64 بیتی معماری برتر
چه تفاوتی میان اسمارت‌فون‌های 32 و 64 بیتی وجود دارد؟
اسمارت‌فون‌های مجهز به پردازنده‌های 32 یا 64 بیتی مدت‌های زیادی است در اختیار کاربران قرار دارند. به عبارت دقیق‌تر چند سالی است که مردم از این اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌کنند. در حالی که بسیاری از مردم در زمان خرید یک اسمارت‌فون به حافظه بیشتر، دوربین بهتر، حافظه داخلی بیشتر و باتری با ظرفیت بیشتر توجه می‌کنند اما در این میان به ندرت به پردازنده که یکی از مولفه‌های اصلی گوشی‌ها است و عملکرد آن‌ها را مشخص می‌کند توجه دارند.

1606683296_1_0.gif

اپل از زمان عرضه سیستم‌عامل IOS7 به بعد از معماری 64 بیتی استفاده کرد. اندروید نیز از زمان عرضه اندروید Lollipop و ARMv8 تصمیم گرفت از مزایای معماری 64 بیتی استفاده کند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که میان اسمارت‌فون‌های 32 و 64 بیتی تفاوتی وجود دارد؟

مطلب پیشنهادی

روسیه از اسمارت‌فون ضدجاسوسی خود رونمایی کرد
گوشی جدید روس‌ها غیرقابل نفوذ است

کدامیک بهتر هستند 32 بیتی یا 64 بیتی؟

یک گوشی 32 بیتی می‌تواند تنها از چهار گیگابایت حافظه اصلی پشتیبانی کند. اما این روزها برنامه‌ها اغلب به منابع بیشتری نیاز دارند و در نتیجه در آینده‌ای نه چندان دور 4 گیگابایت حافظه اصلی پاسخ‌گوی نیاز برنامه‌ها نخواهد بود. به همین دلیل است که گوشی‌ها به سمت حافظه‌های 6 گیگابایتی یا بیشتر متمایل شده‌اند و در آینده بسیار نزدیک بسیاری از پرچم‌داران با کمتر از 6 گیگابایت حافظه اصلی تولید نخواهند شد.

حافظه اصلی بیشتر تضمین کننده این نکته است که شما در زمان انجام چند وظیفگی به انتظار نخواهید نشست تا حافظه آزادی در اختیارتان قرار بگیرد. معماری 64 بیتی به میزان قابل توجهی نسبت به معماری 32 بیتی عملکرد دستگاه را بهبود می‌بخشد. در اندروید تغییر معماری پردازنده همراه با عرضه ARMv8 انجام شد. این طراحی جدیدتر ضمن آن‌که انرژی را به شکل کارآمدتری به کار گرفت، سرعت بسیار بالایی را نیز به همراه آورد، به واسطه آن‌که فرآیند واکشی داده‌ها از حافظه بسیار سریع‌تر و با صرف زمان کمتری نسبت به معماری 32 بیتی ARMv7 انجام می‌شود. علاوه بر این تعداد ثبات‌ها در ARMv8 تقریبا دو برابر شده‌اند.

 اکثر برنامه‌ها در فروشگاه‌های اپل و گوگل پلی‌ هنوز هم بر مبنای سیستم‌عامل 32 بیتی ساخته می‌شوند. اما به دلیل این‌که برنامه‌های فوق بر مبنای اکوسیستم 32 بیتی طراحی شده‌اند قادر هستند روی پلتفرم 64 بیتی نیز کار کنند.

مطلب پیشنهادی

شرکت نست از دوربین‌‌‌های ضد آب مجهز به تشخیص چهره خود رونمایی کرد
دوربین هوشمندی با قابلیت تشخیص افراد غریبه

اما برنامه‌های نوشته شده برای پردازنده 64 بیتی تنها روی پردازنده 64 بیتی اجرا می‌شوند. همین موضوع  باعث شده است تا بسیاری از برنامه‌ها دارای دو نسخه باشند تا به بهترین شکل روی پلتفرم‌ها به اجرا در آیند.

چگونه می‌توانم بررسی کنم دستگاه من 32 بیتی است یا 64 بیتی؟

در گوشی‌های آی‌فون، از نسخه iOS7 به بعد یک نسخه 64 بیتی به کار گرفته شده است. در گوشی‌های اندرویدی پردازنده‌های ARMv8 و بعد از آن‌‌ها بیان‌گر یک دستگاه 64 بیتی هستند. برای بررسی این موضوع که دستگاه اندرویدی شما 64 بیتی است یا خیر از برنامه Antut Benchmark استفاده کنید.

 این یک برنامه سنجش معیار است، اما اطلاعاتی در مورد دستگاه نشان می‌دهد. پس از نصب این برنامه روی گزینه Info کلیک کنید. ردیف Android به شما نشان می‌دهد یک دستگاه 32 یا 64 بیتی در اختیار دارید.

امروزه اکثر گوشی‌های جدید همراه با پردازنده و معماری 64 بیتی عرضه می‌شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟