مشکلات بیت‌کوین و اتریوم، Coinbase و سرمایه‌گذاران را متضرر کرد
ارزش بیت‌کوین ۲۵ درصد سقوط کرد
پس از گذشت دو هفته از اوج‌گیری دو واحد ارز مجازی بیت‌کوین و اتریوم (Ethereum) که به بالاترین ارزش خود در تاریخ معاملاتشان رسیدند و بیت‌کوین موفق شد رکورد 3000 دلار و اتریوم رکورد 400 دلار را برای خود به ثبت برسانند، روز پنج‌شنبه ارزش این دو ارز مجازی به میزان 25 درصد سقوط کرد. این سقوط در حالی رخ داد که بسیاری از سرمایه‌گذاران قادر نبودند، ارزهای خود را به‌طور یکجا به فروش برسانند.

1606683296_1_0.gif

Coinbase یکی از کارگزاری‌های (تبدیل‌کنندگان) بزرگ ارزهای مجازی ضمن تایید این خبر اعلام کرد که در ساعت 9:35 دقیقه صبح روز پنج‌شنبه به‌طور کامل آفلاین بوده است. هرچند به نظر می‌رسد این صرافی از چند ساعت قبل‌تر و درست از زمانی که سرمایه‌گذاران در شبکه توییتر گزارش‌هایی در ارتباط با یکسری مشکلات را عنوان کرده بودند، فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در آورده بود.

مطلب پیشنهادی

۷ اشتباه امنیتی مرگ‌بار که احتمالا شما هم مرتکب می‌شوید

البته این شرکت به واسطه یک ترافیک سنگین و پایداری که در ارتباط با معاملات بیت‌کوین و اتریوم روی سایت و برنامه موبایل این شرکت به وجود آمده بود و حداقل به مدت چهار ساعت مداوم تداوم داشت، مورد سرزنش قرار گرفته است. با توجه به مشکلاتی که در چند روز اخیر برای زنجیره بلوکی رخ داده بود و همچنین عدم دسترسی آنلاین به Coinbase در یکی از بدترین زمان‌های ممکن و از طرفی نوسانات بسیار شدید بیت‌کوین در این مدت بسیاری از سرمایه‌گذاران دچار یک سردرگمی شده بودند که آیا باید ارزهای خریداری شده را به فروش برسانند یا ارزهای بیشتری را خریداری کنند. حوالی ساعت 10 صبح روز پنج‌شنبه قیمت بیت‌کوین به رقم 2079 دلار رسید که بیش از 30 درصد سقوط را نسبت به نقطه عطف خود یعنی قیمت پایه 3000 دلار که پیش از این به ثبت رسانده بود، تجربه کرد.

به‌طوری که تنها ظرف 24 ساعت نزدیک به 19 درصد سقوط را تجربه کرد. درست مشابه چنین وضعیتی در ارتباط با ارز مجازی اتریوم نیز وجود دارد. اتریوم ارز رقیب بیت‌کوین بوده  و همانند بیت‌کوین بر مبنای زنجیره بلوکی کار می‌کند. این ارز نیز نسبت به روزهای اولیه خود یک سقوط 25 درصدی را تجربه کرد. قیمت این ارز مجازی پس از آن‌که برای اولین بار در تاریخ معاملات خود به رقم 400 دلار رسید، درست پس از گذشته سه روز ناگهان به رقم 274 دلار سقوط کرد. اتفاقی که برای صرافی Coinbase رخ داد نشان داد سامانه‌های جدیدی که در ارتباط با ارزهای تجاری و در تعامل با زنجیره بلوکی مورد  استفاده قرار می‌گیرند؛ هنوز هم قابل اعتماد نیستند تا بتوان به عنوان جایگزین مبادلات بازار سهام سنتی از آن‌ها استفاده کرد. با استناد به توییت‌های منتشر شده از سوی سرمایه‌گذاران باید اعلام داریم که تعدادی از آن‌ها به بدترین شکل ممکن این تجربه را به دست آوردند.

در حالی که Coinbase اعلام کرده بود که دسترسی کامل به سامانه‌ها را تا واسط بعدازظهر پنج‌شنبه امکان‌پذیر خواهد کرد و مشکلات به وجود آمده را ترمیم خواهد کرد اما تعمیرات سرویس‌ها برای تعدادی از کاربران حداقل تا ساعت 5 عصر روز پنج‌شنبه به طول انجامید. این مطلب با استناد به گزارشی گفته می‌شود که این شرکت در سایت خود قرار داده است. مارک کوبا یکی از سرمایه‌گذاران در این ارتباط گفته است: «فکر می‌کنم در یک هفته گذشته در یک حباب قرار داشتم.» مشکلات پیش آمده در خصوص این دو ارز مجازی و همچین زنجیره بلوکی بانک‌ها را به این فکر انداخته است تا پژوهش دقیق‌تری در ارتباط با این فناوری داشته باشند. جالب آن‌که یکی از بانک‌های مشهور گزارشی را با عنوان "زنجیره بلوکی: زنجیره‌ رها" (؟Blockchain: Unchained) شده را منتشر کرد. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟