شبکه 5G با سرعت کمتر ولی در اختیار همگان
شایعه یا واقعیت: تی‌موبایل اولین شبکه 5G را می‌سازد
شرکت تی-موبایل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اپراتورهای دنیا تصمیم دارد سردمدار فناوری 5G در جهان باشد حتی اگر تعریف آن‌ها از این شبکه مغایر با معنای واقعی آن یعنی سرعت بسیار زیاد باشد.

1606683296_1_0.gif

تی-موبایل که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای دنیا به‌شمار می‌رود، روز سه‌شنبه هفته جاری طرح جدید خود یعنی ساخت شبکه بی‌سیم نسل آینده به کمک موج‌های هوایی رادیویی را رونمایی کرد. آن‌ها اخیرا در یک مزایده دولتی موفق به خرید این موج‌های رادیویی شدند. این شرکت اعلام کرده که هدف اصلی از ساخت شبکه 5G جدید الزاما سرعت نیست بلکه افزایش سطح پوشش ارائه این سرویس اولین اولویت تی-موبایل است.

مطلب پیشنهادی

5G‌ بزرگ‌ترین پدیده دنیا بعد از الکتریسیته است
با اینترنت 5G یک فیلم 4K را در ۱۸ ثانیه دانلود کنید

با توجه به این‌که این امواج در باند پایین کار می‌کنند، تصمیم تی-موبایل تا حدی تعجب‌برانگیز است و علی‌رغم این‌که سرعت خیلی بالایی ندارد ولی مسافت‌های بیشتری را پوشش می‌دهد. این حرکت درست نقطه مقابل ذهنیتی است که از شبکه 5G داریم. مهم‌ترین شاخصه این شبکه سرعت فوق‌العاده بالای آن است. با این‌حال، تی-موبایل بیشتر به فکر توسعه شبکه است و قصد دارد با این کار سیگنال بهتری در همه مناطق ارائه دهد و از طرفی می‌خواهد علاوه بر تلفن چندین دستگاه دیگر را هم مدیریت کند.

«جان داوسون»، تحلیل‌گر مؤسسه "جکداو ریسرچ" در این‌باره می‌گوید: "این‌که تی-موبایل تصمیم گرفته تا سرعت بیشتر را فدای پوشش‌دهی بهتر کند، عجیب و غیرمنتظره است چون این اپراتور همواره به‌عنوان شبکه خیلی سریع شناخته می‌شده در حالی‌که مناطق محدودی را پوشش می‌داده است."

این طرح، تی-موبایل را در رأس شرکت‌هایی قرار می‌دهد که شبکه 5G را به خدمت گرفته‌اند. آن‌ها می‌توانند ادعا کنند که اولین شبکه 5G در تمام کشور هستند. این روزها بیشتر کاربران از طرح‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند به همین دلیل اپراتورها تصمیم دارند با سرعت بیشتری سرویس‌های 5G را به مشترکان خود ارائه دهند تا بتوانند کاربران بیشتری را جذب خود کنند. یکی از دغدغه‌های حال حاضر کاربران در سراسر دنیا امکان استفاده از سرویس‌های پخش ویدیو، بازی‌های موبایلی و پست‌های اینستاگرام است و شبکه 5G با توجه به فناوری خود در این زمینه کارایی بیشتری دارد.

طرح جدید تی-موبایل برای ارائه سرویس به همه مناطق می‌تواند برای این شرکت عامل برتری مهمی نسبت به سایر رقبا باشد چون آن‌ها از همین امسال به امواج رادیویی هوایی دسترسی خواهند داشت. اما به گمان برخی از کارشناسان با توجه به این‌که این سرویس از سرعت بالایی برخوردار نخواهد بود نمی‌تواند چندان کارایی داشته باشد و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

«راجر انتنر»، تحلیل‌گر "رکان آنالیتیکس" می‌گوید: "انتشار این خبر یعنی این‌که طی دوسال آینده تی-موبایل بزرگ‌ترین شبکه 5G را در اختیار خواهد داشت با این‌حال میزان کاربردی آن هم‌چنان مبهم و تاریک است."

تی-موبایل در بخش دیگری از این خبر اعلام کرده که برای شهرهای بزرگ‌تر از طیف‌های باند بالاتر استفاده می‌کند تا بتواند در مناطق منتخب سرعت‌های بالاتری ارائه دهد. «نویل رِی»، مدیر بخش فناوری در یک پست خبری گفت: "این مسئله باعث می‌شود تا تی-موبایل شبکه 5G در اختیار کاربران قرار دهد که هم وسعت دارد و هم عمق."

مطلب پیشنهادی

با این اپلیکیشن فایل‌های موسیقی را بدون اتصال به اینترنت به اشتراک بگذارید

با این وجود سایر رقبای تی-موبایل خیلی سریع دست به‌کار شده و نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. آن‌ها معتقدند نمی‌توان با این روش 5G سریع‌تر را تجربه کرد. "اسپرینت" در این مورد گفت: "شبکه‌های 5G نسبت به شبکه‌های صوتی که در گذشته وجود داشت و از فرکانس‌های رده پایین و میانی استفاده می‌کرد متفاوت است. برای داشتن یک تجربه واقعی از 5G باید از فرکانس‌های بالا استفاده کرد تا بتوان حجم عظمیی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن انتقال داد."

ورایزون هم این خبر را بیشتر یک شیطنت تبلیغاتی می‌داند: "برخی ترجیح می‌دهند به جای رقابت واقعی با توییت‌ها و روابط عمومی رقابت کنند." شرکت AT&T از هرگونه اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد.

هر دو شرکت ورایزون و AT&T پیش از این شبکه 5G با استفاده از فرکانس‌های بالا را تجربه کرده‌اند. این طیف‌ها سرعتی را در اختیار می‌گذارند که از فیبرهای نوری بالاتر است ولی از نظر محدوده تحت پوشش دچار مشکل هستند. نکته‌ای که در این بین وجود دارد عدم دسترسی شرکت‌ها به مقادیر زیادی از این طیف‌ها است. به همین دلیل به‌کارگیری و تست آن نیز محدود و اندک است. شاید سال‌های زیادی طول بکشد تا بتوان شبکه 5G را به‌طور گسترده پیاده کرد. چون باید به اندازه کافی طیف مورد نیاز وجود داشته باشد. هم‌چنین باید قبول کرد که طرح و برنامه‌ای که تی-موبایل درنظر دارد با معنای واقعی 5G خیلی فرق دارد و باعث سرافکندگی علاقه‌مندان به سرعت‌های خیلی بالا می‌شود.

داوسون می‌گوید: "این خبر باعث می‌شود تا نسبت به 5G واقعی تردید داشته باشیم چون می‌تواند در هر اپراتور ویژگی‌های کاملا متفاوتی داشته باشد."

هم‌اکنون، شرکت AT&T در حال آزمایش فناوری "تکامل تدریجی 5G" است که در واقع 5G نیست. بلکه، نوع پیشرفته شبکه 4G با سرعت بالاتر است ولی دارای هیچ‌گونه از ویژگی‌های شبکه نسل بعد نیست. این شرکت پیش از این اعلام کرده که موبایل 5G را تا سال 2018 راه‌اندازی می‌کند.

شبکه 5G علاوه بر سرعت مزیت‌های دیگری هم به دنبال دارد. به‌عنوان مثال، می‌توان یک خودرو را از راه دور روشن کرد یا بدون کمترین تأخیری عمل جراحی انجام داد. هم‌چنین اپراتورها با استفاده از 5G قادر خواهند بود تا چندین دستگاه را بسته به نیازشان به هم متصل کنند در نتیجه یک سنسور می‌تواند به‌صورت متناوب شبکه را پینگ کند و چندین سال با یک باتری کار کند در حالی‌که تلفن بار سنگینی به شبکه تحمیل می‌کند. تی-موبایل نگاه ویژه‌ای به این‌گونه کاربردها دارد.

رِی می‌گوید: "انتظار ما مشاهده یک کلاس کاملا جدید از کاربردها و راه‌کارهایی است که می‌تواند از وجود شبکه 5G در همه مناطق یک کشور بیشترین بهره را ببرد و اپلیکیشن‌های امروزی بهتر و سریع‌تر کار خواهند کرد."

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟