اپل می‌خواهد خودش پردازنده گرافیکی بسازد
پایانی تلخ در انتظار سازنده پردازنده‌های گرافیکی آیفون
شرکت "فناوری‌های خیالی" (Imagination Technologies) به‌خاطر یک چیز از شهرت زیادی برخوردار است: این همان شرکتی است که پردازنده‌های گرافیکی آیفون را تهیه می‌کند. ولی خبری که در طی چند روز اخیر همه را شوکه کرد، خبر جدایی ناگهانی این شرکت از اپل است.

1606683296_1_0.gif

در خبری که در همین راستا منتشر شد اعلام گردید که اپل پردازنده‌های گرافیکی PowerVR را به‌همراه چیپ‌ست گرافیکی که خودش طراحی می‌کند به‌عنوان قلب تپنده دستگاه‌های iOS این شرکت انتخاب کرده است. وقتی اپل برای نخستین بار شروع به ساخت و تولید گوشی آیفون کرد؛ از یک سیستم ARM عمومی که توسط سامسونگ ساخته شده بود استفاده کرد و آن را در کنار PowerVR GPU قرار داد.

مطلب پیشنهادی

تصمیم بزرگ اپل برای خودکارسازی فعالیت‌های iOS
Workflow و چهار جوانی که اپل را شیفته خود کردند

اما به مرور زمان شاهد بودیم که اپل بیشتر از قبل وارد طراحی سیلیکون خودش می‌شود که البته این موضوع مرهون خرید شرکت‌های مختلفی بود که تخصص آنها طراحی و ساخت چیپ‌ست بود. شاید یکی از معدود چیپ‌‌ست‌هایی که این روزها در دستگاه‌های iOS دیده می‌شود ولی اپل کنترل چندانی روی آن نداشته بتوان به A10 Fusion اشاره کرد.

با توجه به اینکه اپل قصد دارد کنترل همه چیز را به‌طور کامل در دستان خود داشته باشد، کنار گذاشتن Imagination غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد ولی ظاهرا این تمام ماجرا نیست. یکی از گروه‌های تحلیل‌گر در این رابطه به‌نام The Linely Group متوجه شد آیفون ۷ از همان پردازنده گرافیکی PowerVR GT7600 استفاده می‌کند که در آیفون 6S هم دیده شده بود. این چیپ‌ست سیلیکونی با اینکه قدرت زیادی دارد اما نمی‌تواند برای مدتی طولانی کارایی و قدرت خود را حفظ کند؛ به‌همین دلیل ممکن است مشکل داغ شدن بیش از حد برای دستگاه پیش بیاید.

اکثر علاقه‌مندان دنیای فناوری و به‌ویژه اسمارت‌فون به خوبی می‌دانند که وقتی یک شرکت سازنده و تولید کننده چیپ‌ست نتواند نیازها و خواسته‌های اپل را از نظر قدرت و کارایی برآورده کند؛ خیلی راحت کنار گذاشته می‌شود.

بدون شک این اتفاق ضربه مهلکی برای Imagination به‌شمار می‌رود. مدیران این شرکت بلافاصله اعلام کردند که این قضیه را به دادگاه می‌کشند. همان‌طور که می‌دانید طراحی و ساخت پلتفرم‌های گرافیکی از نقطه صفر شامل فناوری‌هایی می‌شود که شرکت‌هایی مانند Imagination آن را به‌نام خود ثبت کرده‌اند.

آن‌طور که گفته می‌شود این جدایی می‌تواند سرنوشت تلخی را برای شرکت مذکور در پی داشته باشد چون بخش عمده‌ای از درآمد آنها از طرف اپل می‌آید. بدتر آن‌که ارزش سهام این شرکت به محض انتشار این خبر سقوط شدیدی داشت به‌طوری که در عرض چند ساعت بین 60 تا 70 درصد از ارزش آن کاسته شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟