یک میان‌رده فوق‌العاده دیگر
بررسی گوشی هواوی Mate 10 lite
در سال‌های اخیر هر کسی که قصد خرید یک گوشی میان‌رده داشته است، بدون شک به گزینه‌های هوآوی هم فکر کرده است؛ مگر کسانی که نگاهی تعصبی به برندهای خاص دارند و بالا بروند و پایین بیایند، باید مشتری ثابت یک شرکت خاص باشند. اما باید اعتراف کنیم که هوآوی در بخش میان‌رده‌ها کارش را بلد است.
در این مطلب به بررسی گوشی Mate 10 lite می‌پردازیم؛ ارزان‌ترین عضو خانواده Mate 10 هوآوی.

1606683296_1_0.gif

هرچند نام این گوشی Mate 10 lite است؛ اما به جز چند المان در طراحی و همین نام، هیچ شباهت دیگری با سری Mate 10 ندارد؛ پس عجیب نیست که بدانید این گوشی در برخی از بازارها با نام Nova 2i و یا Honor 9i شناخته می‌شود. البته این‌ها تنها اسم‌های این گوشی نیستند! گوشی Mate 10 lite یک میان‌رده خوش‌ساخت است که از زبان طراحی پرچم‌داران پیروی می‌کند و این مسئله باعث شده بود در زمان عرضه، حسابش از سایر میان‌رده‌ها جدا باشد. اما حالا دیگر استفاده از زبان طراحی جدید در بین میان‌رده‌ها هم به امری معمول بدل شده است. همین هوآوی را ببینید: Mate 10 lite، Honor 7X، Nova 2s و P Smart را روانه بازار کرده است که از لحاظ طراحی شباهت بسیار زیادی با هم دارند و حتی تراشه مورد استفاده در آن‌ها یکسان است. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی یکی از همین میان‌رده‌ها بپردازیم. همراه ما باشید با نقد و بررسی گوشی Huawei Mate 10 lite.

طراحی

mate 10 lite

اصلی‌ترین نکته در طراحیMate 10 lite، به حد اقل رساندن حاشیه‌های نمایشگر و استفاده از نسبت طول به عرض 18 به 9 در آن است. در نتیجه، این گوشی با وجود داشتن یک نمایشگر 5.9 اینچی، به خوبی در دست کاربر قرار می‌گیرد و کاربر حتی با یک دست هم می‌تواند به بخش بزرگی از صفحه نمایش دسترسی داشته باشد. بدنه آلومینیومی این گوشی احساس کار کردن با یک گوشی گران را به دست کاربر منتقل می‌کند و کیفیت ساخت بالای آن هم باعث ایجاد احساس اطمینان خاطر می‌شود. بیرون زدگی لنزهای دوربین در این گوشی کمی زننده است، اما در صورتی که از قاب استفاده کنید، دیگر مشکلی با آن نخواهید داشت. محل قرارگیری دکمه‌های جانبی و حسگر اثر انگشت هم در این گوشی مناسب است و کاربر می‌تواند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. 

از منظر طراحی این گوشی ایراد بزرگی ندارد و به عنوان یک میان‌رده، نمره بسیار بالایی در این بخش کسب می‌کند.

صفحه نمایش

همانطور که گفتیم، گوشی Mate 10 lite دارای یک صفحه نمایش 5.9 اینچی با نسبت طول به عرض 2 به 1 است. این نمایشگر 76 درصد سطح جلویی این گوشی را فرا گرفته است و بر پایه یک پنل LCD با فناوری IPS ساخته شده است. رزولوشن مورد استفاده در این نمایشگر Full HD+ است و تراکم پیکسلی 409 پیکسل بر هر اینچ را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. روشنایی این صفحه نمایش مناسب است و کاربر برای خواندن آن زیر آفتاب مستقیم با مشکل خاصی روبرو نمی‌شود. رنگ‌بندی هم در این صفحه نمایش با دقت مناسبی صورت می‌گیرد و همچنین می‌توانید از زوایای مختلف محتوای این نمایشگر را بدون افت کیفیت ببینید. 

هرچند کنتراست و روشنایی این نمایشگر فوق‌العاده نیست، اما به عنوان یک گوشی میان‌رده می‌توانید روی میت 10 لایت حساب کنید.

دوربین

mate 10 lite

گوشی Mate 10 lite نه تنها در مبحث طراحی مطابق ترند بازار حرکت کرده است، بلکه با استفاده از دوربین دوگانه هم در بخش دوربین اصلی و هم در بخش دوربین سلفی توانسته است به نوعی خودش را از سایرین متمایز کند. دوربین اصلی این گوشی از دو سنسور تشکیل شده‌اند: 16 مگاپیکسلی با f/2.2 و 2 مگاپیکسلی. مکانیزم عملکرد دوربین‌های این گوشی به این گونه است که دوربین 16 مگاپیکسلی وظیفه ثبت نور و جزئیات را بر عهده دارد و دوربین 2 مگاپیکسلی برای ایجاد عمق میدان و تار کردن زمینه سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این دوربین دوگانه کاملا رضایتبخش است و تصاویر ثبت شده با آن در نور مناسب از نظر ثبت جزئیات و رنگ‌بندی قابل قبول هستند. دوربین سلفی این گوشی هم از دو سنسور 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است تا بتوانید سلفی‌هایی با افکت Bokeh ثبت کنید. در کنار این دو دوربین، Mate 10 lite دارای یک فلش سلفی است تا بتوانید در محیط‌های کم‌ نور هم سلفی بگیرید. کیفیت سلفی‌های این گوشی هم کاملا رضایتبخش است، اما گاهی اوقات در تشخیص سوژه و تمیز دادن آن از زمینه دچار مشکل می‌شوید که مسئله چندان بغرنجی نیست. در گوشی‌های گران هم گاهی این اتفاق می‌افتد. نهایت کیفیت ضبط ویدیو با هر دو دوربین این گوشی Full HD و با سرعت 30 فریم بر ثانیه است.

سخت افزار

تراشه به کار رفته در گوشی Huawei Mate 10 lite مثل خیلی دیگر از گوشی‌های میان‌رده دیگر این شرکت از نوع Kirin 659 است. 4 هسته از 8 هسته این تراشه قابلیت پردازش با سرعت 2.36 گیگاهرتز را دارند و برای فعالیت‌های سنگین طراحی شده‌اند. این در حالی است که 4 هسته آن هم برای رایانش امور سبک و اجرای سیستم عامل توسعه یافته‌اند و می‌توانند تا 1.7 گیگاهرتز پردازش کنند. در کنار این پردازنده‌ها، هوآوی میت 10 لایت دارای 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی است. پردازش امور گرافیکی هم در این گوشی به عهده پردازنده گرافیکی Mali T830 MP2 است. به کمک این سخت افزار، می‌توانید با این گوشی انواع بازی‌های سبک و نیمه‌سنگین را به راحتی اجرا کنید؛ اما اجرای بازی‌های سنگین‌تر ممکن است شما را با افت فریم مواجه کند. در ارتباط با اجرای امور روزمره هم نباید به هیچ وجه نگران باشید؛ این گوشی به راحتی از پس انجام آن‌ها برمی‌آید. 

باتری

mate 10 lite

روی گوشی Mate 10 lite از یک باتری غیر قابل تعویض 3340 میلی آمپر ساعتی استفاده شده است که می‌تواند به خوبی برای یک روز استفاده معمول همراه شما باشد. تنها ایرادی که می‌توان در بخش باتری به این گوشی گرفت، عدم پشتیبانی آن از فناوری شارژ سریع است. در حالت عادی، این گوشی به حدود دو و نیم ساعت زمان برای پر شدن نیاز دارد و این مسئله نمی‌تواند برای هیچ کاربری خوشایند تلقی شود. 

نرم افزار

روی گوشی Mate 10 lite از نسخه 7.0 اندروید موسوم به نوقا استفاده شده است. در کنار این سیستم عامل، این گوشی دارای رابط کاربری EMUI 5.1 است که امکانات جذابی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تمرکز هوآوی در طراحی این رابط کاربری بر روی سهولت استفاده و بهینه سازی عملکرد گوشی بوده است که نمود آن را در بخش Phone Manager بیشتر از هر جای دیگری می‌توانید ببینید.

نتیجه گیری

mate 10 lite

اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده با طراحی کشیده و بدون حاشیه هستید، اگر دوست دارید از امکانات بی‌شمار دوربین دوگانه بهره ببرید، هوآوی گزینه‌های زیادی را برای شما در نظر گرفته است که Mate 10 lite یکی از بهترین‌های آن‌ها است. جدا از روشنایی نه چندان دلچسب نمایشگر و عملکرد نسبتا ضعبف دوربین این گوشی در نور کم، این گوشی می‌تواند یک گزینه محبوب برای عاشقان سلفی باشد، هرچند در هیچ زمینه‌ دیگری هم از Mate 10 lite ناامید نخواهید شد. با توجه به قیمت این گوشی، پیشنهاد ما این است که آن را جزو اصلی‌ترین گزینه‌های خود برای خرید قرار دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟