پیش به‌سوی حذف جک صوتی 3.5 میلی‌متری
از این پس انتقال صدا توسط درگاه USB-C انجام می‌شود
سال‌های متمادی است که از جک و فیش 3.5 میلی‌متری برای انتقال صدا به انواع دستگاه‌های صوتی نظیر هدفون‌ها و بلندگوها استفاده می‌شود. یکی از مشکلات این جک، آنالوگ بودن آن است؛ یعنی تبدیل اصوات دیجیتال به آنالوگ و تقویت آنها توسط کدک‌ها و آمپلی‌فایرهای تلفن همراه یا مادربردها انجام می‌شود. اما به تازگی کارشناسان به این نتیجه رسیده‌‌اند که از درگاه یو‌اس‌بی هم می‌توان برای انتقال صدا استفاده کرد.

1606683296_1_0.gif

استفاده از درگاه USB-C برای انتقال صدا چند وقتی است که مطرح شده و طراحان در نظر دارند تا از ظرفیت بالای این درگاه بیشترین استفاده را بکنند. با اینکه این درگاه جدید قابلیت انتقال صدای آنالوگ را نیز دارد؛ اما برای انتقال صدای دیجیتال به دستگاه‌ها، درگاه USB-C‌ از توانمندی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همانطور که می‌دانید، جک 3.5 میلی‌متری یک درگاه آنالوگ است و فقط می‌تواند اصوات را به شکل آنالوگ منتقل کند. به همین دلیل از کدک‌ها و تراشه‌‌های مبدل آنالوگ به دیجیتال (RAM DAC) بر روی مادربردها و دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی

روبات‌ها به کمک کودکان اوتیسم آمدند!
تعامل روبات‌ها با کودکان اوتیسم

اما اگر صدا با درگاه USB-C‌ منتقل شود، دیگر نیازی به استفاده از تراشه مبدل آنالوگ به دیجیتال نیست و صدا به صورت مستقیم و دیجیتالی به بلندگوها و هدفون‌ها منتقل می‌شود. این می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه تولید، کیفیت و سرعت انتقال صدا را به طرز چشمگیری افزایش دهد. این موضوع توسط سازمان غیر‌انتفاعی USB-IF و(Implementers' Forum) تایید شده است. با حذف جک و سوکت 3.5 میلی‌متری و جایگزینی آن با استاندارد USB-C، سازندگان لوازم جانبی و صوتی می‌توانند دستگاه‌ها و ابزار صوتی خود را در اندازه کوچک‌تر و با کیفیت بیشتر تولید و روانه بازار کنند.

اگرچه اینتل اولین شرکتی بود که این ایده را مطرح کرد، اما در حال حاضر شرکت‌هایی چون اپل و LeEco جک 3.5 میلی‌متری را از روی محصولات خود حذف کرده‌اند. با اینکه ایده استفاده از استاندارد USB-C برای انتقال صدا بسیار کاربردی است؛ اما به نظر می‌رسد تا طراحی و تولید مبدل‌های صوتی سازگار با این استاندارد و متقاعد کردن سازندگان به حذف جک 3.5 میلی‌متری چند ماهی زمان لازم است. تاکنون برخی از شرکت‌ها نظیر کانکسانت مدل‌هایی از این هدفون‌ها را تولید و عرضه کرده‌اند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟