راهنمای موفقیت شغلی
پنج مزیت مهم شغل یک کارشناس کامپیوتر
آیا در جست‌وجوی یافتن شغل مناسب در بازار کار آی‌تی هستید؟ آیا دانشجو هستید و مایلید بدانید چه آینده شغلی در انتظارتان است و چگونه می‌توانید در این زمینه موفق باشید؟ آیا داوطلب کنکور ورود به دانشگاه هستید و می‌خواهید درباره بازار کار رشته کامپیوتر اطلاعاتی کسب کنید؟ در این مقاله و مطالبی که از این پس در ماهنامه شبکه و وب‌سایت آن در زمینه موفقیت شغلی کارشناسان کامپیوتر منتشر خواهد شد، قصد دارم از تجربیات خود در بازار کار طی 20 سال گذشته بنویسم. کانال تلگرامی مجله را دنبال کنید تا از جدیدترین مطالبی که در این زمینه و موضوعات مرتبط با آن منتشر می‌شود اطلاع پیدا کنید.

1606683296_1_0.gif

زندگی شغلی یک کارشناس

چه نوع زندگی شغلی در انتظار کارشناسانی است که به‌تازگی وارد بازار کار شده‌اند؟ در اینجا فهرستی از پنج مزیت شغلی پیش روی کارشناسان کامپیوتر را بدون هیچ مقدمه‌چینی آورده‌ام. این یک فهرست علمی نیست. بلکه  مواردی هستند که به طور تجربی طی سال‌ها کار در صنعت کامپیوتر و فناوری اطلاعات دریافته‌ام.

1- کارمند فرهیخته

اکثر قریب به اتفاق کارشناسان کامپیوتر شغل کارمندی دارند و در یک شرکت خصوصی یا دولتی مشغول به خدمت هستند. اما این یک شغل کارمندی عادی نیست. بلکه اصطلاحاً این افراد (همچون برخی از مشاغل دیگر در حوزه علمی و مهندسی) کارمند فرهیخته تلقی می‌شوند. این‌گونه افراد تا درجاتی (و بسته به چهارچوب و مقررات محل کارشان) در جزئیات کارهای خود اجازه دارند نظر شخصی و دیدگاهشان را اعمال کنند. به آن‌ها به چشم مشاوران فنی نگاه می‌شود و توقع می‌رود از خودشان رأی و نظری داشته باشند و از اختیارات خود برای خلاقیت و نوآوری در کارشان استفاده کنند.

2- کاری که هیچ‌وقت ملال‌آور نمی‌شود

زندگی شغلی یک کارشناس کامپیوتر (در صورتی که شغل او با تحصیلاتش مرتبط باشد) با مطالعه دائمی گره خورده است و نیاز مبرم به مطالعه و آموختن مطالب جدید هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. مزیتش این است که همیشه چیز جدیدی برای کشف کردن و فراگرفتن هست و حس کنجکاوی سیری‌ناپذیر انسان همواره از بابت کشفیات شخصی و ابداعات جدید در کار راضی و خشنود است. البته انرژی زیادی را باید صرف آموختن مطالب و فناوری‌های تازه کنید و این وظیفه هیچ‌گاه از دوش شما ساقط نمی‌شود، زیرا اگر آموختن را متوقف کنید، مزیت رقابتیتان را در بازار کار به خطر انداخته‌اید. اما در عوض، نیاز به آموختن و کشف فنون جدید همیشه سرگرمتان می‌کند و کمتر دچار ملال می‌شوید.

3- کارهای پروژه محور

بسیاری از وظایف و فعالیت‌های روزمره و هفتگی کارشناسان کامپیوتر ماهیتی پروژه محور دارند. بعضی کارها ممکن است به‌صورت روتین‌ و تکراری باشند. اما حتی تکراری‌ترین فعالیت‌ها (مثل کار نظارتی مهندسان کنترل کیفیت و تست محصول) نیز در چهارچوب پروژه‌ها و فازهای مختلف کاری معنا پیدا می‌کنند. مزیت کارهای پروژه محور در هدف‌گرا بودن آن‌ها و امکان تجربه کار تیمی است. کارهای تیمی که معطوف به هدف مشخص و تاریخ مشخصی هستند، بالقوه پتانسیل تبدیل شدن به یک کار هیجان‌انگیز را دارند. البته این مستلزم مدیریت صحیح تیم و پروژه است.

4- دستمزدهای قابل مذاکره

بیشتر مشاغل مهندسی به‌صورت عرفی و بر اساس نرخ بازار دارای تعرفه‌های دستمزد مشخصی هستند. ولی مشاغل کارشناسان کامپیوتر (مانند مشاغل صنایع مالی) به‌دلیل افت و خیز شدید بازار و صنعت و سیل فناوری‌های نوینی که هر ماه به بازار جهانی راه پیدا می‌کنند، استاندارد مشخصی ندارند و دستمزد متخصصان بسته به توانایی و پیشینه شغلیشان قابل چانه‌زنی است. این‌طور نیست که به صرف مهندس بودن یا چند سال سابقه کار درآمد خوبی داشته باشید. ممکن است افرادی باشند که با سابقه کمتر و صرفاً به‌دلیل شایستگی بیشتر، داشتن مهارت‌های فنی جذاب‌تر یا برخورداری از پیشینه بهتر حقوق و مزایای بالاتری نسبت به شما داشته باشند. اما خبر خوب این است که اگر به‌روز باشید و رزومه قوی داشته باشید، قدرت چانه‌زنی بالایی دارید.

5- شغل مهارت محور

کارشناسی کامپیوتر به‌شدت یک شغل مهارت‌محور است. اگر در یک زمینه به‌خصوص فنی، علمی یا مهندسی مهارت و تجربه کافی نداشته باشید، در کاریابی دچار مشکل می‌شوید. اما برعکس اگر مهارت‌های مناسب به‌ویژه در فنون و تکنیک‌های پیچیده و جدید داشته باشید، کار همیشه شما را پیدا می‌کند، شما دنبال کار نمی‌گردید. تبعیض به‌نفع کارشناسان خبره و با مهارت یک چیز عادی در صنعت آی‌تی است و انتظار برخورداری از دستمزد و حقوق یکسان، صرفاً با داشتن موقعیت یا عنوان شغلی مشابه واقع‌بینانه نیست. اما اگر در کارتان خبره باشید، مقاطعی در زندگی شغلی‌ پیش می‌آید که مجبورید مرتب به پیشنهادهای شغلی جدیدی که پیدایتان می‌کنند نه بگویید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟