روشی جدید در مطالعه سیاهچاله‌ها
29/09/1395 - 19:25
دانشجوی ایرانی از یک معمای بزرگ جهان پرده برداشت!
کشف و مطالعه سیاه‌چاله‌های فضایی یکی از معماهای بزرگ جهان است که سال‌ها است در دانشگاه‌های مختلف بر رویش مطالعه صورت گرفته است. اکنون، یک دانشجوی ایرانی به گروهی از محققان در خلق روشی تازه برای کشف سالانه ۱۰ سیاه‌چاله جدید در فضا کمک کرد. به این ترتیب تعداد سالانه کشف سیاه‌چاله ها دو برابر می‌شوند.

1606683296_1_0.gif

 براساس این تحقیق که در ژورنال آستروفیکال منتشر شده، در روش جدید با ترکیب دو ابزار ستاره‌شناسی استاندارد مورد استفاده امروزی یعنی ریزهمگرایی و تداخل‌سنجی موج رادیویی به معرفی رویکرد جسورانه‌تری برای شناسایی و بررسی سیاه‌چاله‌ها در تعداد زیاد و به شکل سیستم پرداخته است. روش جدید محققان در حوزه‌های نوظهور اخترشناسی امواج گرانشی و شیوه جستجو برای سیاه‌چاله‌ها و سایر اجسام تاریک در فضا کاربرد خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

فیزیک‌دان ایرانی برنده یکی از بزرگ‌ترین جوایز علمی جهان شد!
اهدای «جایزه دستاورد علمی» به کامران وفا

منصور کرمی، دانشجوی دکتری در دانشگاه واترلو می‌گوید: «هنگامیکه با استفاده از تلسکوپ  به این ماهیت‌ها نگاه می‌کنید، به راحتی می‌توان چند تصویر از این رویداد را برداشت. به همین دلیل می‌توان پارامترهای مختلف مانند حجم ماده سیاه، فاصله آن و همچنین سرعت آن را به طور کامل بررسی کرد.»

پروفسور آوری برادریک در دانشگاه واترلو کانادا درباره این تحقیق می‌گوید: «با این روش طی ۱۰ سال آتی می توان اطلاعات کافی درباره سیاه‌چاله‌ها جمع‌آوری کرد. به این ترتیب محققان می‌توانند از لحاظ آماری ویژگی‌هایی مانند تعداد سیاه‌چاله‌ها را تحلیل و بررسی کنند. این اطلاعات به ما کمک می‌کند سیاه‌چاله‌ها را به شیوه‌ای بهتر مطالعه کنیم.»

در ابتدای سال جاری میلادی گروهی از محققان رصدخانه تداخل‌سنج لیزری امواج گرانشی برای نخستین بار شواهد مستقیمی از وجود سیاه‌چاله‌ها را در زمان کشف امواج گرانشی در اثر برخورد دو سیاه‌چاله ارائه کرد. هنگامی‌که جسمی تاریک مانند سیاه‌چاله از میان زمین و یک منبع نور دیگر می‌گذرد، ریزهمگرایی گرانشی رخ می‌دهد. محققان با استفاده از امواج رادیویی برای ثبت چند تصویر از رویداد ریزهمگرایی در زمان واقعی استفاده کردند.

 کرمی، دانش‌آموخته دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف  بوده و هم اکنون در دانشگاه واترلو کانادا در مقطع دکتری مشغول تحصیل است.

 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟