هوآوی، فرمانروای میان‌رده‌ها
هشت دلیل برای خرید گوشی Honor 7X
آنر به عنوان زیرمجموعه شرکت بزرگ هوآوی چندین سال است که در بازار گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند و محصولاتش دو مشخصه بارز دارند: کیفیت و ارزش خرید بالا. چند ماهی است که محصول جدید این شرکت یعنی Honor 7X روانه بازار شده است و با استقبال خوبی هم مواجه شده است. از همین رو، تصمیم گرفته‌ایم به بررسی این گوشی بپردازیم.

1606683296_1_0.gif

گوشی Honor 7X را می‌توان یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار دانست و آن را حتی با گوشی‌های خیلی گران‌تر هم مقایسه کرد. در این مطلب، هشت دلیل برای خرید این گوشی برای شما برمی‌شماریم تا اگر قصد خرید یک گوشی میان‌رده با قیمتی کمتر از 1.5 میلیون تومان داشتید، Honor 7X را فراموش نکنید.

1- طراحی مدرن

سال 2017 نقطه عطفی در طراحی گوشی‌های هوشمند بود. میل شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند به حذف حاشیه‌ها و تغییر تناسب طوب و عرض نمایشگرها، باعث شد اکثر پرچم‌داران 2017 دارای نمایشگرهایی با نسبت 18 به 9 و طراحی بدون حاشیه باشند. طبق معمول، پس از این که پرچم‌داران یک قابلیت جدید را معرفی می‌کنند، نوبت به میان‌رده‌ها می‌رسد که تغییر کنند. این اتفاقی بود که برای Honor 7X افتاد و این گوشی میان‌رده، با طراحی مشابه یک پرچمدار روانه بازار شد. حاشیه ناچیز، نسبت طول و عرض نمایشگر 18 به 9 و کیفیت بالای ساخت بدنه فلزی این گوشی را در تراز یک پرچم‌دار قرار می‌دهد. بدنه فلزی این گوشی به صورتی طراحی شده است که به راحتی از دست کاربر لیز نخورد و از طرف دیگر، حس استحکام و سبکی را منتقل کند. دکمه‌های جانبی در این گوشی در مکان‌هایی قرار گرفته‌اند که کاربر به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. این مسئله در ارتباط با محل قرارگیری حسگر اثر انگشت هم صدق می‌کند.

نکته منفی در طراحی این گوشی بیرون زدگی دوربین در پشت آن است. البته اکثر کاربران ایرانی برای گوشی‌های خود قاب تهیه می‌کنند و به این ترتیب این مشکل هم حل می‌شود؛ اما برای کاربرانی که تمایل دارند بدون مرز با گوشی خود در تماس باشند، این مسئله ممکن است کمی زننده باشد. از طرف دیگر، نوار سیاه رنگی که هنگام کار با گوشی در برخی از اپ‌ها در اطراف نمایشگر دیده می‌شود هم عجیب و آزاردهنده است.

2- نمایشگر با کیفیت

گوشی Huawei Honor 7x

با این که تقریبا همه می‌دانند استفاده از نمایشگرهای مبتنی بر پنل‌های OLED بهتر از پنل‌های LCD است، اما این مسئله به معنای بد بودن نمایشگرهای LCD نیست. پنل‌های LCD کیفیت‌های متفاوتی ارائه می‌دهد و یک LCD خوب، می‌تواند به خوبی با OLED رقابت کند. برای مثال، گوشی Mate 10 و با HTC U11 را در نظر بگیرید که با وجود پرچمدار بودن، از نمایشگرهای LCD بهره می‌برند. روی گوشی Honor 7X هم از یک پنل LCD با فناوری ساخت IPS استفاده شده است که دارای رزولوشن Full HD+ است. این نمایشگر 5.93 اینچی دارای تراکم پیکسلی 407 پیکسل بر هر اینچ است که تضمین می‌کند کاربر می‌تواند تمام جزئیات و متن‌های ریز را به خوبی ببیند. از منظر خوانایی زیر آفتاب هم این گوشی در رده قیمتی خود یکی از بهترین‌ها است. این نمایشگر با کنتراست نسبتا بالایی که دارد، در امر رنگ‌بندی هم عملکرد بسیار خوبی داشته و پاسخگوی تمام نیازهای شما از یک نمایشگر میان‌رده خواهد بود. روی این نمایشگر از یک لایه گوریلاگلس استفاده شده است تا از آن در برابر خط و خش محافظت کند، اما هوآوی اعلام نکرده است که این شیشه مربوط به کدام نسل از گوریلاگلس است.

با وجود این که نمایشگر این گوشی در اکثر زمینه‌ها قابل قبول است، اما حد اکثر روشنایی آن می‌توانست از این بیشتر هم باشد. نمی‌توان گفت که در مجموع با یک نمایشگر تاریک روبرو هستیم؛ اما اگر کمی روشن‌تر بود، اوضاع خیلی بهتر هم می‌شد. حد اقل روشنایی صفحه نمایش هم یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشت. هر چه این میزان کمتر باشد، کار کردن با گوشی در محیط‌های تاریک ضرر کمتری برای چشم دارد. البته در این موضوع Honor 7X عملکرد خوبی دارد و حتی گزینه‌ای مخصوص کار کردن در محیط‌های تاریک در تنظیمات تعبیه شده است تا با کاهش اشعه آبی، باعث جلوگیری از اختلال خواب در کاربران شود.

3- دوربین دوگانه

گوشی Huawei Honor 7x

امروزه خیلی از گوشی‌ها دارای دوربین دوگانه هستند؛ اما خیلی از آن‌ها کیفیتی که از دوربین دوگانه انتظار دارید را برای شما به ارمغان نمی‌آورند. گوشی Honor 7X از جمله مواردی است که عملکرد بسیار مناسبی در بخش دوربین دارد و شما را ناامید نخواهد کرد. دوربین دوگانه این گوشی از دو سنسور تشکیل شده است که یکی از آن‌ها 16 مگاپیکسلی با f/2.2 است و دیگری 2 مگاپیکسلی بوده و وظیفه آن ایجاد افکت Bokeh است. افکت Bokeh همان حالتی از عکاسی است که سوژه در آن واضح است، در حالی که فضای پس زمینه آن تار شده است. این افکت کمک می‌کند تصویر ثبت شده با این دوربین زیبا و حرفه‌ای‌تر به نظر برسد. از سایر قابلیت‌های دوربین آنر 7 ایکس، می‌توان به عکاسی در حالت HDR و پانوراما اشاره کرد. در کنار دوربین قدرتمند این گوشی، سلفی 8 مگاپیکسلی آن هم با بهینه‌سازی نرم افزاری و الگوریتم‌های خاصش می‌تواند به شما کمک کند سلفی‌هایی بسیار زیبا ثبت کنید. با توجه به قیمتی که این گوشی دارد، نداشتن لرزشگیر کاملا منطقی به نظر می‌رسد و نمی‌توان آن را یک نقطه ضعف برای یک گوشی با این قیمت دانست.

یکی از قابلیت‌های جذاب گوشی‌های جدید هوآوی این است که کاربر می‌تواند پس از ثبت عکس، فوکوس آن را تغییر دهد. این امر به لطف الگوریتم‌های خاص دوربین‌های هوآوی ممکن شده است و Honor 7X هم از این قابلیت بهره می‌برد.

عملکرد دوربین این گوشی در نور مناسب کاملا رضایتبخش است؛ با این وجود بعضا اشتباهاتی در تشخیص سوژه و تعیین مرز سوژه و زمینه در آن رخ می‌دهد که چندان هم آزاردهنده نیست. فراموش نکنید که گوشی‌های پرچم‌دار هم با چنین مشکلاتی روبرو می‌شوند؛ اما در این گوشی، بسامد این اتفاق نسبت به پرچم‌داران بیشتر است.

تصاویر ثبت شده در نور کم مطابق انتظار چندان دلچسب نیست؛ اما آنقدرها هم بد نیست که به کل قید عکس گرفتن در نور کم را بزنید. بسیاری از گوشی‌های گران‌تر از آنر 7X هم نمی‌توانند در محیط‌های خیلی تاریک نمی‌توانند عکس‌های قابل قبولی ثبت کنند؛ پس نمی‌توان به این گوشی خرده گرفت.

4- پردازنده قدرتمند

گوشی Huawei Honor 7x

تراشه به کار رفته روی گوشی Honor 7X، تراشه Kirin 659 است؛ تراشه‌ای میان‌رده با قدرت پردازش مناسب و مصرف باتری بسیار بهینه. توان کلاک این تراشه ساخت هوآوی تا 2.36 گیگاهرتز می‌رسد؛ اما معماری آن به گونه‌ای است که تنها 4 هسته از 8 هسته آن می‌توانند با این سرعت به پردازش اطلاعات بپردازند. کلاستر دوم هسته‌های این تراشه برای امور سبک‌تر طراحی شده است تا به مصرف بهینه باتری کمک کند؛ به همین دلیل، نهایت سرعت پردازش در 4 هسته ضعیفتر این تراشه به 1.7 گیگاهرتز می‌رسد. 

تراشه Kirin 659 همان تراشه‌ای است که بر روی گوشی‌های Mate 10 lite و Huawei P Smart هم به کار رفته است. از این جهت می‌توان حدس زد که عملکرد این گوشی‌ها در بخش پردازش مشابه باشد. 

این گوشی در چندین نسخه برای بازارهای مختلف طراحی شده است و دارای 3 یا 4 گیگابایت حافظه رم و 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی است. کاربر این امکان را دارد که در کنار حافظه داخلی، از کارت حافظه جانبی هم استفاده کند؛ اما در صورت استفاده از کارت حافظه، باید قید استفاده از سیمکارت دوم را بزنید. 

در عمل، این گوشی هم عملکردی مشابه سایر میان‌رده‌های خوب هوآوی داشت. اجرای بازی‌های نیمه‌سنگین در این گوشی بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد و بازی‌های سنگین هم  با افت فریمی ناچیز مواجه می‌شوند. این همان چیزی است که از یک میان‌رده قدرتمند انتظار داریم. تراشه Kirin 659 برای همین کار توسعه یافته است: قدرت پردازشی بالا و مصرف مناسب انرژی.

مطلب پیشنهادی

مقایسه گوشی‌های هواوی Nova 2 Plus و شیائومی Mi A1

5- باتری خوب

باتری مورد استفاده روی گوشی Honor 7X یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعت است. با توجه به پردازنده این گوشی و رزولوشن نمایشگر آن، می‌توان حدس زد که عملکرد این گوشی در زمینه باتری رضایتبخش باشد.

در عمل هم این مسئله تصدیق شد؛ چرا که این گوشی برای حدود 10 ساعت وب‌گردی با اتصال وای‌فای و حدود 9 ساعت پخش ویدیو آنلاین با ما همراه بود. با این حساب، می‌توان نتیجه گرفت که این گوشی برای یک روز استفاده عادی می‌تواند همراهی قابل اعتماد برای شما باشد.

تنها مسئله‌ای که در بخش باتری به مذاق ما خوش نیامد، عدم پشتیبانی این گوشی از فناوری شارژ سریع بود. پر شدن کامل باتری این گوشی به بیش از 2 ساعت زمان نیاز دارد که برای هیچکس خوشایند نیست.

6- اسپیکر قابل قبول

گوشی Huawei Honor 7x

در این رده قیمتی نباید انتظار داشته باشیم که روی یک گوشی از بلندگوهای استریوی دوکاناله استفاده شده باشد؛ آنر 7 ایکس هم از این لحاظ ما را شگفت زده نمی‌کند. اسپیکر تکی این گوشی از منظر قدرت صدای تولیدی عملکردی کاملا رضایتبخش دازد؛ اما بیس آن چندان زیاد نیست. استفاده از قناوری DTS Audio در این گوشی از نکات جالب آن است، اما نباید فراموش کنید که این قابلیت تنها در هنگام استفاده از هدفون در اختیار شما قرار می‌گیرد.

طی مدتی که هوآوی همکاری خود با راینر میلارد را آغاز گرده است، گوشی‌های این شرکت از قابلیت Histen هم برخوردار شده‌اند. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند صدایی با ناهنجاری کمتر و به صورت اولترا واید در اختیار داشته باشد. البته این ادعای شرکت هوآوی است و در عمل، تفاوت چندانی با قابلیت‌های موزیک پلیری مانند jetAudio در آن نمی‌بینیم.

7- رابط کاربری جذاب 

البته نمی‌توانیم این گوشی را بهترین نسخه ممکن از لحاظ رابط کاربری و سیستم عامل بدانیم؛ زیرا بر خلاف Huawei P Smart اندروید 8.0 اوریو روی آن وجود ندارد؛ اما با این وجود، این گوشی با اندروید 7.0 نوقا و رابط کاربری EMUI 5.1 هم امکانات بسیار جذابی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

گوشی Huawei Honor 7x

مبحث رابط کاربری یک مسئله سلیقه‌ای است. عده‌ای ترجیح می‌دهند یک گوشی سبک با اندروید خالص داشته باشند؛ اما عده‌ای هم رام‌های شخصی‌ سازی شده شرکت‌ها را به خاطر قابلیت‌ها و امکانات بیشتری که در اختیار کاربر قرار می‌دهند ترجیح می‌دهند. این گوشی می‌تواند برای دسته دوم یک گزینه ایده‌آل باشد. عده‌ای از دسته دوم داشتن App Drawer را ترجیح می‌دهند و عده‌ای هم نه. هوآوی برای هر دو گروه گزینه‌هایی تدارک دیده است.

گوشی Huawei Honor 7x

گوشی Huawei Honor 7xگوشی Huawei Honor 7x

طراحی بخش‌های مختلف این رابط کاربری بسیار هوشمندانه صورت گرفته است. در اکثر موارد این طراحی به گونه ای است که کاربر برای رسیدن به عمیق‌ترین گزینه‌ها و بخش‌های مختلفی مثل تنظیمات، نیازی به بیشتر از 4 یا 5 لمس ندارد. جدا از سادگی محیط کاربری، امکانات فراوانی هم در اختیار کاربر قرار دارد که مربوط به مبحث بهینه‌سازی عملکرد گوشی است. البته این قابلیت جدیدی نیست، منتها در این نسخه بسیار کامل‌تر و هوشمندانه‌تر از قبل شده است. در بخش موسوم به Phone Manager می‌توانید میزان مصرف رم، باتری و حافظه داخلی را مدیریت کنید و حتا افراد و واژه‌های خاص را در فهرست مسدودیت قرار دهید. در کنار این قابلیت‌ها، می‌توانید گوشی خود را در برابر ویروس‌ها هم بیمه کنید.

گوشی Huawei Honor 7x

گوشی Huawei Honor 7x

گوشی Huawei Honor 7x

قابلیت بعدی، ویژگی موسوم به App Twin است. این قابلیت به شما کمک می‌کند بتوانید از هر اپلیکیشنی دو تا داشته باشید تا برای مثال بتوانید از دو Telegram X  به صورت همزمان روی گوشی خود استفاده کنید.

8- ارزش خرید بالا

هوآوی در این رده قیمتی یکی از بهترین‌های بازار است و در واقع می‌توان اصلی‌ترین رقیب این شرکت را خودش دانست!

گوشی‌های P Smart، Honor 7X و Mate 10 lite هر سه گزینه‌هایی با ارزش خرید بالا و امکانات تقریبا مشابه هستند. احتمالا هر کسی که قصد خرید یک گوشی بین 1 تا 1.5 میلیون تومانی داشته باشد و 5 گزینه پیش رویش باشد، حد اقل یک گزینه آن از بین محصولات شرکت هوآوی خواهد بود. البته احتمالا با ورود موج جدید محصولات میان‌رده سایر شرکت‌ها مثل شیائومی، این شکت به چالش جدی‌تری برخواهد خورد؛ اما احتمالا هوآوی هم به همین گوشی‌ها بسنده نخواهد کرد و محصولات جدیدتری را روانه بازار خواهد کرد. 

جمع بندی

بزرگ‌ترین مزیت محصولات هوآوی در این رده قیمتی، طراحی مدرن است. سایر شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند زبان طراحی جدید بازار را در رده‌های میانی رو به پایین گوشی‌هایشان جای دهند، اما هوآوی با سه گوشی به این مهم نائل آمده است. 

جدا از طراحی، این گوشی در هیچ زمینه دیگری شما را ناامید نخواهد کرد. قدرت پردازش Honor 7X برای انجام امور روزمره و انجام بازی‌های نیمه‌سنگین کاملا کافی است. دوربین آن هم به لطف بهره مندی از دو سنسور، عملکردی قابل قبول در انواع شرایط دارد. در کنار همه این‌ها، کاربر به یک باتری قدرتمند نیاز دارد که بتواند برای مدتی طولانی از کار کردن با گوشی خود لذت ببرد و آنر 7 اکس این مسئله را هم مد نظر دارد.

البته این گوشی خالی از ایراد نیست. نوار مشکی حاشیه نمایشگر، بیرون زدگی لنزها از بدنه، مجهز نبودن به آخرین نسخه اندروید، عدم پشتیبانی از فناوری شارژ سریع و روشنایی پایین‌تر از حد انتظار، این گوشی را کمی از یک گزینه «ایده‌آل» دور کرده است؛ اما این مشکلات چیزهایی نیستند که بتوانند کسی را از خرید این گوشی منصرف کنند و به قول فرنگی‌ها Deal-breaker نیستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟