محققان در یک قدمی تولید چسب زخم‌های داخل بدن
چسب زخم بیولوژیکی داخل بدن با الهام از مایع مترشح از حلزون ساخته شد
محققان موفق شدند نوعی چسب زخم جدید در محیط آزمایشگاهی تولید کنند که از مایع ترشح شده از حلزون الهام گرفته شده است. این چسب با استحکام و قابلیت چسبندگی بالا روی اندام‌های داخلی بدن چسبانده می‌شود و در فرآیند درمان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

1606683296_1_0.gif

این‌که بتوان بافت‌های داخلی بدن را با چسب زخم درمان کرد در دنیای پزشکی فوق‌العاده ارزشمند خواهد بود. تاکنون، این‌گونه درمان‌ها تنها محدود به بخیه‌ها بوده که چندان ایده‌آل نیستند. از طرف دیگر، استفاده از این چسب‌ها می‌تواند باعث بسته شدن زخم‌های خارجی شود ولی برای سطوح داخلی بدن کارساز نخواهد بود. مهم‌ترین نکته آن است که داخل بدن انسان به‌شدت مرطوب است و اصلا برای چسب‌ها جالب نیست. نکته بعدی، ضرری است که می‌تواند برای سلول‌ها داشته باشد. خیلی از قوی‌ترین چسب زخم‌های ساخته شده برای سلول‌های بدن سمی هستند. علاوه بر این، خیلی از آن‌ها بیش از اندازه سفت هستند و قابل استفاده برای اندام‌های مرطوب و در حال حرکت نیستند. اما محققان موفق به ساخت گونه جدیدی از چسب زخم شده‌اند که همه این مشکلات را حل می‌کند. جالب این‌که آن‌ها برای ساخت چسب زخم‌های جدید از حلزون الهام گرفته‌اند.

مطلب پیشنهادی

استفاده از امواج رادیویی برای متوقف کردن پهپادهای اخلال‌گر
راه‌کار جدید استارت‌آپی برای مقابله با پهپادهای متجاوز

نوعی حلزون به‌نام Arion Subfuscus یک ماده تدافعی از خود ترشح می‌کند که ترکیبات آن برای ساخت چسب زخم‌های پزشکی کاملا ایده‌آل است. این ماده هم چسبندگی بالایی دارد و هم این‌که فوق‌العاده سخت و انعطاف‌پذیر است. محققان دانشگاه هاروارد برای ساخت چسب زخم جدیدشان این ماده را مدل‌سازی کردند و توانستند به یک ترکیب تازه با سطح چسبندگی بالا، انعطاف‌پذیر و با قابلیت کشش زیاد دست پیدا کنند. این ماده به هیچ‌عنوان سمی نیست و همه تست‌های آن روی پوست، غضروف، اندام‌های تپنده و قلب، شریان‌ها و هم‌چنین کبد خوک موفقیت‌آمیز بوده است. نکته قابل توجه آن است که خیلی از اندام‌های بدن خوک و به‌ویژه کبد لیز است و این چسب به‌خوبی روی آن‌ها جواب داده است، در مقابل همه حرکات مقاومت کرده و تا اندازه‌ای که امکان داشته کشیده شده است. فرآیند چسبندگی در تنها چند دقیقه صورت می‌گیرد و حتی زمانی که قسمتی از بدن آغشته در خون باشد به سطح موردنظر می‌چسبد.

اما از خاطر نبرید که شرایط آزمایشگاهی با دنیای واقعی تفاوت‌های عمده‌ای دارد و بزرگ‌ترین چالش محققان استفاده از آن در اتاق‌های عمل جراحی است. به‌هر حال، نتایج این تحقیق و ساخت گونه جدیدی از چسب زخم که اخیرا در مجله "ساینس" منتشر شد امیدوارکننده است و می‌تواند باعث پدید آمدن مسیر جدیدی در حوزه چسب‌های بیولوژیکی شود.

اگر با دیدن خون و اندام داخلی بدن مشکلی ندارید و از هوش نمی‌روید فیلم زیر را تماشا کنید تا بیشتر با این چسب بیولوژیکی آشنا شوید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟