فناوری در خدمت سلامت انسان‌ها
این زیرپوش هوشمند با اشاره کاربر درد کمر را از بین می‌برد
دردهای ناحیه کمر یکی از ناراحتی‌های شایع در سطح جهان است و طبق بررسی‌های صورت گرفته، سالانه مبلغ بسیار زیادی برای درمان آن متوجه بخش پزشکی می‌شود. در همین راستا، محققان دانشگاه "وَندربیلت" یک زیرپوش هوشمند ساخته‌اند که با فرمان فردی که آن را به‌تن دارد فعال و درد این ناحیه را از بین می‌برد.

1606683296_1_0.gif

خیلی از تبلیغات تلویزیونی در رابطه با محصولاتی است که ادعا می‌کنند قادر به رفع ناراحتی‌های کمر هستند ولی تقریبا همه آن‌ها حداقل یکی از این سه ایراد اساسی را دارند: کارایی‌شان ثابت نشده، هیچ فایده‌ای ندارند یا این‌که جذابیتی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی

برای موفقیت‌ در انقلاب صنعتی چهارم به این ده مهارت نیاز دارید

یک تیم از مهندسان دانشگاه "وَندربیلت" با طراحی جدید خود قصد دارند تا این رویه را تغییر دهند. آن‌ها برای این منظور، علوم بیومکانیک و پیشرفت‌های حوزه فناوری پوشیدنی‌ها را ترکیب کرده‌اند تا یک زیرپوش هوشمند و مکانیزه شده بسازند. قرار است این محصول بین 8 تا 11 آگوست در همایش جامعه آمریکایی بیومکانیک‌ها که در شهر بولدر در کلرادو برگزار می‌شود معرفی شود.

تیم سازنده هفته گذشته برای نخستین بار، محصول خود را در جامعه بین‌المللی بیومکانیک‌ها در شهر بریزبن در استرالیا به‌نمایش گذاشتند و «اریک لامرس»، دانشجوی دکترا موفق به دریافت جایزه محقق جوان حوزه مهندسی مکانیک شد. وی یکی از عوامل اصلی در طراحی و توسعه این محصول بود.

تقریبا بیشتر از نیمی از جمعیت بزرگ‌سال در سطح دنیا در طول دوران حیات خود گونه‌های مختلفی از درد کمر را تجربه می‌کنند. بر اساس تخمین‌های صورت گرفته هزینه‌های پزشکی ناشی از این مشکل به 30 میلیارد دلار و بهره‌وری از دست‌رفته به بیشتر از 100 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

آزمایش‌های انجام شده توسط تیم تحقیق ثابت می‌کند که این پوشاک هوشمند باعث از بین رفتن درد در ناحیه کمر می‌شود. این زیرپوش از دو بخش تشکیل شده است: یک بخش مربوط به سینه و بخش دیگر به پاها مربوط می‌شود. در ساخت آن از برزنت نایلونی، لیکرا، پلی‌استر و موادی از این دست استفاده شده است. یک‌سری بند محکم یا به‌تعبیری تسمه که در نیمه پشت بدن قرار می‌گیرد این دو بخش را به‌هم متصل می‌کند. بخش‌های پلاستیک طبیعی آن‌ها هم روی بخش پایینی کمر و مفاصل ران قرار می‌گیرد.

این محصول تنها برای زمانی قابل استفاده است که فرد واقعا به آن نیاز دارد. دو ضربه سریع روی پیراهن باعث درگیر شدن بندها می‌شود. وقتی کار تمام می‌شود، کافی است فرد مجددا دو ضربه دیگر روی پیراهن بزند تا بندها آزاد شوند. در این حالت، این محصول حس یک لباس معمولی را خواهد داشت. علاوه بر این، یک اپلیکیشن هم برای آن طراحی شده که از آن برای کنترل این محصول خاص استفاده می‌شود. کاربر با زدن یک ضربه روی گوشی، زیرپوش هوشمند را از طریق وایرلس یا بلوتوث فعال می‌کنند.

یکی از طراحان تیم از اهداف آینده می‌گوید: "ایده بعدی این است: آیا می‌توانیم سنسورها را داخل لباس تعبیه کنیم تا میزان فشار و درد در ناحیه پشت را مانیتور کند و این‌که اگر میزان درد به حد بالایی رسید آیا می‌توان لباس هوشمند را طوری ساخت که به‌صورت خودکار فعال شود؟"

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟