کدام میان رده بهتر است؟
کدام را بخریم؟ هوآوی آنر 7X یا گلکسی A7 2017؟
تقریبا همه می‌دانیم که هوآوی و سامسونگ دو نمونه از موفق‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند هستند. به همین دلیل، اگر قصد خرید گوشی هوشمند داشته باشیم، روی گزینه‌های این دو شرکت به نحو دیگری حساب می‌کنیم. برای مثال، در بازار ایران دو گوشی Honor 7X و Galaxy A7 2017 از محبوب‌ترین میان‌رده‌ها هستند. اما کدام یک از دیگری بهتر است؟

1606683296_1_0.gif

ما پیش از این به بررسی چند نمونه از میان‌رده‌های هوآوی مثل Mate 10 lite و P Smart پرداخته بودیم؛ حالا تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه یکی دیگر از میان‌رده‌های این شرکت با یکی از رقبای گردن کلفتش بپردازیم. به همین دلیل، گوشی‌های هوآوی آنر 7X و سامسونگ گلکسی A7 2017 را از چندین منظر مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید.

طراحی

در مبحث طراحی ما به چندین مسئله باید توجه داشته باشیم. اولین مسئله، زیبایی است. 

نمی‌توانیم هیچ یک از این دو گوشی را زشت بدانیم. هر دو سعی در کاهش حد اکثری حاشیه‌ها داشته‌اند و در همین راستا، آنر 7X توانسته حدود 77 و گلکسی A7 2017 تونسته است حدود 73 درصد از سطح جلویی خود را به نمایشگر اختصاص دهد. تنها مسئله‌ای که وجود دارد، نوآوری بصری است. سامسونگ سال‌ها است که از همین زبان طراحی استفاده می‌کند. هرچند خیلی از کارشناسان معتقدند استفاده از زبان طراحی تکراری موجب افزایش اعتماد خریدار است؛ اما بیایید صادق باشیم، تغییر برای شما لازم است! حتی اپل هم بعد از این همه سال در طراحی خود دست برد تا یک محصول باشکوه عرضه کند. سامسونگ هم باید این تغییر را از انحصار پرچم‌داران خود بیرون بیاورد و به میان رده‌هایش بکشاند. در سوی دیگر، هوآوی آنر 7X با زبان طراحی روز و اختصاص دادن یک بدنه کشیده به محصولش توانسته است عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد. نتیجه این مسئله، خوش‌دستی گوشی و ایجاد یک تجربه کاربری بهتر بوده است. 

مسئله دوم کیفیت ساخت است.

اگر کاربر از لمس گوشی خود احساس استحکام را دریافت نکند، مدام استرس از دست دادن گوشی نازنینش را خواهد داشت. هر دوی این گوشی‌ها در این زمینه عملکرد خوبی دارند و به لطف بدنه‌های خوش‌ساخت و با کیفیتی که دارند، به خوبی احساس استحکام و آرامش حاصل از آن را به کاربر منتقل می‌کنند. داشتن یک لایه گوریلا گلس روی نمایشگرهای این دو گوشی و آلومینیومی بودن بدنه‌ها، عملکرد هر دوی این گوشی‌ها را در این بخش قابل قبول می‌سازد؛ اما نکته‌ای که باعث برتری سامسونگ در این بخش می‌شود، داشتن گواهینامه IP68 است. به لطف داشتن این گواهینامه، با این گوشی می‌توانید در زیر آب هم به راحتی عکاسی و بازی کنید.

مسئله‌ آخر، راحتی استفاده است.

تا دو سال پیش هیچکس نمی‌توانست از یک گوشی به صورت همزمان انتظار داشته باشد که هم یک نمایشگر بزرگ داشته باشد و هم برای استفاده با یک دست راحت باشد. اما حالا اوضاع عوض شده است. به لطف از بین رفتن حاشیه‌های گوشی و تغییر نسبت طول به عرض از 16:9 به 2:1 حالا هم می‌توانید یک نمایشگر بزرگ داشته باشید و هم می‌توانید با گوشی خود به راحتی با یک دست تایپ کنید. البته در بین این گوشی، باز هم محصول هوآوی عملکرد بهتری دارد؛ زیرا از یک نمایشگر 5.9 اینچی استفاده می‌کند و سهم محصول سامسونگ از نمایشگر تنها به 5.7 اینچ می‌رسد.

نمایشگر

گوشی هوآوی آنر 7X دارای یک نمایشگر 5.9 اینچی با رزولوشن Full HD+ است و در طرف دیگر، سامسونگ یک نمایشگر 5.7 اینچی با رزولوشن Full HD دارد. نمایشگر محصول آنر بر روی یک پنل LCD مبتنی بر فناوری IPS قرار دارد و صفحه نمایش گوشی سامسونگ بر روی یک پنل Super AMOLED. تراکم پیکسلی نمایشگر Honor 7X به 407 پیکسل بر هر اینچ می‌رسد، در حالی که تراکم پیکسلی نمایشگر گلکسی A7 2017 برابر با 386 پیکسل بر هر اینچ است. 

روشنایی نمایشگر Honor 7X بد نیست؛ اما نمی‌توان آن را جزو بهترین نمایشگرهایی دانست که تا به حال با آن سر و کار داشته‌ایم. از طرف دیگر، تراکم پیکسلی بالاتر آن باعث نمایش بهتر جزئیات نسبت به محصول سامسونگ می‌شود. کشیده بودن نمایشگر آنر هم به ما کمک می‌کند محتواهای اینترنتی جدیدی که با این نسبت تصویر روانه رسانه‌ها خواهد شد را با لذت بیشتری تماشا کنیم.

از سوی دیگر، گوشی گلکسی A7 2017 به لطف داشتن پنل Super AMOLED دارای کنتراست فوق‌العاده بالا، غنای رنگی بهتر و مصرف کمتر انرژی است. نمایشگر این گوشی همچنین روشنایی بیشتری نسبت به Honor 7X دارد که به کاربر کمک می‌کند بتواند محتوای صفحه نمایش را با خیالی آسوده زیر آفتاب تماشا کند.

نمایشگر هیچ یک از این دو گوشی را نمی‌توان قاطعانه برتر از دیگری دانست؛ اما سامسونگ و پنل‌های AMOLED این شرکت همیشه طرفدار بیشتری نسبت به LCD داشته است.

مطلب پیشنهادی

مقایسه گوشی‌های هواوی Nova 2 Plus و شیائومی Mi A1

دوربین

سامسنگ روی گلکسی A7 2017 از یک دوربین 16 مگاپیکسلی با f/1.9 استفاده کرده است؛ این در حالی است که آنر 7X دارای یک ستاپ دوربین دوگانه متشکل از یک دوربین 16 مگاپیکسلی با f/2.2 و یک دوربین 2 مگاپیکسلی برای ایجاد افکت Bokeh، دیفوکوس کردن زمینه و عکاسی پرتره است. در شرایط نوری مناسب، هر دو گوشی می‌توانند عکس‌های قابل قبولی ثبت کنند؛ اما کیفیت ثبت عکس امروزه تنها به یکی از مولفه‌های قیاس میان دو گوشی تبدیل شده است. گوشی هوآوی آنر 7X به لطف داشتن دوربین دوگانه امکانات به مراتب بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد و سخت می‌توان از کنار این امکانات گذشت. برای مثال، شما می‌توانید پرتره‌هایی بسیار زیبا با این گوشی ثبت کنید؛ عکس‌هایتان را هنری کنید و از داشتن قابلیتی شبیه به دوربین‌های حرفه‌ای DSLR لذت ببرید. اما با سامسونگ گلکسی A7 2017 تنها می‌توانید عکس بگیرید؛ یک عکس معمولی. البته نباید از این نکته بگذریم که محصول سامسونگ به لطف داشتن دریچه دیافراگم بزرگ‌تر، در محیط‌های تاریک عکس‌های بهتری نسبت به محصول آنر ثبت می‌کند. 

اما در بخش سلفی، ورق کاملا به طرف گلکسی A7 2017 برمی‌گردد. این گوشی با داشتن یک سنسور 16 مگاپیکسلی با f/1.9 می‌تواند سلفی‌هایی بسیار خوب از شما ثبت کند. هرچند دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی Honor 7X هم سلفی‌های قابل قبولی ثبت می‌کند، اما روی کاغذ، محصول سامسونگ قابل اعتناتر است و در زمینه ثبت جزئیات بهتر از هوآوی عمل کرده است. هرچند در عمل، برای ما قابلیت ثبت سلفی Bokeh هم بسیار جذاب بود و سلفی‌های Honor 7X را هم خیلی دوست داشتیم.

هر دوی این گوشی‌ها در بخش فیلمبرداری می‌توانند کیفیت Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه را ارائه دهند که در این رده قیمتی قابل قبول است.

سخت افزار

اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، انجام امور روزمره، جابجایی فایل‌ها و پردازش هزار چیز دیگر که می‌دانید و نمی‌دانید، بر عهده تراشه یک گوشی هوشمند است. هرچه سرعت پردازنده‌های یک تراشه بیشتر باشد، سرعت انجام این امور هم بیشتر است. پس با در نظر گرفتن اهمیت این مبحث، به سراغ مقایسه این دو گوشی می‌رویم.

گلکسی A7 2017 دارای یک تراشه 8 هسته‌ای موسوم به Exynos 7880 است. این تراشه ساخت خود سامسونگ است و می‌تواند با نهایت سرعت 1.9 گیگاهرتز پردازش کند. متاسفانه طراحی این تراشه به صورت تک خوشه‌ای است؛ در حالی که امروزه اکثر تراشه‌های 8 هسته‌ای را مبتنی بر دو خوشه 4 هسته‌ای طراحی می‌کنند تا یک خوشه برای انجام امور سبک‌تر به کار گرفته شود و به این ترتیب خوشه بزرگ‌تر انرژی زیادی مصرف نکند. پردازنده‌های این تراشه می‌توانند تا سرعت 1.9 گیگاهرتز پردازش کنند که رقم قابل قبولی است. در عمل هم این گوشی می‌تواند به خوبی از پس اجرای امر روزمره و بازی‌های سبک و نیمه سنگین بربیاید؛ اما در اجرای بازی‌های سنگین یا اجرای چندین اپ به صورت همزمان ممکن است با کمی داغ یا کند شدن گوشی مواجه شوید. این گوشی به 3 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است که می‌توانید در کنار آن از یک کارت حافظه جانبی هم استفاده کنید. 

در طرف دیگر ماجرا، آنر 7X با یک تراشه Kirin 659 ساخت شرکت هوآوی به میدان آمده است؛ تراشه‌ای 8 هسته‌ای و دو خوشه‌ای که می‌تواند تا سرعت 2.36 گیگاهرتز پردازش کند. در کنار این تراشه، Honor 7X به 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی با قابلیت ارتقا به وسیله کارت حافظه جانبی مجهز شده است که به آن قابلیت اجرای بازی‌های نیمه سنگین، سنگین و یا اجرای چندین اپ به صورت همزمان را می‌دهد. با این وجود، بر خلاف گلکسی A7 2017 که از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برد، آنر 7X لیتوگرافی 16 نانومتری دارد و این مسئله تا حدودی اثر خوشه‌ها بر مصرف باتری را کمرنگ می‌کند.

داشتن تراشه‌ای با پردازنده‌های سریع‌تر و داشتن حافظه اجرایی بیشتر، باعث شده است آنر در این بخش عملکردی به مراتب بهتر از گلکسی داشته باشد. در آزمون‌های فنی هم این تفاوت به طرز معناداری به چشم می‌آید. هرچند تراشه سامسونگ در عمل شما را ناامید نمی‌کند؛ اما در هر مقایسه‌ای، هدف ما نمایش برتری‌های یک گزینه نسبت به گزینه دیگر است.

در این تصویر می‌توانید مقایسه آزمون Antutu 6 بر روی Honor 7X و Galaxy A5 2017 را که از تراشه مشابه Galaxy A7 2017 بهره می‌برد را ببینید. توجه داشته باشید که A5 2017 به لطف داشتن نمایشگر کوچکتر، عملکردی بهتر از A7 2017 خواهد داشت؛ اما باز هم پایین‌تر از آنر 7X قرار گرفته است.

باتری

گلکسی A7 2017 دارای یک باتری 3600 میلی آمپر ساعتی است. این گوشی به لطف داشتن نمایشگر AMOLED در آزمون پخش ویدیو و وب‌گردی عملکرد مناسب‌تری نسبت به آنر 7X از خود به جا گذاشت؛ اما این تفاوت آنقدرها هم به چشم نمی‌آید؛ زیرا پردازنده کم‌مصرف‌تر به کار رفته روی Honor 7X تا حد زیادی به مصرف بهتر باتری 3340 میلی آمپر ساعتی این گوشی کمک می‌کند.

در عمل، هر دو گوشی برای یک روز استفاده معمولی و نیمه سنگین کفایت می‌کنند و نمی‌توان به هیچ کدام به عنوان گزینه‌ای ضعیف نگاه کرد؛ اما عدم پشتیبانی Honor 7X از شارژ سریع یک نقطه ضعف به حساب می‌آید. پر شدن باتری این گوشی به حدود 2.5 ساعت زمان نیاز دارد؛ این در حالی است که باتری رقیبش در زمانی حدود 2 ساعت به شارژ کامل می‌رسد.

مطلب پیشنهادی

هشت دلیل برای خرید گوشی Honor 7X
هوآوی، فرمانروای میان‌رده‌ها

نرم افزار

هر دوی این گوشی‌ها با اندروید نسخه 7.0 نوقا به بازار آمده‌اند و هر دو هم رابط کاربری خاص خود را روی این سیستم عامل پیاده کرده‌اند. انتخاب بین این دو رابط کاربری یک مسئله سلیقه‌ای است و باید اعتراف کنیم که هر دوی آن‌ها بسیار هوشمندانه طراحی شده‌اند. امکانات مربوط به بهینه‌سازی عملکرد در هر دو رابط کاربری وجود دارد و قابلیت‌های شخصی‌سازی آن‌ها هم کاملا قابل قبول است. پس در این زمینه، انتخاب برنده به عهده شما است.

ارزش خرید

همیشه گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم: در خرید یک گوشی، بیش از آن که به برند آن اهمیت بدهید، نیازهای خود را بسنجید. همانطور که دیدید، گوشی Honor 7X در چندین زمینه‌ بهتر از Galaxy A7 2017 عمل کرده بود؛ اما قیمت آن در حال حاضر نزدیک به 400 هزار تومان کمتر از محصول گلکسی است. با این وجود، به عقیده بسیاری از خریداران، ضد آب بودن گوشی، داشتن پنل Super AMOLED و باتری بهتر، مولفه‌هایی هستند که ارزش پرداخت این هزینه بیشتر را دارد. 

اگر برای شما هم اینچنین است، Galaxy A7 2017 بدون شک برای شما گزینه بهتری است؛ زیرا با این گوشی هم می‌توانید اکثر فعالیت‌هایی که Honor 7X از پس آن‌ها برمی‌آید را انجام دهید؛ اما با آنر 7X نمی‌توانید زیر آب بروید!

اگر هم برای شما مسئله خوش‌دستی گوشی، عکاسی با دوربین دوگانه، پردازش قدرتمندتر و به روز بودن طراحی گوشی مهم‌تر است، می‌توانید هوآوی آنر 7X را انتخاب کرده و در آخر هم می‌توانید مقداری پس انداز کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟