هواپیماهای بدون سرنشین در خدمت نجات بشریت
پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار با پهپادها و کلاود
پروژه Project Premonition به دنبال استفاده از پشه‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و محاسبات ابری برای پیگشیری از شیوع بیماری‌ها است.

بیماری به‌راحتی قاتل انسان‌ها است. مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ جهانی اول، شیوع آنفولانزا خیلی بیشتر از خود جنگ باعث مرگ و میر مردم شد. در هر جنگی که امریکا در قرن 20 آغاز کرده است، تعداد تلفات ارتش ایالات‌متحده به دلیل بیماری مالاریا از تعداد تیرهای شلیک شده به نظامیان بیشتر بوده است. همین موضوع باعث شده تا ارتش ایالات‌متحده در حال جستجو برای متوقف کردن این مشکل یا به حداقل رساندن شیوع بیماری‌ها در اردوگاه‌های امریکا باشد. دیروز اعلام شد، مایکروسافت پروژه‌ای تحت عنوان Microsoft Premontion را ساخته است و امیدوار است با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری‌های دیگر به مبارزه با شیوع  بیماری‌ها و پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر و نجات همیشگی بشر از دست آن‌ها بپردازد. چنان‌که پیش‌بینی می‌شود، پروژه "اخطار قبلی" از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی و به دام انداختن بیماری‌های جدید قبل از آن‌که آن‌ها شروع به تهدید بشریت، حیات‌وحش یا دام‌ها کنند استفاده می‌کند. ترفندی که در این پروژه از آن استفاده می‌شود، یک استوانه است که با تعداد زیادی اتاقک کوچک برای به دام انداختن از آن استفاده می‌شود.

مایکروسافت جزییات خیلی مبهمی از این‌که این پروژه دقیقا چگونه کار می‌کند اعلام کرده است. اما بعد از آن‌که این هواپیمای بدون سرنشین حشرات را به آزمایشگاه بر می‌گرداند، دانشمندان پشه‌ها را برای ویروس‌ها و هر ویروس آشنا و همچنین تهدیدات مرگبار مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. این پروژه دستاوردهای بالقوه فوق‌العادهای به‌همراه دارد به طوری‌که ضمن کشف بیماری‌های جدید قبل از آن‌که آن‌ها شانس شیوع و تبدیل شدن به بیماری‌های وخیم را داشته باشند، شکار می‌شوند. در ویدویی که در این خصوص منتشر شده است، هواپیماهای بدون سرنشین فانتوهای  DJI را نشان می‌دهد. هرچند در آینده ممکن است کوادکوپتر (quadcopter) جایگزین آن شوند.

مایکروسافت امیدوار است که این پروژه در نهایت تبدیل به یک سیستم جهانی از هواپیماهای بدون سرنشین شود که به مبارزه با بیماری‌هایی که در مناطق گرمسیری وجود دارند بپردازد. مایکروسافت برای اولین بار این فناوری را ماه مارس در گرانادا مورد آزمایش قرار داد و نتایج به دست آمده را به‌طور عمومی روز چهارشنبه در TechFair اعلام خواهد کرد. اما محققان بر این باور هستند که چند سال زمان نیاز است تا همه اجزاء این پروژه تکمیل شود. داگلاس نوریس استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «این پروژه توانایی پیش‌بینی بیماریهای همه گیر بزرگ را خواهد داشت. »

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟