در یک رویداد بی‌نظیر
21/01/1398 - 19:10
اولین عکس تاریخ از یک سیاهچاله فضایی  ثبت شد
منجمان برای اولین بار از یک سیاهچاله عکس گرفتند. تا پیش از این اخبار زیادی از سیاهچاله‌ها شنیده بودیم ولی برای اولین بار از یک سیاهچاله عکاسی شد.

1606683296_1_0.gif

دانشگاه MIT توانسته است با ساخت تلسکوپ Event Horizon Telescope دیدن سیاه چاله‌ها را ممکن سازد. تلسکوپ EHT یک مجموعه رادیوتلسکوپ از سراسر دنیا بوده که به‌یکدیگر متصل هستند.

فاصله اولین سیاهچاله عکاسی شده تا زمین

فاصله اولین سیاهچاله‌ عکاسی شده با زمین 500 میلیون تریلیون کیلومتر است و عکاسی از آن سیاهچاله‌   با استفاده از شبکه‌ای از هشت رصدخانه در نقاط مختلف جهان ممکن شد.

اندازه اولین سیاهچاله عکاسی شده

قطر اولین سیاهچاله‌ عکاسی شده  40 میلیارد کیلومتر است، یعنی حجمی سه میلیون برابر زمین دارد، و دانشمندان آن را یک "غول" توصیف کرده‌اند.
پروفسور هاینو فالکه، از دانشگاه رادبود هلند گفته است آنچه در اولین عکس گرفته شده از یک سیاهچاله می‌بینیم از کل منظومه شمسی ما بزگتر است.

سیاهچاله چیست؟

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی سیاهچاله، چنان نیرومند است که هیچ چیز حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور نمی توانند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود. مرز این ناحیه از فضازمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می نامند. صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله برگرفته از این واقعیت است که همه نوری که از افق رویداد آن می گذرد را به دام می‌اندازد که از این دیدگاه سیاه چاله رفتاری شبیه به جسم‌سیاه در ترمودینامیک دارد.از سوی دیگر نیز، نظریه میدانهای کوانتومی در فضازمان خمیده پیش‌بینی می‌کند که افق‌های رویداد نیز تابشی به نام تابش هاوکینگ گسیل می‌کنند که طیف آن همانند طیف جسم سیاهی است که دمای آن با جرمش نسبت وارونه دارد. میزان دما در مورد سیاهچاله‌های ستاره‌ای در حد چند میلیاردم کلوین است و از این رو ردیابی آن دشوار است.

تشکیل سیاهچاله‌ها 

طبق نظریه نسبیت عام، یک سیاهچاله زمانی ایجاد می شود که یک ستاره سنگین سوخت هسته ای خود را به اتمام می رساند و پس از آن توسط نیروی گرانش خودش فشرده می‌گردد. تا هنگامیکه ستاره در حال مصرف سوخت می باشد، انرﮊی ناشی از آن تعادل ستاره را در برابر نیروی گرانش حفظ می کند. پس از اتمام سوخت ستاره دیگر قادر به تحمل وزن خود نیست در نتیجه مرکز ستاره دچار فروریختگی می‌شود. اگر جرم مرکز ستاره بیش از سه برابر جرم خورشید باشد، ظرف کمتر از یک ثانیه درون نقطه تمرکز فرو می ریزد. تا پیش از این وجود سیاهچاله‌ها در هاله ای از ابهام بود که امروز با انتشار اولین عکس از یک سیاه‌چاله تمام شک و شبهه‌ها برطرف شد.

اولین سیاهچاله‌ عکاسی شده

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟