بیت‌کوین و پسرعموهای دیجیتالی آن در زیر ذره‌بین
چرا ارزهای دیجیتالی تا این اندازه محبوب شده‌اند و سرانجام به کجا خواهند رسید؟
ارزهای رمزنگاری شده به‌جای آنکه بیشتر روشی برای پرداخت باشند، ابزاری برای سرمایه‌گذاری هستند، اما به‌دلیل مقبولیتی که دارند همچنان رشد می‌کنند و احتمالاً به‌زودی شاهد قوانین صحیح استفاده از آن‌ها خواهیم بود. پول‌های مجازی یا همان ارزهای رمزنگاری شده (cryptocurrency) هرگز تا به این اندازه زیر ذره‌بین نبوده‌اند. رگلاتور یا مقام ناظر بر فعالیت بازارهای مالی در ایالات متحده نگران ظهور بیت‌کوین و پسرعموهای دیجیتالی آن به‌عنوان سرمایه‌‌گذاری‌های احتمالی هستند و به این اشاره دارند که مقررات سختگیرانه‌تری در راه است.

1606683296_1_0.gif

در زمان نگارش این مقاله، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) که بازارهای مالی نیویورک را تنظیم می‌کند، به شرکت‌کنندگان در بازار اخطار ‌داد، ارائه و فروش دارایی‌های دیجیتالی از طریق سازمان‌های مجازی باید تحت الزامات قوانین اوراق بهادار فدرال انجام گیرد. مفهوم پیام این بود که فروش سکه‌های صادر شده توسط تأمین‌کنندگان ارز دیجیتالی و فروش سهام در بورس اوراق بهادار تقریباً در سطح مشابهی از خطر قرار دارند و این لرزه‌ای است که بر صنعت ارز دیجیتال وارد شده است. 
بانک مرکزی انگلیس، رگلاتور مالی اصلی انگلستان، معتقد است که ارزهای دیجیتالی با ارزهای استاندارد مانند استرلینگ و دلار بسیار متفاوت هستند، چراکه آن‌ها فقط به میزان محدود و برای تعداد کمی از افراد به‌عنوان پول عمل می‌کنند. هم‌زمان گروه مدافع حقوق مصرف‌کنندگان، مرجع نظارت بر عملیات مالی (FCA)، در حال بررسی اثرات ارزهای دیجیتالی هستند و قصد دارند گزارش‌های خود را در این خصوص ارائه دهند.
اصلی‌ترین مشکلاتی که این مقامات با ارزهای دیجیتالی دارند، این است که ارزهای دیجیتالی بیشتر شبیه سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند تا یک روش پرداخت. افزایش چشم‌گیر ارزش بیت‌کوین و اتریوم - دو عدد از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتالی - اخیراً ارزش کلی ارزهای رمزنگاری شده را به بیش از 100 میلیارد دلار رسانده‌اند. بدیهی است این ارزهای دیجیتالی بیشتر به‌عنوان پول قابل قبول هستند: مشتریان می‌توانند با بیت‌کوین یک کامپیوتر Dell بخرند. کسب و کارهای کارت هدیه در ایالات متحده بیت‌کوین را قبول دارند. جالب‌تر آنکه ارز رمزنگاری شده در خرده‌فروشی‌های بزرگ همچون والمارت، آمازون و نایک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
در انگستان، Theater Tickets Direct اخیراً برای خرید بلیت‌های نمایش London West  و همچنین سوپر مارکت Honest Brew نیز بیت‌کوین را می‌پذیرند. Peach Aviation که یک خط هوایی ارزان‌قیمت در ژاپن است، اولین خط هوایی ژاپنی است که ماه گذشته به مشتریانش اجازه داد تا هزینه بلیت‌ها را با استفاده از بیت‌کوین پرداخت کنند. 
در حالی که برخی‌ها در حال حاضر با بیت‌کوین پرداخت‌ها را انجام می‌دهند، عده‌ای دیگر این پول‌های دیجیتالی را از صرافی‌ها یا مستقیم از وب‌سایت‌هایی مانند eBay از افرادی که سکه‌ها را استخراج کرده‌اند، خریداری می‌کنند.
بیت‌کوین اولین بار در سال 2009 ابداع شد، زمانی که یک توسعه دهنده نرم‌افزار ناشناس اولین سکه‌ها را به تعداد محدود بر اساس مفهوم جدیدی از یک سربرگ دیجیتال (blockchain) صادر کرد که در آن تراکنش‌های صورت گرفته به ترتیب زمان و به طور عمومی ضبط می‌شوند. خریداران و فروشندگان ناشناس باقی می‌مانند، اما تراکنش‌ها شفاف هستند و بدون هزینه منتقل می‌شوند، برخلاف تراکنش‌هایی که توسط سهام‌داران و بانک‌ها انجام می‌گیرند و هزینه زیادی را تحمیل می‌کنند.

افزایش چشم‌گیر ارزش بیت‌کوین و اتریوم - دو ارز بزرگ دیجیتالی - اخیراً ارزش کلی ارزهای رمزنگاری شده را به بیش از 100 میلیارد دلار رسانده‌اند

این ارزهای دیجیتالی یا به عبارت دقیق‌تر رمزنگاری شده به‌سرعت در میان کسب و کارهای فناوری معروف شدند، کسب و کارهایی که نیاز به انتقال مقدار زیادی سرمایه به آن سوی آب‌ها داشتند، کسانی که متوجه مزیت یک جایگزین ارزان‌قیمت برای بانک‌های بزرگ شدند. متأسفانه، ارزهای رمزنگاری شده به طور شگفت‌آوری جایگاهی در میان کاربرانی از قشر تبهکار برای خرید و فروش آنلاین مواد مخدر و پولشویی پیدا کردند. اما امسال، بیت‌کوین و اتریوم (ethereum) کمتر مانند ارز رفتار کرده‌اند و بیشتر شبیه سهام‌های محبوبی هستند که با توجه به تمایلات بازار بالا و پایین می‌شوند. ارزش بیت‌کوین در یک سال سه برابر شده است و با وجود سقوط 20 درصدى در ماه مى که از 2900دلار به کمتر از 2000 دلار رسیده است، نسبت به شش ماه قبل شاهد افزایش ارزش دوبرابری بوده است.
برخی تحلیلگران بر این باورند که ارزش ارزهای دیجیتالی ممکن است تا قبل از پایان سال به 6000 دلار برسد و همین باعث شده است بیشتر شبیه یک حباب گمانه‌زنی غنی و سریع رفتار کند، همانند «حباب اقتصادی گل لاله» که به هلند قرن هفدهم آسیب زد.
نزدیک به یک ماه پیش، بیت‌کوین به دو قسمت تقسیم شد و اکنون یک انشعاب دیگر دارد. به‌دلیل نارضایتی اعضای جامعه بیت‌کوین از جهت‌گیری این ارز دیجیتالی یک جایگزین به‌نام بیت‌کوین کش ایجاد شد. به ‌هر حال، بیت‌کوین کش کمی از بیت‌کوین ارزشمندتر است. ارز دیجیتالی اصلی حدود 39/2778 دلار معامله می‌شود، اما ارزش‌ بیت‌کوین کش فقط 35/288 دلار یا 103/0 ارزش بیت‌کوین است.

مطلب پیشنهادی

بلاک‌چین فراتر از بیت‌کوین
بلاک‌چین باعث بهبود امنیت اینترنت اشیا و حتا VoIP می‌شود

چندی پیش، الکساندر وینیک مالک صرافی روسی Btc-e که متهم به ارائه سرویس بدون مجوز مالی، پولشویی و جرایم مربوطه است، در یونان دستگیر شد. او میلیون‌ها پوند ارزش بیت‌کوین را از استفاده‌کنندگان اولیه این ارز دیجیتالی از جمله سرمایه حاصل از هک شدن مبادلات شکست‌خورده بیت‌کوین در صرافی Mt Gox را کلاه‌برداری و رد آن‌ها را با پولشویی در صرافی خود پاک کرده است. به گفته وزارت دادگستری امریکا، وینیک اپراتور اصلی BTC-e است که نوعی صرافی مجازی برای بیت‌کوین از سال 2011 است و از این طریق توانسته 4 میلیارد دلار را از راه‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر و هک سیستم‌ها پولشویی کند. پلیس یونان ادعا کرد که این هکر 38 ساله مغز متفکر سازمان جرایم شناخته شده بین‌المللی است. 
مقامات امریکا همچنین او را با داستان ورشکستگی صرافی مجازی Mt Gox متعلق به ژاپنی‌ها که پس از هک شدن در سال 2014 سقوط کرد، مرتبط می‌دانند. طبق اسناد این دادگاه، وینیک پول‌های مجازی این صرافی را از طریق BTC-e و Tradehill به سرقت برده است. وینیک از فرد دیگری تقلید می‌کند که معاملات بسیار پرخطر انجام می‌دهد و در روسیه فعالیت دارد. مقامات روسی به طور فزاینده نگران پتانسیل ارزهای دیجیتالی برای استفاده در مقاصد غیرقانونی هستند، اما هنوز درباره اینکه آن‌ها را ارز بدانند یا دارایی مالی مردد هستند.
الویر نبولینا رئیس بانک مرکزی روسیه گفته است که ارزهای دیجیتالی باید به‌عنوان دارایی‌های دیجیتالی تنظیم شوند. او می‌گوید: «ما تصور نمی‌کنیم بیت‌کوین را بتوان به‌عنوان یک پول مجازی در نظر گرفت.»

مطلب پیشنهادی

یک راهنمای سریع برای بیت‌کوین
پرونده ویژه بیت‌کوین

اما اخیراً معاون وزیر دارایی این کشور الکسای مویسیف، اظهار داشت مقامات امیدوارند سال آینده بیت‌کوین و دیگر اوراق قرضه به‌عنوان ابزارهای مالی قانونی در تلاش برای مقابله با پولشویی به رسمیت شناخته شوند.
کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) هم تحت فشار بورس‌بازان و سوداگران است تا بیت‌کوین را به‌عنوان یک وسیله اصلی سرمایه‌گذاری به رسمیت بشناسد. لابیگری سوداگران برای این تغییر شامل دوقلوهای وینک‌لوس ـ کامرون و تایلر ـ هم می‌شود. این برادران دوقلو پس از آنکه مارک زوکربرگ را متهم کردند که ایده رسانه اجتماعی آن‌ها را به سرقت برده و به‌عنوان مبنایی برای خلق فیسبوک استفاده کرده است، 65 میلیون دلار بابت رضایت از شکایت خود دریافت کردند.
از آن زمان، این دو برادر درگیر چندین کسب و کار با پول‌های دیجیتالی یا همان ارزهای رمزنگاری شده هستند و با SEC برای مجوز راه‌اندازی یک صندوق برای ردیابی ارزهای دیجیتال لابی می‌کنند. به باور آن‌ها بیت‌کوین بهتر از طلا است. تلاش آن‌ها برای لابیگری سه سال طول کشیده است، اما در ماه مارس دوباره رد شد و همین موجب سقوط دیگری در قیمت متغیر این ارز شد. اما آن‌ها تسلیم نشده‌اند و به احتمال زیاد طولی نمی‌کشد که می‌توانند بالاخره این مجوز را کسب کنند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟