و کرس (Keras) در اختیارتان قرار دارد.

اگر به دنیای یادگیری عمیق علاقه دارید، پایتون با کتابخانه‌های ثینو (Theano)، کافه (Caffe)، آپاچی ام‌اکس‌نت (Apache MXNet)، اسپارک دیپ‌لرنینگ (spark-deep-learning)، دیستربیوتد کرس (Distributed Keras)، لازانیا (Lasagne)، تی‌اف‌لرن (TFLearn)، نولرن (noLearn)، فست‌ای‌آی (Fast.ai)، سی‌ان‌تی‌کی (CNTK)، الفاز (Elephas)، تنسورفلو (TensorFlow) و پای‌تورچ (PyTorch) از شما پشتیبانی می‌کند.

برای افرادی که علاقه‌مند به تحلیل داده‌ها و جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف هستند و تمایل به تحلیل داده‌ها دارند، کتابخانه‌های نام‌پای (NumPy)، پانداس (Pandas)، مت‌پلات‌لیب (Matplotlib)، ژنسیم (Gensim)، اسکرپی (Scrapy)، پلاتلی.لی (plotly.ly)، پای‌دات (pydot)، استس‌مدلز (StatsModels)، سای‌پای (SciPy) و بوکه (Bokeh) در دسترس‌شان قرار دارد.

تنوع کتابخانه‌ها و چارچوب‌های مختلف در زبان برنامه‌نویسی پایتون و متن‌باز بودن این زبان باعث شده تا پایتون برای انواع کاربردها، نه تنها مناسب باشد، بلکه بهترین باشد. در حال  حاضر، پایتون به لطف این کتابخانه‌ها، در موضوعات مهم مثل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده از رقبایی مثل زبان برنامه‌نویسی آر، زبان برنامه‌نویسی جولیا و نمونه‌های مشابه جلوتر است.

مطلب پیشنهادی

چگونه در پایتون مقادیر تکراری را از یک لیست حذف کنیم؟

یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است. به این معنا که از پایتون می‌توان در زمینه‌های مختلف از توسعه نرم‌افزار‌های کاربردی گرفته تا  توسعه وب، اسکریپت‌نویسی سمت سرور، برنامه‌های کاربردی دسکتاپ، برنامه‌های کاربردی موبایل، بازی‌های کامپیوتری، برنامه‌نویسی محاسباتی و علمی، برنامه‌نویسی برای سیستم‌های توکار (Embedded Systems)، اینترنت اشیا، کلان داده (Big Data)، رایانش ابری (Cloud Computing)، برنامه‌نویسی سخت‌افزاری (به شرطی که سطح پایین نباشد، در برنامه‌نویسی سطح پایین بهترین گزینه زبان برنامه‌نویسی اسمبلی است) و دیگر حوزه‌ها استفاده کرد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، همه‌منظوره بودن باعث شده تا توسعه‌دهندگانی که علاقه‌مند به حوزه‌های مختلف هستند، مشکلی از بابت برنامه‌نویسی با پایتون برای این حوزه‌ها نداشته باشند. علاوه بر این، بازار کار گسترده و فرصت‌های شغلی متعدد و متنوعی نیز برای برنامه‌نویسان پایتون به‌وجود آورده است. در ادامه مطلب با زبان برنامه نویسی پایتون چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ به حوزه‌های پر کاربرد پایتون نگاهی خواهیم داشت.

فرآیند یادگیری پایتون به چه صورتی است؟

افرادی که تازه قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارند، پس از مطالعه و آشنایی با ویژگی‌های قدرتمند زبان برنامه‌نویسی پایتون و کارهایی که این زبان قادر به انجام آن‌ها است و بازار کار بزرگی که دارد که درآمد خوبی عاید برنامه‌نویسان می‌کند تصمیم می‌گیرند به سراغ یادگیری آن بروند. از موضوعات مهمی که در ارتباط با زبان پایتون باید به فکر یادگیری آن باشید، الگوهای طراحی هستند. به همین دلیل، بهتر است به فکر یادگیری موضوعاتی مثل Singleton Design Pattern، Factory Design Pattern، Proxy Design Pattern، Observer Design Pattern)، Command Design Pattern، Template Method Design Pattern، الگوی طراحی مدل-نمایش-کنترلر (Model-View-Controller Design Pattern) و الگوی طراحی وضعیت (State Design Pattern) باشید.

به‌طور کلی باید با چگونگی نصب پایتون، مباحث ساختمان داده‌ها در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها آشنا باشید. به بیان دقیق‌تر، باید با انواع داده‌ها در پایتون، عملگرها، دستورات شرطی، حلقه‌ها، رشته، لیست، تاپل، دیکشنری، توابع، عبارات منظم و الگوریتم‌های مرتب‌سازی آشنا شوید.در ادامه به سراغ مباحث شی‌گرایی شامل شی، کلاس، شی‌گرایی، ارث‌بری، پلی‌مورفیسم و سربارگذاری عملگرها بروید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟