با تلاش محققان دانشگاه ام‎ای‎تی دنیای واقعیت مجازی حقیقی‎تر می‎شود
هدست واقعیت مجازی بی‎سیم ساخته شد!
اگر امروز قصد استفاده از یکی از هدست‎های واقعیت مجازی مثل اکولوس ریفت، اچ‎تی‎سی وایو یا پی‎اس وی‎آر را داشته باشید، مجبورید یک کابل مزاحم را که هدست شما را به یک ابر کامپیوتر کوچک برای تامین قدرت مورد نیاز برای شبیه‌سازی دنیای مجازی شما متصل می‎کند را تحمل کنید. اما محققان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) دانشگاه ام‎ای‎تی ممکن راه حلی برای این مشکل پیدا کرده باشند.

1606683296_1_0.gif

MoVR یک سیستم واقعیت مجازی بی‎سیم است که توسط محققان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) دانشگاه ام‎ای‎تی توسعه داده شده است. سیستم MoVR این گروه تحقيقاتی به جای استفاده از وای‎فای یا بلوتوث برای نقل و انتقال داده از امواج رادیویی میلیمتری فرکانس بالا برای ارسال اطلاعات از یک کامپیوتر به هدست استفاده می‎کند که به طور قابل ملاحظه‎ای از فناوری‎های سنتی انتقال بی‎سیم داده سریع‎تر است.

مطلب پیشنهادی

احتمال قطع اینترنت کل جهان در سال ۲۰۲۰
بر اثر وقوع طوفان خورشیدی

در گذشته تلاش‎های زیادی برای حل این مشکل انجام گرفته است. هدست‎های مبتنی بر تلفن هوشمند نظير Daydream View گوگل و Gear VR سامسونگ که به سادگی وظیفه کارهای محاسباتی را به جای خود هدست مستقیما از طریق تلفن انجام می‎دهند امکان یک تجربه یکنواخت‎تر از دنیای مجازی را به شما ارائه می‎کنند و یا ایده کوله پشتی واقعیت مجازی که با ساخت یک مجموعه کامپیوتری با امکان حمل و نقل راحت‎تر شرایط را برای تجربه دنیای مجازی سیار فراهم می‎کند. اما با این وجود همچنان محدودیت‎های فراوانی در هر کدام از این راه حل‎ها وجود دارد.

نمونه اولیه MOVR قادر است مشکلات فعلی واقعیت مجازی را برطرف کند

تاخیر در پاسخ‎دهی اصلی‎ترین عاملی است که باعث شده تا به حال از شیوه بی‎سیم استفاده نشود. واقعیت مجازی به شدت نسبت به مشکل تاخیر در پاسخ‎دهی حساس است و نیاز به پهنای باند زیاد برای نمایش ویدیوهای باکیفیت برای خلق یک دنیای مجازی این مشکل را دو چندان می‎کند. اما این گروه از محققان این دانشگاه ادعا می‎کنند که سیگنال‎های موجی میلی‌متری می‎توانند داده‎ها را با سرعت مورد نیاز برای ساخت یک هدست واقعیت مجازی بی‎سیم منتقل کنند.

مشکلی که در استفاده از فناوری امواج موجی میلی‌متری وجود دارد این است که این امواج برای انتقال به یک خط سیر مستقیم نیاز دارند و در هنگام برخورد با موانع نیز به حد قابل ملاحظه‎ای ضعيف می‎شوند. MoVR با استفاده از یک آیینه قابل برنامه ریزی می‎تواند جهت ارسال امواج به سمت هدست را به صورت مستقیم ثابت نگه دارد. این آیینه می‎تواند حتی در زمان حرکت هدست همیشه سیگنال را در یک جهت مستقیم به گیرنده هدست منتقل کند.

در حال حاضر MoVR مراحل اولیه آزمایش خود را پشت سر می‎گذارد و این گروه امیدوار است بتواند این سیستم را تا اندازه‎ای کوچک کند که بتوان چند هدست بی‎سیم را در یک اتاق بدون به وجود آمدن تداخل در امواج آنها استفاده کرد. شاید در آینده‎ای نه چندان دور ما شاهد سیستم‎های بی‎سیم و کوچکی‎ باشیم که تجربه واقعی گشت و گذار در دنیای مجازی را بیش از گذشته برای ما فراهم می‎کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟