شناسایی نفوذهای غیرمجاز
چگونه می‌توانیم از هک شدن حساب‌های آنلاین خود مطلع شویم؟
هک شدن حساب‌های کاربری موضوع عجیب و غریبی نیست. هر حساب کاربری در فضای مجازی، چه شخصی باشد چه تجاری همواره در معرض هک شدن قرار دارد. درست است که ما باید تهمیدات لازم در زمینه پیشگیری از بروز چنین اتفاقی به مرحله اجرا در آوریم، اما چگونه می‌توانیم اطلاع پیدا کنیم حساب کاربری ما هک شده است؟ در این مطلب به پرسش فوق پاسخ خواهیم داد.

1606683296_1_0.gif

ما زمانی از وجود نقض‌های داده‌ای و درز اطلاعات یک سازمان به خارج مطلع می‌شویم که چند سال زمان از روی آن گذشته است. اما به لطف ابزارهای آنلاینی که در این زمینه وجود دارند قادر هستید به بررسی این موضوع بپردازید که آیا حساب کاربری شما ایمن بوده یا خیر و در ادامه از طریق توصیه‌های ارائه شده به ایمن‌سازی حساب‌های خود بپردازید. در این مطلب شما با بهترین ابزارهایی که نشان می‌دهند آیا حساب کاربری شما هک شده یا در معرض خطر قرار دارد یا خیر آشنا خواهید شد.

آیا حساب کاربری من هک شده است؟

Have I Been Pwned یکی از بهترین ابزارهایی است که برای بررسی این موضوع که آیا حساب‌های آنلاین در معرض خطر قرار گرفته یا خیر به کار گرفته می‌شود. این ابزار آدرس ایمیل شما را دریافت کرده و سپس به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا هک‌های داده‌ای یا نقض‌های داده‌ای مرتبط با دامنه‌ای که از آن استفاده می‌کنید رخ داده است یا خیر. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرس ایمیل خود را در کادر جست‌وجو وارد کنید تا سایت مشخص کند ایمیل شما در معرض تهدید داده‌ای قرار گرفته یا خیر. اگر آدرس ایمیل شما تحت تاثیر یک نقض داده‌ای قرار گرفته باشد زمان و تاریخ نقص داده‌ای به همراه جزییات مربوطه نشان داده می‌شود.

Face Book Login History

فیسبوک به مرور زمان ابزارهای بیشتر و بیشتری را برای بررسی ایمن بودن حساب‌های کاربری در اختیار کاربران خود داد. با مراجعه به داشبورد حساب کاربری فیسبوک خود می‌توانید از این موضوع مطلع شوید که آیا فیسبوک اطلاعات مربوط به حساب شما را با شرکت‌های ثالث به‌اشتراک قرار داده است یا خیر. این داشبورد جزییات مربوط به مکان و تاریخ ورود به حساب کاربری را نشان می‌دهد. با مراجعه به مسیر Settings> Security and login می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. فیسبوک فهرستی از مکان‌ها و دستگاه‌هایی با نشست‌های فعال را در زیر زبانه‌ای که Where you’re logged in نام دارد نشان می‌دهد. اگر مورد عجیبی همچون یک دستگاه یا مکان ناشناخته را در این بخش مشاهده کردید که ارتباطی با شما ندارد باید این موضوع را به فیسبوک گزارش دهید. این فهرست همچنین آخرین تاریخی که به حساب خود وارد شده‌اید را نشان می‌دهد.

BreachAlarm

BreachAlarm ابزار دیگری است که عملکردی شبیه به Have I Been Pwned دارد. این ابزار نیز آدرس ایمیل شما را با هک‌های مرتبط با دامنه مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین گزارشی در ارتباط با گذرواژه‌های لو رفته مرتبط با یک دامنه را مشابه با تصویر بالا نشان می‌دهد.

Sucuri SiteCheck

هکرها تنها حساب‌های آنلاین همچون شبکه‌های اجتماعی را هدف قرار نمی‌دهند، آن‌ها سایت‌ها را نیز مورد حمله قرار می‌دهند. شما می‌توانید از طریق به‌کارگیری ابزار Sucuri SiteCheck سایت خود را در ارتباط با فاکتورهای مختلف امنیتی مورد ارزیابی قرار دهید. این ابزار یک اسکن رایگان دامنه را در ارتباط با وجود بدافزارها، قرار گرفتن در فهرست سیاه، خطاهای رایچ یا نرم‌افزارهای تاریخ گذشته روی سایت شما اجرا می‌کنند.

Twitter Account Access History & Permissions

شبیه به فیسبوک، توییتر نیز به کاربران اجازه می‌دهد موقعیت مکانی و نشست‌های فعلی خود را مورد بررسی قرار دهند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد اگر شخص غیر مجازی به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کرده از این موضوع مطلع شوید. برای انجام این‌کار، شما باید منوی داده‌های حساب‌ کاربری خود در فیسبوک را باز کرده و به بخش تنظیمات بروید. در این بخش می‌توانید تاریخچه‌ای از ورود به حساب کاربری را مشاهده کنید. این تاریخچه به شما نشان می‌دهد از چه مکان‌هایی حساب کاربری شما مورد دسترسی قرار گرفته است.

Pwned Passwords

Pwned Passwords بخشی از سرویس Have I Been Pwned است با این تفاوت که به جای آدرس ایمیل فهرستی از گذرواژه‌های منتشر شده را نشان می‌دهد. این ابزار به ویژه زمانی مفید است که در نظر دارید بدانید هکرها از چه گذرواژه‌هایی برای ورود به حساب‌های کاربری استفاده کرده‌اند.

Google Accounts: Device Activity and Security Events

ابزار امنیتی گوگل به کاربران اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های جغرافیایی که برای ورود به حساب کاربری از آن‌ها استفاده شده و فعالیت‌های انجام شده در ارتباط با برنامه‌ها و حساب‌های مرتبط با برنامه‌ها را مشاهده کنند. برای دسترسی به این تاریخچه، باید به پروفایل حساب خود وارد شوید و به دنبال گزینه Device activity and security events باشید. در پایین این زبانه شما هر گذرواژه تغییر پیدا کرده و هر گزینه مکانیزم اضافه شده در ارتباط با بازیابی در 28 روز گذشته را مشاهده خواهید کرد. همچنین، شما می‌توانید بررسی کنید چه تعداد دستگاهی به حساب کاربری گوگل لاگین کرده‌اند. برای بررسی وضعیت امنیتی حساب خود نیز از لینک Security Checkup می‌توانید استفاده کنید. برای مدیریت برنامه‌هایی که اجازه دارند به حساب کاربری گوگلی شما وارد شده و دسترسی داشته باشند باید به مسیر Sign-in & security > Apps with access to your account > Manage apps بروید. در این بخش می‌توانید مجوز لازم را برای برنامه‌هایی که اجازه دسترسی دارند صادر کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟