سخت‌افکار شماره 182
محصولاتی که رقابت سازندگان را فشرده‌تر می‌کند
در سالیان اخیر، گستره تولیدات سازندگان سخت‌‌افزارهای دسکتاپ افزایش یافته است تا در جذب کاربران تمامی گروه‌ها از جمله کاربران خانگی، گیمرها، اورکلاکرها و مدیران شبکه، به توفیقات زیادی دست یابند. شاید نتوان سازنده‌ای را نام برد که به اصل «تنوع محصول برای هر نوع سلیقه» پایبند نباشد.

جذب مشتری و فروش بیشتر، سیاستی است که سازندگان سخت‌‌افزار اصول بازاریابی و سیستم فروش خود را بر اساس آن تبیین می‌‌کنند. نکته قابل تأمل اینکه تولید‌‌کنندگان قطعات، سال 2016 را با راهبردی متمایز آغاز کرده‌اند. بدون تردید، تنوع و افزایش کیفیت در محصولات اخیر سازندگان، در راستای پیاده‌سازی سیاست جذب مشتری و سهم فروش بیشتر در بازارهای جهانی است. اما در ماه‌‌های گذشته، بهینه‌سازی‌‌های صورت‌گرفته در پردازنده‌‌های اسکایلک به‌عنوان یکی از ارکان اصلی کامپیوترهای دسکتاپ و پرتابل، وضعیت مادربردسازان را روشن کرد. از سوی دیگر، اینتل با عرضه پردازنده‌های پرهسته برادول E نشان داد که با وجود استقبال کم‌رنگ کاربران و صاحبان تجارت، پلتفرم X99‌ گزینه فوق‌العاده‌ای برای بازی‌های رایانه‌ای، اورکلاکینگ و استفاده در سیستم‌‌های اقتصادی ورک‌استیشن و سروربنیان است؛ اما در این میان نمی‌توان از نقش کلیدی حافظه‌های DDR4‌ در تثبیت وضعیت پلتفرم X99 غافل شد؛ چراکه فرکانس و پهنای باند بالا، مصرف کم و قابلیت اورکلاک‌پذیری، زمینه مناسبی را برای محبوبیت حافظه‌های نسل چهارم فراهم کرده است. 

مطلب پیشنهادی

کارت گرافیک STRIX GTX 1060 ایسوس رونمایی شد
عضوی جدیدی از خانواده استریکس

جدای از سازندگان مادربرد که نقش مهمی را در حوزه سخت‌‌افزار کامپیوتر ایفا می‌‌کنند؛ معرفی کارت‌های گرافیک قدرتمند از سوی انویدیا و ای‌ام‌دی نیز به عنوان موتور محرک صنعت گرافیکی، در ایجاد الگوی پایدار برای سازندگان قطعات کامپیوترهای خانگی، نقش بسزایی دارند. اما گیگابایت از تولیدکنندگان باتجربه قطعات سخت‌‌افزاری است که برای تمامی سلایق و کسب‌و‌کارها، محصولی را ارائه کرده است. اگرچه عمده تمرکز این شرکت بر طراحی مادربرد و کارت گرافیک است، تولید کامپیوترهای کامپکت، منبع تغذیه، صفحه کلید و هدفون، کیس و ابزار جانبی مخصوص بازی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. مادربردهای جدید پلتفرم X99‌ و Z170‌  تا کارت‌های گرافیک و کامپیوترهای کامپکت مخصوص بازی، از محصولات گیگابایت برای توسعه بازار فروش قطعات دسکتاپ هستند.

در ماه‌‌های اخیر، این شرکت مدل‌های شاخصی از مادربردهای برند Ultra Gaming خود را معرفی کرد. گذشته از مدل‌های مخصوص بازی با چیپ‌ست Z170 که به پشتوانه پردازنده‌‌های نسل ششم اینتل، گزینه‌های ارزشمندی برای استفاده در سیستم‌های مخصوص بازی هستند، گیگابایت حساب ویژه‌ای را روی مادربردهای اولتراگیمینگ باز کرده است. گیگابایت تا به امروز، هفت مدل از مادربردهای G1 با سوکت 2011 و چیپ‌ست X99 به ویژه مدل Designare EX را برای رقابت در حوزه مادربرد و همچنین جلب رضایت کاربران، معرفی کرده است. پشتیبانی از پردازنده‌های برادول E یکی از نقاط قوت مادربردهای X99 است که امکان استفاده از چهار مدل پردازنده 6950k، 6900k، 6850k و 6800k با 6، 8 و 10 هسته پردازشی را میسر می‌سازد. همچنین مادربرد Designare EX از امکانات متنوعی چون حمایت از درایوهای جامد با رابط M.2 و U.2 برخوردار است و از LEDهای رنگارنگ با امکان تغییر رنگ نیز بهره می‌برد. این شرکت در محصولات اورکلاکینگ نیز تمام‌قد ظاهر شده و در مسابقات اورکلاکینگ، مادربرد Z170X-SOC Force LN2، پنج رکورد جهانی فرکانس را به خود اختصاص داده است. در حوزه کارت گرافیک، این شرکت همگام با انویدیا، کارت گرافیک GTX1080 G1‌ را برای دوستداران بازی‌‌های ویدیویی عرضه کرده است تا کاربران بیشترین لذت را از اجرای بازی‌های ویدیویی، تجربه کنند.

اما حرکت کاربران به سمت استفاده از سیستم‌‌های کامپکت، حقیقتی انکارنشدنی عرصه فناوری امروز است. شرکت گیگابایت از سال گذشته، تولید کامپیوترهای کوچک (کامپکت) را نیز دنبال می‌‌کند. در همین راستا، این شرکت به‌تازگی دو مدل Gigabyte PC  و Brix Gaming UHD را با پردازنده‌‌های i7 و i5 معرفی کرده است که از قابلیت به‌روزرسانی سخت‌‌افزاری و به کارگیری کارت گرافیک استاندارد جداگانه نیز بهره‌‌مندند. اگرچه گیگابایت تاکنون مدل‌هایی از لپ‌تاپ را عرضه کرده، با معرفی اولترا‌بوک Aero 14، نام خود را در فهرست سازندگان لپ‌تاپ‌های فوق باریک جهان ثبت کرده است. پردازنده نسل ششمCore i7 6700HQ، تراشه گرافیکی GTX 970M و شانزده گیگابایت حافظه DDR4، از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ فوق باریک 1890 گرمی هستند. همچنین مادربردهای بخش ورک‌استیشن و سرور چون MW70-SV0، دستگاه اینترنت اشیا EL-20-3700، منبع تغذیه XP1200M، صفحه کلید XK700، هدفون مخصوص بازی XH300 و کیس XC700 از دیگر تولیداتی است که باعث شده گیگابایت برای گروه‌های کاربری مختلف، محصولی را ارائه کند.

البته این ساده‌انگاری است که تنوع تولیدات سازندگانی چون گیگابایت را در راستای احقاق حق مصرف‌کنندگان نهایی بدانیم؛ چراکه هدف سازندگان از تنوع محصولات، گسترش جغرافیایی توزیع محصول و رسیدن به سهم فروش قابل قبولی از بازارهای جهانی است. به هر حال سازنده‌ای از بازار فروش خوبی برخوردار خواهد بود که به درک صحیحی از نیاز و سلیقه مخاطبان خود رسیده باشد و بی‌شک، مصرف‌کنندگان برنده نهایی تنوع و کاهش قیمت محصولات تولیدکنندگانی چون گیگابایت خواهند بود. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟