یک اتصال قابل اطمینان به اینترنت با شبکه سیمی
چگونه کابـل اترنت مناسب کار خود را انتخاب کنیم؟
کابل‎های اترنت تولید شده‎اند تا دستگاه‎ها را به شبکه متصل کنند، در واقع تمام کابل‎های اترنت یکسان نیستند. اگر شما هم قصد دارید از این کابل استفاده کنید، اما نمی‎دانید کدام نوع مناسب شما است، نگران نباشید. خیلی از کاربران با این مشکل روبه‌رو هستند. درک و تفسیر نام‎گذاری‌های اترنت و اصطلاحات فنی مرتبط با آن نیز مثل خیلی چیزهای دیگر در دنیای فناوری‎های پیشرفته امروز می‎تواند مشکل‎ساز باشد. در این مقاله قصد داریم انواع مختلف این نوع کابل‎ها را بررسی کنیم و ببینیم کدام‌یک مناسب نیاز شما است.

1606683296_1_0.gif

معنای Cat چیست؟


اگر شما هم تا به‌‌حال در اینترنت به‌‌دنبال کابل‎های اترنت گشته باشید، احتمالاً متوجه شده‎اید که آن‌ها تقريباً همیشه با عناوین Cat 5 ،Cat 6e یا چیزی شبیه به این طبقه‌بندی می‎شوند. در واقع، Cat کوتاه شده کلمه Category یا همان طبقه‌بندی است و شماره همراه آن نشان‌دهنده نوع مشخصات کابل ساخته شده است. یکی از نشانه‎های کلی این است که اعداد بالاتر بیان‌کننده سرعت و فرکانس‎های بالاتر بر مبنای مگاهرتز هستند. مثل اغلب فناوری‎های دیگر، کابل‎های جدیدتر به‌‌منظور پشتیبانی از پهنای باند بیشتر در نظر گرفته می‎شوند و به‌‌همین دلیل سرعت اتصال و سرعت دانلود در این نوع کابل‎ها بیشتر است.
 
توجه داشته باشید هرچه طول یک کابل اترنت بیشتر باشد، سرعت تبادل داده در آن کمتر می‎شود. البته این موضوع چندان نگران‌کننده نیست، زیرا طول کابل‎هایی که برای مصارف شخصی استفاده می‎شود، به‌‌ندرت از 100 متر (طولی که معمولاً بعد از آن سرعت شروع به کم شدن می‎کند) تجاوز می‎کند.

مطلب پیشنهادی

چگونه دو کامپیوتر را با کابل اترنت به هم وصل کنیم
به اشتراک‌گذاری سریع منابع تنها با یک کابل

در اواخر سال 2016، انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) یک استاندارد اترنت جدید را معرفی كردند که وعده می‎داد سرعت انتقال در آن به‌‌طرز چشمگير بهتر از کابل‎های Cat 5 و Cat 6 خواهد بود. اما احتمالاً تا زمان تجاری‌سازی و عرضه این استاندارد به بازار چند سالی زمان باقی است. در جدول بالا انواع کابل‎ها همراه با قابلیت‎های هریک مشخص شده است.

مطلب پیشنهادی

چگونه با کابل اترنت کامپیوتر را به تلویزیون متصل کنیم
راه‌کاری برای تلویزیون‎های غیر هوشمند

Cat 3 و Cat 5
در حال حاضر، هر دو کابل اترنت Cat 3 و Cat 5 از رده خارج محسوب می‎شوند. هرچند هنوز ممکن است در برخی شرایط همچنان از کابل‎های Cat 5 استفاده شود، اما شما به‌‌هیچ عنوان نباید به فکر خرید این نوع از کابل‎های اترنت باشید. آن‌ها کند هستند و کسی دیگر از آن‌ها استفاده نمی‎کند.

 
Cat 5e
حرف e در استاندارد Cat 5e از کلمه Enhanced یا پیشرفته گرفته شده است. هیچ تفاوت فیزیکی بین کابل‎های Cat 5 و Cat 5e وجود ندارد، اما کابل 5e تحت استانداردهای آزمایشی دقیق‎تر برای از بین بردن تداخل (مثل انتقال ناخواسته سیگنال بین کانال‎های ارتباطی) ساخته می‎شود. امروزه Cat 5e با توجه به هزینه پایین تولید و توانایی پشتیبانی از سرعت‎های بیشتر از کابل‎های اصلی Cat 5 معروف‌ترین نوع اترنت است.
 
Cat 6
کابل‎های Cat 6 از پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به کابل‎های Cat 5 و Cat 5e پشتیبانی می‎کنند و قیمت بیشتری نیز دارند. کابل‎های Cat 6 نسبت به نمونه‎های قبلی خود از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار هستند و اغلب با روکش آلومینيومی‎ یا محافظ بافته شده ساخته می‎شوند. این روکش از زوج سیم‎های تابیده شده داخل کابل اترنت محافظت کرده و از ایجاد تداخل و امواج مزاحم جلوگیری می‎کند. کابل‎های Cat 6 از لحاظ فنی می‎توانند تا سرعت حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی کنند، اما طول آن‌ها نباید بیشتر از 55 متر باشد.
 
Cat 6a
حرف a در Cat 6a برگرفته از کلمه Augmented یا تکمیل شده است. در مقايسه با کابل‎های معمول Cat 6، کابل 6a از حداکثر دو برابر پهنای باند پشتیبانی می‎کند و این قابلیت را دارد که در طول‎های بلندتر کابل سرعت بالای نقل و انتقال داده را حفظ کند. در کابل‎های Cat 6a همیشه از روکش محافظ استفاده می‎شود و غلاف روی آن به‌‌اندازه‎ای ضخيم است که کاملاً از تداخل جلوگیری کند. همین امر باعث می‎شود تا نسبت به کابل Cat 6 ضخیم‎تر بوده و انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

چگونه کابل‎های زیر میز خود را مرتب کنیم
شلختگی انگیزه کار کردن را از شما می‎گیرد

Cat 7
کابل‎های Cat 7 از جدیدترین فناوری اترنت برخوردار هستند و به‌‌نسبت کابل‎های Cat 6 پهنای باند بیشتر و سرعت تبادل به‌‌مراتب بهتری دارند. این کابل به‌‌تناسب از انواع دیگر کابل‎های اترنت گران‎تر است، البته میزان عملکرد آن‌ها این قیمت بالا را توجیه می‎کند. کابل‎های Cat 7 قادرند تا طول 15 متری به‌ سرعتی معادل 100 گیگابیت در ثانیه برسند. این قابلیت باعث می‎شود تا این کابل به‌‌عنوان یک انتخاب ایده‎آل برای اتصال مودم یا روتر به دستگاه‎های شما در نظر گرفته شود. کابل‎های Cat 7 نیز همیشه از روکش محافظ استفاده می‎کنند و به کانکتور اصلاح شده GigaGate45 مجهز هستند. این کانکتور کاملاً با پورت‎های اترنت رایج سازگار است.

مطلب پیشنهادی

چگونه با کابل USB لپ‎تاپ را به تلویزیون متصل کنیم
ساده‌ترين روش استفاده از محتوای لپ‎تاپ روی تلویزیون

Cat 8
کابل‎های Cat 8 هنوز در حال توسعه هستند، اما انتظار می‎رود به‌زودی ما شاهد حضور این کابل در بازار باشیم. استانداردی که به‌‌نسبت کابل‎های Cat 7 از سرعت و پهنای باند بیشتری برخوردار خواهد بود.


کدام گزینه مناسب کار شما است؟
ساده‎ترين راه برای خرید یک کابل انتخاب نوعی است که در محدوده عملکرد مورد نیاز شما قرار داشته باشد. اما چگونه باید نیاز خود را تشخیص دهیم؟
کار را با سرعت اتصال اینترنت خانگی خود شروع کنید. اگر از اتصال گیگابیتی استفاده می‎کنید، انتخاب یک کابل اترنت قدیمی‎ سرعت شما را کاهش خواهد داد. اما اگر سرعت اتصال شما به اینترنت کم است (برای مثال 10 یا 20 مگابيت در ثانیه)، انتخاب استاندارد Cat 5 یا جدیدتر برای شما مناسب است.
در مرحله بعد سرعتی که برای شبکه خود نیاز دارید را در نظر داشته باشید، هرچند چنین محاسبه‎ای برای اکثر کاربران خانگی غیر ضروری است. اما اگر شما اغلب فایل‎های بزرگ را بین کامپیوترهای خود منتقل می‎کنید یا نیاز دارید محتوای ویدیویی با کیفیت و نیازمند به پهنای باند بالا را استریم کنید، کابل اترنت شما هرچه بهتر باشد مشکلات کمتری برایتان به‌‌وجود می‎آورد.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک چاپگر را به دو کامپیوتر متصل کنیم
به اشتراک‌گذاری چاپگر با سویچ جانبی

سرانجام روتر خود را مد نظر قرار دهید. روترهای خیلی ارزان‌قیمت تنها از اترنت حداکثر تا 100 مگابيت در ثانیه پشتیبانی می‎کنند، به‌‌همین دلیل انتخاب کابل‎های جدیدتر از Cat 5 کار بیهوده‎ای است. حتی بهترین روترهای خانگی نیز به‌‌ندرت می‎توانند از سرعت‎های اترنت گیگابیتی پشتیبانی کنند؛ بنابراین، استفاده از Cat 6a و Cat 7 ضرورتی نداشته و تنها هزینه شما را افزایش می‎دهد.
با در نظر گرفتن تمام ملاحظات بالا، یک کابل Cat 6 بهترین انتخابی است که شما می‎توانید داشته باشید، زیرا با این استاندارد تمام نیازهای شما برطرف خواهد شد.
همچنین، اغلب کاربران خانگی می‎توانند از کابل‎های قدیمی‎‌تر Cat 5e نیز با خیال راحت استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی

چگونه با روتر بی‎سیم دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل کنیم

واژه‌نامه اترنت
با وجود اینکه تفاوت بین انواع مختلف کابل‎های اترنت کاملاً مشخص و واضح است، اما بعضی علائم و اختصارات در نظر گرفته شده برای آن ممکن است باعث سردرگمی‎ شود. برای جلوگیری از این مشکل، ما در ادامه به‌‌طور سریع و مختصر این اصطلاحات و معانی آن‌ها را می‎آوریم تا شما در زمان خرید یک کابل امکان تشخیص آن‌ها را داشته باشید.
TP: Twisted Pairs یا زوج به‌‌هم تابیده یک اصطلاح فنی است که نشان می‎دهد سیم‎های داخل این کابل به یکدیگر تابیده شده‎اند. زوج به‌‌هم تابیده برای سال‎ها به‌‌عنوان یک استاندارد برای این صنعت شناخته ‎شده است و تنها از نظر حداکثر طول و افت سرعت پایین‎تر از کابل‌کشی فیبر نوری قرار دارد.
UTP: Unshielded Twisted Pairs یا زوج به‌‌هم تابیده بدون روکش کابل‎هایی هستند که روکش آلومینيومی‎ یا بافته شده ندارند. همین باعث می‎شود این نوع کابل‎ها علاوه بر قیمت تولید کمتر، انعطاف‌پذیری بیشتری نیز داشته باشند. اما در عين حال کیفیت سیگنال در این کابل پایین‎تر بوده و امکان تداخل در آن افزایش پیدا می‎کند.

مطلب پیشنهادی

چگونه با کابل اترنت یک لپ‎تاپ را به کامپیوتر متصل کنیم
یک راه سریع و بی‌دردسر برای نقل و انتقال فایل‎های شما

STP: Shielded Twisted Pairs یا زوج به‌‌هم تابیده روکش‌دار با اصطلاح SSTP نیز شناخته می‎شود. این سیم‌ها که جنس آن‌ها معمولاً از مس یا یکی از پلیمرهای رسانای دیگر است، به‌‌وسیله روکش‎های بافته شده محافظت می‎شوند. داشتن روکش محافظ باعث کاهش نویز می‌شود و در نتیجه کیفیت اتصال افزایش پیدا می‎کند.
FTP: Foiled Twisted Pairs یا زوج به‌‌هم تابیده با روکش آلومینيومی که با اصطلاح SFTP نیز شناخته می‎شود، به‌‌وسیله روکش‎های فویل آلومینیومی‎ محافظت می‎شود. این روکش محافظ نیز باعث کاهش نویز و در نتیجه افزایش کیفیت اتصال خواهد شد.

[[nid:7168]

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟