نکات مهمی که هر کارجویی باید آن‌ها را بداند
10 قانونی که به شما در جستجو و پیدا کردن فرصت‌های شغلی کمک می‌کند
اگر در جستجوی یافتن شغل مناسب هستید و از طرفی می‌خواهید اشتباهی مرتکب نشوید پیشنهاد می‌کنیم به 10 قانون مهمی که در این مقاله گردآوری شده توجه کنید تا بتوانید عملکرد خوب و مناسبی در هنگام جستجوی کار داشته باشید.

1606683296_1_0.gif

خیلی از افرادی که در جستجوی شغل هستند به‌دلیل خطاها و یا اشتباهات سهوی که در جستجوهای شغلی خود مرتکب می‌شوند ناراحت و عصبانی هستند. از دست دادن روزهای باارزشی که دائما در جستجوی کار هستند، زمان و ساعت‌های بی‌شماری که صرف پر کردن فرم‌های آنلاین جستجوی کار می‌کنند و هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنند، پست رزومه‌های کاری در تابلوهای کاریابی، استفاده از یک رزومه کلی برای شغل‌های مختلف، عدم داشتن درک درست از ارزش فوق‌العاده ارتباطات و قدرت شبکه‌سازی، عملکرد بد در مصاحبه‌هاری کاری یا واکنش‌های ضعیف در این‌گونه مصاحبه‌ها، و روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها انتظار بدون پیگیری.

اگر در جستجوی یافتن شغل مناسب هستید و از طرفی می‌خواهید اشتباهی مرتکب نشوید پیشنهاد می‌کنیم به 10 قانون مهمی که در این مقاله گردآوری شده توجه کنید تا بتوانید عملکرد خوب و مناسبی در هنگام جستجوی کار داشته باشید.

البته توجه کنید که دنبال کردن این 10 قانون کاریابی موفقیت شما را تضمین نمی‌کند، اما بدون شک هدررفت زمان و عصبانیت و ناراحتی در هنگام شکست‌های احتمالی را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر با خواندن این 10 قانون می‌توانید بهترین و کارآمدترین روش‌های کاریابی را فرا بگیرید.

1- هوشمندانه از زمان خود استفاده کنید

برای خیلی از کارجوها پیدا کردن کار جدید نیازمند تلاش، کوشش و هم‌چنین صرف زمان زیاد است. با این‌حال، برخی از کارجویان به‌دلیل استفاده از روش‌های کاریابی ناکارآمد و ضعیف زمان زیادی را هدر می‌دهند. مهم‌ترین منبع کاریابی شما افرادی هستند که در شبکه خود دارید، یعنی افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید و ضعیف‌ترین منبع کاریابی شما بردهای عمومی برای پیدا کردن شغل است. وقت خود را با فعالیت‌های بلااستفاده هدر ندهید. به‌جای آن سایر قوانین این مقاله را مطالعه کنید تا به‌خوبی از زمان‌تان استفاده کنید.

2- برند منحصر به‌فرد خود را بشناسید

مهم است ویژگی‌های کلیدی و بااهمیت خود که باعث می‌شود در بازار کار منحصر به‌فرد باشید را به‌خوبی درک کنید و بفهمید. ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند تا در بین سایر کارجویان همگروه با خود یک سروگردن بالاتر باشید. (این ویژگی‌ها و خصوصیات می‌تواند شامل تجارب پیشین، تعلیم، آموزش و مهارت‌های شما باشد) نه تنها باید به‌خوبی بدانید که چه چیزهایی باعث می‌شود تا به‌عنوان یک کارمند احتمالی جذابیت داشته باشید (از دیدگاه کارفرما)، بلکه باید بتوانید از این ویژگی‌ها برای برقراری ارتباط مناسب در فعالیت‌های کاریابی و هم‌چنین مصاحبه‌های شغلی استفاده کنید.

3- یک هدف کاری مشخص و ویژه داشته باشید

اگر دنبال کاری هستید که آن‌را نمی‌شناسید و نمی‌دانید چگونه مهارت‌های آن‌را به‌دست آورید پس کارفرما چگونه می‌تواند شما را ارزیابی کند؟ برای جستجوی کارهایی که دوره آن‌را گذرانده‌اید وقت بگذارید، کارهایی که به آن‌ها علاقه هم دارید، و شرایط و مهارت‌های خود را به‌دقت بنویسید (تجربه کارهای قبلی، آموزش، مدارک، مهارت‌ها و مواردی از این دست). وقتی هدف کاری خود را شناختید، طرح و برنامه‌ای که برای رسیدن به‌آن نیاز دارید را توسعه دهید.

4- طرح و برنامه مورد نیاز برای دستیابی به هدف کاری خود را بنویسید

داشتن هدف کاری یک چیز است، ولی نداشتن طرح و برنامه برای رسیدن به‌آن باعث می‌شود تا هیچ وقت هدف خود نرسید. طرح و برنامه شما باید شامل تمام مراحل با جزئیات کامل باشد، جزئیات در این رابطه که چگونه شغل موردنظرتان را جستجو می‌کنید و چگونه نیازها، مصاحبه‌ها و شرایط آن‌را شناسایی و برای آن آماده می‌شوید. در صورت نیاز، طرح و برنامه خود را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید مرتب آن‌را مرور کنید و برای رسیدن به هدف گام‌های مثبت بردارید.

5- هر روز به‌دنبال کار بگردید

بعد از طرح‌ریزی، نوبت بیرون آوردن تقویم و تعیین برنامه روزانه برای جستجوی کار است. حتی نباید یک روز بدون به‌دست آوردن چیزی در رابطه با کاری که به‌دنبال آن هستید بگذرد. کارهایی که می‌توانید انجام دهید شرکت در برنامه‌های شبکه‌سازی، ارسال تقاضا برای شغلی که باز شده، شرکت در مصاحبه‌های کاری، دنبال کردن مسائل مربوط به‌کار یا مصاحبه‌های کاری، شرکت در همایش‌های کاری، تقاضا برای رفتن به مصاحبه‌هایی که به‌شما اطلاعات می‌دهد، جستجو برای کارفرماهایی که آینده‌نگر هستند، ملاقات با یکی از مخاطبان شبکه، شرکت در جلسات باشگاه مربوط به کار، گرفتن مشاوره از مربی یا رییس، استاد یا همکار سابق و به‌روزرسانی روزمه است.

6- ساخت، ویرایش و اصلاح رزومه ابتدایی

با این‌که به‌ندرت پیش می‌آید که از روزمه ابتدایی خود که هیچ کاری روی آن انجام نداده‌اید برای یافتن شغل استفاده کنید، اما باید پیش از باز شدن فرصت‌های شغلی یک رزومه خوب داشته باشید تا در زمان مناسب فقط احتیاج به ویرایش آن داشته باشید. به‌طور کلی می‌توان در هر رزومه‌ای دست‌کاری کرد و از آن‌جایی که رزومه عامل اصلی در باز شدن درهای مصاحبه به‌روی شما است، با وسواس خاصی به‌رزومه خود نگاه کنید و در صورت لزوم در آن تغییراتی ایجاد کنید. اگر هیچ وقت نیاز نبوده که رزومه را به‌روزرسانی کنید یا این‌که تا به‌حال رزومه ننوشته‌اید، با دقت ترندها و قوانین مربوط به نوشتن رزومه را مطالعه کنید. برای این کار از منابعی که وجود دارد استفاده کنید.

7- با افرادی که می‌شناسید (داخل شبکه) صحبت کنید تا سرنخ‌هایی درباره شغلی که می‌خواهید به‌دست بیاورید

از این شعار انگیزشی برای تقویت و توسعه شبکه دوستان، آشنایان و مخاطبان خود استفاده کنید: "شبکه‌سازی بهترین ابزار کمک به من است تا بتوانم یک شغل جدید پیدا کنم." تمام ابزارهای دیگری که در رابطه با کاریابی وجود دارد به‌پای قدرت شبکه‌سازی جهت یافتن فرصت‌های بزرگ شغلی نمی‌رسد. هم‌چنان شبکه‌سازی رو-در-روی سنتی بهترین روش برای ساخت و حفظ روابط باارزش است، اما فرصت‌های شبکه‌سازی آنلاین مانند لینکدین و فیسبوک را نادیده نگیرید.

8- با استفاده از رزومه هدفمند و نامه معرفی برای فرصت‌های شغلی باز درخواست دهید

ترکیب نامه معرفی (Cover Letter) و رزومه به‌شما کمک می‌کند تا در رادار کارفرمای آینده‌‌نگر قرار بگیرید. هر رزومه و معرفی‌نامه‌ای که برای کارفرما می‌فرستید باید به‌خوبی نشان دهد که چرا کاملا مناسب آن شغل هستید. همان گذرواژه‌هایی را به‌کار بگیرید که کارفرما برای تشریح و توصیف فرد ایده‌آل از آن‌ها استفاده می‌کند.

9- با استراتژی در مصاحبه حضور پیدا کنید

بدون آمادگی وارد مصاحبه شغلی نشوید و در صورت امکان از فردی که با کارفرما در ارتباط است سئوال کنید که انتظار چه سئوالاتی را باید داشته باشید. حتی اگر نمی‌توانید اطلاعات موردنیاز برای آن مصاحبه خاص یا افرادی که با شما مصاحبه می‌کنند به‌دست آورید می‌توانید خود را برای عمومی‌ترین سئوالات مصاحبه‌ها آماده کنید. اگر می‌توانید کارفرما و مصاحبه کنندگان را جستجو کنید و اطلاعات به‌دست آمده را در زمان مصاحبه به آن‌ها نشان دهید. همیشه خاطرتان باشد که نام تمام مصاحبه کنندگان را درست تلفظ کنید.

10- هیچ وقت دست از پیگیری نکشید

چرخه استخدام اغلب قابل پیش‌بینی نیست و کارجویی که تماس خود را با کارفرمای آینده‌نگر قطع نمی‌کند همیشه تا زمانی‌که تصمیم برای انتخاب فرد مناسب آن شغل می‌رسد در خاطر می‌ماند. خیلی از کارجویان می‌گویند بعد از مصاحبه دست از پیگیری می‌کشند چون احساس می‌کنند این کار تصویر خوبی از آن‌ها در ذهن کارفرما باقی نمی‌گذارد، اما اگر در این زمینه حرفه‌ای عمل کنید جای نگرانی باقی نمی‌ماند. وقتی با کارفرما در تماس باشید یعنی این‌که هم‌چنان علاقه دارید و با این کار می‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با خودتان را در اختیار آن‌ها بگذارید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟