یادگیری ماشینی در خدمت راز طول عمر
سن مغز می‌تواند زمان مرگ انسان را بگوید
در حالی که سن تقویمی مدت زمانی را نشان می‌دهد که در این کره خاکی زندگی کرده‌ایم، اما سن زیستی ممکن است اطلاعات بسیار مهم‌تری را در اختیار ما قرار دهد. سن زیستی این پتانسیل را دارد تا به شما اعلام دارد بدن شما در چه شرایطی قرار داشته و تا چه اندازه به شما اجازه خواهد داد در این کره خاکی به حیات ادامه دهید.

1606683296_1_0.gif

پژوهشگران کالج امپریال لندن به پیشرفت‌های بزرگی در ارتباط با سن زیستی دست یافته‌اند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که از طریق عکس‌برداری از مغز می‌توان اطلاعاتی در ارتباط با سن زیستی افراد به دست آورد. نزدیک به دو سال پیش، پژوهشگران این موسسه آزمایشی انجام دادند که به منظور محاسبه سن زیستی افراد در نظر گرفته شده بود. در این آزمایش پژوهشگران 150 ژن فعال در خون را مورد ارزیابی قرار دادند. البته در آن زمان دانشمندان می‌توانستند از طریق راه‌کارهای دیگری همچون بررسی نمونه ادرار یک فرد سن زیستی او را تشخیص دهند.

مطلب پیشنهادی

چگونه انسان‌ها از صد درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کنند
برای اولین بار یک باور اشتباه درباره مغز را به دست فراموشی بسپارید

اما پژوهشگران کالج امپریال بر این باور هستند که روش دیگری را به منظور تشخیص سن زیستی مردم ابداع کرده‌اند. در این آزمایش دانشمندان از طریق عکس‌برداری مغزی (ام‌آر‌آی) و بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند سن زیستی مردم را تشخیص دهند. اگر روش ابداعی آن‌ها به طور کامل مورد تایید قرار گیرد، آن‌گاه تشخیص سن زیستی مردم به سادگی تشخیص یک لیوان تمیز از غیر تمیز ساده خواهد بود.

‌تکنیکی که در بطن این روش جدید قرار دارد، اولین بار در سال 2010 میلادی معرفی شد. این روش که بر مبنای یادگیری ماشینی کار می‌کند، غشای مغز را به منظور از دست رفتن ماده سفید و خاکستری مغز که باعث افزایش سن می‌شود مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

مدل سه‌بعدی از مغز که نشان می‌دهد ما چگونه زبان‌ها را درک می‌کنیم
یافته‌های جدید درباره توانایی‌های مغز انسان

تکنیک فوق در طول این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی کرد تا سرانجام در تاریخ شش اردیبهشت ماه نتایج حاصل از این پژوهش در مجله Molecular Psychiatry به چاپ رسید. دانشمندان این پروژه تحقیقاتی گفته‌اند: «مهم‌ترین چالشی که پیش روی ما قرار داشت، پیاده‌سازی استانداردی بود که بتواند کاهش حجم غشا مغز در زمان عکس‌برداری مغزی را به درستی اندازه‌گیری کند. برای دستیابی به چنین استانداردی از مغز بیش از 2000 انسان سالم اسکن مغزی گرفتیم و در ادامه با مقایسه این تصاویر و داده‌هایی که در اختیار داشتیم، موفق شدیم نرخ تحلیل مغز را به درستی محاسبه کنیم.

به عبارت دیگر این 2000 ام‌آر‌ای که از مغز افراد سالم گرفته شد به منظور ترسیم نقشه‌ای مورد استفاده قرار گرفت که نشان دهد یک مغز سالم باید چگونه باشد. در ادامه با مقایسه اسکن‌های جدید با داده‌هایی که از قبل در اختیار داشتیم، مشاهده کردیم ارتباط مستقیمی میان سن زیستی و مغز تحلیل رفته وجود دارد.»

مطلب پیشنهادی

دانشمندان الگوریتم هوشمندی مغز انسان را کشف کردند!

دانشمندان برای اثبات درست و معتبر بودن تکنیک خود از تصاویر مغزی افرادی که در 73 سالگی از مغز آن‌ها ام‌آر‌آی گرفته شده بود نیز استفاده کردند. دانشمندان دریافتند در افرادی که میزان تحلیل ماده سفید و خاکستری مغز آن‌ها بیشتر است، سن زیستی آن‌ها نیز بیشتر است. به همین دلیل است که این افراد در ظاهر سالمندتر بوده و در مقایسه با همسالان خود از توانایی‌های محدود‌تری برخوردار هستند. همچنین اگر سن مغزی یک انسان از سن تقویمی او بیشتر شود، به احتمال زیاد این فرد پیش از آن‌که به سن 80 سالگی برسد، جان خود را از دست می‌دهد.

لازم به توضیح است که این تکنیک در محاسبه سن زیستی چیزی در حدود پنج سال خطا نشان می‌دهد. پژوهشگران به دنبال آن هستند تا این ضریب خطا را اصلاح کرده تا به دقت بالاتری دست پیدا کنند. در صورت برطرف شدن خطاهای این چنینی، از این روش به عنوان جایگزینی برای روش محاسبه شاخص توده بدن (BMI) سرنام body mass index می‌توان استفاده کرد. جیمز کول دانشیار دپارتمان پزشکی کالج IC لندن گفته است: «یک شخص می‌تواند به دکتر خود مراجعه کند، اسکن مغزی خود را به دکتر نشان دهد و دکتر به او اعلام دارد مغز او ده سال پیرتر از آن چیزی است که باید باشد. در ادامه رژیم غذایی مناسب یا تغییر الگوی زندگی را برای او تجویز کرده یا یک دوره درمان جدید را برای او تجویز کند. البته در مقطع فعلی این روش هنوز آن‌گونه که باید دقیق نیست که بتواند برای هر فردی مورد استفاده قرار گیرد.»

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟