آینده در دستان رابط مغز و کامپیوتر
ده استارتاپ که می‌خواهند مغز را به کامپیوتر متصل کنند
رابط مغز و کامپیوتر موسوم به BCI فناوری نسبتاً نوینی است که ممکن است کمتر درباره آن مطلب خوانده باشید. اما بی‌شک از سال آینده اطلاعات بیشتری در ارتباط با این فناوری خواهید خواند؛ به‌واسطه آنکه نه‌تنها شرکت‌های بزرگ بلکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها به‌دنبال آن هستند تا رابط مغز و کامپیوتر خاص خود را طراحی کنند.

1606683296_1_0.gif

 تنها موضوع اصلی که در این بین وجود دارد گذر زمان است تا روزی به ما اجازه دهد به‌درجه‌ای از توانمندی برسیم که بتوانیم اشیا را از طریق نیروی ذهن خود و با استفاده از رابط‌ مغز و کامپیوتر کنترل کنیم. شرکت‌هایی همچون فیسبوک به‌دنبال آن هستند تا دانشمندان علوم اعصاب را استخدام کنند. متخصصانی که به این شرکت‌ها در ساخت رابط مغز و کامپیوتر کمک کرده و درنهایت به مردم اجازه دهند از طریق نیروی ذهن خود عبارات و جملاتشان را در شبکه‌های اجتماعی بنویسند.

مطلب پیشنهادی

سن مغز می‌تواند زمان مرگ انسان را بگوید
یادگیری ماشینی در خدمت راز طول عمر

رابطی که به مردم اجازه خواهد داد وقت باارزش خود در طی روز را برای تایپ هدر ندهند و به کارهای مهم‌تری بپردازند. به‌واسطه آنکه مردم تنها فکر خواهند کرد و این افکار به متن تبدیل خواهند شد. این رابط‌ها به ما کمک خواهند کرد همه ارتباطاتی که در شبکه‌های اجتماعی ساخته‌ایم را از طریق نیروی ذهن کنترل کنیم. اینکه فناوری رابط مغزی جزیی از زندگی آینده ما خواهد شد یا نه پرسشی است که با گذر زمان و میزان سرمایه‌گذاری‌هایی که در این راه خواهد شد پاسخ داده می‌شود. در این مطلب تصمیم گرفتیم 10 مورد از استارت‌آپ‌هایی که به‌صورت کاملاً تخصصی به حوزه فناوری‌ رابط مغز و کامپیوتر وارد شده‌اند را به شما معرفی کنیم. استارت‌آپ‌هایی که با سرمایه‌گذاری‌های کلان به‌دنبال آن هستند تا محصول جدیدی را طراحی کنند و آینده‌ساز شوند. محصولاتی که ممکن است در آینده مورد توجه شرکت‌های بزرگ قرار گیرند. 

MindMaze

استارت‌آپ سوئیسی MindMaze در سال 2012 تأسیس شد. این استارت‌آپ به‌دنبال طراحی پلتفرم ویژه‌ای است که برمبنای ترکیب علوم اعصاب، واقعیت مجازی، تصویربرداری از مغز و گرافیک کامپیوتری کار می‌کند. این استارت‌آپ تا به امروز موفق شده است در دو نوبت سرمایه‌ای نزدیک به 108.5 میلیون دلار را از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته (angel) به دست آورد. این استارت‌آپ در وهله اول به‌دنبال طراحی یک محصول واقعیت مجازی است که در صنعت بهداشت و درمان کاربرد دارد. محصولی که به‌طور خاص به بیماران مبتلا به اختلالات عصبی کمک خواهد کرد. رابط مغز و کامپیوتری که MindMaze به‌دنبال طراحی آن است یک رابط ادغام‌شونده با یک ابزار پوشیدنی است که روی سر بیماران قرار می‌گیرد و از یک دوربین سه‌بعدی حساس به حرکت برای ساخت یک محیط واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده می‌کند. خروجی این رابط به بیماران مبتلا به اختلالات عصبی کمک می‌کند اشیای موجود در محیط پیرامون خود را از طریق نیروی ذهن کنترل کنند. این رابط به حسگرهای چندگانه‌ای مجهز است که بازخوردهایی در اختیار بیمارانی که مبتلا به آسیب‌های مغزی هستند قرار می‌دهد. این بازخوردها به‌عنوان محرکی به‌منظور توانبخشی این افراد می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. این اولین رابط مغز و کامپیوتر خواهد بود که بر مبنای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و همچنین یک سامانه حرکتی به بیماران کمک خواهد کرد. 

Kernel Co

استارت‌آپ Kernel Co به‌واسطه فعالیت‌های خاصی که در ارتباط با هوش مصنوعی و کاشتنی‌های مغزی انجام داده است، شهرت بسزایی دارد. شرکتی که به‌لطف تلاش‌های بسیاری که در این زمینه داشته موفق شده است نزدیک به صد میلیون دلار سرمایه از برایان جانسون به دست آورد. برایان جانسون فردی است که به ایده‌های خاص همچون ساخت تراشه‌ برای مغز انسان علاقه بسیاری دارد. استارت‌آپ‌ کرنل به‌دنبال آن است تا یک رابط مغز و کامپیوتر را طراحی کند و از طریق هوش مصنوعی اطلاعات هیپوتالاموس مغز را به دست آورد و با ضریب دقت 80 درصد این اطلاعات را روی تراشه‌ای ذخیره‌سازی کند. ایده‌ای که در صورت تحقق آن انقلابی در زمینه ضبط اطلاعات رقم خواهد زد. درست به‌همان شکلی که در فیلم «روز ششم» مشاهده کردید، اطلاعات به‌راحتی روی یک تراشه قرار خواهند گرفت. به عقیده شما چنین ایده‌ای مجذوب‌کننده نیست؟

Neuropace

Neuropace را به‌طور دقیق نمی‌توانیم یک استارت‌آپ توصیف کنیم، به‌واسطه آنکه این شرکت در سال 1997 در منطقه مانتین ویو واقع در کالیفرنیا تأسیس شده است. این شرکت در سه نوبت موفق شد سرمایه لازم برای پیشبرد اهداف خود را جمع‌آوری کند و در مجموع سرمایه 67 میلیون دلاری را از سرمایه‌گذارانی همچون Kleiner Perkins Caufield، Byers و New Enterprise Associates به دست آورد. NeuroPace در حال طراحی یک دستگاه پزشکی است که به‌منظور شناسایی فعالیت‌های غیرمعمول مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار پس از آنکه فعالیت‌های غیرمعمول را شناسایی کرد، در ادامه از طریق ارسال پالس‌های خنثی‌کننده یا معکوس‌کننده سعی می‌کند پالس‌های مغزی غیرمعمولی که باعث به وجود آمدن تشنج در بیماران مبتلا به بیماری صرع می‌شوند را درمان کند. درست همانند بسیاری از اختلالات عصبی، شروع تشنج در بیماران مبتلا به این بیماری عصبی با یک سری فعالیت‌های غیرمعمول مغزی جدا از هم و شناخته شده‌ همراه است. دستگاهی که NeuroPace به‌دنبال طراحی آن است RNS نام دارد. سامانه‌ای که عملکرد آن شبیه به یک ضربان‌ساز است. این ابزار به‌طور خاص به‌منظور پیشگیری از تشنج طراحی شده است. این احتمال وجود دارد که دستگاه طراحی شده این شرکت بتواند به میلیون‌ها انسانی که در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند و ممکن است در طی روز ناگهان به تشنج مبتلا شوند کمک کند. 

Cereve

Cereve در سال 2008 کار خود را آغاز کرد. این استارت‌آپ در بدو کار خود موفق شد 38 میلیون دلار سرمایه از شرکت سرمایه‌گذار Kohlberg Kravis Roberts & Co دریافت کند. این شرکت به‌دنبال طراحی دستگاهی است که به افراد مبتلا به اختلالات بی‌خوابی یا کم‌خوابی کمک کند. چرا مشکل اختلال در خواب موضوع مهمی است؟ نزدیک به 50 تا 70 میلیون انسان بالغ در ایالات متحده به اختلال مزمن بی‌خوابی گرفتار هستند. این استارت‌آپ ادعا کرده است با استفاده از فناوری که طراحی کرده قادر است مشکلات بی‌خوابی را حل کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک تأییدیه اولیه‌ برای طراحی این سامانه‌ که Sleep System Cereve نام دارد صادر کرده است. این تأییدیه به استارت‌آپ فوق و همچنین به سرمایه‌گذاران اجازه خواهد داد تا نمونه تجاری این محصول را به‌صورت انبوه تولید کنند و در اختیار مردم قرار دهند. Cereve در این ارتباط گفته است: «هیچ چیز جای خواب شب را نمی‌گیرد.»

Interaxon

مدیتیشن واژه‌ای است که تعاریف بسیاری همچون تمرکز، یوگا، تنفس، تمرینات، ژست‌ها، رژیم غذایی و حتی شیوه زندگی را در ذهن انسان تداعی می‌کند. اما استارت‌آپ Interaxon مدعی شده است که شما را از سال‌ها ممارست در این راه نجات خواهد داد. محصول طراحی شده این استارت‌آپ Muse نام دارد. این استارت‌آپ کار خود را در سال 2007 آغاز کرد و موفق شد 17.2 میلیون دلار بودجه از سرمایه‌گذارانی همچون اشتون کوچر دریافت کند. محصول طراحی شده این استارت‌آپ یک هدبند سنجش مغزی است که به کاربران کمک می‌کند از طریق بازخوردهای صوتی بی‌درنگ سطح تمرکز خود را افزایش دهند. به‌نظر می‌رسد این دستگاه 249 دلاری قادر است همان کاری را انجام دهد که مربی یوگای شما ظرف یک سال انجام خواهد داد. در حالی که بسیاری به این دستگاه با دید تردید نگریسته‌اند، اما نظریات نزدیک به 420 نفر در سایت آمازون نشان می‌دهد که این دستگاه با کسب امتیاز 4.1 از 5 موفق شده است به مردم در این زمینه کمک کند.

Rhythm

این استارت‌آپ کار خود را از سال 2014 آغاز کرد و موفق شد سال گذشته میلادی نزدیک به 11 میلیون دلار سرمایه اولیه از ژاویر نیل و دکتر لورانت الکساندر سرمایه‌گذار ساکن فرانسه دریافت کند. به‌نظر می‌رسد خوابیدن فرآیندی است که آغاز آن با یک خواب سبک آغاز می‌شود و در ادامه انسان به خواب عمیق می‌رود. محصول طراحی شده از سوی این شرکت موسوم به Dreem هدبندی است که قادر است الگوی خواب عمیق را تقویت کند. این رابط به‌گونه‌ای کار می‌کند که محرک‌های شنوایی را تنظیم می‌کند و باعث افزایش کیفیت خواب انسان‌ها می‌شود. یک خواب خوب شبانه باعث می‌شود تا سلول‌ها انرژی از دست رفته را دومرتبه به دست آورند، به مغز کمک می‌کند تا به‌شکل بهتری مطالب را یاد بگیرد و همچنین قابلیت حفظ اطلاعات در مغز را افزایش می‌دهد. باعث رشد هورمون‌هایی می‌شود که مسئول سوخت ‌و ساز در بدن هستند و از خستگی زودهنگام بدن جلوگیری به عمل می‌آورد. جای تعجبی ندارد که شرکت‌ها به‌دنبال طراحی دستگاهی باشند که به تقویت خواب شبانه کمک کند. شرکت Rhythm در فاز اول به مشتریان پیشنهاد داده است تا محصول Dreem را به قیمت 349 دلار خریداری کنند. 

Brain Co

در شرایطی که استارت‌آپ Cereve به‌دنبال بهبود شرایط انسان‌ها است و سعی دارد به آن‌ها در تجربه یک خواب شیرین کمک کند، Brain Co شرکت مستقر در ماساچوست به‌دنبال اهداف بالاتری است. این شرکت در نظر دارد پتانسیل بهره‌وری مغز انسان را بهبود بخشد. این استارت‌آپ کار خود را از سال 2015 میلادی آغاز کرد و تا به امروز موفق شده است نزدیک به 5.9 میلیون دلار سرمایه را جذب کند. همچنین، مدعی شده است مشکل نداشتن تمرکز و اختلال در یادگیری را از طریق طراحی یک ابزار پوشیدنی (رابط مغز- ماشین) حل کرده است. این ابزار پوشیدنی با ارائه بازخوردهایی به معلمان اجازه می‌دهد آگاه شوند چه موضوعی ذهن دانش‌آموزان را درگیر خود کرده و از چه راهکاری می‌توان برای بهبود سطح یادگیری استفاده کرد. این ابزار به معلمان اطلاع می‌دهد دانش‌آموزان چه زمانی در کلاس درس خسته می‌شوند.

BrainRobotics

در بخش قبل به محصولی که Brain Co در حال طراحی آن است اشاره کردیم. اما بنیان‌گذار استارت‌آپ Brain Co موفق شده است در سال 2015 سرمایه 5 میلیون دلاری را برای راه‌اندازی استارت‌آپ BrainRobotics به دست آورد. این استارت‌آپ به‌دنبال طراحی پروتزهای روباتیکی است که بتوان آن‌ها را با استفاده از نیروی مغز کنترل کرد. یک ابزار مقرون به صرفه که به یاری انسان‌هایی خواهد آمد که بازوی خود را از دست داده‌اند. یک ابزار هوشمند که از طریق نیروی ذهن کنترل شود و قیمتی کمتر از 3000 دلار داشته باشد. بازوی روباتی مصنوعی که این استارت‌آپ قرار است تولید کند، شباهت زیادی به نمونه‌هایی خواهد داشت که در سری فیلم‌های ترمیناتور مشاهده کردیم.

NeuroLutions

این استارت‌آپ کار خود را از سال 2007 میلادی آغاز کرد و تا به امروز موفق شده است سرمایه 2.15 میلیون دلاری را به دست آورد. این استارت‌آپ به‌دنبال طراحی ابزاری است که به افراد معلول کمک کند. محصولی که قرار است از سوی این استارت‌آپ تولید شود ممکن است انقلابی در فناوری رابط مغز و کامپیوتر به وجود آورد، به دلیل اینکه به‌دنبال آن است تا یک بار دیگر حیات و فعالیت را به اندام‌هایی که فلج شده‌اند بازگرداند. هر ساله 795 هزار نفر در ایالات متحده دچار سکته مغزی می‌شوند. این استارت‌آپ به‌دنبال توسعه یک اسکلت روباتیک است که IpsiHand نام دارد. این اسکلت سعی می‌کند مغز را تحریک سازد تا سیگنال‌هایی را برای اندام‌هایی که بر اثر سکته مغزی بی‌حرکت شده‌اند ارسال کند. ارسال مداوم این سیگنال‌ها درنهایت باعث به وجود آمدن ارتباطات سیناپسی جدیدی می‌شود که باعث بازگرداندن عملکرد به اندام‌های آسیب‌‌دیده می‌شود.

Neurable

این استارت‌آپ کار خود را از سال 2015 در ماساچوست آغاز کرد. در بدو کار خود موفق شد سرمایه 2 میلیون دلاری را به دست آورد. فعالیت این استارت‌آپ روی امواج مغزی متمرکز است. این استارت‌آپ به‌دنبال طراحی رابطی است که بتواند از امواج مغزی استفاده کند و با دستگاه‌های اطراف به تعامل بپردازد. رابط مغز و کامپیوتری که این استارت‌آپ طراحی خواهد کرد، از EEG استفاده می‌کند تا فعالیت‌های مغزی را ضبط و این داده‌ها را تحلیل کند و به کاربر اجازه دهد محیط اطراف خود را بی‌درنگ و همانند یک بازی کامپیوتری کنترل کند. محصولی که این استارت‌آپ آماده خواهد کرد، مورد استفاده تولیدکنندگان هدست‌های واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده و همچنین توسعه‌دهندگان کیت‌های نرم‌افزاری قرار خواهد گرفت. این استارت‌آپ در نظر دارد SDK مربوط به این محصول را در نیمه اول سال جاری میلادی عرضه کند. 

همان گونه که مشاهده کردید، دستاوردهایی که از سوی این 10 استارت‌آپ فعال در حوزه رابط مغز و کامپیوتر به بازار عرضه شده یا خواهند شد درست همانند داستان‌های علمی و تخیلی هستند. محصولاتی که آماده شده یا در حال آماده شدن هستند همانند نمونه‌ای که فیسبوک به‌دنبال طراحی آن است، تحولات عظیمی را رقم خواهند زد. دستاوردهایی که تعدادی از آن‌ها ممکن است بشریت را از یک سری معضلات و مشکلات لاعلاج رهایی بخشند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟